Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#1 Bericht door PA3HHO »

Ik gebruik sinds enige tijd een Heathkit SB-200 achter mijn FT-2000. Ik doe het heel rustig aan, regel af op 300W CW (insturing ong. 30W), bij SSB zie ik dan de peak van de MFJ989C ergens richting 200W. Op 40 en 20 lijkt de lineair prima te werken, voor 80m heb ik nog geen fatsoenlijke antenne, maar ook dat leek (getuned en op dummy) wel goed te gaan. Op 10m ook, maar daar zijn me twee dingen opgevallen.

Mijn 20/15/10 vertical heeft prima SWR op de werkfrequentie (beter dan 1:1.5) en is dus niet getuned. Mijn MFJ tuner geeft ook die SWR aan (1:1.5). Wanneer ik de SB-200 tune, zie ik op mijn set de SWR regelmatig enorm oplopen terwijl dat op de versterker en de tuner niet gebeurt. Soms zo hoog dat "high VWSR" indicatie gaat branden. De versterker ziet geen hoge SWR, de tuner die erna komt ook niet, maar de versterker lijkt soms een hoge SWR "aan te bieden" aan de set, is dat normaal/verklaarbaar?

Op 20/40 was het me niet opgevallen. Op 10m is het wel goed te krijgen, ik tune eerst met 5W op lage SWR op de set vervolgens probeer is voorzichtig te optimaliseren voor max. output. Op 10m moet ik trouwens wat harder insturen (40W) om 300W te krijgen. Het vermogen loopt ik niet hard meer op als ik harder instuur (dat doe ik dus ook niet), ik heb de indruk dat het maximum op 10m zo rond de 400W zal liggen. Op 20 en 40 ligt dat ergens tussen de 500 en 600W. Is ook dat ook bekend/normaal of moet ik mij zorgen gaan maken? Het is immers al een oud beestje.

Iemand anders eens zin om deze oude dame na te lopen / op te frissen? (uiteraard tegen een vergoeding). Ik vind het nl. wel een mooie versterker en is goed genoeg voor wat ik ermee wil.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#2 Bericht door pa3dsc »

Mogelijk dat je hier wat inspiratie vindt
http://pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs/S ... .htm#INPUT

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#3 Bericht door PA3HHO »

Heb ik al gelezen maar vind ik toch nog moeilijke materie. Ik meen er wel uit op te maken dat het antwoord op mijn vraag "ja" is, maar toch niet helemaal. Er staat wel iets over ingangscircuits, maar volgens mij niet dat de impedantie van het ingangscircuit wijzigt bij het tunen van de eindtrap. Ik kan er overigens in de praktijk ook weinig mee, ik ga niet zitten spitten in een apparaat met 2000+ VDC. Ooit één keer een tik gehad van mijn geliefde Twin Reverb, dat was "slechts" 420 VDC, heb ik toch mooi een minuut of vijf voor me uit zitten starten. Frits die likt er waarschijnlijk aan als ik aan een 9V batterijtje en draait zijn hand niet om voor die lousy 400 VDC, maar voor mij ligt dat toch anders. Hoger dan 500V ga ik niet...
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#4 Bericht door Steef »

Als hij er zin in heeft, dan is Bouke PA0ZH wel de aangewezen persoon daarvoor.

http://home.kpn.nl/mimi71so/index.html
Wie praat luistert niet

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#5 Bericht door pe5t »

PA3HHO,

De (capacitieve) terugwerking van het verstemmen van het uitgangsfilter van je versterker naar de ingang van je versterker is op 10 meter uiteraard veel groter dan op de lage banden. Daarom verandert de SWR aan de ingang van je versterker bij het tunen op 10 meter veel meer dan op 80 meter. Dat is vrij normaal.

Kees

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#6 Bericht door PA0FRI »

De SWR aan de ingang van een PA hangt af van de afstemming van de anodekring (pi-filter). De kringen van de ingang zijn dan ook afgeregeld op zo laag mogelijke SWR tussen set en PA bij maximale output van de versterker. Wordt de lineair met minder vermogen aangestuurd, dan zal de SWR aan de ingang ook anders (slechter) zijn.

Het instellen van een (buizen) lineair gaat als volgt:
(1) De lineair overbruggen (doorschakelen) en de set met ATU afregelen op de aangesloten antenne.
(2) De versterker in het circuit opnemen en de uitgang aansluiten op een 50 Ohm belasting en dan afregelen op maximaal vermogen. Het pi-filter is immers ontworpen voor 50R aan de uitgang en de versterker heeft daarbij zijn hoogste rendement zodat de buizen minder lijden.
(3) De lineair van de dummyload over schakelen op de ATU. De PA is nu correcte aangesloten op het antennesysteem.
Bij een lichte veranderng van frequentie kan men met het pi-filter afregelen op max. output, maar aan de bandgrenzen moet weer met punt 1 begonnen worden.
Bijlagen
PA + ATU.gif
PA + ATU.gif (2.84 KiB) 9270 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#7 Bericht door PA3HHO »

@Steef: bedankt voor de tip, ik zal eens contact opnemen met PA0ZH. Mijn indruk is dat de SB-200 goed genoeg is voor wat ik wil (300 - 400 W op non WARC banden) dus op zich wel de moeite waard om 'm eens goed te laten nakijken / afregelen.

@PE5T: deze materie is geheel nieuw voor mij maar ik zal me er eens in gaan verdiepen. Het is volgens jou dus normaal dat het tunen van de uitgang invloed heeft op het ingangscircuit, het antwoord op mijn vraag is dus resp. "ja" (dat is normaal) en "nee" (zorgen maken?) HI.

@PA0FRI: Zoals jij het beschrijft, deed ik het volgens mij al. De impedantie van mijn antenne is niet precies 50 Ohm dus ik tune-de ik de antenne meestal niet, dat kan ik natuurlijk wel eens doen. Mijn dummy heeft het helaas begeven. Ik had de 80W koolweerstand (meette 120 Ohm) uit mijn MFJ-989C vervangen door een Diconex 50 Ohm 800W weerstand die met koelpasta steven tegen de onderkant van de metalen behuizing zat. Werd niet heet, maar is al overleden (bij 400 - 500 Watt). Ik heb nu een Palstar besteld, even wachten tot die binnen is dan ga ik het nog eens goed proberen op 10m.

@all: Tot nu toe merk ik dat het toch wel lekker is dat je even wat bij kunt zetten. Met mijn TS-480HX (200W) zag ik in standje peak meting (je kunt je afvragen hoe goed dat werkt) op mijn MFJ-989C tuner de meter tot 70 Watt uitslaan (met mijn 100W TS-50 lag dat rond de 40 Watt). Ik stel nu CW in op ong. 300W en zie dan in SSB een peak van ongeveer 200+ Watt. Als ik een zwak station hoor, kan ik het nu vrij vlot werken, voorheen lukte dat vaak niet.

Mijn hoogspanning ligt overigens op ong. 2100 VDC, dat lijkt me wel kloppen. De Harback replacement levert 2 x 800 VAC dat ongeveer juist? Jammergenoeg lijkt de meter niet te werken rooster- en anodestroom meting, enig idee waar dat aan zou kunnen liggen? Ik durf er eigenlijk zelf niet goed aan te werken, maar als het een kleinigheidje is, dan wil ik het wel proberen.

In het circuit zie ik dat pootje 7 van de meter (vanaf de achterkant) via een weerstand en 28 uH spoel tussen de roosters uitkomt, dat zal de roosterstroom meten? Ik zie zo snel even niet hoe, het zal ook iets te maken hebben met de 1k4 weerstand van de meter zelf? Pootje 11 meet via een 1:1000 spanningsdeler de hoogspanning dus dat zal plate Voltage zijn. Pootje 9/10 gaat naar de "relative power" pot, hmm... dan blijft pootje 2 over voor de anodestroom, maar die lijkt ook (hoog)spanning te meten via een 3K6 weerstand, of toch stroom? Ik zie het niet (C examen meer op logisch dan technisch inzicht gehaald, ga toch maar eens een F boek aanschaffen).
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#8 Bericht door Triodes4ever »

PA3HHO,
Beetje off-topic maar ik lees dat je een 800W chip weerstand hebt opgeblazen met een 400 a 500 Watt. Mij overkwam afgelopen week hetzelfde met een 800 watt 50 Ohm weerstand van Chinees fabrikaat, ruimschoots gekoeld. Even eindtrapje tunen, 3 a 400 Watt schat ik, ik hoor "pingggg...." en de weerstand is oneindig hoog (en de SWR derhalve ook). Het koelblok was niet eens warm!

Meer van dit soort ervaringen? Zijn die dingen zo gevoelig? En zo ja voor wat? Het vermogen of de spanning over de weerstand? Niet warm en toch kapot lijkt op het laatste te wijzen...
73s Leonard PE1DFT

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#9 Bericht door PA0FRI »

(1) "Mijn dummy heeft het helaas begeven. Ik had de 80W koolweerstand (meette 120 Ohm) uit mijn MFJ-989C vervangen door een Diconex 50 Ohm 800W weerstand die met koelpasta steven tegen de onderkant van de metalen behuizing zat. Werd niet heet, maar is al overleden (bij 400 - 500 Watt)."
(2) "Beetje off-topic maar ik lees dat je een 800W chip weerstand hebt opgeblazen met een 400 a 500 Watt. Mij overkwam afgelopen week hetzelfde met een 800 watt 50 Ohm weerstand van Chinees fabrikaat, ruimschoots gekoeld. Even eindtrapje tunen, 3 a 400 Watt schat ik, ik hoor "pingggg...." en de weerstand is oneindig hoog (en de SWR derhalve ook). Het koelblok was niet eens warm! Meer van dit soort ervaringen? Zijn die dingen zo gevoelig? En zo ja voor wat? Het vermogen of de spanning over de weerstand? Niet warm en toch kapot lijkt op het laatste te wijzen"

Dergelijke halfgeleider weerstanden sneuvelen doorgaans door een te hoge piekspanning die kan optreden bij het begin van een SSB of CW uitzending. De onbelaste voeding spanning van versterkers is hoog en daardoor ook de begin piekspanning. In feite dezelfde oorzaak bij het defect raken van transistors en FETs.
Als men dergelijke weerstanden gebruikt moet men ver beneden de specificaties gaan werken of een groter type aanschaffen.
Een reflectievrije koolweerstand gekoeld in olie kan in korte tijd veel meer hebben.
Zoals 10 W in olie kortstondig (tunen) 100W en 500 W in olie kortstondig 2 kW.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#10 Bericht door PA3HHO »

Ik heb nu een Palstar DL1500. Die heeft een ceramic-composite weerstand. Kan 10 minuten 100W verdragen, 10 seconden 1k5. Ik maak nog geen 300W, dus dat trekt ie makkelijk. Ik ben voornemens twee kleine ventilators te monteren die lucht afzuigen, dan zou het helemaal geen probleem moeten zijn. Mooi ding, hier staat een omschrijving:

http://blog.kotarak.net/2008/02/palstar ... -load.html
palstar_dummy1.jpg
palstar_dummy1.jpg (26.63 KiB) 9154 keer bekeken
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#11 Bericht door pa5cal »

Enigzins oftopic maar jij bent lekker bezig met hobby zeg ;) nieuwe set, amp, dummy loads, tjonge!

Nog alle dagen qrv op de van heemstra weg? Dan hang ik de set ook weer eens in de auto

-P

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#12 Bericht door PA0FRI »

PA3HHO schreef:Ik heb nu een Palstar DL1500. Die heeft een ceramic-composite weerstand.
Zo'n type heb ik in een waterdicht munitiekistje met olie gemonteerd en een benzinefilter als coaxciale omhulling gebruikt met hetzelfde doel als de profielen naast je composiet weerstand.
Bijlagen
Weerstand.jpg
Weerstand.jpg (28.35 KiB) 9116 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#13 Bericht door PA3HHO »

pa5cal schreef:Enigzins oftopic maar jij bent lekker bezig met hobby zeg. Nieuwe set, amp, dummy loads, tjonge!
En een nieuwe DX-wire GFK extra stevige 10m antennemast achter tegen huis, voet op ong. 3,5m (1m boven het garage dak) dus top op 13,5m, bijna 5m boven de nok van het huis. Dat is mijn "vrije interpretatie" van de regeling, de mast "snijdt" het dak nl. op 5,6m waar het schuine dak begint en eigenlijk moet je vanaf dat punt tellen (+ 5m), een kniesoor die daar op let. In die mast komt een 40/20 dipool, misschien later nog uitbreiden met spoel voor 80m. Op de dakkapel komt nog iets draaibaars voor 10/6 en misschien ook wel 20, daar ben ik nog niet uit. Moet niet te groot worden.
pa5cal schreef:Nog alle dagen qrv op de van heemstra weg?
Nope, ik werk niet meer in Zaltbommel maar gewoon in Druten, ong. 800m van mijn werk (school), theoretisch zou ik het fietsend of zelfs lopend kunnen ;)

@Frits: ik heb nu getuned op de manier zoals jij beschrijft: dat gaat inderdaad prima. Mijn hoogspanning is "slechts" 2100 VDC. Op 10m krijg ik er niet meer dan 400W uit, op lagere banden rond de 500W en op 80m nog iets meer. Ik dacht dat de SB-200 toch nog iets meer zou moeten kunnen doen. Misschien zijn de buizen niet fris meer. Enig idee waarom de grid en plate meter niet meer zou werken?
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#14 Bericht door pa5cal »

Ik heb je site eens overzien, maar daar staat het ding (nog) te koop, is dat wel courant dan? ;)

-P

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#15 Bericht door PA3HHO »

Is inmiddels gewijzigd, bedankt voor de tip!
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Plaats reactie