Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Set ziet slechte SWR bij tunen lineair op goede antenne?

#16 Bericht door PA0FRI »

PA3HHO schreef: @Frits: ik heb nu getuned op de manier zoals jij beschrijft: dat gaat inderdaad prima. Mijn hoogspanning is "slechts" 2100 VDC. Op 10m krijg ik er niet meer dan 400W uit, op lagere banden rond de 500W en op 80m nog iets meer. Ik dacht dat de SB-200 toch nog iets meer zou moeten kunnen doen. Misschien zijn de buizen niet fris meer. Enig idee waarom de grid en plate meter niet meer zou werken?
Het rendement van de buizen neemt af met hogere frequenties. Bedenk dat het eigenlijk LF buizen zijn. Bovendien nemen de verliezen van bedrading en het circuit aan de ingang evenredig toe met een hogere frequenties zodat op er 10m minder vermogen is dan op 80m.
Als de grid en plate meter niet meer werken is dat te wijten aan de veroudering of defect raken van de weerstanden in serie of parallel aan de meters. Zoiets staat ook mijn SB200 artikel.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie