QRO antenne tuner

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

QRO antenne tuner

#1 Bericht door Triodes4ever »

Forum,
Is er iemand die ervaring heeft met de H8DU (hongarije) DU3000 antenne tuner zoals die wordt geleverd door Elektrodump en Veenstra? De plaatjes zien er Super uit, op Hongaarse website Big Designs is er een en ander over te vinden, er is een Youtube filmpje van een UK dealer Lamco telecom maar geen reviews (een op Hamnet 5/5)

Er moeten er in NL geleverd zijn is wat ik hoor, dus ik hoop iemand hier. Ik twijfel tussen dit produkt of de Palstar AT2K. De laatste is geen risico maar ik vind zo te zien de DU3000 er robuuster uitzien, en hij is 3KW dus wat grofstoffelijk...

Bij voorbaat dank Leonard PE1DFT

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: QRO antenne tuner

#2 Bericht door Steef »

Hier is "ie" ook te koop:

http://www.qro-shop.com/
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: QRO antenne tuner

#3 Bericht door ON5GM »

Dit wil ik wel even kwijt,
Ik heb geen ervaring met de DU3000 maar wel met de Palstar AT1500CV, en geloof me, die Palstar is de beste koop wat ik tot heden op radiogebied gekocht heb.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: QRO antenne tuner

#4 Bericht door PD0MV »

lees mee vanaf de zijlijn :oops: :wink:

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: QRO antenne tuner

#5 Bericht door xxxx »

Heb zelf de Palstar At2k.....Echt perfecte tuner......zeer tevreden mee. Ook voor flink QRO geen probleem.

Groeten Jelle

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: QRO antenne tuner

#6 Bericht door fred101 »

QRO is niet het probleem opzich, QRO in een niet zo geweldige antenne wel ;-) 400W in een antenne die het vermogen kwijt kan en waarbij de impedantie zo is dat de spanning in de tuner niet torenhoog oploopt is minder werk voor je tuner dan 100W pompen in een spriet van 2 meter lang op 160M.

Ik maak meestal zo'n 300W, mijn tuner kan veel meer aan maar toen ik een experiment deed waarbij ik via mijn tuner 25W in een zelfresonante spoel op zijn zelfresonantie frequentie probeerde te voeren, klapte de extra bijgehangen 100pF/1KV condensator uit elkaar en sprongen de vonken tussen de platen van een varco over. En die tuner geeft geen krimp bij 400W in mijn dipool.

Tijdens vakanties heb ik een tijd lang gewerkt met een tunertje gemaakt van een T50-2 ringkern en een varco uit een buizen radio als L tuner aan een stuk draad (meestal een meter of 10-20) Daar hing een FT201 aan. 100W ssb ging prefect, alleen toen ik probeerde te tunen in CW op 80 meter werd de ringkern te heet en smolt de isolatie. (ik dacht dat ik de gain had terug gedraaid maar hij stond nog op zo'n 100-120W)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: QRO antenne tuner

#7 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Een kennis van me heeft de DU1500.
Of het ding veel power aan kan weet ik niet.
Er is van binnen echter zoveel meer kwaliteit en beter materiaal gebruikt als alles wat ik van MFJ heb gezien incluis de MFJ 9982.

Deze tuners zijn robuust gebouwd, niet te mooi geen flauwe kul maar gewoon recht toe recht aan met enorme mooie condensatoren en spoelen en schakelaars die vertrouwen scheppen in plaats van vraagtekens bezorgen.

Zelf gebruik ik een S-match met een PA0FRI trafo gewikkeld op 2 x getapeld T 300-2 van Amidon.
Alle bedrading op de trafo is 2 keer parallel 2.5 kwadraad met teflon spaghetti buis als isolatie.
De roldpoel is een Russische keramische rolspoel van Electrodump en de platen condensator is 20 - 350 pF 3 KV zelfbouw.
Deze tuner is lomp en onvoorstelbaar vergefelijk in belasting.

ik moet wel eerlijk zeggen dat de T-tuner van DU veel meer afstembereik hebben als mijn S-match.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: QRO antenne tuner

#8 Bericht door fred101 »

Een T-tuner heeft ook een groot aanpasbereik maar dat zegt niets over de kwaliteit of het rendement. Ik heb rendements metingen gedaan aan verschillende tuners. Oa een mfj T- tuner ( 300 W maar geeft geen krimp bij 400 W, afijn, zie mijn eerdere verhaal )
, verder een LCC, L-tuner en S-match. De LCC en L tuner hadden het hoogste rendement, de T-tuner het laagste. de S-mach scoorde erg goed.

Ik heb een S- match met rolspoel van 7 kilo en een 75 cm lange varco. Ik dacht ooit slim te zijn en de trafo te optimaliseren. Resultaat waren twee perfecte 4C65 kernen met 3 uH spoelen die ik helemaal geoptimaliseerd had voor zo min mogelijk paracitaire capaciteit. Dubbel geisolleerd CU draad van 2 mm dik ( bedoeld voor zware krachtstroom motoren)
De eerste test met 300 W fikte het draad door. Nu zitten de twee kernen op elkaar met teflondraad, lekker dicht op elkaar gewikkeld met veel paracitaire capaciteit. Nu werkt hij perfect. De spoelen zijn oor die capaciteit als het ware niet aanwezig en de koppelfactor is hoog. Dit is een van de weinige dingn waar een T200-2 goed op zijn plaats is.

Ik heb naast LCC, L-tuners, ook nog een variant gemaakt op de S- match die ik nu meestal gebruik omdat hij compacter is. Ik had het hele concept uitgedacht en doorgerekend, om er op het eind achter te komen dat ik eigenlijk bijna de S-match heb gemaakt, alleen iets makkelijker te bedienen in geval van mijn antenne. Ik heb ook nog even een symmetrische transmatch gebruikt, een monster met 5 varcos en een enorme luchtspoel met aftakkingen. Paste alles aan maar nog al een gedoe.
Ik heb ook nog een eigen ontwerp tuner gebruikt, de F- match, deze deed het erg goed met een behoorlijk rendement. Hoge onbelaste en lage belaste Q, maar ik schoot een beetje door qua mogelijkheden dus de bediening was nogal omslachtig. Eigenlijk bouw ik zo iedere paar maanden wel weer een andere tuner.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: QRO antenne tuner

#9 Bericht door PA1ZP »

Dag Fred

Ik heb maar een dipooltje voor 80 mtr van 2 x 7 mtr.
Toch kan ik met de S-match er gewoon vol QRO op werken.
Geen enkel probleem.
Voor de spanningen in de tuner zijn de lengtes van de openlijn en de impedantie in de open lijn aan de tuner kant erg belangrijk.

Verder over rendement OK maar ik vind persoonlijk dat een goede T-tuner ook heel fijn werkt, vooral vanwegen zijn zeer grote aanpasbereik op zowel hoge als lage frequenties.

De S-match werkt op 10 - 15 mtr niet vanwege te hoge minimum cap van de condensator.
Bij een T-tuner heb je daar geen last van die werken vaak op 6 meter nog prima.

Verder is het op QRO erg belangrijk se antennes ook OK te hebben voor high power.
Het hele gebeuren moet het aan kunnen niet alleen de tuner etc.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: QRO antenne tuner

#10 Bericht door fred101 »

Even voor de duidelikheid. Ik had het over mijn S-match en mijn T-tuner.

Mijn S-match, en ook de variant, werkt bv wel op de banden waar de jouwe het niet doet. Dat ligt niet aan de S-match ( voordat iedereen gaat denken dat een S-match ongeschikt daarvoor is) maar aan de aangeboden impedantie. ( en natuurlijk hoe je de S-match hebt gebouwd).

Een T-tuner werkt ook fijn en heeft het grootste aanpas bereik. Daarom zijn de meeste commerciele tuners ook zo gemaakt. De klant wil geen tuner die net in zijn situatie niet werkt en wat rendement is weten de meeste toch niet. ( bij 2x7 meter op 80 meter maakt het tuner rendement ook niet veel meer uit natuurlijk aangezen dat tuner verlies meestal minder dan 1 dB is.

Verder geef ik je gelijk, ik svhreef al eerder dat bij QRO de antenne het belangrijkste is.

Eigenlijk werk je met 2x7 meter op 80 meter nog steeds gewoon QRP als je QRO bezig bent ;-)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: QRO antenne tuner

#11 Bericht door Triodes4ever »

Na lang dubben en vergelijken (en diverse tuners aan de binnenkant bekeken) uiteindelijk de DU3000 gekocht (Frits Elektrodump). Heel mooi, kan er niets anders van maken. Alles keramisch, groot en zwaar uitgevoerd. Mooie alu kast, geen plaatstaal, heel mooi afgewerkt ook. Zelfs de meter klopt behoorlijk (Bird er naast).
Tunen van mijn 33 meter draad (1:9 unun ertussen) gaat feilloos (160M niet geprobeerd, mijn antenne zal daar te kort zijn..)

Wanneer je op zoek bent naar een stevige tuner zou ik hier zeker even naar kijken.

Leonard

Plaats reactie