Tank circuit verkleuring

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Tank circuit verkleuring

#1 Bericht door Steef »

Vraagje,

Als de verzilverde spoel van een tank circuit er erg zwart uit ziet, is dan gewoon verkleuring van het zilver?

Of is het een teken dat de versterker een zwaar leven achter de rug heeft?
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Tank circuit verkleuring

#2 Bericht door SM0FLY »

Steef schreef:Vraagje,

Als de verzilverde spoel van een tank circuit er erg zwart uit ziet, is dan gewoon verkleuring van het zilver?

Of is het een teken dat de versterker een zwaar leven achter de rug heeft?

Hallo Steef,

''verkleuring'' van zilver is normaliter een oxidatie proces met zwavel (Ag2S) . Dit ziet men als een bruin/zwart laagje wat op verschillende manieren te verwijderen is.


http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... ver#p33254

Dit oxidatie proces kan inderdaad versneld optreden als zilver sterk verwarmd wordt. Als een gedeelte van die spoel zwart is, bij een rolspoel, kan dat veroorzaakt zijn door een (te) hoge HF stroom.

(Zwavel is helaas een deel van 'onze' luchtvervuiling)

73/Bram

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Tank circuit verkleuring

#3 Bericht door Steef »

Bram, ik heb je een pb gestuurd.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Tank circuit verkleuring

#4 Bericht door PE7EB »

Heeft die verkleuring voor zover jij weet ook nog invloed op de werking van de spoel Bram? en dan denk ik met name aan een hogere weerstand in de oppervlaktelaag van het zilver in combinatie met het skinneffect.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Tank circuit verkleuring

#5 Bericht door SM0FLY »

PE7EB schreef:Heeft die verkleuring voor zover jij weet ook nog invloed op de werking van de spoel Bram? en dan denk ik met name aan een hogere weerstand in de oppervlaktelaag van het zilver in combinatie met het skinneffect.
goeie vraag die te verwachten was 8)

Normaal geen probleem als deze laag uit Ag2S bestaat dat bijna een perfekte isolator is. Geleidbaarheid ligt in de buurt van 6 10-7 S/m; zilver zelf is ca. 6 . 10+7 S/m dus rond 14 10macht verschil.
De HF stromen lopen dus onder de Ag2S laag nog steed in het zilver.

Bij zeer sterke zwavel oxidatie kunnen echter sneller z.g. 'Whiskers' ontstaan maar dat is een ander verhaal.

73/Bram

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Tank circuit verkleuring

#6 Bericht door PE7EB »

Bedoel je daarmee dat er letterlijk "haren" uit de spoel gaan groeien Bram?
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Tank circuit verkleuring

#7 Bericht door SM0FLY »

PE7EB schreef:Bedoel je daarmee dat er letterlijk "haren" uit de spoel gaan groeien Bram?
correct; je hebt dat zeker wel eens gezien in oudere dump apparatuur. Zilver heeft de neiging zich met zwavel te binden dat zilver sulfide Ag2S vormt en een soort katalysator is voor zilver Whiskers.

avondlectuur :?

http://nepp.nasa.gov/whisker/reference/ ... iskers.pdf


73/Bram

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Tank circuit verkleuring

#8 Bericht door PE7EB »

Aha en die Whiskers zijn weer van zilver met een dun oxide huidje, met mogelijk "vuurwerk" als bijkomend resultaat.
Isolerend bij lage (meet)spanning, flits, knal, knetter, als de spanning hoger wordt.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Tank circuit verkleuring

#9 Bericht door SM0FLY »

PE7EB schreef:Aha en die Whiskers zijn weer van zilver met een dun oxide huidje, met mogelijk "vuurwerk" als bijkomend resultaat.
Isolerend bij lage (meet)spanning, flits, knal, knetter, als de spanning hoger wordt.

.. vandaar altijd als regel; met perslucht oid reinigen niet alleen van stof maar ook eventuele whiskers.

/b

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Tank circuit verkleuring

#10 Bericht door fred101 »

Ze hebben mij altijd verteld dat zilveroxide gewoon geleidt (op pluggen en schakelaars merk ik er tenminste weinig van). Of bedoel jij hier een andere soort oxide (ik weet niks van scheikunde)

Ik wist dat er tin whiskers waren, van zilver had ik het niet verwacht. Ik heb wel eens een defecte germanium tor open gezaagd. Daar zag ik er toen wat zitten. Ik kwam toen ook op die nasa site terecht.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Tank circuit verkleuring

#11 Bericht door SM0FLY »

fred101 schreef:....Ze hebben mij altijd verteld dat zilveroxide gewoon geleidt ....

Dat is helemaal juist. Zilver oxide is Ag2O en dat is goed geleidbaar. We hadden het over zilver-sulfide Ag2S waarvan de geleidbaarheid/isolering zich iets anders gedraagt.

(Een praktisch probleem kan zich hier voordoen omdat Ag2O en Ag2S bijna dezelfde kleur hebben)

73/Bram

P.S. Let wel dat we het niet over het electrolytisch gedrag van deze oxides/sulfides hebben.

Plaats reactie