Geen RF uit TB3/750

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Geen RF uit TB3/750

#1 Bericht door PA0NCR »

Ik heb een lineair gebouwd met de Frinear 750 en de artikelen reeks van PA0ZH als uitgangspunt.
De gebruikte buis is een TY4-400, equivalent van de TB3/750. De HS bedraagt 3600 Volt en het uitgangscircuit is een Pi-filter met 400 pF vacuümcondensator (plate), een flinke rolspoel en een loadcondensator met grote plaatafstand. De buis staat ingesteld op een ruststroom van 50 mA (AB1).

Als ik sturing toevoer krijg ik het ingangscircuit perfect afgestemd op een SWR 1:1. Verhoog ik de sturing, dan loopt de anodestroom keurig op, met 5 watt input loopt er 80 mA. Echter, er komt absoluut geen RF uit, helemaal niets. Ook niet als ik andere frequenties en met de rolspoel, tune- en loadcondensator in alle mogelijke posities uitprobeer. Ik heb alle componenten in het uitgangscircuit (inclusief het antenne relais) gechecked en die lijken in orde.

Ik vrees dat de TB3/750 defect is. Iemand enig idee hoe ik dit kan controleren, cq vaststellen?

73,
Nico - PA0NCR
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Geen RF uit TB3/750

#2 Bericht door pe5t »

Heb je de zelfinductie van de anodesmoorspoel gemeten? Hoog genoeg?
Heb je vastgesteld dat de koppel-C naar het Pi-filter de waarde heeft die je denkt? Meestal 1000-2000 pF. Zitten de C'svan het pi-filter goed aan aarde?
Met een roosterdip de het Pi-filter gedipt? dan wel de C's gemeten.
Als de buis stroom trekt heeft 'ie in ieder geval emissie. Lijkt niet stuk.
Meer kan ik niet bedenken.

Groeten,

Kees

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Re: Geen RF uit TB3/750

#3 Bericht door PA0NCR »

Hallo Kees,

Ik heb de koppel-, plate- en load condensatoren gemeten, die kloppen als een bus. De koppelc is inderdaad 2000 pF.
Het sub-chassis met de buis zit met een 1" koperen strip direct aan de platecond en aarde, dit alles lijkt me in orde.
Het pi-filter heb ik ook gedipt, lijkt OK. Ik test op 14 mHz, dat moet met de gekozen spoel en condensator waardes in ieder geval binnen het afstembereik liggen.
De zelfinductie van de anodesmoorspoel heb ik niet gemeten, zo op het oog (diameter en aantal windingen) lijkt dat in orde maar ik ga het voor alle zekerheid meten.
Wat mij zo verbaast is dat er echt aboluut geen HF uit komt, je zou toch op z'n minst een paar wattjes verwachten....

Ik ga de smoorspoel meten en verder zoeken. Bedankt voor het meedenken en ik hou je op de hoogte!

73,
Nico - PA0NCR
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Geen RF uit TB3/750

#4 Bericht door PA2LAD »

Nog ter controle: je antennerelais verbindt in rust de antenne met de ontvanger en wordt bekrachtigd in de zendmode en maakt dan verbinding met je eindtrap? Iets zegt me dat er een missing link is.... Alle spanningen zijn op de buis aanwezig en correct?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Geen RF uit TB3/750

#5 Bericht door PA0FRI »

PA0NCR schreef: Ik vrees dat de TB3/750 defect is. Iemand enig idee hoe ik dit kan controleren, cq vaststellen? Nico - PA0NCR
Je zou een emissie test kunnen doen zoals met een TB3/750. Als je buis gelijkwaardig is, zal de tabel ook gelden voor een goede buis.
Bijlagen
test tb3-750s.gif
test tb3-750s.gif (3.15 KiB) 7332 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Re: Geen RF uit TB3/750

#6 Bericht door PA0NCR »

Beste allemaal,

Allereerst dank voor alle reacties! Heb de anode RFC nu echt gemeten (80 uH, moet voldoende zijn) en het antennerelais nogmaals gecontroleerd - is ook goed. Ben desondanks inmiddels iets verder. In eerste instantie had ik alles geprobeerd op 14 mHz. Vandaag zelfde gedaan op 40 en 80 meter en zo waar, RF output. Kan op deze twee banden (en later ook op 20) voor alle variabelen (plate c, load C en rolspoel) een duidelijk maximum vinden. Echter met de rolspoel heb ik een probleem.
Het is een prachtig ding, dik verzilverd draad met spatie (lineair) gewikkeld op een keramische vorm met een doorsnede van 7 cm. Er zitten 56 windingen op.
Van die 56 windingen zijn er op 80 meter 14 in gebruik, op 40 M 8 en op 20 M slechts 2, de rest staat kortgesloten. Daarom kreeg ik in eerste instantie geen output op 20 meter, ik heb de rolspoel nooit zover 'dichtgedraaid'..... Op 15 en laat staan op 10 M lukt het al helemaal niet om het spul af te stemmen.

Maar er is nog meer mis, de output is vrees ik veel te laag. Met een input van 5 Watt komt er op 80 M bij een Ia van 100 mA 30 Watt uit, op 40 M 20 watt en op 20 M ook 20 Watt maar dan is de Ia al 140 mA.

De volgende stap is de emissietest zoals door PA0FRI aangedragen. Wordt dus vervolgd. Kan iemand nog een wijs woord zeggen over het rolspoel verhaal?

73,
Nico - PA0NCR
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Geen RF uit TB3/750

#7 Bericht door PA0FRI »

PA0NCR schreef:Maar er is nog meer mis, de output is vrees ik veel te laag. Met een input van 5 Watt komt er op 80 M bij een Ia van 100 mA 30 Watt uit, op 40 M 20 watt en op 20 M ook 20 Watt maar dan is de Ia al 140 mA.
Je kan een buis oversturen, maar ook ondersturen. In het laatste geval daalt het rendement en een versterking van 6 x op 80 m (5W -> 30W) is zo gek nog niet voor een equivalent van TB3/750. Door kringverliezen aan in en uitgang is er op de hogere banden minder output. De rolspoel is te "groot" voor die banden en vaak ziet men dan dat er een tweede kleinere rolspoel ingeschakeld kan worden.
Voor de (beperkte) amateurbanden is een rolspoel eigenlijk een overdaad als men steeds met hetzelfde zendvermogen werkt op een uitgang van 50 Ω. Met een bandschakelaar gaat het een en ander veel sneller en kunnen spoelen voor de hogere banden geoptimaliseerd worden door ze vierkant te maken. Dat wil zeggen: de lengte is gelijk aan de doorsnede (l = Ø).
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Re: Geen RF uit TB3/750

#8 Bericht door PA0NCR »

Heb de oorzaak van het probleem gelokaliseerd: de vacuumcondensator. Ik vermoed dat deze lek is, want ik zie (bij een bijna helemaal open stand) een blauwe gloed tussen de platen. Om te verrifieren heb ik de vacuumc vervangen voor een fixed doorknob en de rolspoel door een gewone spoel met aftakkingen en na enig verschuiven met de tap: voila 500 Watt in de dummy (op 14 mHz) binnen de marges van de buis.
Zoals FRI al schreef is de rolspoel te 'groot' (met dezelfde doorknop in combinatie met de rolspoel kwam ik nog niet op het halve vermogen) en ik ga die vervangen voor een schakelaar en vaste spoel met aftakkingen. Zal nog wel even experimenteren worden, maar dat gaat wel lukken.

Iemand enig idee of een vacuumc hersteld kan worden? Deze is 4-400 pF, ik dacht bij vervanging aan een exemplaar van 250 pF. Kom ik daarmee uit de voeten? Overweeg ook een gewone draaicondensator (Elektrodump) te gebruiken ipv vacuumc. Wel of niet doen?
Alle reacties zijn zoals altijd zeer welkom!
73, Nico - PA0NCR
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Geen RF uit TB3/750

#9 Bericht door PA0FRI »

PA0NCR schreef:Iemand enig idee of een vacuumc hersteld kan worden? Deze is 4-400 pF, ik dacht bij vervanging aan een exemplaar van 250 pF. Kom ik daarmee uit de voeten? Overweeg ook een gewone draaicondensator (Elektrodump) te gebruiken ipv vacuumc. Wel of niet doen? Alle reacties zijn zoals altijd zeer welkom!
73, Nico - PA0NCR
Een blauwe gloed wil niet altijd zeggen dat een vacuumC "lek" is. Ik heb geen ervaring met reactiveren van zo'n type, maar probeer eens om de C een paar uur op een zo hoog mogelijke gelijkspanning te laten staan. Eventueel verwarmen met het schijnsel van een 100 W lamp.
Afhankelijk van de hoogspanning is een capaciteit van 250 pF net voldoende voor de 80 m band. Het nadeel is dat de minimum capaciteit soms net te groot is voor de 10 m band. Met de vacuumC is dat probleem er niet.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0NCR
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2007, 22:17
Locatie: Nieuwkoop

Re: Geen RF uit TB3/750

#10 Bericht door PA0NCR »

De vacuumc bleek inderdaad lek(!) en is inmiddels vervangen door een 'gewone' plate condensator. Ook de rolspoel is vervangen voor een 'gewone'spoel met bandschakelaar volgens het recept van 0FRI waarbij op 80M zowel aan de [plate- als load zijde extra capaciteit moest worden bijgeschakeld.. Resultaat is dat de lineair nu prima werkt en tussen de 400 en 500 Watt (op mijn home-made, niet geijkte dummy/wattmeter) levert bij 50 Watt input.
U allen hartelijk dank voor meedenken!
Op naar het volgende project waarbij ik wellicht wederom een beroep op het forum zal doen.....
73, Nico -PA0NCR
De hobby spitst zich toe op HF (80-10 mtr), met name het bouwen van alles wat daarbij komt kijken. En daar kan ik soms wel hulp bij gebruiken.....

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Geen RF uit TB3/750

#11 Bericht door PA0FRI »

PA0NCR schreef:U allen hartelijk dank voor meedenken!
Mooi dat het project nu naar tevredenheid werkt en waarschijnlijk er weer wat bijgeleerd dat je niet in een leslokaal kan opdoen, hi!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie