YAESU Nieuwe eindtrap

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: YAESU Nieuwe eindtrap

#16 Bericht door PA-een »

PF3CH schreef:Ja, en? Je kan altijd nog emigreren hoor :mrgreen: :P
Fysiek en/of mentaal zal het best kunnen, maar meestal moet je portemonnaie ook gemodificeerd worden .. :lol:

Overigens zal ik niet snel naar Italie emigreren, doe dan maar gelijk over zee. Ergens waar je die Yaesu eindtrap uit dit topic 100% kunt benutten? :wink:

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: YAESU Nieuwe eindtrap

#17 Bericht door PA2RUS »

PA3DAT schreef:Voor zover ik de machtigingsvoorwaarden ken mag er maximaal 800 Watt uitkomen,
dat is 400 Watt + 3dB. Maar de eindtrap moet wel zó gebouwd zijn, dat je niet zonder
sleutelen en gereeedschap van 400 Watt kunt omschakelen naar 800 Watt.

Zijn de machtigingsvoorwaarden op dit punt veranderd? Ik deed mijn c-examen in
1982, dus dat zou best kunnen. Zoniet, dan zijn veel van die eindtrappen gewoon
illegaal... :shock:

Ik vind op de site van het Agentschap Telecom alleen simpel pdf'je van 6 kantjes met
de Gebruikersbepalingen Radiozendamateurs. Daarin vind ik niets over eindtrappen,
alleen de regel dat je maximaal 400 Watt PEP mag maken op HF (250 Watt op 40m?)
en een definitie van wat PEP inhoudt...

Zijn de oude machtigingsvoorwaarden nu al versimpeld tot deze 6 kantjes Gebruikers-
bepalingen? Tjezus, de MARC-regeling voor 27Mc eind jaren '70 was nog ingewikelder! :oops:

Maar als dit alles is dan mag je dus best een 100 KW eindtrapje in de schuur hebben
staan, als je generator het maar aankan! :P
Die regels zijn leuk en goed. Nederland regeltjesland. Maar hoe zit het met het toezicht?
Volgens mij komt het AT daar helemaal niet meer aan toe en "rijden" alleen nog op echte klachten.

Martin

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: YAESU Nieuwe eindtrap

#18 Bericht door PA2LAD »

pa2rus schreef:Die regels zijn leuk en goed. Nederland regeltjesland. Maar hoe zit het met het toezicht? Volgens mij komt het AT daar helemaal niet meer aan toe en "rijden" alleen nog op echte klachten. Martin
Daar hoeft AT ook niet meer de deur voor uit. Door heel Nederland staan meet/peilontvangers en ze kunnen gewoon vanuit de stoel in Amersfoort vrij nauwkeurig zien waarmee jij de wolken aan het verwarmen bent. Ook hun techniek gaat met de tijd mee.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: YAESU Nieuwe eindtrap

#19 Bericht door PA-een »

Het AT mag misschien met zijn tijd meegegaan zijn, ik heb niet het idee dat er veel handhaving plaatsvind?

Theo

Re: YAESU Nieuwe eindtrap

#20 Bericht door Theo »

PA2LAD schreef:vrij nauwkeurig zien waarmee jij de wolken aan het verwarmen bent. Ook hun techniek gaat met de tijd mee.
Nee ze gaan niet echt mee met de techniek :mrgreen:
Wat boven de 23 cm band gebeurt, kunnen ze nog steeds niet zien.
Niet in de auto en niet op afstand.
Gelukkig zit daar niet het over grote gedeelte, van de zendamateurs te werken :D
En blijven de brokken uit, denk aan het tunen en weg drukken en hinderlijk storen van een andermans zijn uitzendingen.
En grote vermogens gebruiken?
Voordat je 800 watt hebt staan op bv 3 cm, dan ben je wel even verder.

Plaats reactie