Keydown in eindtrappen

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Keydown in eindtrappen

#1 Bericht door PE9PE »

Beste QRO liefhebbers,


Bij eindtrappen is vaak het probleem om ze lang op (bijna) vol vermogen te gebruiken, laat staan keydown.
Bepaalde fabrikanten zijn daar ingedoken.
Voor DX Pedities waar wekenlang en 24 uur per dag vermogen wordt gevraagd plus conteststations zijn er nu oplossingen.

Er zijn de bekende Alpha buizeneindtrappen die dit kunnen maar nu is er ook een
SolidState versie bij gekomen van een, tot nu toe, onbekende fabrikant.
Kijk maar eens op deze link: http://www.dishtronix.com/prometheus.html

Altijd leuk om kennis te nemen van nieuwe producten.
De techniek schrijdt voort.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Keydown in eindtrappen

#2 Bericht door Steef »

11.000 dollar voor 1500 watt met QSK :!:

Die 2400 watt wordt in de FAQ ten zeerste afgeraden!

Een Alpha 9500 kost 7.950 dollar en heeft aantoonbaar een heel weekend 3 kW CW gemaakt in een Dummy load.

Dat is 7,3 dollar per watt tegen 2,7 dollar per watt voor de Alpha. En die is al niet goedkoop!!!!!

Dat duurt nog wel een paar jaar voordat het interesant wordt!!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Keydown in eindtrappen

#3 Bericht door PA0FRI »

PE9PE schreef: Altijd leuk om kennis te nemen van nieuwe producten.
De techniek schrijdt voort. PE9PE
Het is een veeg teken als de fabrikant zijn product met veel tekst aanprijst zonder foto's van het inwendige te tonen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Keydown in eindtrappen

#4 Bericht door Marco »

Ik heb SolidState gezien en gebruikt tijdens een contest. Doet er even niet toe welk merk.
Nou heb ik absoluut geen informatie omtrent dit product, maar vind SolidState meer gevoelig dan een echte buizeneindtrap.
Vooral in warme omgevingen schakelt de eindtrap gewoon naar half vermogen vanwege protectie.
Dit is iets wat je niet wil lijkt me.

Opzich prima producten een tegenhanger voor een buizeneintrap maar of het contestproof is? Ik hou graag een slag om de arm.
De prijs vind ik ook nog redelijk hoog gezien een buizeneintrap vele malen minder kost.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Keydown in eindtrappen

#5 Bericht door xxxx »

Heb nu al een aantal keren een SPE Expert 1k-Fa in werking gezien en ben toch wel redelijk onder de indruk, zeker nadat hij 24 uur probleem loos een contest meegedaan heeft. Zeker gezien het gewicht van deze pa ten opzichte van de echt grote buizen pa's met de lood zware voedingen is het echt een genot om de boel weer in te laden in de auto na een zware contest :D .... Weegt slechts 30 Kilo met een mooi draagtasje :D .....Echter zou ik het zelf nooit kopen, vindt het prijskaartje gewoon belachelijk hoog....maar ja dat zal over een aantal jaren wel anders zijn.

Jelle

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Keydown in eindtrappen

#6 Bericht door PE9PE »

PD4DX schreef:Heb nu al een aantal keren een SPE Expert 1k-Fa in werking gezien en ben toch wel redelijk onder de indruk, zeker nadat hij 24 uur probleem loos een contest meegedaan heeft. Zeker gezien het gewicht van deze pa ten opzichte van de echt grote buizen pa's met de lood zware voedingen is het echt een genot om de boel weer in te laden in de auto na een zware contest :D .... Weegt slechts 30 Kilo met een mooi draagtasje :D .....Echter zou ik het zelf nooit kopen, vindt het prijskaartje gewoon belachelijk hoog....maar ja dat zal over een aantal jaren wel anders zijn.

Jelle
Beste Jelle,

Ik wilde graag het volgende opmerken.

1) De Expert 1K-FA weegt 20 kg en géén 30 kg.
2) Prijskaartje "belachelijk" hoog?
Ten opzichte van wat?
Wanneer wij appels met appels vergelijken zijn de concurrenten de Icom PW1 en
Yaesu Quadra. Beiden kosten rond de 4700 Euro.
De Expert kost 3200 Euro.
Dus de Expert is gewoon goedkoop.

Wanneer je "uitsluitend" op prijs vergelijkt dan krijg je handbediende versies met 1 kW,
maar dat wordt dan appelen met peren vergelijken en dat is onterecht.
Dat jij het niet voor een eindtrap kunt of wilt uitgeven dat kan ik mij voorstellen.
Ook je aanname dat het over een aantal jaren wel "allemaal anders" zal zijn klopt volgens mij ook niet helemaal.
Over de jaren zie je nauwelijks prijsverschillen in eindtrappen.
De reden is daarvan simpel aangezien de aantallen veel lager zijn dan van zendontvangers.

Veel plezier met onze mooie hobby.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Keydown in eindtrappen

#7 Bericht door Steef »

Kan de Expert 1K-FA een kW cw leveren?

(gewoon een vraag!!)

Edit: heb het zelf even opgezocht. Het is 900 W PEP CW.

Ik vind het een mooi lineair hoor!

Een Acom 1000 zal zo'n beetje het zelfde geven?
Kost 2450,-
Scheelt best veel geld, maar die moet je met de hand bedienen.
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Keydown in eindtrappen

#8 Bericht door pa5cal »

Ik denk dat solid-state (hoe kan het ook anders) zeker een rol vervult heden-ten-dage. Niet voor deze prijs though ;) Ze zijn iig wel zuiniger/efficienter wanneer je de 400 toegestane wattjes eruit trekt. Een 1KW amp met buis heeft toch zijn gloeispanning die de hele tijd staat te loeien. Ik weet niet hoe het zit met de huidige moderne FET's maar wat ik ook niet onbelangrijk vind is IMD getallen. Afgezien van een mooie presentatie van meneer sherwood destijds zie ik helemaal NIKS daarover bij zo ongeveer alle amps die worden aangeboden. Ik weet wel dat ten tijde dat de flits-buis nog zijn werk deed dat een tor ongeveer dezelfde IMD getallen liet zien of slechter dat zal nu wel beter zijn hoop ik :P. Tevens worden er inderdaad ook maar echt weinig amps aangeboden die daadwerkelijk 100% duty-cycle aankunnen.

De hiervoor genoemde amp kan ik niet over oordelen gezien ik hem nog niet gebruikt heb, maar na een tijdje zitten lezen over amplifiers, buizen en hun ontwerpen ben ik er wel achter gekomen dat het nog helemaal niet mee zal vallen om iets in elkaar te fietsen wat ik 24u aan een stuk zeer lineair eoa digitale mode kan laten verstouwen. ;)

Overigens, wat mij ook is opgevallen dat er nog altijd hele series met buizen geproduceerd worden, ja met name in China. De kwaliteit van over te discusieren maar gezien de bami porto's kan dat best wel eens meevallen. Zelfs voor de glass-envelope fans als mijzelf is een unit als de TB5/2500 gewoon nog verkrijgbaar!

Bottom-line, ik denk dat heel veel fabrikanten en hun aanhang niet meer zo'n brede blik hebben als vroegah, je ziet immers almaar hetzelfde van verschillende fabrikanten.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Keydown in eindtrappen

#9 Bericht door xxxx »

PE9PE schreef:
PD4DX schreef:Heb nu al een aantal keren een SPE Expert 1k-Fa in werking gezien en ben toch wel redelijk onder de indruk, zeker nadat hij 24 uur probleem loos een contest meegedaan heeft. Zeker gezien het gewicht van deze pa ten opzichte van de echt grote buizen pa's met de lood zware voedingen is het echt een genot om de boel weer in te laden in de auto na een zware contest :D .... Weegt slechts 30 Kilo met een mooi draagtasje :D .....Echter zou ik het zelf nooit kopen, vindt het prijskaartje gewoon belachelijk hoog....maar ja dat zal over een aantal jaren wel anders zijn.

Jelle
Beste Jelle,

Ik wilde graag het volgende opmerken.

1) De Expert 1K-FA weegt 20 kg en géén 30 kg.
2) Prijskaartje "belachelijk" hoog?
Ten opzichte van wat?
Wanneer wij appels met appels vergelijken zijn de concurrenten de Icom PW1 en
Yaesu Quadra. Beiden kosten rond de 4700 Euro.
De Expert kost 3200 Euro.
Dus de Expert is gewoon goedkoop.

Wanneer je "uitsluitend" op prijs vergelijkt dan krijg je handbediende versies met 1 kW,
maar dat wordt dan appelen met peren vergelijken en dat is onterecht.
Dat jij het niet voor een eindtrap kunt of wilt uitgeven dat kan ik mij voorstellen.
Ook je aanname dat het over een aantal jaren wel "allemaal anders" zal zijn klopt volgens mij ook niet helemaal.
Over de jaren zie je nauwelijks prijsverschillen in eindtrappen.
De reden is daarvan simpel aangezien de aantallen veel lager zijn dan van zendontvangers.

Veel plezier met onze mooie hobby.

73
Rob
PE9PE

Rob,

Idd een beetje kort door de bocht van mij om te zeggen dat de Expert belachelijk duur is en niet te vermelden ten opzichte van wat. Waar ik het mee vergelijk is dat ik voor dat geld een prachtige eindtrap kan laten bouwen naar eigen wens met aanzienlijk meer vermogen als dat nodig mocht zijn. Vergelijk je het met andere fabrieks eindtrappen dan heb je helemaal gelijk......En idd ik vindt het persoonlijk veel geld voor dat beetje vermogen!

Gr Jelle

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Keydown in eindtrappen

#10 Bericht door PE9PE »

PD4DX schreef:
PE9PE schreef:
PD4DX schreef:Heb nu al een aantal keren een SPE Expert 1k-Fa in werking gezien en ben toch wel redelijk onder de indruk, zeker nadat hij 24 uur probleem loos een contest meegedaan heeft. Zeker gezien het gewicht van deze pa ten opzichte van de echt grote buizen pa's met de lood zware voedingen is het echt een genot om de boel weer in te laden in de auto na een zware contest :D .... Weegt slechts 30 Kilo met een mooi draagtasje :D .....Echter zou ik het zelf nooit kopen, vindt het prijskaartje gewoon belachelijk hoog....maar ja dat zal over een aantal jaren wel anders zijn.

Jelle
Beste Jelle,

Ik wilde graag het volgende opmerken.

1) De Expert 1K-FA weegt 20 kg en géén 30 kg.
2) Prijskaartje "belachelijk" hoog?
Ten opzichte van wat?
Wanneer wij appels met appels vergelijken zijn de concurrenten de Icom PW1 en
Yaesu Quadra. Beiden kosten rond de 4700 Euro.
De Expert kost 3200 Euro.
Dus de Expert is gewoon goedkoop.

Wanneer je "uitsluitend" op prijs vergelijkt dan krijg je handbediende versies met 1 kW,
maar dat wordt dan appelen met peren vergelijken en dat is onterecht.
Dat jij het niet voor een eindtrap kunt of wilt uitgeven dat kan ik mij voorstellen.
Ook je aanname dat het over een aantal jaren wel "allemaal anders" zal zijn klopt volgens mij ook niet helemaal.
Over de jaren zie je nauwelijks prijsverschillen in eindtrappen.
De reden is daarvan simpel aangezien de aantallen veel lager zijn dan van zendontvangers.

Veel plezier met onze mooie hobby.

73
Rob
PE9PE

Rob,

Idd een beetje kort door de bocht van mij om te zeggen dat de Expert belachelijk duur is en niet te vermelden ten opzichte van wat. Waar ik het mee vergelijk is dat ik voor dat geld een prachtige eindtrap kan laten bouwen naar eigen wens met aanzienlijk meer vermogen als dat nodig mocht zijn. Vergelijk je het met andere fabrieks eindtrappen dan heb je helemaal gelijk......En idd ik vindt het persoonlijk veel geld voor dat beetje vermogen!

Gr Jelle
Hallo Jelle,

Kort door de bocht mag best dat doen wij allemaal wel eens. :)

Wanneer jij wat kompleet naar keuze laat bouwen zal het een manualtune versie zijn.

Fabrikanten moeten aan kompleet andere eisen voldoen.
1) Het moet in serie reproduceerbaar zijn.
2) Het moet er goed uitzien, anders koopt niemand het.
3) Het moet aan CE en R&TTE eisen voldoen.
4) Ze moeten Belastingen zoals BTW afdragen.
5) Ze moeten garantie geven.

Nu jouw opmerking dat het "veel geld is voor een beetje vermogen" kan ik niet staven.
Je gaat van 100 naar 1000 Watt.
Dat is "niet een beetje".

Naar mijn bescheiden mening is de Expert 1K-FA een uitstekende koop voor een automatisch getunede 1 kW eindtrap,
die in alle gevallen meer dan uitstekend zal voldoen.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Keydown in eindtrappen

#11 Bericht door Marco »

Steef schreef:Kan de Expert 1K-FA een kW cw leveren?

(gewoon een vraag!!)

Edit: heb het zelf even opgezocht. Het is 900 W PEP CW.

Ik vind het een mooi lineair hoor!

Een Acom 1000 zal zo'n beetje het zelfde geven?
Kost 2450,-
Scheelt best veel geld, maar die moet je met de hand bedienen.

Deze kan zeker CW leveren. Is een instelling voor Steef.
Manual of Auto en minder vermogen dat is een keuze. ik zou zeggen dan maar geen auto tune als ik zou moeten kiezen :)
Maar das mijn invulling.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Keydown in eindtrappen

#12 Bericht door PD2R »

Ik vind het een nadeel van die SPE dat hij al bij een geringe verandering van de frequentie, weer even opnieuw getuned moet worden. OK, dat gaat dan wel vlot maar ik vind het toch vervelend.
Afgelopen PACC begon de SPE behoorlijk te stinken. Op een zeker moment dacht ik dat hij in de fik zou vliegen. Dat gebeurde gelukkig niet en de lucht verdween uiteindelijk weer. De SPE heeft de rest van de contest zonder problemen vol gemaakt.

Persoonlijk zou ik toch voor een Acom 1000 gaan. Het tunen van dat ding is echt kinderspel en hij is nog eens een stuk goedkoper ook.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie