Om het dan maar compleet te maken.....

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Om het dan maar compleet te maken.....

#16 Bericht door 19DT2120 »

Sorry ben qua QRO bouw ook maar een nono ,
Dacht dat hij bedoelde dat die C's te licht waren voor die eindtrap.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Re: Om het dan maar compleet te maken.....

#17 Bericht door Draco Malfoy »

19DT2120 schreef: Dacht dat hij bedoelde dat die C's te licht waren voor die eindtrap.
Zijn zij ook. "Te licht" ist goed, wel eerder onder de maat, waar dat eigenlijk gaar geene HF-Kondensators zijn.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Om het dan maar compleet te maken.....

#18 Bericht door PD7P »

Steef schreef:http://www.qrotec.com/

Me like it very much :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ik kwam ergens een draadje tegen over die amp,het kwam erop neer dat je dat ding niet moet inschakelen als je vrouw zich staat te douchen :lol: :lol: die amp vraagt bij inschakelen ongeveer 20 ampere en aangezien het gewoon is om maar 16 amp zekeringen te hebben thuis weet je
ongeveer hoe z'n vrouw reageerde,vooral nadat ie het iets later nog een keer probeerde nadat ie de aardlek weer ingeschakeld had :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Om het dan maar compleet te maken.....

#19 Bericht door vk2gwk »

Paul NL 13501 schreef:
ik kwam ergens een draadje tegen over die amp,het kwam erop neer dat je dat ding niet moet inschakelen als je vrouw zich staat te douchen :lol: :lol: die amp vraagt bij inschakelen ongeveer 20 ampere en aangezien het gewoon is om maar 16 amp zekeringen te hebben thuis weet je
ongeveer hoe z'n vrouw reageerde,vooral nadat ie het iets later nog een keer probeerde nadat ie de aardlek weer ingeschakeld had :mrgreen: :mrgreen:
Zit daar geen aanloop schakeling in dan? Dat is niet erg gezond voor het ding zelf ook.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Om het dan maar compleet te maken.....

#20 Bericht door PA0ETE »

Draco Malfoy schreef:
19DT2120 schreef: Dacht dat hij bedoelde dat die C's te licht waren voor die eindtrap.
Zijn zij ook. "Te licht" ist goed, wel eerder onder de maat, waar dat eigenlijk gaar geene HF-Kondensators zijn.
Klaarblijkelijk kunnen ze de spanning goed aan maar de stroom niet. Om die reden staan er twee parallel. Je ziet dat wel vaker hoor, en het kan goed werken (weet ik uit ervaring, lang geleden bij het halve vermogen).

Hopelijk zijn ze niet de spoel over de uitgang vergeten die de hoogspanning kortsluit mochten deze "C'tjes" de handdoek in de ring gooien. Bij twee C's tweemaal zoveel kans dat dat gebeurt :-)

(en gefaseerd inschakelen is bij dit soort apparaten echt een noodzaak ja)

Was ie nou 3,5 kW? Dat haal je sowieso niet op één fase van 16 A. 16 x 230 V = 3450 W. Als je nou eens heel netjes bouwt dan haal je inclusief gloeistroom en een eventuele aansturende buis 50% rendement of misschien net iets beter. In dat gunstige geval zit je dan al zowat op 16A uit twee groepen. En je wilt denk ik toch ook je transceiver niet uit batterijen voeden en misschien nog een computer en een bureaulamp gebruiken. Dat red je zonder douchende vrouw dan toch ook weer niet uit twee groepen :-)

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Om het dan maar compleet te maken.....

#21 Bericht door PD7P »

vk2gwk schreef:
Paul NL 13501 schreef:
ik kwam ergens een draadje tegen over die amp,het kwam erop neer dat je dat ding niet moet inschakelen als je vrouw zich staat te douchen :lol: :lol: die amp vraagt bij inschakelen ongeveer 20 ampere en aangezien het gewoon is om maar 16 amp zekeringen te hebben thuis weet je
ongeveer hoe z'n vrouw reageerde,vooral nadat ie het iets later nog een keer probeerde nadat ie de aardlek weer ingeschakeld had :mrgreen: :mrgreen:
Zit daar geen aanloop schakeling in dan? Dat is niet erg gezond voor het ding zelf ook.
dat durf ik niet te zeggen,ik ben er zelf niet mee op de hoogte.
heb geprobeerd het draadje te vinden maar is ergens in het grijze netcircuit verdwenen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Om het dan maar compleet te maken.....

#22 Bericht door Steef »

Zitten 2 solid state relais in.
Die schakelen in het nul punt van de sinus.
Dit beschermt de elektronica inclusief buis.

Trafo is 4kVA, en dus red je het niet met 16 ampère zekering.
Heb geprobeerd de specs van die condensator te vinden, maar niet gelukt.

Het verhaal over de douche staat hier:
http://hamradio.nikhef.nl/afdeling/wate ... 200805.pdf

Ben wel benieuwd of hier iemand kan uitleggen of er spraken is van reactief vermogen via de condensators.
En in welke mate dan, en hoe te berekenen. Fase verschil tussen stroom en spanning is hoeveel graden?

Btw: hier het schema van de amp: http://www.qrotec.com/Documents/HF2500circuits.PDF
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Om het dan maar compleet te maken.....

#23 Bericht door pa5cal »

4kva red je wel met 16 ampere. Ja volgens de berekeningen niet maar een 16 ampere groep kan best lang tot wel 20% overbelast worden. Inschakelpieken daargelaten ;)

Ik heb al jaren elektrische verwarming en ALLES in huis aan, oven(s), kachels, wasdroger, wasmachine, afwasmachine, computers, tv's enz enz. en dan overtrek ik de boel behoorlijk stevig. Nu komt dit maar sporadisch voor natuurlijk maar bij tijden wil alles wel eens tegelijk aanstaan. Smelt zekeringen worden erg warm tot heet en knallen uiteindelijk wel eruit. Schakelautomaten zijn helemaal erg, die blijven bij 20% overbelasting heel vrolijk in en worden niet eens noemenswaardig warm (wel beter in dat opzicht).

Nadeel van de schakelautomaten is wel dat mijn 2kw haakse slijper niet eens op toeren kan komen (dus de groep vaak achter elkaar weer inschakelen totdat de inschakelpiek niet meer zo enorm is en de tol op toeren). De smeltzekering trekt dit nu juist weer wel.

Maargoed, nee, volgens het boekje wil dit niet :)

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Om het dan maar compleet te maken.....

#24 Bericht door Steef »

4kVA is ongeveer 4000 watt.
16 ampère is 3680 watt als je voedingspanning goed en stabiel is.

Het zal aan het blindvermogen en type zekering liggen of deze er in blijft zitten.
Maar een gewone automaat die al eens een keer eruit is geklapt zal waarschijlijk niet blijven zitten.
Een 16 ampère automaat met C karakteristiek zal waarschijnlijk gewoon blijven zitten tijdens gebruik en inschakelen.
Wanneer je echter 2,5kW RTTY met de amp gaat doen, zal het er echt om hangen. En mag er echt niks anders op de groep staan.
Feitelijk heb je dus gewoon een 20 amp zekering nodig.

Overigens, inschakelen met 16 amp lukt echt alleen met een C karakteristiek, of een inschakelvertraging. De gelijkstroomweerstand van de trafo is veeeeellllll te laag.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie