PIXIE 2 QRO 500

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

PIXIE 2 QRO 500

#1 Bericht door PA1ZP »

Hi allemaal

Eigenlijk hoort de Pixie 2 natuurlijk bij QRP thuis maar als je ze te ver opvoert hoort het ding hier thuis.

Al een tijd waren we met een Pixie 2 aan het spelen op 40 mtr en dat ging niet erg.
om het beter te laten werken zijn we naar 3575 kHz gegaan omdat daar veel meer activiteit is in CW.

Jan PA0POP had voor de Pixie en of FT817 leuke eindtrapjes bedacht met 2 x IRF520.
dan komt er met een half watt ruim 40 watt uit.

Natuurlijk zo een ding eens achter de Pixie gezet en jawel 40 watt.
Dan door de HF eindtrap jagen en je hebt 500 Watt.

Een echte QRO pixie2

Plaatjes van zowel de pixie en de FET-eindtrap bijgevoegd

73 Jos
Bijlagen
Pixie in kastje gebouwd, let op de 12AT7 is alleen voor het mooie.<br />De pixie werkt op BC547 in de osc en 2N2219 als eindtransistor.
Pixie in kastje gebouwd, let op de 12AT7 is alleen voor het mooie.
De pixie werkt op BC547 in de osc en 2N2219 als eindtransistor.
Binnenkant van POP-817-QRO.<br />er is nog plaats over voor 2 of 3 verschillende bandfilters.
Binnenkant van POP-817-QRO.
er is nog plaats over voor 2 of 3 verschillende bandfilters.
Eindtrap ontworpen voor FT817 en andere QRP-rigs 0.5 watt in en 40 watt uit eindtrap is 80 x 44 x 35 mm groot exclusief PL chassisdelen.
Eindtrap ontworpen voor FT817 en andere QRP-rigs 0.5 watt in en 40 watt uit eindtrap is 80 x 44 x 35 mm groot exclusief PL chassisdelen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: PIXIE 2 QRO 500

#2 Bericht door PD7F »

gaaf idee! en heb je er nog een leuke qso mee kunnen maken?
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: PIXIE 2 QRO 500

#3 Bericht door PA1ZP »

Hoi Frans

Ja hoor gisteren op 80 mtr met PA3DEB en op 40 mtr eerder met een UA9.
Hij staat niet voor niks bij QRO met beide versterkers aan komt er echt 400 watt uit.
Dan is de kunst om je tegenstation nog te kunnen ontvangen zonder filters of wat dan ook op zo een Pixie.

Ik ben nu bezig met een sidetone generator te gaan bijmaken zodat ik in mijn koptelefoon ook kan horen wat ik zelf sein hihi.
Ook al een TX-ground schakeling in gebouwd om over te schakelen op RX naar de seperate ontvangst antenne, en of de grote eindtrap nog bij te zetten.
Ik zend namelijk op een 80/40 mtr vertikaal maar ontvang de meeste tijd op een 2 keer 6 mtr dipool.
Verder zijn er hier al een man of 4 aan het klungelen om de Pixie stabieler te maken en wat luxer te maken .
Het kleine eindtrapje maakt nu dik 30 watt en ik moet daar wel wat extra koeling op gaan toepassen het ding is nu wel erg vlug heet.

Maar eens wat extra aluminium op schroeven en een ventilatortje.
Je moet toch wat klungelen in zo een lange winter.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie