QRO voor gevorderden.

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

QRO voor gevorderden.

#1 Bericht door PE9PE »

Zie bijgaande link voor 15Kw eindtrap.

http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... &Itemid=43
Veel plezier met het nabouwen.

73

Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Re: QRO voor gevorderden.

#2 Bericht door Draco Malfoy »

Dat zijn in geen geval 15kW.

Het Trafo is meet een Bemessungsleistung van 10kVA angegeben.
De Rollspule van deze device stammte af van een russische Zender mit alleen 1kW (!) Uitgang.

Ik schatte het dure vermogen op 3-4kW, maar 15 ??

Zelfs 3-4kW is meet deze componenten de oberste Grens.
Bijlagen
Her zelfte Rollspule in een 1kW Zender R-140
Her zelfte Rollspule in een 1kW Zender R-140
Het Rollspule uit de "15" kW Zender
Het Rollspule uit de "15" kW Zender

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: QRO voor gevorderden.

#3 Bericht door pa5cal »

hallo zeg :) dat is een knap staaltje bouw werk. Als ik ook even kijk naar de prijs van het ding... WOW. daar koop je een leuke auto voor...

stel je eens 15KW voor met solid-state devices. Dat is een ongelofelijke stroom bij een relatief lage spanning.

Ik ga zelf overigens voor die 4xpl519 in een bierkrat HI Kan dat uberhaupt wel? De infrarood straling van de lampen smelt de boel zonder meer en de HF straling die eraf komt is vast ook niet leuk.

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: QRO voor gevorderden.

#4 Bericht door Steef »

Die 25K euries kom je misschien nog wel overheen. Maar 136 kg even mee zeulen naar een contest station is toch even wat anders. Dan moet bij de amp ook een transport busje aanschaffen :mrgreen: :mrgreen:

Maar ik ben het wel eens, een QRO HF2500 heeft een trafo van 4 kVA voor 2.5 kW PEP.

Dan is 10 kVA wel een beetje weinig voor 15 kW :shock:
Wie praat luistert niet

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: QRO voor gevorderden.

#5 Bericht door pa1bjs »

In de text staat dat ze uit zijn gegaan van een fractie van het volle vermogen (efficiëntie van ssb +/- 30% en dat de eindtrap niet constant staat de blazen).
Als je CW zou gebruiken zou het indd wel vreselijk krap aan worden

Ik wil trouwens ook de energie rekening niet zien van dit mormel na een weekendje contesten :->

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: QRO voor gevorderden.

#6 Bericht door SM0FLY »

Met plezier en vermaak zijn verhaal hier gelezen. Het is natuurlijk for ICAS gebruik zoals hij ook duidelijk schrijft..

http://www.dc9dz.de/index_en.html

/Bram

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: QRO voor gevorderden.

#7 Bericht door fred101 »

Heftig, Dat ding draait op 3x40A krachtstroom.

Dat een rolspoel ook in een 1KW voorkomt wil niet zeggen dat hij dan 1KW is. Ik heb een rolspoel die 7 kilo weegt en bestaat uit u profiel met dubbele slepers. Die zit in een tuner waar ik 350-400W mee doe. Wil niet zeggen dat die spoel dus maar voor 400W geschikt is. Dat ligt ook aan de belasting. Als hij ideaal belast wordt met een na genoeg resonante mega antenne gaat het eerder goed dan wanneer je er falcon aan hangt.

Voor meer vermogen heb je niet perse meer spanning nodig. Meer dan 10KV lijkt me niet praktisch. Je moet gewoon voor genoeg stroom zorgen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: QRO voor gevorderden.

#8 Bericht door Ton_O_E »

Er staat kVA dat is bijna het zelfde als kW (het vermogen maal de cos fi, die is altijd kleiner dan 1)
(VA stroom maal spanning)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: QRO voor gevorderden.

#9 Bericht door Steef »

Ter verduidelijking; De 4kVA HV trafo van de QRO heeft een Usec van 1,9KV :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wie praat luistert niet

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: QRO voor gevorderden.

#10 Bericht door fred101 »

tja, dat krijg je van half lezen :oops:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Re: QRO voor gevorderden.

#11 Bericht door Draco Malfoy »

Dat een rolspoel ook in een 1KW voorkomt wil niet zeggen dat hij dan 1KW is. Ik heb een rolspoel die 7 kilo weegt en bestaat uit u profiel met dubbele slepers. Die zit in een tuner waar ik 350-400W mee doe.
Dat is waar, maar voor 15kW wordt deze rolspoel (op de Bild) helemaal niet houden kunnen.
15kW implicieren een stroom van bijna 40 A. Bij 0,5A pro mm lengte van de draadomvang, hebben wij 80mm omvang.

Deze Rolspeol heft 22mm omvang, ik heb zelfs een dergelijke spoel.

Een kleine differentie ??

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: QRO voor gevorderden.

#12 Bericht door SM0FLY »

Als je het verhaal goed leest, zie je dat de linear afgestemd wordt met een 1KHz toon en een duty-cycle van ca. 30%. Dat betekent kwa warmte ontwikkeling dat de zender 5KW maakt.
Bij 30MHz is het skin-effect ca. 15um en dat geeft op deze spoel ca. 15-20 Watt berekent verlies bij 5KW. (peak verlies ca. 50-60 watt). De ontwikkelde warmte is vrij eenvoudig af te voeren met een goede geforceerde convectie.

Het is dus belangrijk dit ontwerp en de bouw daarvan te zien als een linear met 5KW 100% output die makkelijk een piek vermogen maakt van 15KW.

Bij SSB is het gemiddelde vermogen ca 15-20% en bij zeer sterke compressie 30%. De linear moet een duty-cycle beveiliging hebben die aanspringt als Pout >30% over een tijdsperiode die aangepast is aan de thermische eigenschappen van de componenten.Ik schat dit op ca. 1 a 2 seconden.
Dit betekent dus als je fluit in de microfoon over een langere tijd dan 1 a 2 seconden, de Pout naar 5KW terugloopt.

Al met al werkt dit systeem dus wel en kan gezien worden als een 5KW linear voor CW en 15KW SSB


73/Bram
P.S. Ik vroeg aan hem of hij zijn kratje bier al ontvangen had, maar daar wacht hij nog steeds op :(

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: QRO voor gevorderden.

#13 Bericht door PD0DMA »

Onder professoren :shock:
http://www.youtube.com/watch?v=eKkFRyvSbF0
"I am the professor of English my friend" :lol:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: QRO voor gevorderden.

#14 Bericht door coolepascal »

@PD0DMA proest hahaha
Tijdens contesten op 2M kom ik dat wel vaker tegen, van die grapjassen die een paar eindtrapjes achter elkaar hangen Yaesu FT-blahblah -> PA 20Wts -> PA 200Wts -> Hark
En dan maar afvragen waarom ze zoveel commentaar krijgen.

Ooit werkte ik eens een 23CM station met slechts een 2M tranceiver... de kabeltjes van de 23cm-Xverter lekten een beetje HF ;)

Hoe dan ook, fijn dat er een prof of English is.
En ohh ja ontopic, Die eindtrap zal best zijn beperkingen hebben maar aleen al het feit dat de ontwerper de uitdaging aangegaan is kun je toch inovatief en gedurft noemen.
Net als die flapdrol die 1kW portable had gebouwd, ook zinloos maar wel leuk.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie