QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#1 Bericht door PD0MV »

Hallo Allemaal

ik ga die discussie van QRP of QRO niet weer kolen op het vuur gooien,
Laat iedereen in ze waarden, maar na mijn mening als laatste is wel dat je met 5 watt of minder wel trots mag zijn dat je een verre verbinding gemaakt hebt.

Bij deze vind ik dat iedereen of het nou QRP of QRO is iedereen mag er zijn als amateur.

wij novice mogen helaas niet meer dan 25 watt uitgooien, als dat nou is wie weet een keer op geschroeft mag worden naar pak een beet 400 watt voor de Novice en 600 watt voor de Full licence.

maar mocht dit niet gebeuren ook goed, en nog steeds dikke vrienden.


73 PD0MV

Maar laat iedereen in ze waarden, en Ga niet opscheppen Met vermogen want dat is een beetje Raar
Laatst gewijzigd door PD0MV op 20 dec 2009, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben ook maar een mens :wink:

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#2 Bericht door andre »

Deze discussie loopt dus in een ander draadje. Onnodig om deze hier weer opnieuw op te starten.
Laatst gewijzigd door andre op 19 dec 2009, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#3 Bericht door PE7EB »

Even de moeite nemen om iemands profiel te lezen voor je reageert kan ook geen kwaad Andre.
Als ik Marks profiel lees snap ik waarom taal voor hem moeilijk kan zijn, en ook de hulp van de spellings checker van bij voorbeeld Firefox kan in dat geval niet alles voorkomen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#4 Bericht door andre »

PE7EB schreef:Even de moeite nemen om iemands profiel te lezen voor je reageert kan ook geen kwaad Andre.
Als ik Marks profiel lees snap ik waarom taal voor hem moeilijk kan zijn, en ook de hulp van de spellings checker van bij voorbeeld Firefox kan in dat geval niet alles voorkomen.
Had ik inderdaad niet gedaan. Ik heb dan ook mijn off-topic melding verwijderd.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#5 Bericht door pd1rh »

PD0MV schreef:400 watt voor de Novice en 600 watt voor de Full licence.
Dat verschil merk je niet. 1,6kW zou 1 s-punt meer zijn ( als ik me niet vergis ).
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#6 Bericht door Marco »

reijndert schreef:
PD0MV schreef:400 watt voor de Novice en 600 watt voor de Full licence.
Dat verschil merk je niet. 1,6kW zou 1 s-punt meer zijn ( als ik me niet vergis ).

Reijndert dit merk je degelijk

Men heeft een meting gedaan van Point to Point. 100w of 400w. Dit is in Theorie 1s punt 6db winst. Echter in de praktijk hebben we te maken met propagatie lagen. Je maakt of 1 hop of 2 hops of wel meer. Ik ben van mening dat dit beter kan reflecteren of net wel die laag kan bereiken waarop je reflecteert. Als je 400w maakt of als je 100w maakt. De meeste roepen ja de meter klopt niet. Ik heb zelf verschillende testen gedaan en het kan volgens de theorie niet kloppen. toch is het zo.

ZL new zeeland gewerkt met 100w s5 en 400w s9 dat zijn 4 s punten = 24db. Kan niet, hoe kan dit?. Alle meter zijn niet verkeerd afgereld dat kan er bij mij niet in.


Uitgaande van 100w

400w point to point = 1 s punt
400w met hops en propagatie is geen idee? Want dit is nooit gemeten en kan je ook niet meten omdat propagatie altijd veranderd.

De theorie berust ook op een aaname en berekening van vermogen x4 maar niet met propagatie normen.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#7 Bericht door andre »

Ja zo lus ik er nog wel een paar Marco. Ik kan je vertellen dat ik gister een verbinding heb gemaakt van punt A naar punt B met een vermogen van X watt. De ontvangst bij mijn tegen station was S9.

Vandaag maakte ik dezelfde verbinding, alleen met 1/2 maal X watt. Nu was de ontvangst plotseling S9+20DB.

Kortom, relateer vermogen nu eens niet met de ontvangst van je tegen station, want zoals je zelf al aanmerkt, e.e.a. heeft geheel te maken met propagatie, conditie's e.d.

Je moet niet spotten met de theorie van Decibel, die klopt echt wel, als je maar een referentiepunt hebt onder exact dezelfde omstandigheden.

Prettige feestdagen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#8 Bericht door Marco »

andre schreef:Ja zo lus ik er nog wel een paar Marco. Ik kan je vertellen dat ik gister een verbinding heb gemaakt van punt A naar punt B met een vermogen van X watt. De ontvangst bij mijn tegen station was S9.

Vandaag maakte ik dezelfde verbinding, alleen met 1/2 maal X watt. Nu was de ontvangst plotseling S9+20DB.

Kortom, relateer vermogen nu eens niet met de ontvangst van je tegen station, want zoals je zelf al aanmerkt, e.e.a. heeft geheel te maken met propagatie, conditie's e.d.

Je moet niet spotten met de theorie van Decibel, die klopt echt wel, als je maar een referentiepunt hebt onder exact dezelfde omstandigheden.

Prettige feestdagen.

Andre ik maak niet de verbinding op verschillende dagen dit was op het zelfde moment Eindtrap aan en Eintrap uit. Jou verhaal klopt ook als waarheid van een koe. Spotten doe ik niet met Decibel. ook zijn theorie klopt. Vertel ik iets anders dan in mijn bewering?. Alleen niet in combinatie op het zelfde moment met propgatie lagen.Zoals je zelf al zegt " als je maar een referentiepunt hebt onder exact dezelfde omstandigheden" . En die had ik met een tussen tijd van maar 2 s verschil. Je haalt nu even twee dingen door elkaar.
Een verbinding maken gisteren en dan vandaag weer kan totaal anders zijn zowel positief als negatief. Zo is een meting niet echt betrouwbaar te noemen

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#9 Bericht door PF1JM »

De meeste S-meters maken er een potje van. Bij de meeste ontvangers komt een verviervoudiging van het signaal dat binnenkomt absoluut niet overeen met 2 S-punten. Wil je het zeker weten, dan zul je de spanning aan de antenne-ingang moeten meten (in microVolt, dBm, of wat dan ook, zolang het maar een absolute waarde is, geen relatieve).
Smile.... Tomorrow will be worse!

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#10 Bericht door Marco »

Daar kan je gelijk in hebben dat er meters zijn die niet goed geijkt zijn.
Maar heb ook de test andersom gedaan.

En hier scheelde het ook meer dan 6db. En ik mag toch aannemen dat een FT1000d enige richtlijn heeft met het afregelen van een S meter. Of moet ik dat ook totaal niet geloven.

Uiteraard is de beste meting hoeveel microvolt (dbm) je binnenkrijgt op de antenne de beste manier om hier achter te komen. Misschien doe ik dat wel eens. Kan ik eens goed kijken of het wel geijkt is. Maar lijkt me erg vreemd als dit niet zo is.

WP3UX
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2009, 23:43

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#11 Bericht door WP3UX »

Tja.... zie weer berg onzin voorbij drijven helaas, en zeker uit monde van NOT DX-ers helaas,
of welke op een blauwe maandag met DL cq ON een QSO hadden.
Gezien metingen van direct point to point geeft 100% zekerheid aan S signalen (VHF-UHF),
maar op HF is dit gewoon met DX niet haalbaar en ook onjuist de stelling welke
sommige van "ons" hier aan nemen helaas, nooit DX gemaakt als ik zo vrij mag zijn.
Het pnt. wat Marco al aan haalde is gewoon juist, prop. dus lagen en afstand in div. condx.
wat op een dag met 100watt S9 geeft kan op andere dag met zelfde station met 1000watt S5
geven, verder de S-mtr's in de radio's of deze nu precies goed zijn of niet, een hard signaal zal bij
mindere S-mtr's ook minder/of meer hi... aangeven dan bij radio welke "goed", maar je zult ALTIJD het verschil te zien zijn !!!!! en daar gaat het nu om, dus Radio X S6, radio Y S9 ja zowat is een meting, verder zal me rot zorg
zijn of S8 cq S9. Verder zorg nu ook eens voor een goede antenne, voor 20/30/40 cq 80M, kan je dat niet, dus korte draadtjes praters, tja dan lijk me verstandig het te gooien op andere QRG's welke voor jullie wel haalbaar zijn en DAAR een mening overgeven. En... kom nu niet aan met jamaar me tuin is te klein, buren vinden het niets, heb problemen met de gemeente, allemaal gelul dan zorg je maar voor een oplossing welke haalbaar is, zo niet dan mond houden, geheel simple ! Want.. korte draadtje+spoel is geen antenne maar dummy load !!! Je radio-tje ziet 50 Ohm meer niet!

Geneuzel dus, verder fijne feestdagen!!

73' Willem WP3UX
www.wp3ux.tk

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#12 Bericht door PA3DAT »

Ik word niet boos, ik heb vakantie, ik tel heel rustig tot 10...
En ach, ik mag toch niet reageren, met mijn "zooitje" (citaat uit een ander topic).
Wat was de titel van dit topic ook alweer? :shock:

Het heeft de hele nacht gesneeuwd hier, ik ga lekker skiën!

Groeten, 73 de DL/PA3DAT
(Op de piste is het OE/PA3DAT)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#13 Bericht door Marco »

On TOPIC Agn::: De topic QRO en QRP in hun waarde laten.

Dat doen we ook. Ik wil iedereen in hun waarde laten maar ga niet schreeuwen die mannen met Dikke Eintrappen moeten zich schamen. Want dit kwam uit de zelfde mond van de topic starter. Dus snap dit draadje dan ook niet.. Vandaar dat het totaal on topic is gegaan.. En dit gebeurd niet alleen in deze volgens mij.

Je haakt in op een verhaal en zwaait door naar een ander verhaal. Zo werkt dat..

Geen vakantie gewoon door de sneeuw naar het werk

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#14 Bericht door Steef »

pe2mc schreef:Geen vakantie gewoon door de sneeuw naar het werk

Ja graag!!!! Want ik wil wel gewoon TV kunnen kijken!!!!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#15 Bericht door Marco »

Komt voor elkaar steef.

Alles wappert hier nog..
Had dienst maar geen problemen.. We wegen ons wel ziek aan de schotels.. ber loopt op met die bende erop.
Daar hebben klanten last van ..:(

Plaats reactie