QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#16 Bericht door Marco »

Komt voor elkaar steef.

Alles wappert hier nog..
Had dienst maar geen problemen.. We vegen ons wel ziek aan de schotels.. ber loopt op met die bende erop.
Daar hebben klanten last van ..:(
Laatst gewijzigd door Marco op 21 dec 2009, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#17 Bericht door pa5cal »

Ik juig een frisse discussie altijd toe, maar heren, we vervallen weer eens in opinie maken. Of je nu vind dat mensen met draadjes beter een set breinaalden zouden kunnen krijgen of welke mening je ook aangedaan bent, ik verwacht dat die minder direct op papier (het scherm) gekalkt wordt teneinde geen mensen persoonlijk te beledigen. Voor de topic starter, een goede gedachte die je uitdraagt, maar start dat nou niet in het QRO kanaal... Zaken van een dusdanig gevoelige aard wil je wellicht in je eigen kamp opstarten (QRP) of zelfs gewoon in een ander forum zoals de thee kransjes.

-P

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#18 Bericht door xxxx »

Marco,

Intersant onderwerp, zelfde is mij hier ook al meerder keren opgevallen dat zodra je het vermogen verhoogt het op Dx zeker niet strookt met de theorie!. Dit is mij zeker al meerdere malen opgevallen zowel van mijn kant als van het gewerkte station op dat moment.

Jelle

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#19 Bericht door andre »

Dat is nu juist de mening en opmerkzaamheid van velen onder ons. Alleen, het kan er twee kanten mee op, en eigenlijk, zoals eerder al opgemerkt niet of nauwelijks meetbaar met de standaard beschikbare middelen, en zeker niet op de hf banden.

Het verhogen van je vermogen staat zeker niet garant voor een significante verbetering bij de ontvangerskant. Heb dat zelf al regelmatig getest met mijn tegenstations, vermogens op laten schroeven met 6 tot 12db. Maar dat kan ook liggen aan mijn S meter van de gebruikte ic7700!
Blijkt maar weer dus dat velen hetzelfde bedoelen echter door afwijkende interpretatie (aii..moeilijk woord) nodeloze vervelende ja nee discussies volgen.

Van de denigrerende opmerkingen van Willem wil ook ik mij overigens distantiëren.

Waar ging dit topic eigenlijk over?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#20 Bericht door xxxx »

Topic ging ergerns anders over maar dat is al besproken in het Qrp gedeelte.....echter brengt dit wel een interesante discussie denk ik.....

jelle

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#21 Bericht door PA3JT »

De theorie klopt écht wel.
Maar in een DX-verbinding heb je per definitie geen point-to-point verbinding. Dat kan niet, de antennes "zien" elkander niet.
Zouden de antennes elkander wél kunnen "zien", dan is het géén DX!

Dat vastgesteld hebbende, gaat het signaal dus altijd via één of meerdere hops naar de ontvangende partij. Bij de reflectie wordt altijd slechts een gedeelte gereflecteerd, nooit de volle 100%. Elke reflectie geeft dus een verlies.
Als je dit verlies zou weten, zou je weer volgens de theorie kunnen berekenen hoeveel signaal er richting de ontvangende partij gaat. Dit verlies fluctueerd echter van moment tot moment. En bij multi-hops wordt dit alleen nog maar lastiger om te bepalen. In de praktijk kun je het verlies dus slechts bepalen door het vanaf de ontvanger terug te rekenen.

Dan de S-meter. Dat is geen grootheid voor het signaal op het moment dat het op je antenne neerslaat, maar geeft het aantal uV weer op het moment dat het zich in je ontvanger bevind. Dus is dat geheel afhankelijk van de kwaliteit van je antenne, en na kabel-verlies, en vergeet de kwaliteit van je ontvanger niet.

Ik neem overigens élke vreemde waarneming bij elk vermogen(sverschil) onmiddelijk voor waarheid aan. Bij reflecties kan alles gebeuren. Dus ook een betere reflectie (dus minder verlies) bij een groter vermogen. Waarom niet?

Maar geheel terzijde..... een verbinding bij S1 die ik wél goed kan nemen is beter dan een S9-verbinding die door QRM of andere prut toch slecht verstaanbaar is. Ik kijk dus nooit naar die S-meter, ik luister of ik het kan verstaan. Alleen die tegenstations willen dat altijd zo graag weten. Uit liefde voor deze mede-amateurs kijk ik dan even, maar eigenlijk interesseerd die S-meter me niet.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#22 Bericht door andre »

Hallo Jeroen,

er is ook niemand hier die twijfelt aan de theorie, integendeel. Echter de theorie toepassen op een hf signaal is een beetje moeilijk, en daar komen leuke discussies over.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: QRP OF QRO : laat iedereen in ze waarden

#23 Bericht door pa3met »

andre schreef:Hallo Jeroen,

er is ook niemand hier die twijfelt aan de theorie, integendeel. Echter de theorie toepassen op een hf signaal is een beetje moeilijk, en daar komen leuke discussies over.
Voordat je de praktijk aan de theorie toetst, zal je in ieder geval goede meet-apparatuur moeten hebben en
volgens mij zijn we er wel over uit dat er niet veel doosjes zijn die sowieso betrouwbaar de S-meter heen en weer laat wiebelen. Niet zo gek als het AGC driven is en inderdaad de preamps/attenuators etc niet meegeteld worden..
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie