ACOM 1000

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

ACOM 1000

#1 Bericht door Steef »

Als ik zo om mij heen kijk, zijn er nogal wat amateurs die een ACOM 1000 hebben.
En ik was eens benieuwd naar ervaringen met de ACOM 1000.

Ikzelf ben zeer tevreden met deze versterker. Wel denk ik dat de power meter wat erg enthousiast is.
Ik heb wel eens gehoord dat men een andere aansluiting op de trafo neemt. Van 240 naar 230 volt.
Wie heeft dat gedaan en brengt het wat?

En als je deze voor RTTY gebruikt, kan je dan constant 400 watt maken?
Volgens mij wordt de buis dan wel erg warm?

En het feit dat deze 6 meter heeft, weerhoud mij er ook een beetje van om deze te verkopen om een OM2500 te kopen.
Maar ja, hoe vaak gebruik je de versterker op 6 meter?
Wie praat luistert niet

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: ACOM 1000

#2 Bericht door Marco »

Steef


PI4CC is net een Acom family.
Deze gebruiken de eintrap tijdens contesten en ook tijdens een rtty contest.

Ik vind de eintrap op zich prima en goed werken.
Alleen door de kleine C is deze heel erg snel ontregelt en moet je hem weer tunen.

Daar in tegen kan over de gehele band mijn alpha 99 gewoon 400w maken zonder 1x te hoeven verstellen.

Voor de rest geen min punten.. Prima speelgoed.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ACOM 1000

#3 Bericht door on4ma »

Ik ken nog wat belgen die aan acom 1000 hebben en zijn er tevreden over. Het tappen van de primaire levert wat extra hoogspanning op en zal je uiteindelijk
wat meer vermogen geven dit wel ten koste van de lamp, ik prefereer dan dat extra te zoeken bij de antenne en dat extra zal je dan in erp meer geven dan die enkel watts
door de hoogspanning op te drijven.
Ik heb er ook eentje hersteld. Deze was door de opstelling in een slaapkamer vol met stof gekomen.
Jaarlijks hem eens open maken voor het stof rond de buis weg te doen zoals bij een computer is een vereiste.

Ik heb sinds juni een Ompower 3500. Ik vind wel dat deze buis die ze hierin gebruiken onstabiel is en
regelmatig hertunen is nodig in het begin. Na 1 uurtje is dit probleem weg. Dit zou normaal zijn volgens ompower door
de temperatuur verschillen in de shack. En deze zijn er ook wel hier bij mij.
Er is ook een verschil van input power/output power per band. Alhoewel alle antennes hier toch mono banders zijn.

Marc ON4MA

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: ACOM 1000

#4 Bericht door Steef »

Hoi Marc,
Bedankt voor de tip van het schoon maken! Was eigenlijk van plan on de acom voorlopig niet open te maken. Maar misschien toch maar eens doen.

Heb je de OM3500 al lang? En hoe groot is het verschil met input/output per band?
Zou het het ingangs circuits hierin een rol kunnen spelen?

Ben je al met al tevreden met de OM?
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ACOM 1000

#5 Bericht door on4ma »

+- 6maand. Het input circuit zou het kunnen zijn. Ik ga nog wel eventjes testen met dummyload. Het verschil is toch 500 tot 1KW.

De koeler is wel ruidluchtig in 2de versnelling. Ze zijn bezig met een remote 3500. Er zouden ook ombouw kits komen om ze zelf
remote te maken.

Ik ben wel tevreden. In garantieperiode (3jaar) bij breuk komt een koerier hem zelf halen en weer brengen. Je hebt wel maar 1 jaar op de lamp.
Maar hun service is uitstekend. Goede feedback en snelle respons. Heb ze voorlopig nog niet nodig gehad maar steeds vlug antwoord op
een vraag.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: ACOM 1000

#6 Bericht door Steef »

Ik heb voor de kerst een mail gestuurd naar OM, met de vraag of de OM2500 nog te verkrijgen was tegen de speciale prijs. Tot op heden heb ik geen enkele reactie gekregen. Ik heb niet de behoefte om opnieuw een mail te sturen.

Op de site staat dat de amp niet geschikt is voor QSK en dat er daarom geen vacuüm relais in zit. Dit zou dus betekenen dat deze ook niet achteraf aan te passen is naar QSK?


Verder staat er in de spec's van de ACOM 1000 dat deze 1KW in alle modes is. Dat terwijl de spec van de gu74b staat dat deze 750 watt HF kan leveren. Een KW PEP is dan geen probleem volgens mij. Maar een KW RTTY of FM is dan toch ver boven de spec's?
Wie praat luistert niet

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: ACOM 1000

#7 Bericht door xxxx »

Steef schreef:Ik heb voor de kerst een mail gestuurd naar OM, met de vraag of de OM2500 nog te verkrijgen was tegen de speciale prijs. Tot op heden heb ik geen enkele reactie gekregen. Ik heb niet de behoefte om opnieuw een mail te sturen.

Op de site staat dat de amp niet geschikt is voor QSK en dat er daarom geen vacuüm relais in zit. Dit zou dus betekenen dat deze ook niet achteraf aan te passen is naar QSK?


Verder staat er in de spec's van de ACOM 1000 dat deze 1KW in alle modes is. Dat terwijl de spec van de gu74b staat dat deze 750 watt HF kan leveren. Een KW PEP is dan geen probleem volgens mij. Maar een KW RTTY of FM is dan toch ver boven de spec's?
Steef,

Alle Pa's zijn om te bouwen naar QSK gebruik, echter is het de vraag of de ruimte in de kast het toelaat....als ik het zo bekijk zitten die kastjes tjokke vol.
Als je een Pa met Gu74B erin hebt dan is 1kw PEP zo'n beetje de max.....In Rtty Contest Running zou ik persoonlijk max 50% van het vermogen draaien, teminste als je de boel een beetje heel wilt houden.

Jelle

Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Re: ACOM 1000

#8 Bericht door Draco Malfoy »

Als ik zo om mij heen kijk, zijn er nogal wat amateurs die een ACOM 1000 hebben.
En ik was eens benieuwd naar ervaringen met de ACOM 1000.

Ikzelf ben zeer tevreden met deze versterker. Wel denk ik dat de power meter wat erg enthousiast is.
Ik heb wel eens gehoord dat men een andere aansluiting op de trafo neemt. Van 240 naar 230 volt.
Wie heeft dat gedaan en brengt het wat?

En als je deze voor RTTY gebruikt, kan je dan constant 400 watt maken?
Volgens mij wordt de buis dan wel erg warm?
......I'm sorry voor mijn Nederlands ;-) Ben van Duitsland......

Het Problem bij ACOM 1000 is, dat alle componenten aldaar redelijk aan de Grens arbeiten. De GU-74B is naar de werksspecification voor alleen 550W toegelassen, de schakelaars zijn onder de maat en de versterker is zondar elke reserve gebouwt.

Ik kun van ACOM 1000 or 2000 alleene ontraden.

De militerische eindrap R-140 (LV-6) is in Polen en Ungarn voor 200-300 Euro te hebben een deze versterker is essentiell beter gebouwt (militärische Fertigung).

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: ACOM 1000

#9 Bericht door Radioot »

Dus al die eham reviewers zitten er naast?

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: ACOM 1000

#10 Bericht door Steef »

Ik vind van niet hoor!

De Acom 1000 is in mijn ogen echt een heel goede amp.
Maar 1 kw continu is in mijn beleving boven de specs van de buis.
Er word ook gesteld dat je het vermogen moet beperken, en een extra ventilator moet monteren als je continu wil zenden in bvb RTTY.

Maar de amp is heel goed beveiligd, en zeer stabiel.
QSK werkt ook zeer goed. Ook is de amp erg stil.
En 400 watt doet de amp natuurlijk op zijn gemakje.
Al heb ik toch het idee dat als je een 48 uurs contest mee zou draaien in RTTY met 400 watt, dat de extra ventilator eigenlijk wel nodig is.
Het is slechts mijn eigen gevoel dat dit wat makkelijker zou gaan met een amp met 2 gu74b's of een gu77b.
Wie praat luistert niet

Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Re: ACOM 1000

#11 Bericht door Draco Malfoy »

" De Acom 1000 is in mijn ogen echt een heel goede amp.
Maar 1 kw continu is in mijn beleving boven de specs van de buis.
Er word ook gesteld dat je het vermogen moet beperken, en een extra ventilator moet monteren als je continu wil zenden in bvb RTTY.

Maar de amp is heel goed beveiligd, en zeer stabiel. "

Bent u zeker ??
Hebt u reeds naar binnen geloekt ??

ACOM, Ameriton, en zinsgelijke technik is niet een tiende daarvan waard, waarvor er verkocht wordt.
Vreselijke mechanik, deplorabele schakelaars etc.
ACOM gaat te schroot, indien u de Antenne afbrekt, or op langere tijt misstemming ter tafel ligt.

Het vergelijk:

Inhoud van een ACOM en een militärische Zendeversterker.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Sorry voor Duits :oops: )

Was ich bei ACOM etc. persönlich besonders zum Kotzen finde:

- Reihenspeisung im Anodenkreis, während in sämtlichen professionellen Endstufen Parallelspeisung verwendet wird;
- Die GU-74B wird an der Kotzgrenze betrieben, die Röhre ist laut Werksangabe nur für 550 (!) Watt zugelassen;
- Billiges Blechgehäuse, schlechte Oberwellenunterdrückung, billige PL-Stecker... die Liste ist endlos.

Und das Ganze für 2000 Euro ??

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: ACOM 1000

#12 Bericht door Steef »

Dat heet vooruitgang.

Je hebt nu geen kraanwagen meer nodig.
Wie praat luistert niet

Draco Malfoy
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jan 2010, 02:47

Re: ACOM 1000

#13 Bericht door Draco Malfoy »

Dat heet vooruitgang.
Je hebt nu geen kraanwagen meer nodig.
Wat meent U ??
Ik heb's niet verstaan.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ACOM 1000

#14 Bericht door on4ma »

Steef schreef:Ik heb voor de kerst een mail gestuurd naar OM, met de vraag of de OM2500 nog te verkrijgen was tegen de speciale prijs. Tot op heden heb ik geen enkele reactie gekregen. Ik heb niet de behoefte om opnieuw een mail te sturen.

Op de site staat dat de amp niet geschikt is voor QSK en dat er daarom geen vacuüm relais in zit. Dit zou dus betekenen dat deze ook niet achteraf aan te passen is naar QSK?


Verder staat er in de spec's van de ACOM 1000 dat deze 1KW in alle modes is. Dat terwijl de spec van de gu74b staat dat deze 750 watt HF kan leveren. Een KW PEP is dan geen probleem volgens mij. Maar een KW RTTY of FM is dan toch ver boven de spec's?


Tibi is normaal zeer snel in antwoorden. Ik dacht wel dat de latere 2500 met qsk is.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: ACOM 1000

#15 Bericht door Steef »

Van de site onder FAQ bij de om2500:

Q: Is it easy to use this amplifiers and how to get new tubes ?
A: YES - IT´s EASY ! Download the .pdf description and you will see it. You don´t need SWR-meter and with the build-in tuning-indicator you can see the best tuning position. New tube you can get here : http://www.dl3jj.de
Q: Amplifier is suitable for QSK ? There is a vacuum-relay used ?
A: Amplifier is not suitable for QSK. Therefore no vacuum relay is needed.

Q: I have only one phase. How much output is possible ?
A: You will not have the full output. But I (DL3JJ) have tested at dummy-load on one phase 55W input for 2200W output. It´s bether to use 2 phases, of sure !
Wie praat luistert niet

Plaats reactie