QRO algemeen

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

QRO algemeen

#1 Bericht door SM0FLY »

Forumposts over verbindingen met niet-legale zendvermogens zijn volgens de forumvoorwaarden niet toegestaan.

L.S.

Eigenlijk wat jammer want bij QRO zenders, coax en antennes bij gebruik van vermogens gelijk aan of >1KW, wat in veel landen is toegestaan, komt heel wat kijken wat bij <<400W geen probleem is.

73/Bram

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: QRO algemeen

#2 Bericht door Marco »

Hoi Bram

Klopt helemaal. Vele dingen hangen af of je wel met vermogen kan werken of niet.

- Coax
- Antenne en balun
- Antenne materiaal of spoelen.
- Coax pluggen zeker in de GHZ

Dus genoeg om aan te denken mooi punt als info voor de qro sectie.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRO algemeen

#3 Bericht door PA0ETE »

sm0fly schreef:Forumposts over verbindingen met niet-legale zendvermogens zijn volgens de forumvoorwaarden niet toegestaan.

L.S.

Eigenlijk wat jammer want bij QRO zenders, coax en antennes bij gebruik van vermogens gelijk aan of >1KW, wat in veel landen is toegestaan, komt heel wat kijken wat bij <<400W geen probleem is.

73/Bram
Als het gaat om een verbinding vanuit een land waar dat is toegestaan is er ook geen probleem met de forumvoorwaarden denk ik :-) En het gaat nogmaals niet over de apparatuur, die je binnen zekere grenzen hier ook gewoon mag hebben. Wat ik niet vind kunnen is een opschepverhaal over hoe je iedereen in de pile-up van de band drukte met een niet-toegestaan zendvermogen.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: QRO algemeen

#4 Bericht door SM0FLY »

PA0ETE schreef:
sm0fly schreef:Forumposts over verbindingen met niet-legale zendvermogens zijn volgens de forumvoorwaarden niet toegestaan.

L.S.

Eigenlijk wat jammer want bij QRO zenders, coax en antennes bij gebruik van vermogens gelijk aan of >1KW, wat in veel landen is toegestaan, komt heel wat kijken wat bij <<400W geen probleem is.

73/Bram
Als het gaat om een verbinding vanuit een land waar dat is toegestaan is er ook geen probleem met de forumvoorwaarden denk ik :-) En het gaat nogmaals niet over de apparatuur, die je binnen zekere grenzen hier ook gewoon mag hebben. Wat ik niet vind kunnen is een opschepverhaal over hoe je iedereen in de pile-up van de band drukte met een niet-toegestaan zendvermogen.
Ok, goed antwoord.. :wink: Zal dan wat bedenken over mijn (legal) ervaring met > 1KW op H.F. hier in SM

73/Bram

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRO algemeen

#5 Bericht door PA0ETE »

Bijvoorbeeld:

ga naar:
http://www.elektrodump.nl/

Klik helemaal linksonderaan op 'Zenders'

Klik vervolgens op 'MG-HF', en dan helemaal onderaan de pagina.

Kijk naar het zendvermogen dat ie in AM doet, en bedenk dan wat dat in SSB betekent. :-)

Het verhandelen en het bezit van dit soort apparatuur is niet verboden. Ook niet voor particulieren. Het hebben van een zendmachtiging is daarbij niet belangrijk. Als AT echter op bezoek komt en ontdekt dat je behalve een driefasenaansluiting ook een antenne hebt voor de betreffende banden die daarbij nog bestand is tegen dit soort vermogens kon je wel eens een heel vervelend probleem hebben.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRO algemeen

#6 Bericht door PA0ETE »

sm0fly schreef:
PA0ETE schreef:
sm0fly schreef:Forumposts over verbindingen met niet-legale zendvermogens zijn volgens de forumvoorwaarden niet toegestaan.

L.S.

Eigenlijk wat jammer want bij QRO zenders, coax en antennes bij gebruik van vermogens gelijk aan of >1KW, wat in veel landen is toegestaan, komt heel wat kijken wat bij <<400W geen probleem is.

73/Bram
Als het gaat om een verbinding vanuit een land waar dat is toegestaan is er ook geen probleem met de forumvoorwaarden denk ik :-) En het gaat nogmaals niet over de apparatuur, die je binnen zekere grenzen hier ook gewoon mag hebben. Wat ik niet vind kunnen is een opschepverhaal over hoe je iedereen in de pile-up van de band drukte met een niet-toegestaan zendvermogen.
Ok, goed antwoord.. :wink: Zal dan wat bedenken over mijn (legal) ervaring met > 1KW op H.F. hier in SM

73/Bram
Ik ben er echt voor om alle discussie ruim baan te geven en het is behalve dat we gewoon bepaalde forumregels moeten hebben ook echt niet zo dat we op alle slakken zout willen leggen hoor.

Ik ben zelf zowel met QRP actief geweest en (met name in de jaren 80) met QRO, soms ook wel eens wat over de grens heen. Ik doe nu op 6m en lager veel met QRP omdat ik dat leuk vind. Toen Bouke Zwerver zijn vermaarde reeks over de bouw van grote lineairs voor RAM wilde schrijven vroegen ze zich op de redactie af of dat wel wat was. Ik heb toen direct geroepen DOEN! Ik heb echt genoten van die verhalen over hoe Bouke in de artikelen steevast riep: "Je kunt dit en dat onderdeel wel kopen, maar dat is hartstikke duur. Je kunt echter ook naar de bouwmarkt..." waarna hij dan met voor een paar stuivers aan spullen het probleem ook oploste. Die eindtrappen waren ook niet allemaal binnen de "bandbreedte" van de wet :-) :D

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: QRO algemeen

#7 Bericht door PE7EB »

PA0ETE schreef:Als AT echter op bezoek komt en ontdekt dat je behalve een driefasenaansluiting ook een antenne hebt voor de betreffende banden die daarbij nog bestand is tegen dit soort vermogens kon je wel eens een heel vervelend probleem hebben.
Zeker als de buren al een paar keer gemeld hebben dat alle TL buizen in huis regelmatig spontaan gaan branden :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: QRO algemeen

#8 Bericht door Steef »

Het is al eens gezegd, maar ik veroorzaak met mijn kale set en 100 watt meer problemen dan met 250 watt met mijn eindtrap.

Maar ben wel blij met het QRO stukje! Hoera Hoera!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: QRO algemeen

#9 Bericht door PE7EB »

Dat verbaast me niets Steef, een eindtrap van 1 kW, die met een stuurvermogen van bijvoorbeeld 25W uit een Japanse koopdoos met "2 vingers in zijn neus" 250W staat te maken, zal waarschijnlijk een veel schoner signaal afgeven dan diezelfde koopdoos op vol vermogen, die er dan met moeite en "op zijn tandvlees lopend" 100W uitperst.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: QRO algemeen

#10 Bericht door Marco »

Mij ook niet..

Beter een eindtrap die 2kw+ kan maken en 400w op zijn slofjes levert
Dan een flitsdoosje die 400w eruit perst..

Gaat op een gegeven ogenblik buiten de specs vallen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRO algemeen

#11 Bericht door PA0ETE »

Steef schreef:Het is al eens gezegd, maar ik veroorzaak met mijn kale set en 100 watt meer problemen dan met 250 watt met mijn eindtrap.
Vermoedelijk heeft je eindtrap dan een beter lowpass-filter dan je set? :-)
Steef schreef:Maar ben wel blij met het QRO stukje! Hoera Hoera!
Dat is heel mooi. Daar ben ík dan ook weer blij om!

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: QRO algemeen

#12 Bericht door Marco »

Denk eerder dat er een schoon signaal uit zijn set komt met laag vermogen.

Als het niet ok is komt het ook niet ok uit je eindtrap.

Wat erin gaat komt er ook uit.. Hoe goed de filters ook zijn. Er gaat altijd wat doorheen.

Goeie trx en eindtrap is de mooiste oplossing maar soms is het niet anders.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: QRO algemeen

#13 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Leuk dat er naast een QRP forum nu ook een QRO afdeling is.

Ik ben al een paar opmerkingen tegen gekomen waar ik van sommige stellingen de realiteit niet in zie.

Zoals van met 100 watt op een overstuurd Jappenkistje maak ik meer storing als met 250 watt met een lineair.
Bedoel je daar mee in de buurt of op de amateurbanden??
Op de amateurbanden kan ik me zo maar indenken, in de buurt is vaak het wattage en de antenneopstelling het probleem

Wel ben ik het met bijv SM0FLY eens dat QRO boven NL 400 watt iets anders is.
In Belgie waar je na melding gewoon 1KW mag maken, gebruiken ze dat vaak op de velddagen van onze club.
En om dan gelijktijdige stations op 3 HF banden in de lucht te houden bij 3 QRO stats. tegelijk op 80, 40 , 20 mtr moet vooral de filtering van de sets en de filtering voor en na de eindtrap enrorm goed in orde zijn.

Verder is hier de ervaring dat overstuurde liniairs en of sets vooral storing veroorzaken in de amateurbanden.

Storingen bij de buren komen meestal alleen voor door een te grote veldsterkte bij het gestoorde apparaat, waardoor dit HF detectie gaat doen of op directe instraling over de fles gaat.
Niet slim geplaatste of aangestuurde antenne's doen dit al bij 10 watt.

Als ik hier de TV op de slaapkamer plat stook komt dat ik er een zo een groot veld op zet dat de ingang van de TV overstuurd wordt door oppikken van HF sig via de coaxkabel die niet al te ver van mijn open lijn loopt.
Vooral als ik de Openlijn uit balans aanstuur gaat de TV helemaal geweldig plat.

Het gekke is al zet ik mijn setje (van het allergoedkoopste spul denkbaar merk Jezus) helemaal open op 100 watt met de processor bij en de meest lompe kappamike helemaal vollopen als aansturing (bijv Turner SSK of Ham International TW232S keramisch) dan wordt mijn signaal op HF SSB verschrikkelijk breedt slecht te verstaan etc.
Maar de TV blijft het gewoon doen.

Zet ik het flessenrek bij op QRO en de set op 30 watt insturing mooi in ALC etc. microotje mooi rustig afgesteld of seinsleuteltje er aan, gaat de TV iets storen.
De Tuner net wat verder uit balans en de TV verliest 2 van de 3 kleuren hihi.
Op de amateurbanden klinkt het audio dan wel goed.

Ook al een keer inderdaad meegemaakt dat als je plug niet 100% aan de kabel zit, je dit met een flessenrek aan heel snel ontdekt hihi.
Wel makkelijk de kabel is dan al meteen gedesoldeerd je hoeft hem er zo maar uit de plug te trekken.

Ook leuke ervaring is dat een spaarlamp prachtig brand als je hem naast de open platen C van een magloop hangt kun je met licht en geluid seinen, hoef je niet eens QRO voor te maken en je kan de lamp gewoon in je hand houden of aan een stukje vliegertouw hangen, elektra draadjes zijn niet nodig.
Volledig draadloze lampsturing.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: QRO algemeen

#14 Bericht door PA2LAD »

PE7EB schreef:Zeker als de buren al een paar keer gemeld hebben dat alle TL buizen in huis regelmatig spontaan gaan branden :mrgreen:
Ik heb ooit een lezing van de inmiddels overleden PA0TZ uit Breda bijgewoond en die vertelde een verhaal: AT (toen nog Radio Controledienst) ging bij een amateur kijken in Arnhem omdat zijn signalen wel erg luid en duidelijk doorkwamen :D . Ze konden niks vinden, maar die amateur had zijn "kacheltje" ook netjes weggebouwd. Dat zendvermogen was volgens het verhaal zodanig dat overdag de straatverlichting in de buurt op halve kracht ging branden als hij zond en dat ook `s nacht zo gebeurde :wink:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: QRO algemeen

#15 Bericht door Steef »

Ik denk dat mijn antenne best in orde is. Daar zal het niet aan liggen. Buurvrouw aan de overkant hoorde mij over de chilitjap pc speakers. Eerste wat ik deed was eindtrap inschakelen, en probleem was al bijna helemaal weg. Toen nog even 2 klampjes geplaatst. Toen was ik alleen nog te horen als de speakers op zijn aller-hardst staan. Maar dat mochten de kinderen toch niet doen.

En voor de duidelijkheid, ik heb zelf geen chilitjap zendertjes.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie