QRO algemeen

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRO algemeen

#16 Bericht door PA0ETE »

Ik heb heel wat ervaring met het bouwen van zenders, het werken met eindtrappen, en met het professioneel ontstoren van apparatuur die bijvoorbeeld in noodsituaties moet werken. Het kan hooguit op toeval berusten dat de storing die je hebt minder wordt als je je zendvermogen vergroot. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat je eindtrap op de betreffende band net iets beter op de antenne is aangepast (dat hoeft niet per se in impedantie, de boel kan net iets beter in fase zijn) waardoor de coax met versterker net iets minder uitstraalt. De kans is waarschijnlijk toch groter dat het andersom gebeurt.

Hoe dan ook: het is dát zeldzame geval van toeval, of je configuratie straalt zoals ik eerder veronderstelde op laag vermogen meer troep uit. Iets anders is gewoon uitgesloten.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: QRO algemeen

#17 Bericht door Steef »

PA0ETE schreef:Het is bijvoorbeeld denkbaar dat je eindtrap op de betreffende band net iets beter op de antenne is aangepast
Dat zou ook een goede verklaring kunnen zijn :!:
En wellicht is het uitgaande PI filter van de versterker wat beter dan die van de radio?
Alhoewel ik denk dat het bij die spiekertjes vaak LF detectie is.

De zender (thuis) is een FT2000 en een Acom 1000. De antenne (toen) een FB13.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRO algemeen

#18 Bericht door PA0ETE »

Dit is niet heel serieus, omdat je dat echt wel niet zult doen, maar wat ook zou kunnen is dat je je eindtrap zo vol blaast met HF dat er een stevige compressie/clipping in de eindtrap plaatsvindt. Daardoor heeft het signaal met het grotere vermogen een minder prominent aanwezige modulatie waardoor de storing ook afneemt. Nogmaals niet serieus, ook al omdat je het wel erg bont moet maken wil dit effect optreden (hoogstwaarschijnlijk heb je dan al de hele amateurgemeenschap over je heen omdat je voordat je zover bent allang de hele band volblaast :-) )

Ik ben met je eens dat het niet een filterkwestie is bij laagfrequent inpraten in dergelijke boxjes.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: QRO algemeen

#19 Bericht door fred101 »

Ik hoor hier twee tegenstrijdige dingen in een stukje van Jos. QRO en magloop. Het gaat bij ons QRO liefhebbers natuurlijk vooral om de ERP, we maken geen 400W om dan maar 4W uit de antenne te krijgen. Dan werken we nog steeds QRP :twisted:

Maar serieus. Als je met de ene set meer storing geeft als de andere en je gebruikt verschillende antennes en verschillende transmissielijn dan kan je niet het vermogen (of gebrek eraan) de schuld geven.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: QRO algemeen

#20 Bericht door PA1ZP »

Hoi allen

De magloop is een mooi verhaal van CW licht.
verder mee eens 50 watt in een antenne stoppen om er voor te zorgen dat je op bepaalde banden 45 watt infrarood maakt.

Ik ken de verhalen met mijn magloop stoor ik niet op mijn gewone antenne wel.
Dat ligt aan de verhouding infrarood strling en gewenste straling in een magloop.

Magloop een hoofdstuk dat geopend is en weer vlug afgesloten.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: QRO algemeen

#21 Bericht door fred101 »

PA1ZP schreef:Hoi allen


Ik ken de verhalen met mijn magloop stoor ik niet op mijn gewone antenne wel.
Dat ligt aan de verhouding infrarood strling en gewenste straling in een magloop.

Magloop een hoofdstuk dat geopend is en weer vlug afgesloten.
Mee eens, ze hebben ergens wel gelijk, een magloop stoort niet, een dummyload ook niet. Zou een magloop dan een dummyload zijn..... :twisted:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: QRO algemeen

#22 Bericht door PA1ZP »

Hoi Fred

Klopt precies .
ik werkte laatst een ham met 1 mtr loop op 80 mtr.
Daar kwam het verhaal vandaan.
Ik stoor met gewone antenne en de magloop niet.
Perfecte antenne voor mij.

Niet voor het tegenstation snelle berekening kwam ik uit op rendement van misschein wel 5%
dat is 13 dB storings onderdrukking ten opzichte van een echte antenne
Oftewel 95% (dummyload) infrarood en 5% (antenne) gewenst.
dan ben je met 200 watt nog steeds een QRP station.
De condx waren perfect want ik kon hem horen hihi
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: QRO algemeen

#23 Bericht door fred101 »

Had ik laatst ook, deze man had op 80 meter een loop van ook 1.80cm. Hij kwam op de dipool bij mij op de FT950 in pieken op 9+40 tot 60. Toen ik het woord dummy en magloop in een zin gebruikte werd de dummy, eh, ik bedoel magloop aangesloten en hij kwam S9 tot S9+10 binnen. Nou, mijn S meter deugde voor geen meter want gemiddeld scheelde het "slechts 10-15dB" werd mij verteld.
Ik heb hem maar niet voorgerekend hoeveel Watt er van de 100W dan uit die loop komt om 15dB zachter te zijn :lol: Maar heel opvallend is dat na zo'n mededeling je eigen signaal ineens ook niet meer deugt..... Ach, ik heb altijd nog een nestje FTdxjes, de FT950 is mijn QRP setje.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRO algemeen

#24 Bericht door PA0ETE »

fred101 schreef:Had ik laatst ook, deze man had op 80 meter een loop van ook 1.80cm. Hij kwam op de dipool bij mij op de FT950 in pieken op 9+40 tot 60. Toen ik het woord dummy en magloop in een zin gebruikte werd de dummy, eh, ik bedoel magloop aangesloten en hij kwam S9 tot S9+10 binnen. Nou, mijn S meter deugde voor geen meter want gemiddeld scheelde het "slechts 10-15dB" werd mij verteld.
Ik heb hem maar niet voorgerekend hoeveel Watt er van de 100W dan uit die loop komt om 15dB zachter te zijn :lol: Maar heel opvallend is dat na zo'n mededeling je eigen signaal ineens ook niet meer deugt..... Ach, ik heb altijd nog een nestje FTdxjes, de FT950 is mijn QRP setje.
Heeft iemand wel eens gemeten hoe warm zo'n antenne in dat geval wordt? Bij 15 dB moet er toch zowat 100 watt in zo'n antenne blijven hangen (een kniesoor die let op die paar watt die in dat geval toch nog niet voor het verwarmen van e.e.a. gebruikt worden). Bij 100 watt moet je toch een flinke temperatuurtoename kunnen waarnemen. Ik ken iemand met zo'n antenne en die geeft op 30 meter bij zenden niet zo heel veel lagere rapporten dan zijn longwire met antennetuner op de muur. En bij ontvangst is het een verademing vanwege de preselectie die hij geeft (de antenne is op 40 meter 7 kHz breed!)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#25 Bericht door fred101 »

Hij heeft een foto op zijn site staan waarbij hij laat zien dat bij de aansluiting van de vacuum C het hout in de fik is gegaan. Zegt mij genoeg :wink:

Ach een dummyload is ook heerlijk rustig.
Een magloop is dover dan een longwire maar door zijn preselectie kun je soms daardoor toch meer horen. Ik moet op 80 meter de rf gain van mijn racals bijna dicht en de verzwakker er bij pakken anders kan ik niets meer onderscheiden maar dan hangt er 50 meter dipool aan.
Ik heb ook een loopachtige raamantenne, die is inderdaad rustig, ik hoor alleen veel minder dan op mijn dipool. Nu heb ik bijna geen QRM dus dat scheelt ook weer.
Met zenden tov een langdraad is ook moeilijk te vergelijken. Meestal zijn het geen longwires maar eindgevoede antennes en hangen ze veel te laag (op een muur is alleen bij een flat hoog) en worden er waardeloze ununs tussen geduwd. Hij heeft zijn tuner op de muur dus dat zal dan niet spelen maar als er 30 meter rg58 aan zit tov de loop naast hem doet dat wel wat. Ook andere factoren spelen een rol dat zag je wel op het 6 meter netje. Ik zat meestal op de dipool te luisteren maar moest met de vertical zenden maar soms was het net omgekeerd en werd ik alleen op de dipool gehoord.

Feit blijft dat een magloop rekebkundig al geen hoge punten scoort. Het is een grote stralende afgeschermde kring. Het richteffect is ook net omgekeerd, dat is geen gain maar gevolg van minder verzwakking. Kijk maar hoe de velden lopen ten gevolge van de stroom door de kring. Een deel van de velden heft elkaar op. Daar straalt hij minder. Vandaar het richteffect. Een afgestemde kring heeft een hogere Q als een dipool dus is hij smalbandiger en dat is zijn voordeel in sommige situaties.

Ik denk wel dat het voor mensen zonder ruimte een goede keus is. Mijn eerste antenne was een loop. Ik heb er iets van 4 gemaakt en ook nog twee raamantennes (50 meter draad opgerold tot raam met preamp en aperiodisch voor 136KHz en 500KHz)

Ik ga toch eens proberen of ik een verbinding kan maken op mijn dummyload met daaraan een halve meter draad :twisted:

Ik heb laatst een leuk experiment gedaan. Een 180cm magloop berekend voor 80 meter. Deze toen met de zelfde specs qua rendement enzo omgezet naar 70 cm. Dat werd echt veel te klein om aan te passen (1 cm ofzo maar zo groot is die 180cm ook tov 80 meter) Toen heb ik hem 3 gemaakt. Deze met trimmertje en stubje 50 ohm gemaakt. Ook een resonant dipooltje mbv een banaan bnc stekker. De dipool op de SA en de loop op de meetzender. Ik moest hem zo ongeveer om de dipool hangen (k=1) om zo'n 80% van het uitgezonden vermogen te zien. Een meter of drie verder zag ik niets meer. Toen twee dipooltje en daarmee zag ik het uitgezonden vermogen bijna niet dalen. Toen het loopje op mijn porto want er waren mensen op nos.(via de condor) Niks te horen, met de rubber duck hoorde ik flarden, toen het dipooltje op de porto en ik heb van uit Waardenburg, gewoon binnen een QSO over NOS gemaakt. Ik gebruik die loopjes (op een bnc gesoldeerd) nog wel als oppik probe en inkoppel spoeltje, alleen dan aperiodisch.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRO algemeen

#26 Bericht door PA0ETE »

Grappig genoeg heeft hij de tuner (die hij inderdaad op een meter of 8 à 9 hoog heeft hangen) direct naast de shack opgehangen, en de loop met zeker 35 meter coax ertussen op een schuurtje. Ook de loop heeft (uiteraard) een afstandsbediende tuner op de antenne. RG-58 geeft niet zoveel verlies op HF hoor. Ook op 10m niet. Pas op 6m en hoger moet je echt gaan oppassen (maar goed, ik heb een paar van die antennes voor repeaterwerk op 2m en 70 cm met meer dan 20 meter kabel ertussen en je hebt dan wel het voordeel dat je je nooit zorgen hoeft te maken over de SWR, waarbij het signaal zelfs 2x het verliestraject doorgaat :-)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: QRO algemeen

#27 Bericht door fred101 »

30 meter RG58. Dat is op 30MHz 2,4dB Dat valt inderdaad best mee. Is een heel laag getal.
Eens rekenen. We sturen 100W in, dat is +50dBm. Dat wordt nu 2,4dB gedempt naar +47,6dBm. Dat is dus 57,4W, hmm, klinkt beter in dB's. :roll:

400MHz: 20 meter rg58, van de 100W blijft er 22W over. Van 10W blijft er 2,28W over.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: QRO algemeen

#28 Bericht door PA0ETE »

fred101 schreef:30 meter RG58. Dat is op 30MHz 2,4dB Dat valt inderdaad best mee. Is een heel laag getal.
Eens rekenen. We sturen 100W in, dat is +50dBm. Dat wordt nu 2,4dB gedempt naar +47,6dBm. Dat is dus 57,4W, hmm, klinkt beter in dB's. :roll:

400MHz: 20 meter rg58, van de 100W blijft er 22W over. Van 10W blijft er 2,28W over.
Maar denken in watts is bij dit soort dingen echt een denkfout. Dan ga je geld in de verkeerde dingen steken. Als ik 20 km in jouw richting verhuis halveert dat volgens mij de afstand, wat een factor vier (2 kwadraat) winst oplevert. Dat is 6 dB. Maar toch ga ik dat niet doen, want dat is voor een verbinding veel te inspannend en veelsteduur. Dan is betere kabel kopen toch goedkoper. Als ik echter een gunstig moment in de propagatie afwacht dan kan me dat wel 20 dB winst opleveren. Kan ik gewoon lui in mijn stoel blijven afwachten en het kost me geen cent. En wie weet hoeveel het uitmaakt als we van 6m (met die slechte coax) naar 80m gaan. Waar dezelfde lengte en type coax niet alleen veel minder verlies geven, maar waar ook de propagatie op dit soort afstanden dikwijls veel beter is. Dat is nog eens een besparing ! :lol:

Maar wat serieuzer, het is voor je begrip echt beter om naar dB's te kijken. Ik heb me een tijdje met EME beziggehouden, en dat is daar, en bij bijvoorbeeld verbindingen met een satelliet echt het enige wat voor je linkbudget telt. Afijn, ik vertel je vermoedeljik ook niets nieuws :-)

Plaats reactie