Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 14 nov 2019, 20:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 okt 2019, 09:17 

Aankondiging van nieuwe eindtrap uit Engeland door Linear Amp en beschikbaar van af Januari 2020.
https://www.thedxshop.com/linear-amp-uk ... ifier.html

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 nov 2019, 09:00 

PE9PE schreef:
Aankondiging van nieuwe eindtrap uit Engeland door Linear Amp en beschikbaar van af Januari 2020.
https://www.thedxshop.com/linear-amp-uk ... ifier.html

Ferme P.A. voor die prijs.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 nov 2019, 08:45 

De prijs is in pond dus bijna 3000 euro.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 00:44 

pe1br schreef:
De prijs is in pond dus bijna 3000 euro.

Voor die prijs en bandbereik heb je geen OM power of een ACOM...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 08:46 

I don't want to rain on your parade, maar op HF mag je hier max 400W, en alleen met moeite kun je vergunning krijgen voor meer. En daarnaast op 50 MHz is uit mijn hoofd het hoogste zendvermogen 30W in het grootste deel van de band, en 120W alleen SSB en CW onderin, op 70 MHz is dat 50W max. Ik heb een FM-setje, een FT-8900, en die mag ik niet eens in de hoogste vermogensstand zetten op 50 MHz.

(Life is so much simpler working QRP ;-) )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 12:10 

PA0ETE schreef:

Duidelijk geen ervaringsdeskundige.

En gelijk ook alle auto's verbieden die harder dan 100 km/h kunnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 12:22 

Steef schreef:
PA0ETE schreef:

Duidelijk geen ervaringsdeskundige.

En gelijk ook alle auto's verbieden die harder dan 100 km/h kunnen.

Doe niet zo flauw joh. :-) Je snapt er echt niets van. Ik respecteer mensen met QRO, dan mag ik toch ook het tegenovergestelde verwachten?

QRP werken heeft niets met auto's beperken te maken, en voor veel mensen ook niet met het milieu. Het heeft ermee te maken dat je ergens voor jezelf een grens stelt als uitdaging. Die uitdaging is een stuk groter met klein vermogen dan met groot vermogen. Ik heb helemaal niets tegen QRO werken. Komend weekend ben ik weer in de lucht met 150 kW in een antenne van bijna 30 dB gain vanuit Duitsland. Daar kun je je Tesla wel een paar km mee laten rijden denk ik :-)

En geen ervaringsdeskundige? Zie filmpje hieronder. 5W in een stukje draad, laag boven de grond. Dit zijn verbindingen die ik heel vaak gemaakt heb. Niet altijd zijn de tegenstations even verbijsterd over mijn laag vermogensgebruik :-)

youtu.be/fvx0UElCoUA

Als dat je niet overtuigt kan ik deze van een Italiaanse amateur er ook nog aan toevoegen:

youtu.be/WkpqXx-48Tk

Geen FT8 of andere exotische diep-in-de-ruis-modes, maar gewoon SSB.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 12:38 

PA0ETE schreef:
I don't want to rain on your parade, maar op HF mag je hier max 400W, en alleen met moeite kun je vergunning krijgen voor meer. En daarnaast op 50 MHz is uit mijn hoofd het hoogste zendvermogen 30W in het grootste deel van de band, en 120W alleen SSB en CW onderin, op 70 MHz is dat 50W max. Ik heb een FM-setje, een FT-8900, en die mag ik niet eens in de hoogste vermogensstand zetten op 50 MHz.

De reden van de bovenstaande post van mij was niet om met het vingertje te wijzen. Ik begrijp uit reacties dat dat door een paar mensen wel zo is begrepen.

De reden dat ik reageerde was het vermogen op 50 en 70 MHz.Dat is namelijk wat in de titel direct opvalt.

Ik heb 7 jaar lang het Techniek-netje geleid dat op 50,290 MHz plaatsvond in het midden van het land. Daarbij bleek dat heel veel inmelders niet op de hoogte waren van de beperkingen in het zendvermogen op 50 MHz (70 MHz was toen nog niet toegestaan). Om volledig te zijn heb ik vervolgens het HF-vermogen er ook aan mijn antwoord toegevoegd. Dit alles zonder de bedoeling om iemand tegen de haren in te strijken. Als dat toch zo ervaren is, dan spijt mij dat!

Het regeltje over QRP was achteraf geen aanwinst voor de post. Rob heeft al jaren die onderregel, en dat wilde ik als antwoord een klein beetje parodiƫren. Maar wel met een knipoog.

Ik vind dat regeltje van Rob wel een beetje kwetsend, omdat hij daarin iets onaardigs over QRP zegt. Waarom niet zeggen dat QRO zoveel leuker is? Ik zou zoiets dan van harte toejuichen. Vandaar dat ik zelf in mijn regeltje QRO ook niet noem.

Nogmaals, ik wilde niemand boos maken of voor het hoofd stoten. Ik vind dat zo'n versterker tot 70 MHz er is ook gewoon leuk om te weten. Daar heb ik geen kritiek op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 12:56 

PA0ETE schreef:
I don't want to rain on your parade, maar op HF mag je hier max 400W, en alleen met moeite kun je vergunning krijgen voor meer. En daarnaast op 50 MHz is uit mijn hoofd het hoogste zendvermogen 30W in het grootste deel van de band, en 120W alleen SSB en CW onderin, op 70 MHz is dat 50W max.

Op HF hebben we steeds meer last van storing van diverse apparaten. Ongewenste straling op HF. Wij amateurs hechten grote waarde aan keuringen/normen voor apparatuur (CE, FCC) dat ze absoluut niet meer uitstralen op HF dan wat de normen bepalen. Als je dat als zendamateur belangrijk vindt moet je jezelf natuurlijk ook houden aan wat je maximaal mag uitstralen.

Dus hou je aan de 400W op HF. Want als niemand (zendamateurs, fabrikanten) zich aan de voorwaarden houden omdat de anderen dat ook niet doen is het een race naar de bodem.

En wil je toch meer vermogen uit je eindtrap knutsel dan een splitter en voer het overige vermogen af in een dummyload.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur