TL-922 buizen vraag.

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

TL-922 buizen vraag.

#1 Bericht door Florian »

Beste medeamateurs,

Ik ben momenteel bezig om een kenwood TL922 weer operationeel te maken echter
er doet zich een fenomeen voor wat ik niet helemaal kan verklaren.

Toen ik de eindtrap in handen kreeg zaten er twee buizen in waarvan er ééntje stuk is. Ook de zener D2 was stuk.
Zener D2 is vervangen en via Ebay heb ik een nieuwe buis gekocht en ik heb alle basis modificaties van PA0FRI doorgevoerd.

De hoogspanningstrafo in de TL-922 heb ik intern afgekoppeld en aan een variac gehangen zodat ik de anodespanning kan
regelen en daarna ik heb de nieuwe buis eerst een tijdje in de eindtrap gaar laten koken.

Eerst ben ik de buizen afzonderlijk in de eindtrap gaan testen, dat gaat goed. in ruststroom met 3kv op de anode loopt er 75mA.
Echter zet ik de twee buizen samen in de kast dan vliegt de anode stroom bij 500v al naar de 300mA en de nieuwe 3-500z kleurt blauw.

Dat de buis blauw kleurt lijkt op gas in de buis. Mijn vraag is: waarom doet dit zich voor als de buizen parallel staan maar niet als ze enkelvoudig in de kast staan? Wellicht heeft iemand daar een antwoord op.

Gr. Florian
PB8DX
PB8DX

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: TL-922 buizen vraag.

#2 Bericht door pa1bvm »

probeer eens met een buis .. maar dan twee keer testen .. in de verschillende buis voeten
misschien een slechte voet .. slechte aansluiting naar de voet .. anode stopper niet in orde ???

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: TL-922 buizen vraag.

#3 Bericht door PA0FRI »

Blauw licht in een buis betekent niet dat er iets loos is.
Als met twee buizen de anodestroom om hoog schiet komt dat waarschijnlijk door oscilleren op een zeer hoge frequentie.
De uitgang bij testen altijd belasten met 50 Ohm.
Het kan aan verkeerde aardpunten liggen of de parasitestoppers in de anode moeten een andere waarde of formaat hebben.
Dat klingt vreemd, maar mijn ervaring is dat geen enkele TL922 qua gedrag hetzelfde is.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: TL-922 buizen vraag.

#4 Bericht door Florian »

Ik ben met beide van jullie antwoorden aan de slag gegaan.

Het probleem zat hem niet in de buisvoet maar inderdaad in het spontaan te gaan oscilleren. Ik heb dit kunnen testen door een oscilloscoop te gebruiken en een oppikspoeltje door één van de ventilatiegaten te steken.
In het begin zag ik een mooie 50hz sinus maar zodra het oscilleren begon met het opdraaien van de anodespanning zag ik de meest merkwaardige patronen voorbij komen.

Vanmorgen heb ik een massief vertinde koperdraad van de buisvoet naar VC1 getrokken en dit gaf een kleine verbetering in het oscillatie kantelpunt, die lag nu op ca 1200v.

Daarna ben ik met de parasitaire stoppers aan de gang gegaan. In het begin heb ik de originele vervangen door stoppers naar het idee van FRI(ts). Ik heb er een aantal gemaakt, beetje groter beetje kleiner, wel verschil in het kantelpunt maar nog steeds oscillaties. Uiteindelijk heb ik de originele stoppers weer terug geplaatst en u zult het raden… het probleem was verholpen.

Bedankt voor jullie antwoorden, het heeft me in de juiste richting gezet. Op naar de volgende modificaties… bovenal een interessant leerproces. 73
PB8DX

Sparux
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2019, 18:59
Roepletters: pa3gxb

Re: TL-922 buizen vraag.

#5 Bericht door Sparux »

Mooi..... dat door eigen onderzoek en inventiviteit, je tot dit resultaat bent gekomen. Oscilerende eind buizen is een crime...! Nu heb je "power" onder de seinsleutel gekregen. Met een aanvullende antenne, zoals jij die in de pen hebt, ligt de gehele DX-wereld voor je open.
73 de Hans-3GXB

Plaats reactie