power amp gezocht

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Roy pd8rw
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: power amp gezocht

#16 Bericht door Roy pd8rw »

Hoe draagbaar moet het zijn ?

Als het buiten activiteiten betreft en alles word met de auto vervoerd zou ik eerder bij acom kijken . Dingen presteren ook goed op een agregaat .


En doen iets minde pijn in de portomonee.

1.3 kw is ook leuk maar alles moet wel in verhouding qwa antenne , balun's evt tuners etc .

Hoeveel sap heb je daadwerkelijk in de praktijk dan echt nodig / of kun je loslaten op de rest van je apparatuur

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: power amp gezocht

#17 Bericht door PA0RAB »

Jan58,om's en meelezers
Jan had waarschijnlijk z'n leesbril niet op want de vraagsteller ON5RKN is een legale Belg
Dan de opmerking illegaal
Onder de cept voorwaarden mag de Belg onder de voorwaarden van z'n machtiging en de Nederlandse voorwaarden ook in Nederland werken .
Dan die 1,3KW
Toen ik m'n machtiging haalde mocht ik 150 watt AM de lucht inslingeren.
Had ik geen zin in want ik mocht meer en moest ook nog aantonen dat ik niet illegaal bezig was maar het neefje van een roodharige Rijkspolitieman
150 watt AM komt overeen met 600Watt SSB 150watt draaggolf opspreken=x2 en 2 zijbanden =2x samen 4x
Zit je leuk al op legaal 600 watt
Omdat de pieken toendertijd moeilijk voor een amateur te meten waren mocht je 3 dB afwijken =2x
Dus kwam je op 1,2KW in je enkele spraakpieken. Bij keuring moest je eindtrap om geen vervormingen e.d. te geven ook meer dan het toegestane kunnen leveren.2x nominaal m'n 8watt SSB zender moest dus 15watt kunnen leveren
Dus voor mij is alles legaal
Toen ik m'n 1e SSB ,zendertje bouwde voor de 1e keer in de lucht om te zeggen dat je PA0RAB bent geworden moet je testen Kreeg ik netjes een telefoontje vanuit de radiokamer der Toen RCD met de inhoud wat meer op de dummie te meten want ik had nog niet de machtiging met de nodige tips voor de afregeling
73 de Ruud PA0RAB

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: power amp gezocht

#18 Bericht door jan58 »

Ach, ik was in een heeel jolige bui.
Al maken ze 10 kw zolang ik er geen last van heb......

Gr jan

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: power amp gezocht

#19 Bericht door PA3EYC »

Een lineair is meer dan alleen uitgangsvermogen. Het lijkt net of iedereen zich ineens op die 1,3kW stort. Met een SPE 1.3K kan je ook gewoon 200 of 400W maken. Moet je wel <10W in kunnen sturen :oops: . Maar met de KX3 gaat dat uitstekend.

Neem bij de keuze van een PA die dingen mee die je belangrijk vindt. Daarbij speelt het budget uiteraard een belangrijke rol. Misschien wel de belangrijkste.
Als je er veel mee op pad denkt te gaan dan is gewicht wel belangrijk.
Met een contest, velddag of DXpeditie is het misschien wel handig dat er meer antennes op aangesloten kunnen worden. Bij bandwissel heb je direct het juiste antenne.
Wil je dat die standaard 110-230V 50/60Hz kan? Of vindt je 230V 50Hz wel voldoende. Of mogelijk vindt je 12 of 24V DC wel belangrijk.
Met een contest is SO2R misschien wel handig. Vindt je QSK (full break-in) belangrijk of handig.
Welk vermogen wil je dat die minimaal aankan? Veel geld uitgeven en je schiet er slechte een paar dB mee op is het natuurlijk ook niet. Concentreer je vooral niet op het maximum vermogen. Als een PA aan al jou wensen en budget voldoet heb je de juiste te pakken. Als daar dan toevallig 500W, 600W, 1K, 1.3K, 1.5K, 2K of nog iets anders op staat is minder belangrijk. Je moet die natuurlijk wel in bezit mogen hebben. In NL mag het maar ik weet niet hoe dat in BE is.

Een PA is voor de meeste mensen een investering. Denk daarom heel erg goed na voor je die investering doet. Waarschijnlijk een investering voor jaren. Denk daarom ook vooruit. Heb je ooit de wens om eens een (kleine) expeditie te doen hou dan daar nu al rekening mee.

Eén voordeel van de 1.3K wil ik je niet onthouden. Je kan daar nog 6 maanden voor sparen. Want dat is (in NL) zo ongeveer de levertijd. :wink:

Succes met je keuze.
'73, Maarten -PA3EYC-

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: power amp gezocht

#20 Bericht door pa1bvm »

vermogen maken is niet zo erg lastig
voor een kort QSO blijft alles vaak wel heel ..
maar voor dx expedities met wel duizenden QSO's dag in dag uit ...

Ook bij digitale modes ( denk aan FSK441 en JT65B) voor meter schatter of EME
gaat menig eindtrapje voortijdig QRT .. .
Met JT65B ( EME) is de rx/tx sequence 50 seconden ..dus 50 seconden vol gas en 50 seconden afkoelen ..

dus ik kan me goed voorstellen om iets zwaarders ( QRO ) aanschaffen en dan op ruwweg de helft van de output te gaan zitten .

kijk vooral goed of de stuurset die je gebruikt geen gekke output spikes geeft ..
ik heb zelf een bejaarde ic-746 en die geeft een echt nare output spike op VHF .. ik durf daar geen solide state FET eindtrap achter te zetten

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: power amp gezocht

#21 Bericht door on4ma »


EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: power amp gezocht

#22 Bericht door EA5JEX »

Die heb ik ook, maar daar komt een hoop rotzooi uit omdat er geen filters in zitten.

Je moet daar dus wel wat aan doen en een zware voeding hebben van 12 volt.

Kees

Plaats reactie