merkwaardige RF uitkoppeling

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

merkwaardige RF uitkoppeling

#1 Bericht door pa1bvm »

Weet iemand hoe deze manier van uitkoppelen heet?
ik wil er graag wat meer over lezen ..kan er via google niet veel over terugvinden ( is er een engelse term ??)

" normaal" wordt RF via een anode kring naar antenne aangepast
hier doen ze dat via het schermrooster ..
plaatjes is van een qro cavity van een TV zender dat door sommige stations gebruikt wordt voor 23 cm EME
gs23 tetrode.JPG

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#2 Bericht door EA5JEX »

Lijkt me cavity of lecherlijn?

Kees

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#3 Bericht door pa1bvm »

ja klopt is met een cavity
maar de methode om RF via het schermrooster uit te koppelen had ik nog nooit gezien ..
mijn buizen kennis gaat niet zover om dit soort concepten te begrijpen ..
ik ben op zoek naar wat literatuur over dit concept .. voordelen nadelen etc etc ..

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#4 Bericht door PA0RAB »

Rick,
Zo'n 50 jaar geleden ben ik een legereindtrap tegengekomen waarvan de uitkoppeling vreemd was.
Schermroosteruitkoppeling in een vermogenstrap?
Normaal is er toch een elektronenstroom van kathode - beïnvloedbaar door de roosters - naar de anode.
Nu ga je een rooster wat de anaodestroom stuurt - denk aan schermroostermodulatie - gebruiken om uit te koppelen
Een leerboek van Roorda erbij gehaald J Hagenaar van de en J Roorda Amateurzenders uit 1951
Op blz 89 vind ik een mogelijke verklaring ,die overeen komt met de verklaring van de Radiomonteur van het kamp
Zo lang de anodespanning hoger is dan de schermroosterspanning loopt er praktisch geen schermrooster stroom. Wordt echter de anodespanning Va lager dan Vsg (schermroosterspanning) dan zal Isg sterk toenemen.
Dan kom je weer in de normale theorie Spanningsvariatie op de kathode verandert de rooster -Kathodespanning en zo de emissiestroom resp de schermroosterstroom.Even verder wordt er gewaarschuwd dat het schermrooster slechts een bepaalde energie mag dissiperen en wordt er verwezen naar latere afstemming van schermroostertetroden.
Er is ook verklaring (mij onbekend) die het heeft over de invloed van inwendige capaciteiten en de
werkfrequentie vooral bij vhf en uhf
Wellicht kun je wat vinden in de Duitse Bucherei van de DARC of zo Schirmgittermodulation o i d
73 en 55 bij het spitwerk de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#5 Bericht door PE9ZZ »

Ook nog nooit gezien. Ze komen ermee weg omdat het een grounded grid concept is. En misschien koppelt de anode stiekem toch met de uitgangskring.

Edit: dit komt van de XS4ALL site van PC5M. Kennelijk heeft-ie z'n hosting niet gedokt want de redirect komt bij een domeinkaper terecht. Door de site met wget te rippen (9MB) en de REFRESH meta tag uit de HTML header te slopen is de originele pagina alsnog te bekijken vanaf je locale harddisk. Overigens is op de pagina geen uitleg te vinden over het concept. De anode is echt hard ontkoppeld naar massa en de koppeling vindt plaats naar het schermrooster. Kan niet anders dan met de electronenstroom. Dit gebeurt wel vaker (klystrons anyone?) maar met een tetrode was ik het nog niet eerder tegengekomen.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#6 Bericht door PA0FRI »

Voor mij ook de eerste keer, maar ik ben qua zelfbouw niet actief geweest op UHF. Het is inderdaad een vorm van geaard rooster systeem. Alleen vraag ik mij af of de buis wel geleidend is zonder schermroosterspanning, omdat er een behoorlijke -50V spanning op het stuurrooster staat. Overigens is het een interessante schakeling. Ben benieuwd naar meer info.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#7 Bericht door PA1FJ »

Niet vreemd hoor, in het verleden had ik een 23cm linear met een 2c39 cavity daar werd het zelfde gedaan.

73 Fred PA1FJ

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#8 Bericht door pa1bvm »

Hi Ruud ,,

nou weet ik het niet precies .. ik hoop op hulp ..
even helemaal los van de gelijkstroom instellingen
denk alleen eens aan RF stromen

In een buizen eindtrap lopen gruwelijke RF stromen ..
Denk maar eens aan hoe dik en speciaal de DC blocking condensator van een anode naar de anode kring is ..( type doorknop niet alleen geschikt voor veel KV's maar ook RF Ampere's)
die RF stroom loopt bij een normale tetrode eindtrap van anode naar anodekring dan het Chassis in en dan weer door het schermrooster omhoog.

dus de RF stromen die door het anode circuit lopen gaan ook voor een groot gedeelte door het schermrooster circuit
normaal zit er een schermrooster by-pass condensator van screen naar aarde ... en dat zijn ook speciale jongens ..soms netjes verwerkt in de buisvoet
maar vaak ook een fiks aantal losse condensatoren .. de spanning is wat lager .. dus geen doorknop type .. maar een stuk of 8 of meer zilver mica's
want die rf stroom uit het chassis moet er doorheen ..
hoe hoger in frequentie hoe lastiger een verlies arme condensator te maken ..

je zou die RF stroom ook anders kunnen laten lopen
vanuit de anode via een dikke blocking capacitor je chassis in
en dan tussen chassis en schermrooster je " rf uitkoppeling doen ...
dan krijg je dus iets geks zoals hier beschreven

zoiets zou het kunnen zijn .. ik begrijp het nog steeds niet helemaal ..

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#9 Bericht door PA0FRI »

PA1FJ schreef:Niet vreemd hoor, in het verleden had ik een 23cm linear met een 2c39 cavity daar werd het zelfde gedaan.
Gezien de hoge frequentie is het waarschijnlijk gedaan vanwege de schermrooster capaciteit, dat kennelijk lager is dan dat van de anode.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#10 Bericht door pa1bvm »

@pa1fj 2sc39 is een triode .. daar ligt het rooster toch al naar aarde ..
of kan het daar dan ook nog anders ...

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#11 Bericht door pa1bvm »

@pa0fri
hi frits ja maar dan kiezen ze vaak voor een schermrooster aan aarde en dan de kathode natuurlijk een flink stuk onder de " nul" brengen
en dan weer een gewoon tank circuit in de anode .. dat scheelt dan een schermrooster condensator ..

iets om ooit nog eens te proberen met een kleine vhf of uhf tetrode

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#12 Bericht door Goos »

Nog nooit gezien , lijkt wel een vergissing
Ik zie wel ( met wat fantasie) overeenkomst met een twt , in dit geval zou dan te maken hebben met de looptijd vd elektronen tussen g1, g2 en anode ?? Dus spanningen lijken mij er dan erg kritisch.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#13 Bericht door PA0RAB »

Rick.
Een 40 jaar geleden stapte ik in het bekende bootje om een gezin op te zetten. De knutsel met PA's kreeg toen een andere prioriteit ,want eerst de Pampers en dan de hobby.
Dan daar overheen een stevige burnout en je bent veel vergeten, O ja je kent het verhaal van de flesjes in de WC en de 06-40
Dat er vreemde stromen in een eindtrap kunnen lopen is bekend Je komt vreemde dingen tegen.
Bekend is het verhaal bij een lastige ontvanger . De zaag erin. Toch jammer toch maar nog eens meten
Weg sluik RF loop ,ik meen in de Bradley oid
Wat mij bevreemdt is het feit dat het schermrooster minder kan dissiperen dan de Anode
Waarom dan toch schermrooster uitkoppeling ?
Stroomlopen zijn met wat voorstellingsvermogen wel te tekenen en inzichtelijk te maken
Maar waarom niet de anode maar het schermrooster ????
k Ga eens verder spitten in het Boekje van Roorda
Wellicht weet een OM iets ouder dan ik en bekend met de buizentechniek ons een denkrichting te duiden
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Goos wat bedoel je met TWT?

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#14 Bericht door Goos »

Traveling Wave Tube.

Maar bij nader inzien heeft het toch meer weg van dat de buis als een soort klystron gebruikt wordt, met dit verschil dat g2 ook de versnellings anode is.
Maar dan in plaats van een lusje in de resonantieholte , een uitkoppel C.
Maar om eerlijk te zijn ,hoe de schakeling exact werkt is mij nog niet helemaal duidelijk.
Bijlagen
klystron.jpg
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: merkwaardige RF uitkoppeling

#15 Bericht door pa1bvm »

heb nog even zitten zoeken op het net

ik kwam dit verhaal tegen ( sorry het is in het engels )
http://www.sm5bsz.com/power.htm

gaat over de enorme RF stromen ..in dikke tetrodes ...

er zit een tekening in met een spoel tussen de punten B en A

stel je voor dat die spoel een kortsluiting is
en dat de spoel tussen het schermrooster zit en aan de bovenkant van condensator D
dan condensator bij punt E verplaatsen naar schermrooster

en nu zit het " tank" circuit in schermrooster circuit
voor RF is er niets veranderd

ik snap het nog niet helemaal hoor .... ik zoek nog naar meer info ..

Plaats reactie