Wat is er mis met QRO?

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Wat is er mis met QRO?

#16 Bericht door PE9PE »

PD1EJO schreef:
pa1bvm schreef:gewoon zoeken naar een goede balans tussen gebruikte antenne en QRO
ben voornamelijk actief op VHF ( EME / meteor scatter )

een 2 elements yagi op 144 Mhz met 300 watt is vrij zinloos
2 x 17 elements met 250 watt is erg prettig .. 350 watt met 4 x 10 elements is leuk voor EME

en er zijn altijd stations die meer yagi's hebben
Heb je daar foto's van?

Hallo Ernst,

Kijk hier eens.

https://www.google.nl/search?q=eme+yagi ... BygC&dpr=1

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Wat is er mis met QRO?

#17 Bericht door PA1WBU »

PG8M schreef:
PA3BAS schreef:Met amp was ik te horen in zo ongeveer China. Zonder niet...
Klopt, maar China kan je ook QRP werken met de juiste spullen. Dat is ook niet het punt wat ik probeer te maken.

...

Het is per slot het QRO gedeelte van het forum. QRO is waar het hier om gaat. Maar er is een constante stroom zendelingen uit de QRP kerk, die
Wat ik wil zeggen is laat iedereen in zn waarde ook de amateur die met QRO wil experimenteren.

Geheime bekentenis: ik vind QRP stiekem ook leuk (niet zeggen he).
betrapt! :mrgreen:

QRP heeft zeker charme, met 2,5W Canada vanuit de Sognefjord op een hengeltje, tha dat heeft wat. Of met 5W Cuba op een GPtje op 10m. Eindeloos frustrerend kan t ook zijn....

Wat mij betreft: afwisseling houdt t leuk.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wat is er mis met QRO?

#18 Bericht door pa1bvm »

natuurlijk is het leuk om met QRP te kijken of het lukt een verbinding te maken...
Lukt hier regelmatig om met 70 a 80 watt in 4x 10 ele yagi een EME QSO te maken ( wel met stations die minimaal 4 x yagi hebben ).
Gaat alleen in JT65B mode .
Eigen echo's zijn net te detecteren met 95 watt ..
Ik maak dan vaak gebruik van www.livecq.eu daar kan je zien wie je kan horen ..

dat is dan natuurlijk niet " echt" QRP .. maar binnen de EME wereld toch wel erg minimaal ....

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wat is er mis met QRO?

#19 Bericht door PA3BAS »

De afstanden zijn dan ook astronomisch! :mrgreen:
.... But will it blend?

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Wat is er mis met QRO?

#20 Bericht door pa4o »

@Rick bvm

Weet nog wel toen ik eme deed. Hoorde en zag Gary KB8RQ cq roepen en dacht ik roep hem eens aan met 15W. En het is gelukt, dat was ook mooi. Wel had ik hier 4 x11el yagi in de mast http://members.home.nl/schollema/ef0211 ... er004.html

Peter

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wat is er mis met QRO?

#21 Bericht door pa1bvm »

Hi Peter ,

tjonge dat is ook wel een mooie !!! 15 watt ...JALOERS !!!!
Gary heeft nog steeds een van de grootse antennes ter wereld ( zeker nadat W5UN schade heeft opgelopen )
dus ik kan wel eens een poging wagen ..

mijn " gekste " verbinding tot nu was met VE3ONT in 1995
een enkele 11 elements cushcraft met een YL1060 buisje ( grote broer van een qqe06/40 )
en ... dat ging met 120 Watt pep SSB !! hij was hier echt S2 op mijn FT225RD ..

ehhh ze hadden daar wel een fikse schotel staan ( 40 meter doorsnee oid) ..met flink QRO ..full legal limit heet dat dan ..... hmmm

dat was mijn eerste echte EME QSO op 144 en daarna is het helemaal mis met me gegaan qua EME verslaving ...

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Wat is er mis met QRO?

#22 Bericht door pa3met »

ik denk dat de meeste klachten ontstaan bij het gebruik van QRO waar het ten eerste niet nodig is en ten tweede andere mensen er last van hebben.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Wat is er mis met QRO?

#23 Bericht door PA1FJ »

Marcel PG8M,

Ik ben zeken niet tegen QRO maar wat is QRO 100 watt of 1 KW?
Zelf ben ik voorzitter van de Benelux QRP Club, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik altijd met QRP werk, mijn meeste QSO zijn vaak gewoon met 100 watt, alleen tijdens QRP contesten, /p en tijdens vakanties werk ik met QRP. Maar waar ik mij wel aan erger is dat er stations zijn die enorme signalen neerzetten maar een station met gewoon 100 watt niet horen, zeer waarschijnlijk veel QRM of ongevoelige ontvanger, maar in dat geval levert QRO hier geen oplossing alleen veel ergernis.
Het is het beste om eerst een te kijken of ze hun antenne kunnen verbeteren en dan meer vermogen te maken. Overigens snijd het mes dan aan 2 kanten, zowel TX als RX. De enigste redenen dat ik geen lineair heb is dat ik al blij ben dat ik niet teveel storing in mijn omgeving veroorzaakt. Ik zou in bepaalde situaties ook best wel eens 400 watt willen bij zetten maar helaas dat gaat niet!

73 Fred PA1FJ

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Wat is er mis met QRO?

#24 Bericht door paul »

Een goede antenne is zeker geen garantie dat je iedereen hoort.

Bekende roept aan (B): Met welke antenne zit je:
Ik geeft antwoord (I): ff aan het proberen met de K9AY
B:Hoor je allemaal stations werken die ik niet hoor, maar hoor heeeelll veel stations roepen die jij niet hoor.
I: zal ff luisteren op de zendantenne,... hoor niet veel.
B: Je hebt toch echt een dikke Pileup!
I: Zal ff de dipool aan de set hangen.... Zo!! stuk of tig Europeanen aan het roepen!
B: Zei ik toch
I: Gauw weer de K9AY er op, lekker DX en :wink:

En als je QRO in de contest mee doet krijg je ook gewoon QSL kaarten met "My First", 5 watt into dipool in the attic.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat is er mis met QRO?

#25 Bericht door PA3DAT »

Veel QRO-stations vinden het ook hartstikke leuk om een tegenstation te werken met 5 Watt.
Dan roepen ze enthousiast "your 5 watt and your vertical are really doing a fine job!!" En ze
leuken het rapport nog wat op met 1 of 2 extra s-puntjes! :D

En als je in de stad zit, zoals ik, met een FD4 en een kwartgolf vertical (en al die storing) dan
moet je het vaak ook hebben van grote tegenstations (en dus van contesten), anders bereik
je niet zoveel meer tegenwoordig.

Heb (bij een vriend) ook wel eens avondje doorgehaald met matige condities en een bijna lege
band. Een mast van 60m, daarin o.m. 3 x 6el monobanders voor 20 en ruim een kilowatt output.
De antennes gericht op zuid-Amerika, één keer CQ roepen en je krijgt me toch een pile-up!
Diverse keren gehoord dat ik een "first" was voor het station aan de andere kant.
Ook leuk hoor! :mrgreen:

Maar ik vind het net zo leuk om vanuit de huiskamer (in plaats van de shack) de Elecraft KX1
aan de FD4 te hangen en met 3W CW gewoon mee te doen in een contest! :mrgreen:
Zie http://www.aloys.nl/contesten-met-de-elecraft-kx1.html
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat is er mis met QRO?

#26 Bericht door PA1EJO »

PA3DAT schreef:Veel QRO-stations vinden het ook hartstikke leuk om een tegenstation te werken met 5 Watt.
Dan roepen ze enthousiast "your 5 watt and your vertical are really doing a fine job!!" En ze
leuken het rapport nog wat op met 1 of 2 extra s-puntjes! :D

En als je in de stad zit, zoals ik, met een FD4 en een kwartgolf vertical (en al die storing) dan
moet je het vaak ook hebben van grote tegenstations (en dus van contesten), anders bereik
je niet zoveel meer tegenwoordig.

Heb (bij een vriend) ook wel eens avondje doorgehaald met matige condities en een bijna lege
band. Een mast van 60m, daarin o.m. 3 x 6el monobanders voor 20 en ruim een kilowatt output.
De antennes gericht op zuid-Amerika, één keer CQ roepen en je krijgt me toch een pile-up!
Diverse keren gehoord dat ik een "first" was voor het station aan de andere kant.
Ook leuk hoor! :mrgreen:

Maar ik vind het net zo leuk om vanuit de huiskamer (in plaats van de shack) de Elecraft KX1
aan de FD4 te hangen en met 3W CW gewoon mee te doen in een contest! :mrgreen:
Zie http://www.aloys.nl/contesten-met-de-elecraft-kx1.html
Als ik je blog zo lees moet ik toch eens met de overbuurman en de buren naast me gaan praten :-) Heb je nog enig plezier van die CP-6?
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Wat is er mis met QRO?

#27 Bericht door PA1FJ »

paul schreef:Een goede antenne is zeker geen garantie dat je iedereen hoort.

Bekende roept aan (B): Met welke antenne zit je:
Ik geeft antwoord (I): ff aan het proberen met de K9AY
B:Hoor je allemaal stations werken die ik niet hoor, maar hoor heeeelll veel stations roepen die jij niet hoor.
I: zal ff luisteren op de zendantenne,... hoor niet veel.
B: Je hebt toch echt een dikke Pileup!
I: Zal ff de dipool aan de set hangen.... Zo!! stuk of tig Europeanen aan het roepen!
B: Zei ik toch
I: Gauw weer de K9AY er op, lekker DX en :wink:

En als je QRO in de contest mee doet krijg je ook gewoon QSL kaarten met "My First", 5 watt into dipool in the attic.
Paul, ik weet niet of je een Roepnaam heb, maar ik heb het idee dat je toch nog wel wat ervaring mist.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat is er mis met QRO?

#28 Bericht door PA1EJO »

PA1FJ schreef:
paul schreef:Een goede antenne is zeker geen garantie dat je iedereen hoort.

Bekende roept aan (B): Met welke antenne zit je:
Ik geeft antwoord (I): ff aan het proberen met de K9AY
B:Hoor je allemaal stations werken die ik niet hoor, maar hoor heeeelll veel stations roepen die jij niet hoor.
I: zal ff luisteren op de zendantenne,... hoor niet veel.
B: Je hebt toch echt een dikke Pileup!
I: Zal ff de dipool aan de set hangen.... Zo!! stuk of tig Europeanen aan het roepen!
B: Zei ik toch
I: Gauw weer de K9AY er op, lekker DX en :wink:

En als je QRO in de contest mee doet krijg je ook gewoon QSL kaarten met "My First", 5 watt into dipool in the attic.
Paul, ik weet niet of je een Roepnaam heb, maar ik heb het idee dat je toch nog wel wat ervaring mist.
Gisteravond was de pile-up bij HZ1SM werkelijk gigantisch, ik schat zo'n 25 mensen die hem aanriepen, en echt heel veel QRO spul. Een drietal keer geprobeerd en de gedachte bekroop je dat eigenlijk niemand een kans maakte. De hele Oekraine en Italie staat vol met 2.5 kW versterkers en optibeams, je maakt dus geen kans.

Twee uur later nadat de lokale QRM in Rotterdam weer eens voorbij was terug naar de set gekropen, en wat hoor ik net boven de ruis, een FM8QR uit Martinique. Waarschijnlijk net als ik een QRP station, dus, even terugroepen, en na een paar keer kwam er een redelijk werkbare verbinding tot stand. Er was geen pile-up totdat na een paar minuten de Italianen toesloegen en je vanuit Martinique hoort, Gentlemen Gentlemen, please.... Als je dat hoort kun je beter stoppen.

Vanochtend 20W met WSPR gedaan, en twee VK5 stations horen je. Weinig vermogen maar wel een hoge spectrale dichtheid omdat WSPR alles binnen enkele 10 tallen Hz comprimeerd.

Conclusie: een DX verbinding op HF is een gevecht tegen pile-ups en bandbreedte. Maar met een handvol Watts kun je over de hele wereld praten als je een vrije frequentie hebt.

Dit alles betekent niet dat ik ook wel eens denk aan een stevige lineair achter de set en een optibeam in de tuin waar vrouw en buren van zeggen, joh wat interessant, maar is die straling geen probleem. Op dat moment schudt mijn XYL me even wakker omdat ik hardop liep te dromen.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Wat is er mis met QRO?

#29 Bericht door pa4o »

@PD1EJO

Je typt dat je met 20W wspr hebt gedaan. Dat is echt qrooo voor die mode. Of bedoel je een andere mode toevallig?

Peter

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat is er mis met QRO?

#30 Bericht door PA1EJO »

pa4o schreef:@PD1EJO

Je typt dat je met 20W wspr hebt gedaan. Dat is echt qrooo voor die mode. Of bedoel je een andere mode toevallig?

Peter
Dat was inderdaad redelijk veel, maar daarmee zie je wel VK5, toen ik het terugschroefde naar 37 dBm of 5 Watt kwamen de verbinden niet verder dan het gebruikelijke wat je ziet binnen Europa. Soms zie je die expeditie stations in Noord Canada/ Groenland en Antarctica wel eens naar dit soort vermogens gaan. QRO helpt wel degelijk om DX verbinding te krijgen bij de huidige condities. Een ander gevoel wat ik krijg is dat de koppeling tussen het WSPR programma en de FT-991 met microham interface ook niet klopt als het om vermogen instellen gaat, je moet ingrijpen bij de FT-991 en de maximale waarde instellen.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Plaats reactie