GI7B versterker voor 50MHz

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#16 Bericht door pa1bvm »

nog een linkje over bias

http://3.bp.blogspot.com/_R9iLZ93XHSQ/S ... 0MHz.jpgik zie daar wel in de anode

dit gaat over een gs 31 dus heeft vast ook een ander negatieve spanning dan een gi7b

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#17 Bericht door ON5DRE »

ik heb enkele foto's gemaakt van de opstelling.

ter info: de bias schakeling die ik heb nagebouwd is universeel voorzien, m.a.w., je kunt via zener diodes de range instellen, en via een trimmer het geheel afregelen. Het is alweer enkele maanden ( half jaar :wink: ) geleden, dus ik moet het nogmaals goed controleren.
ik ging er eigenlijk ook wel van uit dat je via de bias de lamp toch moet kunnen dichtknijpen... misschien gaat het daar inderdaad de mist in.

verder is zoals ik al aangaf de opbouw zeer compact. dit leidde er al toe dat ik slechts 1 luchtcondensator gebruikt heb in de output circuit. dit was de enige manier waarop ik de output goed kon tunen. (meetopstelling zonder hoogspanning, met weerstand op de anode, en antenne-analyser op de output.) Aan de input heb ik nu momenteel gewon een koppelcondensator gezet, en als test, een 100ohm reflectievrije weerstand parallel aan het grid. blijkbaar heeft het grid -als alles goed gaat- een impedantie van 100ohm...

zo, en dan nu enkele foto's:
Bijlagen
voorkant compacte versterker.
voorkant compacte versterker.
input circuit.
input circuit.
output circuit.
output circuit.
elektronica: spanningsverdubbelaar, sturing met timer, bias schakeling en metingen.
elektronica: spanningsverdubbelaar, sturing met timer, bias schakeling en metingen.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#18 Bericht door PA0HJA »

buis moet volkomen dicht te drukken zijn met bias .. dan kan ie ook niet oscilleren
Vandaar ook mijn "andere useless" opmerking of de buis op de ruststroominstelling reageerde..... :roll:

PA0HJA
....The Singularity is near!

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#19 Bericht door ON5DRE »

ok, de meetste dingen wijzen dus in de richting van de bias. ik zal nog even het schema bijvoegen dat ik gebruikt heb voor de bias, en het volledige schema dat ik getekend heb voor de sturing van de versterker. misschien heb ik al wat beter resultaat als ik die bleed-weerstand over het relaiscontact verklein ?
Bijlagen
het schema dat ik getekend heb. ik heb de verschillende blokken even in een kleurtje aangeduid.
het schema dat ik getekend heb. ik heb de verschillende blokken even in een kleurtje aangeduid.
het originele schema van de regelbare zener. ik heb GEEN extra zenderdiode gebruikt!
het originele schema van de regelbare zener. ik heb GEEN extra zenderdiode gebruikt!

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#20 Bericht door PA0HJA »

Als testje om de buis stil te krijgen is het misschien een idee om tijdelijk een vaste weerstand ("cut off bias resistor") van 680 - 1K Ohm (of nog hoger) te monteren en de bias stroom schakeling tijdelijk buiten werking te stellen (los te nemen)

De buis moet dan toch echt dicht gaan!

?

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#21 Bericht door PA0FRI »

Oscileert het nog als je zonder sturing tijdelijk de ingang alleen maar belast met 50 Ohm?
Bijlagen
GI7B.gif
GI7B.gif (732 Bytes) 8068 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#22 Bericht door ON5DRE »

PA0HJA:
dat zal ik eens proberen. eerst nog even zo'n weerstand zoeken, ik neem aan dat een 1/4W een beetje te krap bemeten is voor dit doel...


PA0FRI:
Die opstelling had ik geprobeerd. dus aan de input en output van de versterker had ik dummyloads geplaatst van 50 ohm.
Het idee om de extra 100ohm weerstand parallel aan de input te plaatsen had u me nog gegeven ;-)
ik heb dan ook even uw tekening aangepast om de nu gebruikte situatie te schetsen :
Bijlagen
aangepaste tekening van PA0FRI naar huidige situatie.
aangepaste tekening van PA0FRI naar huidige situatie.
input.gif (2.71 KiB) 8050 keer bekeken

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#23 Bericht door pa1bvm »

mooie foto's ziet er goed gemaakt uit ..

zit keurig vol met een hele zwik veiligheids zaken ..
wel zou ik ergens in de anode supply leiding een vette weerstand opnemen van iets van 50 ohm opnemen .. watt of 25 a 50
heeft je buis een " short of flash over " dan vangt die weerstand de klap op ..
anders blijf je halfgeleiders vervangen ..


goed .. terug naar het issue ..



maar ook ..
meet eens aan het rooster naar anode ( toch geen kortsluiting )
of kortsluiting tussen rooster en gloeidraden/kathode??

nog even checken !!
rooster zit toch echt goed aan chassis vast ( dus NIET aan de hoogspanning - )
B- van hoogspanning NIET direct aan aarde maar wel via diode en weerstand ???
zijn de gloeidraden goed ?? loopt er stroom , buis wordt warm ??)


en dan wat de anderen ook zeggen



50 ohm dummy op ingang en uitgang ( als het kan anode spanning verlagen naar 1000-800 volt )
misschien een variac ( regeltrafo in de buurt ???)

en het hele bias schakeling vervangen door een vette weerstand ..dus de " standby " situatie simuleren
loopt er nu nog steeds rooster stroom ???

zou toch eigenlijk niet kunnen

oja d6 in het schema .. daar zou eventueel nog een diode anti parallel bij kunnen .. mooie bescherming voor je anode stroom meter ..
kan er nooit meer dan 0.6V over komen te staan
die weerstanden in de buurt van d6 wat zijn daar de waardes van .. er zit toch wel ergens een dikke weerstand tussen b- en chassis
ik denk aan 600 Ohm bij 10 watt


enne die temperatuursensor ?? op de buisvoet zo net onder de anode ..... hmmm kan ie niet aan de andere kant van het chassis bij de input kant ?
draden zo dicht bij een buis ..veel KV en veel HF in de buurt maar dat is meer voor later ..

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#24 Bericht door pa1bvm »

en de voeding van de 12 volt voor de buis ??
wisselstroom , aparte trafo ?? of aparte wikkeling ??

die 12 volt wisselspanning mag nergens aan aarde liggen gi7 heeft kathode aan gloeidraad liggen

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#25 Bericht door ON5DRE »

pa1bvm schreef:mooie foto's ziet er goed gemaakt uit ..
Bedankt voor het compliment! :D
zit keurig vol met een hele zwik veiligheids zaken ..
valt wel mee hoor, de gridstroom wordt in het oog gehouden en de temp stuurt de ventilator harder of trager aan.
wel zou ik ergens in de anode supply leiding een vette weerstand opnemen van iets van 50 ohm opnemen .. watt of 25 a 50
heeft je buis een " short of flash over " dan vangt die weerstand de klap op ..
anders blijf je halfgeleiders vervangen ..
inderdaad. als je goed kijkt op de foto's zie je dat ik tegen de caviteit nog een printje geschroefd heb met 2 weerstand van 22ohm / 10W in parallel. er hangt een sticker op met "HOOG SPANNING!". misschien mag de weerstandwaarde hiervan wel wat omhoog...

meet eens aan het rooster naar anode ( toch geen kortsluiting )
of kortsluiting tussen rooster en gloeidraden/kathode??
even gemeten met de multimeter, geen kortsluitingen te vinden hier.

nog even checken !!
rooster zit toch echt goed aan chassis vast ( dus NIET aan de hoogspanning - )
het rooster zit via een zelfgemaakte "klem" van koper direct op het chassis geschroefd.
B- van hoogspanning NIET direct aan aarde maar wel via diode en weerstand ???
Dit gaat bij mij misschien wel de mist in. er zit wel een weerstand tussen de B- van de hoogspanning en de chassis, maar mogelijk is die niet voldoende groot. het is namelijk de meetweerstand van de stroommeters, en is 9,7ohm.
zijn de gloeidraden goed ?? loopt er stroom , buis wordt warm ??)
de gloeidraden zijn goed, er loopt stroom en de buiswordt warm :-) . de transfo is een ringkern die naast de stuurprint staat. ik heb hem herwikkeld zodat ik precies 12,6V op de aansluitdraden naar het filament heb.

50 ohm dummy op ingang en uitgang ( als het kan anode spanning verlagen naar 1000-800 volt )
misschien een variac ( regeltrafo in de buurt ???)
de dummy's staan op de in- en uitgang geschroefd van de versterker. de anodespanning komt van een 900Vac transfo (de grote, naast de stuurprint) en wordt gevolgd door een spanningsverdubbeling. (onder de stuurprint)

en het hele bias schakeling vervangen door een vette weerstand ..dus de " standby " situatie simuleren
loopt er nu nog steeds rooster stroom ???
Zoals gevraagd, heb ik de bias schakeling losgemaakt, en vervangen door een weerstand van 680ohm/2W naar het chassis. Ik zie nu duidelijk een verschil ! na het opwarmen van he filament, schakelt de HS in, en vloeit er nog steeds een gridstroom van 30mA. deze blijft wel stabiel, dus hij loopt niet meer op ! een stap in de goede richting denk ik dan :wink:


oja d6 in het schema .. daar zou eventueel nog een diode anti parallel bij kunnen .. mooie bescherming voor je anode stroom meter ..
kan er nooit meer dan 0.6V over komen te staan
zal ik zeker doen.
die weerstanden in de buurt van d6 wat zijn daar de waardes van .. er zit toch wel ergens een dikke weerstand tussen b- en chassis
ik denk aan 600 Ohm bij 10 watt
Neen, die zit er niet. waarschijnlijk zit er hiermee ook wel wat scheef... er zitten tussen de B- en het chassis enkel 2 meetweerstanden van de stroommeters, nl R17= 8,2ohm voor de Ia, en R14= 1,5ohm voor de Ig. ik begin stilaan te twijfelen of hier geen probleem zit met de aansluitingen. ik zal een duidelijker screenshot bijvoegen zodat dit nader kan bekeken worden als je wil.

enne die temperatuursensor ?? op de buisvoet zo net onder de anode ..... hmmm kan ie niet aan de andere kant van het chassis bij de input kant ?
draden zo dicht bij een buis ..veel KV en veel HF in de buurt maar dat is meer voor later ..
die "buisvoet" is een zelfbouw model waarbij ik de rooster stevig vastklem en zo aan het chassis schroef. dan zit er nog een dik stuk plexi buis rond de anode, waar de radiator vrij ruim in zit. bedoeling was hier om de luchtstroom wat te bundelen. de temp sensor zit inderdaad in een gaatje door die plexibuis, op ongeveer 2cm van de anode verwijderd. tot nu toe nog geen problemen ondervonden, hopelijk blijft dit zo, hi!
Bijlagen
uitevergrote screenshot van de meetweerstanden tussen de HV- en het chassis.
uitevergrote screenshot van de meetweerstanden tussen de HV- en het chassis.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#26 Bericht door PA0HJA »

Zoals gevraagd, heb ik de bias schakeling losgemaakt, en vervangen door een weerstand van 680ohm/2W naar het chassis. Ik zie nu duidelijk een verschil ! na het opwarmen van he filament, schakelt de HS in, en vloeit er nog steeds een gridstroom van 30mA. deze blijft wel stabiel, dus hij loopt niet meer op ! een stap in de goede richting denk ik dan  
Dus misschien toch nog te laag.
Deze moet zo hoog zijn / worden dat de buis helemaal dicht is, in het schema van W4ZT is deze zelfs 15 tot 50 KOhm !?

Als dit eenmaal OK is, verder testen met de bias schakeling er weer aan, zonder sturing, zonder hoogspanning.
De test is of de bias spanning op de kathode is te varieren. (met PTT aktief)
Dan maximaal positief zetten (= minste anodestroom) en herhalen met (evt. verlaagde-) anode spanning.

Als dit allemaal goed werkt volgende stap: testen met HF sturing. :D

PA0HJA
....The Singularity is near!

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#27 Bericht door pa1bvm »

kijk nog even naar dit schema van een gs35

let even op de componenten in de buurt van B- ( return )
Schermafbeelding 2014-10-03 om 20.08.12.png

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#28 Bericht door ON5DRE »

PA0HJA :
dat is prima advies. ik zal op deze methodische manier te werk gaan.

PA1BVM :
ik heb het schema in jouw bijlage eens goed bekeken, en dan via een snelle schets in mijn versterker nagetekend. Dit tesamen met de talrijke (waarvoor dank !!!) adviezen van iedereen, denk ik de fout gevonden te hebben.
de weerstand R1 in jouw bijlage, die staat er in mijn ontwerp niet! Het is te zeggen, hij staat er wel, (R13 in de uitvergrote screenshot) maar op de verkeerde plaats. in plaats van de weerstand over het relaiscontact te plaatsen, had ik deze van de cathode naar de ground moeten leggen. verder komt het plaatje vrij goed overeen.

Ik heb dit nog niet uitgetest, maar ik denk wel dat jullie mij in de goede richting geduwd hebben.
na het weekend (mijn amp staat momenteel op m'n werk, daar heb ik net wat meer test-gerief, hi !) ga ik dit meteen proberen om te zien wat de resultaten zijn.

ik houd jullie op de hoogte.
Bijlagen
ik heb even mijn eigen screenshot aangepast. hopelijk staat R13 op deze manier beter geschakeld !
ik heb even mijn eigen screenshot aangepast. hopelijk staat R13 op deze manier beter geschakeld !

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#29 Bericht door ON5DRE »

Zo, vanmorgen snel even een 10Kohm 10W weerstand geplaatst, en de bias losgehaald van de lamp.
wat een verademing! alles blijft mooi stabiel, de gridstroom staat nog op ongeveer 3mA, maar blijft daar wel mooi staan.
na 10 minuutjes alles uitgezet, de bias er bij aangekoppeld, en terug aangezet.
alles blijft mooi stabiel, en ik kan de bias nu ook mooi instellen.

Ik had me er niet aan verwacht dat het probleem zo snel zou verholpen kunnen worden ( door 1 simpele weerstand :oops: ), dus ik heb mijn transceiver niet bij me om verdere testen te doen met RF. Dat zal dus één van de volgende dagen gebeuren ! 8)
Ik zal na deze testen dan ook het eindresultaat melden natuurlijk. Alvast bedankt aan iedereen die me op weg gezet hebben!!!!

nog enkele foto's om mijn bevindingen te delen met iedereen:
Bijlagen
Na het plaatsen van de weerstand, is dit het resultaat na 10minuten aangestaan te hebben.
Na het plaatsen van de weerstand, is dit het resultaat na 10minuten aangestaan te hebben.
In TX kan ik de amp nu ook mooi instellen. hier is hij op 40 mA anodestroom ingesteld.<br />ook na lange tijd TX, blijft de amp stabiel.
In TX kan ik de amp nu ook mooi instellen. hier is hij op 40 mA anodestroom ingesteld.
ook na lange tijd TX, blijft de amp stabiel.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: GI7B versterker voor 50MHz

#30 Bericht door pa1bvm »

da's goed nieuws
reuze nieuwsgierig naar de resultaten op 50 Mhz ..

heb hier nog een paar gi7b's liggen ...
wie weet ooit nog eens iets van bouwen ..

succes met testen ..

Plaats reactie