probleem met de load stand Ameritron al 811

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

probleem met de load stand Ameritron al 811

#1 Bericht door pa3geg »

Ik heb een Ameritron buizen eindtrap met 3x 572b buizen.Op de lagere banden
heb ik een probleem met de load stand.

Ik kan op 40 meter maar net maximum power met load bereiken maar dan moet ik wel minimaal 30 watt maken dan lukt het net.
Op 80 meter lukt het helemaal niet meer ik kom dan gewoon capiciteit te kort de variable draaicondensator zit op zijn eind.
Ik kan dus niet maximale output instellen, de liniaer is dus niet juist af te regelen( wat natuurlijk ook niet goed is voor de buizen.)
300 watt bereik ik met 75 watt sturing terwijl ik op 40 maar 45 watt nodig ben om 400 watt te bereiken


Ameritron heeft zelf 2 condensatoren parallel gezet op de
80 meter stand, dus ik dacht ik zet er even een bij dan moet het wel lukken.
Helaas lukt het niet zelfs niet bij 470pf parallel aan de draaicondensator.
Er is zelfs in output geen verschil te zien

Zijn er mensen die van dit probleem op de hoogte zijn en nog belangrijker is er een oplossing?

Ik zie een antwoordt met belangstelling tegemoet.

73 Gerald PA3GEG

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: probleem met de load stand Ameritron al 811

#2 Bericht door PA3HMP »

ik neem aan dat je de test doet op een dummyload ?

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: probleem met de load stand Ameritron al 811

#3 Bericht door pa3geg »

PA3HMP schreef:ik neem aan dat je de test doet op een dummyload ?

Ja hij ziet 50 ohm

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: probleem met de load stand Ameritron al 811

#4 Bericht door PA3HMP »

ok, dan zul je eens rond moeten zoeken of je niet bijvoorbeeld een rf HV spoel hebt die verkleurd is, diegene bij de buizen.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: probleem met de load stand Ameritron al 811

#5 Bericht door PA0FRI »

Fabrikanten van PA's besparen op de tuner Cs' door vooral op de 80 en 160 m banden een lagere Q van het pi-filter te gebruiken. Daardoor wordt de afstemming op die banden vaag en is een duidelijk scherp punt niet goed aanwezig. De antenne impedantie moet vrijwel 50 Ohm zijn voor volledige output. Een betere Q heeft een grotere capaciteit nodig.

Je hebt 572B's geplaatst en dan veranderen in en output impedanties; daar is het pi-filter niet op berekend.
Hoe is de input SWR met deze 3 buizen?
Met 3 × 811A's is de anode dissipatie 3 × 40 = 120 W. Met 3 × 572B's is het 3 × 160 = 480 W.
Met twee buizen heb je nog meer dan 2 × de originele buizen. Probeer het eens met 2 × 572B's.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa3geg
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 nov 2007, 14:28

Re: probleem met de load stand Ameritron al 811

#6 Bericht door pa3geg »

Hallo PA0FRI,

Bedankt voor je info.

Via het verlengen van de coaxkabel tussen de wattmeter en de antenne kan ik de load wel gebruiken.
Vooral als de staande golf oploopt.


Mijn antenne analyzer zegt mij 3746 Khz R 50.3 ohm : load zoals gezegt onvoldoende
3800 Khz R 69:4 ohm : load Idem
3660 Khz R: 32 ohm : Load werkt wel kan maximale output afstemmen

Ik heb het nog niet met 2 buizen geprobeerd als ik het zo op kan lossen dan ben ik al een heel eind.
Heb al eens een buis verknald met die keramiek anode doppen die er dan met buis en al vandoor gaan bij het afhalen van de dop.

73 Gerald PA3GEG

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: probleem met de load stand Ameritron al 811

#7 Bericht door PA0FRI »

pa3geg schreef:Heb al eens een buis verknald met die keramiek anode doppen die er dan met buis en al vandoor gaan bij het afhalen van de dop.
Los zittende buizen kunnen weer aan de voet of anodeaansluiting gelijmd worden met waterglas. Dat spul werd (of nog steeds?) ook wel gebruikt om uitlaten van auto's te repareren.
Bij het afstemmen van een buizen PA zijn in en uitgang van elkaar afhankelijk. Optimaal is als de TX een 50 Ohm (SWR = 1) belasting "ziet", dan kan de PA uitgang optimaal afgeregeld worden op maximale output. Als de SWR tussen TX en PA anders is, zorg dan met bij voorbeeld een extra tuner dat de TX inderdaad ideaal belast wordt.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie