Accu en Voeding parallel aansluiten

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Accu en Voeding parallel aansluiten

#1 Bericht door ----- »

Om af en toe portable QRO te kunnen zijn is een lineair welke op 12 volt werkt een mogelijkheid.

Nu heeft Ameritron bijvoorbeeld de ALS-500M een portable HF-lineair die op 12 (14) volt werkt en 500 watt levert, meer dan genoeg om met de legale limiet van 400 watt te kunnen werken.

Het nadeel van 12 volt is de gigantische stroom die moet vloeien om het gewenste vermogen te maken. Voor de 500Watt is het 80Amp, maar ook bij 400Watt zal dit nog aanzienlijk zijn.

Voedingen die dergelijke stromen kunnen leveren zijn duur, maar een accu kan dergelijke stromen wel leveren en portable werken is mogelijk (voor beperkte tijd).

Nu is mijn vraag. Is het mogelijk om een loodaccu en "zware" voeding parallel te schakelen als er wel netspanning aanwezig is.

Mijn theorie is dat als gevolg van de duty-cycle de accu weer word bijgeladen in de dalen en de stroom levert voor de pieken.
  • Is hier aan te rekenen wat er dan voor accu en wat voor voeding nodig is ?
  • Is het uberhaubt mogelijk een accu vol te houden met een voeding op deze manier?

En als ik zelf even praktisch denk :

Het misschien beter om de accu met hele dikke draden direct op de lineair te zetten, terwijl de voeding met wat langere "dunnere" draden wordt aangesloten.

Als er dan veel stroom getrokken wordt, zal als gevolg van de stroom een spanning's val over de "dunnere" draden naar de voeding ontstaan en zal de accu overnemen.

Op het moment dat er minder stroom wordt getrokken laad de voeding de accu weer bij.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Accu en Voeding parallel aansluiten

#2 Bericht door PA3DJS »

Wat jij beschrijft kan. Ik heb het zelf namelijk op dezelfde manier gedaan met een 115Ah accu en een lichte voeding in combinatie met een FT7B (trekt maar zo'n 13Ap).

In feite werkt je accu als een hele dikke elco waaruit je de stroompieken trekt.

Je draadjes maak je zo dik dat bij het aansluiten de maximale stroom van je voeding niet overschreden wordt. Als je uitgaat van een volle accu in rust, heb je zo'n 12.8V. Als je de voeding op 13.8..14V zet. heb je een initiele spanning van 1..1.2V over je dunne bedrading. Als je een 10A voeding hebt, zou je dus niet beneden 0.12 Ohm serieweerstand moeten hebben.

Als je voeding tjdens bedrijf toch in de beveiliging gaat, is de weerstand wat te klein. De truc is om de draadweerstand niet te groot te kiezen, omdat anders de voeding in de rustperioden te weinig bijlaadt. Je zult overigens zien dat de laadstroom nogal laag is als de accu nagenoeg vol is. Dit is normaal.

Er is een puntje van aandacht: Sommige lineaire voedingen kunnen niet tegen spanning op de uitgang als de AC ingangsspanning wegvalt. Er gaan dan een paar BE overgangen in sperrichting staan, en die slaan door of lopen schade op. Schade moet je hier zien als afname van Hfe bij geringe collectorstroom.

Als je het schema van je voeding hebt (of gewoon even kijken in de kast), is dit op te lossen door een dikke diode te plaatsen vanaf de uitgang naar de elco achter de bruggelijkrichter. Als dan de 230V voedingsspanning wegvalt, blijft de elcospanning toch op 12V en gaat er niets stuk. Bij normaal bedrijf staat deze diode in sper en is hij in feite afwezig. Het zou zo maar kunnen dat zo'n diode reeds in de voeding zit.

Bij oudere geschakelde voedigen gaat het normaliter goed. Bij hele nieuwe met synchrone gelijkrichters durf ik het niet te zeggen. Een optie is dan een dikke Schottky serie diode en de spanning hoger zetten, maar dat is wel zonde van het spanningsverlies over de diode.

Tip: plaats zeer dicht bij de pluspool een hele dikke zekering en scherm de pluspool af met isolatiemateriaal. Je kunt dan nooit sluiting maken zonder dat de zekering smelt omdat je niet meer rechtstreeks bij de pluspool kunt komen.

Wim, PA3DJS

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Accu en Voeding parallel aansluiten

#3 Bericht door PA0FRI »

PG8M schreef:Nu is mijn vraag. Is het mogelijk om een loodaccu en "zware" voeding parallel te schakelen als er wel netspanning aanwezig is.Mijn theorie is dat als gevolg van de duty-cycle de accu weer word bijgeladen in de dalen en de stroom levert voor de pieken..
Als een netvoeding geen overspanning beveiliging heeft, staat er bij mij altijd een accu parallel. Verder is mijn ervaring dat als je normaal met SSB werkt, dus geen contest maar gemiddeld 5 tx en 5 min rx, dan is met een 100W transceiver een parallel voeding van 5 Ampere meestal voldoende om de accu op peil te houden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie