Juridische sectie

Plaats reactie

Is een juridische sectie gewenst?

Jazeker
39
71%
Lijkt me niet
15
27%
Wat is dat, juridisch?
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Juridische sectie

#1 Bericht door pa5cal »

Fora genoten,

Naar aanleiding van oa de post over een antenne uitspraak wilde ik hierbij eens de interesse polsen voor een apart juridisch subforum. We hebben welliswaar geen dedicated jurist onder onze leden, zover ik weet, maar mogelijk is het niet onhandig een aparte vragbaak hierover in te richten. We kunnen daarmee de informatie die hard nodig is onder de mede-amateurs concentreren en makkelijker toegankelijk maken. Voor het voortbestaan van onze hobby hebben we ook zeker antenne's nodig bijv. en een manier om ze te plaatsen.

Laat uw stem horen!

-P

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Stem

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik heb NEE gestemd om de volgende reden:

Juridische problemen kunnen zich, in de zendamateurwereld, maar voordoen op enkele zaken te weten antenne's en de plaatsing hiervan. Het lijkt me dan ook prima om juridische problemen in de antennerubriek te behandelen. Wel zou een 'Sticky' aangemaakt kunnen worden met Jurispudentie op het gebied van antenneplaatsingen en een Tips' n' Tricks bijvoorbeeld.

Iedereen denk er natuurlijk het zijne (of hare) van maar bovenstaand tref je dus mijn mening aan. Overigens heb ik ook een hoop juridische problemen gehad met de plaatsing van een antenne zoals te lezen in het subforum "Antenne's"
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

#3 Bericht door PE1RYY »

Misschien is het handiger om te de sectie iets algemener te maken.

Bijvoorbeeld "Regelgeving".

Dan kan het behalve juridische onderwerpen ook dingen als "wijzigingen in bandplannen" of "gebruik van apparatuur op vakantie" bevatten.

Milan
PE1RYY, Milan.

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#4 Bericht door pd1rh »

Ik heb 'ja' gestemd en sluit me aan bij mijn voorganger.

Is 'wet- en regelgeving' iets?
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re:

#5 Bericht door pa3met »

reijndert schreef:Ik heb 'ja' gestemd en sluit me aan bij mijn voorganger.

Is 'wet- en regelgeving' iets?
ja gekozen, als het idd zou gaan om reeds vastgestelde zaken, zoals bandplannen, wet- en regelgeving.

Punt is dat aparte cases niet automatisch tot jurisprudentie leiden en dat je daardoor verwarring kunt scheppen.
Niet alle situaties zijn immers gelijk.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Juridische sectie

#6 Bericht door PA0ETE »

Wet en regelgeving vind ik ook wel mooi.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Juridische sectie

#7 Bericht door vk2gwk »

Er is in de antenne rubriek een recent voorbeeld van het oeverloze geleuter van leken over de manier waarop ze de wet menen te kunnen uitleggen zonder de wet (en alles wat daar om heen zit) te kennen.
Bovendien zijn de meeste individuele gevallen buitengewoon "feitelijk" van aard, wat wil zeggen dat de rechtspositie van de betrokkene hoofdzakelijk wordt bepaald door de waardering van de persoonlijke omstandigheden van het geval en de manier waarop die door de rechter uiteindelijk gewaardeerd en afgewogen zullen worden.
In de discussie op een forum zoals dit worden door de vragenstellers - naar mijn ervaring - alleen de voor hem/haar gunstige feiten vermeld en de dingen die in zijn/haar nadeel pleiten - bewust of onbewust - verzwegen. Daardoor ontstaat meestal een scheef beeld van de werkelijke situatie met als uiteindelijk resultaat dat er maar wat in het wilde weg geroepen wordt.

Ik ben welsiweer niet "dedicated" meer, maar wel jurist en heb redelijk wat ervaring met dit soort zaken, o.a. als (gewezen) lid van de commissie "bezwaar en beroep" van een gemeente in Nederland.

Mijn advies: ga met dit soort vragen en problemen niet naar een forum zoals dit, maar naar en jurist die er verstand van heeft. Laten we het op "zendamateur.com leuk en technisch houden en maak er zeker geen aparte rubriek van.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Juridische sectie

#8 Bericht door andre »

Ik wil me als "niet deskundige" bij de vorige spreker aansluiten.

Er gaan ja en nee discussies ontstaan zonder enige kennis van zaken, gewoon omdat een doorsnee zendamateur niets van doen heeft met wet en regelgeving. Wel is de technische kennis aanwezig over alles wat met deze hobby te maken heeft. Vandaar dat daar , doorgaans, wel interessante discussies uit kunnen voortvloeien.

Wanneer er een jurist is op dit forum die met raad kan bijstaan in deze, zou het wat anders zijn, mits die raad als waar wordt aangenomen door die en gene.
Maar...volgens mij heeft nog niemand daar zijn of haar vinger voor opgestoken.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Juridische sectie

#9 Bericht door Marco »

Ik heb Nee gestemd

Vele denken (met de nadruk op denken) de wet te kennen. Ik zelf ben gestopt met antwoord geven in een post want men roept van alles maar heb zo het idee dat ze het zelf geen eens weten. Ik erken dit zelf ook uiteraard want ook ik weet niet alles. De uitspraak is altijd aan een rechter.. Die kan links of rechts om is maar net hoe de klok slaat.. Ook de situatie is belangrijk en de belangen.. Dus lijkt me niet handig om op dit forum zo iets op te starten.

Dus goed om het idee aan te dragen maar denk niet dat het veel zin heeft om op een forum dit als sectie toe te voegen. Word een wellis nietes spel.

Marco pe2mc

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Juridische sectie

#10 Bericht door kees - pa3deb »

Ik heb JA gestemd, maar wil daarbij net als sommige voorgaande sprekers aantekenen dat oeverloze discussies weinig zin hebben. Indien er onder de (regelmatige) forumbezoekers juridisch onderlegde personen zijn, die met verstand van zaken over deze materie kunnen uitweiden, zal dat zonder meer een aanwinst zijn.
73
Kees, PA3DEB

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Juridische sectie

#11 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA0PRG
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 dec 2007, 17:07
Locatie: Anna Paulowna

Re: Juridische sectie

#12 Bericht door PA0PRG »

Het zal zeer snel een "vraagbaak" worden. Een juridische sectie heeft dan ook alleen zin wanneer er iemand aan mee doet die van uit professie met de problemen bekend is. Anders is het gedoemd een oeverloos klaagzang te worden om frustraties weg te werken.

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

Re: Juridische sectie

#13 Bericht door Dominic »

Ben ook bang (nou ja) voor "oeverloos" heen en weer geschrijf. Een soort vraagbaak met concrete en juridisch JUISTE info is een hulpvaardiger "tool".
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

Plaats reactie