Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorgen?

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#61 Bericht door PA3DAT »

elsinga schreef:Aloys, het snel wegmoffelen van delen van reakties kan, maar ben ik geen voorstander van. Bovendien, dat is soms ondoenlijk, zeker als er al weer op gereageerd is. Of je moet gewoon hele berichten vanaf een bepaald moment verwijderen, maar ook dat is vaak niet te doen zonder (nog meer) opschudding te veroorzaken.
Wegmoffelen klinkt nogal negatief: gewoon deleten. En was er al op gereageerd, dan zijn die reacties nu niet meer relevant: ook weg dus. En dan een berichtje van jou eronder, bijvoorbeeld:
"Om te voorkomen dat de zaak hier uit de hand loopt heb ik even wat opgeruimd! Nu weer on-topic graag :D "

Wat je nu doet is de zaak op zijn beloop laten, met als gevolg dat het opnieuw "uit de klauwen loopt". Dat moet je gewoon vóór zijn, afkappen zo'n discussie.
Hebben jullie een eigen moderators-subforum, onzichtbaar voor ons? Dan verplaats je dat topic tijdelijk daarheen, gaat op je gemak 'puin ruimen', daarna kopieer je het (nu fris en fruitige) topic terug naar waar het vandaan kwam!

En, heel belangrijk: altijd vriendelijk blijven, niemand in het bijzonder (of in het openbaar!) bekritiseren, aanspreken of noemen. Zorg dat mensen zich niet persoonlijk aangevallen voelen, dan gaan ze ook niet met je in discussie. Discussies met de moderator ten allen tijde voorkomen: jij staat in je eentje tegenover een hele groep die het "beter weten"... :wink:
Jouw voorstel om gebruikers zodner call in het bericht als niet-gelicenseerden te behandelen is meestal ook wel werkbaar, maar ook dan kunnen we de plank best misslaan.

Wie zijn 'schuld' is dat? Dan moet je maar je call, luisternummer of andere aanduiding vermelden! :wink:
Aan de andere kant, als Michel dat gewoon even meldt in zijn bericht met een vraag is dat ook duidelijk.
Precies.
Ik blijf er bij: als we elkaar nu gewoon eens een beetje respecteren en op ons eigen taalgebruik letten, dan zijn we er al bijna. ;)
Ik ben bang dat dat het lastigste onderdeel is van dit hele gebeuren...

Zo, dit was voorlopig even mijn 2 cents (heet dat niet zo?). Ik had ook verbindingen kunnen maken, als OE/PA3DAT, maar vond dit wel even nuttig en interessant. We stappen direct in de metro, 150m verderop, en gaan naar de Kahlenberg, bovenop het Wienerwald. Van daaruit door de wijngaarden geocachend terugwandelen richting Wenen centrum. Onderweg uit eten bij een wijnboer (heuriger).
En vanavond wellicht even in de ronde van PD0HF op 40m.
Het is hier een feestdag, strakblauw, 24 graden. Een fijne dag allemaal! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#62 Bericht door Oscar »

Registreren met call prima idee, bekend en gecheckt door de forum beheerders.
Verder iedereen posten onder zijn gewone naam.
Geen klasse justitie iig

In een forum is het niet van belang of iemand PA0 of PC1 is.
We spreken hier elkaar toch ook niet aan aan Dr PA1A, Ing PD1D of PA0A Bsc.


Verder denk ik ook niet dat vermelden van de call voor een beter forum gaat zorgen.
Dat heeft veel meer te maken met empathie en respect

dc2dc

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#63 Bericht door dc2dc »

Mmmm.........hoe zou het ideale forum eruit moeten zien? Ik heb er wel enig idee over.
Laat ik U gelijk uit de droom helpen, het ideale forum bestaat alleen in Uw brein / in theorie / op papier !
Een prettig en goed leesbaar forum is denkelijk wel mogelijk, al zal daar door een ieder aan meegewerkt dienen te worden; immers een forum wordt gevormd door beheerders / moderatoren / en, niet in de laatste plaats de scribenten.
Beheerders en moderatoren stellen de spelregels vast (is dus geen discussiepunt, dan weet U dat alvast) en de scribenten mogen met elkaar van gedachten wisselen binnen gestelde regels (daar valt dus niet onder: met elkaar verbaal op de vuist gaan, etc).

Welke belemmeringen staan een goed functionerend forum in de weg?

1e: HAANTJES-gedrag, heren houdt U in , het is niet perse noodzakelijk dat U gelijk heeft en of krijgt ! De wereld draait heus wel door zonder Uw gelijk.
Frappant is het, wanneer er conversatie is met iemand van het andere geslacht het haantjesgedrag verdwijnt als sneeuw voor de zon.

2e: Respect voor Uw medemens, in welke hoedanigheid dan ook.
Een gebrek hieraan vind ik een regelrecht gebrek in Uw opvoeding; dit gebrek neem ik U niet kwalijk, maar wel Uw opvoeders.

3e: Misbruik van p.b.'s.
In plaats van op het forum, Uw gelijk proberen te halen via p.b.'s; of erger nog verwensingen / scheldpartijen of bedreigingen aan derden zou per direct, zonder opgaaf van redenen, uitsluiting van het forum tot gevolg moeten hebben, met daarbij de aantekening dat het "slachtoffer" het altijd vrij staat hiervan aangifte te doen bij justitie.

4e: Status, en dit is een punt waar ik altijd een beetje misselijk van word; gelicenseerd ten opzichte van niet gelicenseerd etc.
"Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is"; iemand die alles uit de kast heeft gehaald en daarmee de A-licentie heeft verkregen is voor mij "gelijkwaardig" aan iemand die met veel pijn en moeite een N-licentie heeft verkregen, m.a.w. het papiertje geeft U geen enkele vrijbrief om op anderen neer te kijken, als zijnde een "inferieur mens", en deze op enige denigrerende wijze te behandelen.
Niet de "Titel" telt, maar de inbreng.
Het wederzijds respect dient geprevaleerd te worden i.p.v. de "status".
U mag vanzelf wel trots zijn op Uw behaalde licentie, welke dit ook is; per definitie hebben we er (bijna) allemaal keihard voor moeten leren.
Maar ook diegenen die geen licentie bezitten, doch wel een zekere affiniteit met onze hobby hebben, dient U met respect tegemoet te treden.
Ook zij wensen plezier aan deze hobby te beleven, en wie bent U dan om hen dat plezier te ontnemen ?

5e: Het zich conformeren aan de forumregels.
Indien U zich allen houdt aan de regels van goed fatsoen, zal het forumgebruik en handhaving daarvan niet zo moeilijk zijn.
Ook ik begrijp wel dat beheerders en moderatoren liever niet gelijk met de zweep rondgaan, maar er zijn mijns inziens toch nog wel andere middelen om notoire regelovertreders op andere gedachten te brengen.
Een aantal hebben inmiddels in diverse postings min of meer de revue gepasseerd.
Zelf vind ik dat bij inschrijving, het nieuwe lid verplicht is de forumregels te lezen, te begrijpen, en te verklaren (middels b.v. een vinkje) dat men deze heeft begrepen en dientengevolge zich aan de regels zal houden, op straffe van uitsluiting van gebruik van het forum.
Een of andere vorm van identificatie als registratiemiddel (middels een kopie van Uw licentie of anderszins) kan een goed controlemiddel zijn.
Ook het traceren van ip-adressen is mogelijk.
Als ik me aanmeld bij LotW, dien ik eerst een kopie van mijn licentie op te sturen ter verifiëring, geen enkel probleem.
Sterker nog, het werkt als een klok, en geen discussie's!
Gehoorde bezwaren vind ik niet erg valide, bijna overal in onze samenleving dient U zich heden ten dage te identificeren, of U dit nu leuk vindt of niet. (U bent uiteraard tot niets verplicht ! Gevolgd door consequenties !)

6e: Het "banning-systeem", daar is al veel over gezegd en geschreven.
Mijn mening: wanneer een moderator een reactie aantreft (zelf of door de panic-button), en de reactie is in strijd met de forumregels, reactie verwijderen, in plaats daarvan b.v. de tekst "reactie verwijderd omwille van forumregels", en de "boef" een waarschuwingsmailtje met b.v. de tekst: "Eerste en tevens laatste waarschuwing wegens overtreding van de forumregels; bij herhaling volgt onmiddelijk zonder opgaaf van redenen verwijdering van het forum.
Verder geen enkele discussie over hoe de regel wel of niet toe te passen.
Regel 1: De beheerder / moderator heeft altijd gelijk.
Regel 2: Wanneer men het er niet mee eens is, treed automatisch Regel 1 in werking!
Beheerders en moderatoren dienen wel ALLEN dezelfde mate van regulering toe te passen, en geen discussie of onrespectvol gedrag te tolereren.
Het zendamateur.com forum is geen vrijplaats om alles wat men zich bedenkt ter discussie te stellen, edoch, een plaats waar men betreffende onze hobby met anderen over deze hobby van gedachten kan wisselen, en zulks binnen een kader opgesteld door de beheerders, en begeleid door de moderatoren.

Zo, dat is voorlopig mijn visie op e.e.a.
Zolang we respectvol met elkaar om (kunnen en willen) gaan, wordt en blijft het leuk op dit prachtige forum !


Met een vriendelijke amateurgroet,
Daniel, dc2dc.

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#64 Bericht door Oscar »

Prima verwoord Daniel, ik sluit me volledig bij je aan.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#65 Bericht door Bert_1 »

Is het een goed idee om een poll maken met goed doordachte 'Ja / Nee' vragen om te zien wat er onder de leden leeft?

Bert
Bert

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#66 Bericht door coolepascal »

Aeolus schreef:
coolepascal schreef: Maar even een serieuze vraag pascal, waar zit dan precies jouw frustratie en hoe zou het moeten zijn volgens jou?
Je bent niet de eerste die dit vraagt en teruglezend kan ik mij voorstellen dat niet iedereen mijn cynisme oppikt :oops:

First of all, er bestaat zoiets als hamspirit.
Op elkaar schelden of elkaar voor rotte vis uitmaken hoort daar zeer zeker niet bij.

Wat mijn opmerking over techniek... ja ik bedoelde daar eigenlijk mijzelf en het handje vol overgebleven knutselaars mee.
Ik vind het prima dat mensen contesten, antennes bouwen en zo.. maar ik ben nu eenmaal een techneut in hart en nieren (sorry for that) en heb het gewoon niet op het gezeur van mensen die zich alleen maar bezighouden hoe meer te krijgen door zich minder in te zetten.
Dat ik een techneut ben wil nog niet zeggen dat ik een ster ben... ken zat lui die heel wat slimmer zijn dan ik.
ook ben ik geen saaie nerd of zo.. ik heb een heel sociaal leven en nog diverse andere hobbies met een totaal ander karakter.
Ik zou gewoon erg graag zien dat er op dit forum ook eens over de essentie van onze hobby gesproken zou worden.
In mijn opinie is dat nog steeds het experimenteren met radio techniek in de meest brede zin van het woord.
De een rommelt wat met antennes, de ander lanceert dikke eindtorren.. ieder zijn ding.
Maar toch heel andere koek dan het gezeur wat ik de laatste tijd lees (als ik nog die moeite neem want ik heb meer te doen)

Overigens ik ben ook bepaald geen voorstander van het invoeren van allerlij controlle regels.
Ik heb er geen behoefte aan als de staat dat doet, maar nog minder behoefte als de gewone sterveling zich hier aan gaat wagen....(om belediging van een zekere beroepsgroep te voorkomen zal ik de analogie daarmee maar weglaten)

Hoop dat ik nu weer iets helderder ben ;)

Overigens... als iemand zich persoonlijk door mij geraakt voelt dan is een PB altijd een optie he.
Ik heb er geen enkel belang bij iemand te kwetsen en dus is dat ook nooit mijn bedoeling.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#67 Bericht door pa1bvm »

Denk dat de " Coole" daar een punt heeft..
in een topic N versus F komt meer los dan een topic over een ruisarme voorversterker voor 50 Mhz.
en de reacties komen van de gebruikers ..dus eigenlijk is het onze eigen schuld ... toch ???

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#68 Bericht door PE2AAB »

pa1bvm schreef:Denk dat de " Coole" daar een punt heeft..
in een topic N versus F komt meer los dan een topic over een ruisarme voorversterker voor 50 Mhz.
en de reacties komen van de gebruikers ..dus eigenlijk is het onze eigen schuld ... toch ???
Jep.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#69 Bericht door ON5GM »

Johny schreef:Ik ben dus geen amateur .. Heb geen N en ook geen F .
Totaal niet .... Voor dat ik mij aan melde zat ik vaker op een piraten band . Maar beseffend dat je daar over opmerkingen zou krijgen als je de legale wereld in wil ben ik daar mee gestopt . Na ja ... ik beken kwam nog wel eens op trippel 5 . Wil ook niet glas hard beweren dat dat niet weer zal gebeuren .
Er is niets mis met 555, ik "heb" (verleden tijd ) er in ieder geval een héél mooie tijd op beleefd. :mrgreen:
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#70 Bericht door PA3DAT »

Ik lees hier allemaal mooie idealen, maar voor idealen koop je zo weinig... We moeten meer respect
hebben voor elkaar, meer empathie enz. enz. Maar dat zeggen we al zolang, dat werkt niet. Je zegt
ook niet tegen een inbreker: houd er nou eens mee op, toon respect voor andermans spullen, blijf er
nou eens van af. Heb eens wat empathie voor die mensen die zoveel meer bezitten dan jij!

Gaat niet werken, jammer maar helaas. Net zo min als meer en strengere regels.
Wat dat betreft is dit forum toch al minder leuk geworden: we mogen geen berichten meer wijzigen,
Tapatalk kun je hier nog altijd niet gebruiken, Youtube-filmpjes mag je hier niet embedden.

Maar goed, ik laat het hierbij. Eigenlijk had ik helemaal geen trek in deze discussie, maar toen ik eenmaal
begon heb ik toch wat adviezen op een rij gezet waarvan ik denk dat de moderators hier er voordeel van
kunnen hebben. Of ze er ook wat mee gaan doen is aan hen. Ik heb mijn steentje bijgedragen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

ervik
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 jun 2013, 20:38
Locatie: Belgie

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#71 Bericht door ervik »

Tis maar een begin maar hier is mijn Lidnummer van de UBA (ON-land)
Niks moeilijk over doen.
UBA:ONL11960 :D :D :D
UBA LIDNUMMER: ONL11960,
Siemens E309A,Siemens E311B,Telefunken E639aw/2,
Wellbrook ALA 1530 Loop.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#72 Bericht door Aeolus »

PA3DAT schreef:Het zal wel zijn omdat -ook ik!- de neiging heb nieuwkomers, die willen weten hoe je een dikke eindtrap
afregelt, beleefd te vragen of ze ook een machtiging hebben.
Tja, maar waar leg je die grens dan? Daar waar jij die neiging hebt, hebben tientallen andere hier die neiging ook. Op het moment dat jij die vraag stelt, voelen die tientallen anderen zich ineens ook geroepen om nogmaals een keer die vraag te stellen. Negativiteit alom in het topic wat misschien niet nodig is. Je kan ook de mods ff tippen en erbij aangeven dat je je afvraagt of de persoon in kwestie wel een papiertje/pasje heeft. Wij zullen dan op zo'n moment wel even uiterst diplomatiek de vraag via pb stellen.

ps. wijziging doorgevoerd in je post zoals verzocht.
PA3DAT schreef: Het begon overigens (met alle respect) een beetje bij jou: jij sprak Jules aan op zijn reactie en dat ging vervolgens
een eigen leven leiden. Beter dan iemand in het topic zélf ergens op aanspreken is (volgens mij) de reactie die
jou als moderator niet aanstaat gewoon verwijderen. En dan doorgaan alsof die reactie er nooit geweest is.
In het beginsel heb je gelijk hoor. Het probleem is alleen zoals ik hierboven al aangeef: had ik de opmerking van Juul gewoon weggehaald, dan stond de rest wel in de rij om precies hetzelfde te gaan posten. Dan moet je dus voor de andere weg kiezen. Niet dat dat geholpen heeft ;)
coolepascal schreef: Wat mijn opmerking over techniek... ja ik bedoelde daar eigenlijk mijzelf en het handje vol overgebleven knutselaars mee.
Ik vind het prima dat mensen contesten, antennes bouwen en zo..
In de 2e zin zit het belangrijkste wat er is: ik vind het prima dat mensen de hobby op een andere manier beleven dan ikzelf. Zo zie ik dat ook. Ik doe aan contesten, heel soms nog wel es een antenne bouwen, maar ik vind het prima dat mensen druk aan het knutselen zijn. Onze hobby is breed en elkaars beleving moeten we kunnen respecteren.

Voor wat betreft controles en ID's en callsigns etc, ik heb er geen problemen mee als zoiets ingevoerd wordt. Ik kan me wel voorstellen dat sommigen er (vanwege een legitieme reden) toch bezwaar tegen hebben. Wat al wel vaker gezegd is hier (en dat benadruk ik nog even graag) is dat zo'n regel niet een wereld van verschil zal zijn. Vaak zien we dat de mensen die voor overlast zorgen in veel gevallen juist mensen zijn die er met hun callsign opstaan en dus bekend zijn. Anoniem getrol gebeurt nog relatief weinig.

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#73 Bericht door Apae »

Tja, ik ben een van die leden met een "anonieme" gebruikersnaam. Waarom? Omdat ik 'm overal op internet zo gebruik, op alle fora waar ik lid van ben, en omdat ik hier lid werd voordat ik examen had gedaan (sterker nog, dankzij dit forum een goede cursus gevonden!).
Wie de moeite neemt om in mijn profiel te kijken, ziet daar wel welke call ik inmiddels heb. Ik vind dat geen reden om hier een andere internet-identiteit aan te nemen dan degene die ik als "mezelf" zie.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#74 Bericht door pa1bvm »

Aeolus schreef: Ik vind dat geen reden om hier een andere internet-identiteit aan te nemen dan degene die ik als "mezelf" zie
je hoeft toch ook voor dit forum helemaal geen andere identiteit aan te nemen ...

ik verwacht dat er ergens zichtbaar is in je profiel oid dat je in het bezit van een Nederlandse Registratie bent.

sterker nog in jouw geval staan ze netjes in je profiel .. niks mis mee.. toch ..


rick

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#75 Bericht door PD4NX »

Apae schreef:Wie de moeite neemt om in mijn profiel te kijken, ziet daar wel welke call ik inmiddels heb. Ik vind dat geen reden om hier een andere internet-identiteit aan te nemen dan degene die ik als "mezelf" zie.
Prima als dat in de forumvoorwaarden wordt verwerkt. Callsign, luisternummer of generlei verplicht vermelden in je profiel. Nickname is geheel vrij om te gebruiken.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Plaats reactie