Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorgen?

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#16 Bericht door PA0ETE »

PD1ASH schreef:Chat irc

Tapatalk pluging

Posten & registratie alleen met geldige Call

Geen urls onder postings of ander gejatte quoutes

Weg met die Awful smileys

mybb dark theme oid

Download section
Ik weet er nog wel eentje: een nagenoeg niet leesbare CAPTCHA verplicht bij iedere post, met een paar nog aardig leesbare tekens en een paar die volledig in de mist zitten en die veel mensen ook niet eens zullen opvallen. Een CAPTCHA waar bovendien de invoer in alle gevallen de eerste twee keren fout gerekend wordt (maar dat dat zo is staat er uiteraard niet bij).

Ik beschrijf nu de CAPTCHA die mijn apotheek een poosje geleden had. :-)

Maar het heeft wel voordelen:

- het duurt zo lang en gaat zo moeizaam dat een impulsieve post absoluut zeker tot het verleden behoort

- het kost zoveel moeite, veel mensen beginnen er al niet eens meer aan

- uitsluitend en alleen nog reacties van zeer gemotiveerde bezoekers

- en al na 1,5 glas alcohol wordt het onmogelijk om nog te posten

(dit was niet als heel serieuze reactie bedoeld hoor, ik zeg het er maar bij :-) )

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7114
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#17 Bericht door PE2AAB »

PD1ASH schreef: Chat irc
Uitvoerig besproken; er is een chatkanaal gekoppeld aan dit forum. Zoek er maar eens naar.
Tapatalk plugin
Ja ben ik ook wel voor. Een stuk gemakkelijker voor tablet gebruikers. Echter, geen must
Posten & registratie alleen met geldige Call
Slecht plan; Dit houdt potentiele zendamateurs en andere geïnteresseerden buiten de deur
Geen urls onder postings of ander gejatte quoutes
Niks makkelijkers als een aanklikbare URL in een post. Dit is altijd al zo geweest en heeft nog niet tot problemen geleid
Weg met die Awful smileys
Niks mis met smileys; hiermee kunnen wij, azijnzeikers, zaken relativeren :-D
mybb dark theme oid
Volgens mij kun je bij instellingen zelf je theme kiezen. Met deze is niks mis!
Download section
Wat wil je downloaden dan?
Mijn antwoorden/reacties in blauw
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#18 Bericht door PA2LAD »

Ik kan me nog herinneren dat je na registratie hier vroeger niet zomaar kon gaan posten, maar dat je eerst goedgekeurd moest worden door een beheerder. Is het technisch mogelijk om een geregistreerde zendamateur die anoniem wenst te blijven een aanduiding bij elk bericht mee te geven dat de call bekend is bij de beheerders? Laat een ieder die aan het forum deel wil nemen een motivatie daarvoor geven. Daarmee leg je geen drempel voor serieus belangstellenden en het is meer werk, maar het haalt mogelijk wel een hoop ellende weg.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#19 Bericht door ON9KVE »

Typisch Nederlands.
Er loopt eens wat hoog op en er moeten gelijk regels worden aangescherpt.
Ik denk dat iedereen best in staat is een weerwoord te geven.
Begin eens met consequent modereren.
Vloeken, schelden etc: gele kaart.
3x geel : 1 maand schorsen.

Oja: wat doe je met opruiende moderators?
Niks: stikken of slikken!
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#20 Bericht door andre »

Veel reacties pleitten voor een registratie met een call, in wat voor een vorm dan ook. Ik begrijp deze naïviteit niet helemaal.
Staat het hiermee dan klip en klaar vast dat de ellende voor het overgrote deel door call-loze gebruikers wordt voortgebracht??
Ik denk dat het tegendeel zo is. Oftewel, de meeste hoog oplaaiende en uit de bocht vliegende discussies komen van users met call.
Iets in die strekking memoreerde John dacht ik ook al eerder.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#21 Bericht door pa1bvm »

"naam " mag alles zijn .. maar extra regeltje ergens erbij ...call bekend bij " forumbeheerder" ( wel ff checken natuurlijk )
ik vind het zelf prettig om te weten als ik ergens op reageer of dat op een vraag van een amateur is .

er zijn een aantal topics die steeds weer oplaaien bijv N en F .. nou hou ik wel van een pittige discussie ...
maar het mag niet ...en toch zie ik daar vaak zinnige reacties .

bij wijze van test een plekje op het forum waar geen " censuur" is ..
dat maakt het ook makkelijker om de " echte" plekken te handhaven
dan kan ieder een beetje stoom afblazen in het stuk "overgemoduleerde draaggolf "

beginners netjes behandelen .. ik heb me ook wel eens schuldig gemaakt met overdreven reacties op vragen ..
( ik had misschien wel een gele kaart moeten krijgen ...)


Rick

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#22 Bericht door elsinga »

Mijn AG idee betekent *niet* dat alleen geregistreerde amateurs AG status kunnen krijgen. Sterker nog, wat mij betreft krijgen we meer soorten AG: eentje voor Full amateurs, eentje voor Novice amateurs, eentje voor luisteramateurs, eentje voor anderen waar de identiteit van vastgesteld is, eentje voor... vul maar in.

Ik wil er mee bereiken dat de forumgebruiker met meer rechten zich er van bewust is dat hij niet anoniem is. Wil je anoniem blijven, prima, maar dan wordt je behandeld als anonieme gebruiker. Zal ik als moderator dus eerder in de [moderator mode] voor gaan. En *iedereen* die zich wil identificeren die kan dat doen en zo AG status krijgen. Dus ook michiel_nl, waarvan ik de posts zeer waardeer, maar die geen zend/luisteramateur is. En ook de luisteramateurs, die vaak ook prima weten waar het over gaat maar om e.o.a. reden er niet voor kiezen om examen te gaan doen voor de zendamateur registratie.

En als je als medeforummer weet dat er achter de inlognaam Hatseflats een Full amateur schuilgaat, dan kun je je reakties daar op afstemmen (lees: niet meer gaan zeuren of iemand wel een call heeft bijvoorbeeld). En als een luisteramateur het gaat hebben over het afregelen van zenders, dan kun je daar (terecht) vraagtekens bij hebben (en kan het nog steeds heel verklaarbaar zijn, want wellicht studerende voor een examen of als hulp voor een bedrijf met een legaal relais).

Niet dat het hier zo moet, maar op een ander forum waar ik beheerder ben hebben we de "onafhankelijke expert" rang. Forummers waarvan wij als beheerders/eigenaren (want het is het forum van een winkel) vinden dat ze een duidelijke meerwaarde hebben op het forum door hun antwoorden. Dat soort antwoorden neem je dus automagisch ook serieuzer. Dus het idee werkt op zich wel.

Als beheer/moderatorteam moeten we alleen wel iets gaan inregelen om het verwerken van ID's te gaan stroomlijnen. Anders wordt John (de enige die de rangen kan uitdelen) helemaal gek van het werk. :mrgreen: Maar daar komen we wel uit. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD1ASH
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2005, 21:54
Roepletters: PD1ASH

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#23 Bericht door PD1ASH »

Ik denk dat zolang er bepaalde vastgeroeste amateurs zich niet willen aanpassen in deze moderne tijd je dit zendAmateur forum , alsmede de radiohobby niet aantrekkelijker maakt voor derden.

Zolang de mentaliteit en belangen conflicten tussen jonge amateurs en de oude garde niet opgelost worden trek ik de conclusie dat dit forum almede de radiozend hobby stervend is. Dit is een realistisch beeld.

Zoek naar de verbinding van belangen en je krijgt een win win beeld.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#24 Bericht door PA0ETE »

pa3kve schreef:Typisch Nederlands.
Er loopt eens wat hoog op en er moeten gelijk regels worden aangescherpt.
Ik denk dat iedereen best in staat is een weerwoord te geven.
Begin eens met consequent modereren.
Vloeken, schelden etc: gele kaart.
3x geel : 1 maand schorsen.

Oja: wat doe je met opruiende moderators?
Niks: stikken of slikken!
Moderatoren moeten vooral hun mening voor zich houden. Tsja zo werkt dat nou eenmaal niet. Als je je onterecht behandeld voelt dan kunnen we daar altijd naar kijken. Dan zal ik ook echt kijken of iets misschien onterecht of onredelijk was. Maar het is bijvoorbeeld niet zo dat ik ineens mijn mening ga inslikken omdat ik moderator ben. Ik stop genoeg tijd en energie in dit forum, ook al best wat jaren lang om af en toe eens recht van spreken te hebben. Het doel bij mij is overigens altijd wel dat het bijdraagt aan een oplossing voor de problemen.

Ik vind dat we het modereren beslist niet al teveel in regels moeten vatten. Het is nu gewoonlijk maatwerk. Daar zit soms een vorm van onredelijkheid in, bijv. omdat de ene moderator nou eenmaal strenger is dan de ander, of gewoon ergens een iets andere mening over heeft. Dat ban je niet uit door gele kaarten uit te delen. Want welke vloek is bijvoorbeeld erg genoeg voor een gele kaart en welke niet? Als je nog een stapje verder gaat komt er een lijstje van woorden die taboe zijn.

Je weet als moderator heus wel of iemand te ver gaat. En de persoon die dat doet weet dat zelf meestal ook donders goed. Dat zie je gewoonlijk ook aan de reactie als je iemand erop aanspreekt. Ik heb ook wel eens iemand te snel op zijn vingers getikt in het afgelopen jaar. Iedereen zegt natuurlijk dat hij zo'n opmerking van de moderatoren onterecht en te zwaar vindt, maar als de actie echt onredelijk is, dan is de reactie die iemand daarop geeft ook duidelijk anders.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1029
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#25 Bericht door PD5DJ »

Je kan van alles gaan verzinnen voor het forum, maar dat is alleen maar symptoom bestrijding, daar los je het probleem niet mee op.

Het is is het gedrag van de gebruikers die alles bepaald, niet de regels.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#26 Bericht door PA0ETE »

PD1ASH schreef:Ik denk dat zolang er bepaalde vastgeroeste amateurs zich niet willen aanpassen in deze moderne tijd je dit zendAmateur forum , alsmede de radiohobby niet aantrekkelijker maakt voor derden.

Zolang de mentaliteit en belangen conflicten tussen jonge amateurs en de oude garde niet opgelost worden trek ik de conclusie dat dit forum almede de radiozend hobby stervend is. Dit is een realistisch beeld.

Zoek naar de verbinding van belangen en je krijgt een win win beeld.
Daar snap ik eerlijk gezegd niet veel van. Hier bij mij in de regio speelt dat volgens mij echt niet, het belang tussen amateurs die er net zijn en de gevestigde amateurs. Wat ik wel zie is dat het vooral jongere N-amateurs zijn die bij de uitrol van iets nieuws als D-STAR en vooral DMR het voortouw nemen. Een groot deel van die nieuwe repeaters is opgezet en wordt beheerd door N-amateurs, die de repeater in het geval van D-STAR ook nog vaak zelf in elkaar hebben gezet. Nou zijn niet alle N-amateurs beginners, maar het gaat hier wel om een relatief jonge groep binnen de amateurgemeenschap. Ik heb daarover echter ook nog nooit klachten gehoord (volgens mij valt het de meeste mensen ook gewoon niet op).

En dit forum blijft heus nog wel even hoor. Ik denk ook dat de zendhobby niet zo snel zal ophouden. In met name Engeland, Duitsland, Nederland loopt de hobby inderdaad terug, hoewel die daling met name in Nederland de afgelopen anderhalf jaar aan het afzwakken is. Een paar landen verderop, met name in de voormalige oostbloklanden onder Polen, daar is de zendhobby (en de 27 MHz-hobby) redelijk booming. In Polen is die groei er ook vele jaren geweest. Daar is nog steeds spraken van een flinke groei, maar die is minder dan in de afgelopen jaren. In de VS komen er al meer dan tien, twaalf jaar op een rij jaarlijks 10 tot 15% nieuwe amateurs bij. Ook in landen waar je minder aan zou denken is de hobby bijzonder populair. In Thailand hebben ze al jarenlang procentueel gesproken het hoogste percentage zendamateurs onder de bevolking. Dat is opmerkelijk omdat tot tweeënhalf jaar geleden, twintig jaar lang alle amateurbanden onder 144 MHz taboe waren. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook in Zuid-Amerika is de situatie in meerdere grote landen heel anders dan hier.

Dan is stervend wel een heel groot woord hoor...

Het punt is wel: als je maar lang genoeg roept dat de hobby 'stervend' is, ja dan lopen de mensen uiteindelijk vanzelf wel weg. Je kunt dat dus sowieso beter niet doen. It might just become a selffullfilling profecy in the process, maar daarnaast klopt het beeld ook gewoonweg niet.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#27 Bericht door TomNL »

Kopieën van identiteitsbewijzen opsturen om een bepaalde rang op een internetforum te krijgen? En dat alleen maar omdat er af en toe een relletje is? Natuurlijk moet ieder dat voor zich weten, maar een kopie van mijn ID hoef je niet te verwachten. De verhouding middel / kwaal ligt hier wel heel scheef.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#28 Bericht door PA0ETE »

Ik weet ook niet of we het in die vorm moeten doen.

Wat denk ik zeker goed werkt is als mensen via een 'status' (dat vind ik overigens een rotwoord) op het forum in een bepaald deel van het forum kunnen posten, waarbij de gedragsregels in dat gedeelte wat strenger zijn. Je zult dan zien dat mensen in het minder strenge deel (waar nog wel degelijk gemodereerd wordt) vaak hun best zullen doen om naar het 'betere' deel te komen, en mensen die daar al toegang hebben niet graag de toegang tot dat deel zullen kwijtraken.

Ik denk dat dat heel goed kan werken. Op zich zou dat deel alleen toegankelijk kunnen zijn met als gebruikersnaam een call of luisternummer. Ik ben er niet verschrikkelijk voor om dat te doen door een kopie van het registratiebewijs te vragen, tenzij er een echte aanleiding is om dat te doen. Het is om te beginnen natuurlijk voor ons ook al een hoop extra werk.

Het is een van de mogelijkheden die we hier bespreken. Kom gerust met een alternatief dat beter is.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#29 Bericht door PA2OLD »

Geef ik eens mijn menig, zie mopper mopper, word ik gelijk via een PB aangevallen.
En niet alleen ik,
Feit is wel dat dit forum gedomineerd wordt door een paar figuren die de boel behoorlijk verzieken.
Helaas, en ik kan niet anders zeggen, behoor jij ook tot een van die figuren, net zoals Aloys.
En bedankt! :(

On topic, ben benieuwd hoe jullie mod's en beheerders het nu gaan oplossen, zodat het gedonder nu eens wordt opgelost.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#30 Bericht door PA0ETE »

Ik had onderstaande post waarschijnlijk toevallig tegelijk met jou getypt Ben, ik kreeg daar een melding van...

Hoe zou er tegenaan gekeken worden als we de mogelijkheid om PB's (privé-berichten) te versturen zouden opheffen?

Het punt is, we hebben de afgelopen maanden veel klachten gehad dat mensen via PB op een vervelende manier door andere forumdeelnemers werden benaderd. De overlast die dat geeft is heel groot en het heeft ook een uitstraling naar de sfeer op het forum zelf.

Het probleem daarbij is dat wij juridisch gesproken niet in de PB's mogen meekijken. Er geldt eenzelfde soort van geheimhouding voor als bij e-mail. Op verzoeken om ook daar te modereren (die verzoeken zijn er wel geweest) kunnen we met de wet onder de arm dus gewoonweg niet ingaan.

Ik vraag in dat soort gevallen vaak of mensen mij voorbeelden van zo'n bericht willen sturen. Het gaat maar om een handjevol mensen die dit doen. (Overigens allemaal keurig als amateur geregistreerd.)

Een alternatief voor het stoppen van het ondersteunen van PB is om de mensen die dit geregeld doen al dan niet na een waarschuwing van het forum te verwijderen.

Plaats reactie