Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorgen?

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#31 Bericht door PA0ETE »

Misschien kun je het PB-tje dat jij zopas gekregen hebt, inclusief de naam van de afzender, onderwerp etc. (liefst via e-mail) aan mij toesturen Ben, en andere info, bijv. hoe vaak het eerder gebeurd is. Was dat deze zelfde persoon, of heb je ook soortgelijke berichten van anderen gehad?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#32 Bericht door PA2OLD »

Mmm... ik voel me niet aangesproken door dit mailtje en misschien had deze meneer een slechte dag.
Het is de eerste keer dat zoiets bij mij gebeurt.
Verder is het een gerespecteerd amateur, ook door mij, waarom hij dit doet is mij een raadsel.
Laten we het er maar bij houden zo.

Maar het lijkt erop dat je niet je menig mag geven, ook al kan die "anders".
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#33 Bericht door PA0ETE »

Daar kan natuurlijk ook een keer sprake van zijn. :-) Stuur in dat geval idd maar niet. Van degenen die dit geregeld doen heb ik ook al redelijk wat info inmiddels.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#34 Bericht door PA5COR »

Eigenlijk is het simpel.
Zoveel mensen/leden ook zoveel meningen en ideeen...
Je bent lid van het forum met een aantal regels, hou je eraan, of zoek een ander forum wat meer naar jouw wens is.
Behandel een ieder zoals je zelf ook behandeld wilt worden, met respect en serieus.
Als Admin op een internationaal satelliet forum heb ik de laatste 15 jaar genoeg gezien in dit wereldje....

Hier is het niet anders, we piepen allemaal als een staflid ( moderator/admin/site eigenaar) ingrijpt, maar we moeten realiseren dat we gasten zijn en binnen de grenzen van de regels op het forum moeten werken.

Vaak zie ik ook lange tenen reacties, relax en voor die Post knop ingedrukt word lees je post eerst eens objectief door voor het bericht plaatst, dat voorkomt veel problemen.
Voor mij is een ieder hier gelijk, luisteramateur N of F met of zonder morse certificaat, we zijn allemaal hier omdat we met de radio hobby bezig zijn in welke vorm dan ook.

Veel N mensen doen er goed aan minder lange tenen te kweken, net als F gelcenseerden wat minder neerbuigend kunnen posten, dat voorkomt al veel discussie.
Vaak worden hele grote kwasten gebruikt om een groep af te schilderen, meer nuance is op zijn plaats...

Verder geen commentaar op de "staf" hier, wetende dat het werk wat ze doen altijd ondankbaar is en wat je ook doet altijd commentaar opleverd, terwijl je wel je vrije tijd steekt in wat de leden gebruiken.
Ben there done that got the T shirt...
:mrgreen:

We zijn de pubertijd ontgroeid hoop ik zo, en met wat respect voor elkaar zijn de meeste problemen snel opgelost hier, met al onze ideeén en meningen zullen we het nooit allemaal eens worden met elkaar, maar je kunt de andere mening ook respecteren van een ander.

Ik heb me bewust wat afzijdig gehouden van al het gekrakeel, en dit zal dan ook de enigste post zijn die ik er over kwijt wil.
Voor mij telt de hobby, en forums zijn leuk, maar mijn transceiver en antennes zijn belangrijker als in oeverloze en in mijn visie zinloze discussies mijn tijd te gaan steken.
Posts/threads die ik leuk vind volg ik en reageer ik op, andere laat ik voor wat ze zijn.
73,

Cor
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#35 Bericht door PC1TK »

Ik ben dus geen amateur .. Heb geen N en ook geen F .
Ben wel druk doende met het halen van mijn N .
En heb stijf de indruk dat ik voor een paar totaal niet welkom ben want ik heb geen Call .
Kan dan ook melden dat mede cursisten zich ook niet aan melden al hier omdat men zich niet welkom voelt .

Dit strookt totaal niet met hoe ik kennis gemaakt heb met de amateur wereld al hier in het Noorden .
Die verwelkomen nieuwelingen met interesse voor de hobby . Laten weten op rondes dat je mee luistert en wensen je succes en nodigen je zelfs uit om eens langs te komen . Krijgen les van een Amateur die veel vrije tijd steekt in onze te halen licentie . Je zo er haast tegen aan zien dat dat straks voor bij is elke maandag avond ! Dat staat alle maal af rechts hoe het een en ander soms bij mij over komt "SOMS". Mij wel eens afgevraagd of ik er wel goed aan deed mij aan te melden . Want ik heb geen Call .. en ik heb niet veel te melden .. Waarover ook ? Moet ik gaan vertellen al hier hoe een en ander werkt ? Laat ik het eerst zelf goed onder de knie krijgen . Daarom melde ik mij aan ... ervaring op doen van ervaren amateurs . Dacht dat dat een soort ongeschreven regel was binnen de amateur wereld . Ervaringen delen en hopen ander daar mee te helpen . Luisterend op rondes al hier is dat wel de rode draad . Zelfs de cursisten worden voor zien van adviezen ( daar voor dank aan de ronde op 28,400 ). Een en al welkom .... blij dat je der bent , blij dat je meeluistert , blij dat je mee wil doen enz enz ...

Ik heb dan van niemand een negatieve reactie gehad . Zo ken ik de amatuur wereld .Spreek /Sprak ze regelmatig via de 27 MC kanalen .
Die mensen zijn een lopend reclame bord voor de amateur wereld .Die haalden ons al hier over om ook amateur te worden ! Als ik ze spreek ik kan ze van alles vragen .. nooit een negatieve antwoord terug . Nooit gehoord dan kan je op Google zelf vinden . Zijn wat blij als ze hun ervaring door kunnen geven . Ik heb nog nooit wat gevraagd hier voor mijn opleiding en zal dat ook zeker niet doen want schrok wel eens van reacties .

Maar als amateur in wording zou ik het heel fijn vinden dat men wat minder duidelijk maakt af en toe dat ik dus totaal niet welkom ben .
Zo gauw ik een Call heb zal ik die hier zekers vermelden .

Ik verkocht auto audio .... kreeg een knaapje van 16 jaar in de zaak . En die zag dat het niet druk was en die vuurde veel vragen op af !
Ja een koper had je der niet aan met 16 jaar ..... hij kwam vaker terug met vragen over modellen . En op eens stond die daar met zijn auto .
Kocht voor een paar 1000 gulden aan audio ! Auto van Pa gekregen en zijn gespaarde geld stak hij in een show installatie .
Waarom kwam die bij mij ???? Omdat elders men liet blijken dat hij toch geen 18 was , zou maar terug komen als die zijn rijbewijs had .
En dat was maar een voor beeld .. had ze nog jonger die binnen kwamen ! Nooit laten blijken dat men niet welkom is .
Ik heb der halve dan ook vaak moeite als men mijn in ziens wat negatief doet over mensen die geen licentie hebben .
Heb geen moeite als men mij wijst dat wat ik aan het doen ben evt niet is toe gestaan .

Totaal niet .... Voor dat ik mij aan melde zat ik vaker op een piraten band . Maar beseffend dat je daar over opmerkingen zou krijgen als je de legale wereld in wil ben ik daar mee gestopt . Na ja ... ik beken kwam nog wel eens op trippel 5 . Wil ook niet glas hard beweren dat dat niet weer zal gebeuren .

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#36 Bericht door PE2AAB »

PA0ETE schreef:...Hoe zou er tegenaan gekeken worden als we de mogelijkheid om PB's (privé-berichten) te versturen zouden opheffen?......
Zou ik wel jammer vinden want daar maak ik best veel gebruik van. Alleen al om bekende jarigen te feliciteren :-D
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#37 Bericht door PE0AGO »

Indien men geen Persoonlijke Berichten wenst te ontvangen is deze keuze mogelijk bij persoonlijke instellingen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#38 Bericht door PA0ETE »

PE0AGO schreef:Indien men geen Persoonlijke Berichten wenst te ontvangen is deze keuze mogelijk bij persoonlijke instellingen.
Dat is niet het probleem. Wat er gebeurt is dat mensen dingen waar ze in het forum voor op hun donder zouden krijgen dan maar via PB doen.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#39 Bericht door PE0AGO »

Het probleem is mij als forum administrator van de ..... .nl maar al te goed bekend.

Ook daar bleek het nodig z.g. "leden" de toegang te ontnemen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#40 Bericht door PA0ETE »

Johny schreef:Ik ben dus geen amateur .. Heb geen N en ook geen F .
Ben wel druk doende met het halen van mijn N .
En heb stijf de indruk dat ik voor een paar totaal niet welkom ben want ik heb geen Call .
Kan dan ook melden dat mede cursisten zich ook niet aan melden al hier omdat men zich niet welkom voelt .
Nou ja, dat is dus niet het standpunt van de beheerders.

Ik hoop toch echt dat er niet zulke betuttelende regels nodig zijn als dat we moeten gaan opletten of mensen beginners wel met voldoende respect tegemoet treden.

Die houding is niet nieuw hoor. Ik zag er tot mijn 25ste heel erg jong uit voor mijn leeftijd. Toen ik als 19-jarige bij een onderdelenhandelaar waar ik vaak kwam wat materiaal voor een zender kwam kopen die ik aan het bouwen was, stond daar een zogenaamd eerbiedwaardige PA0. Die begon meteen tegen mij uit te varen. Dat die jeugd 'tegenwoordig' maar wat deed. En dat 3-meterpiraten zoals ik een grote plaag voor de maatschappij waren, en zo meer. Hij raadde de handelaar sterk af om mij de spullen te verkopen.

Toen de handelaar zei dat ik een vergunning had, schrok hem dat niet af. Die nep-PDnullers die waren net zo erg als de 3-meterpiraten. Op een enkele uitzondering na waren het "domme LTS-ers, pijpenbuigers en stopcontactamateurs". De legendarische Fred Vorstermans van RDS-electronics hier in Amersfoort zei toen op zijn onderkoelde manier "Mis ik hier misschien iets? Mag je ik even voorstellen. Dit knulletje dat hier voor je staat, is PA0ETE. Een van de beste zelfbouwers in onze regio." De man trok vervolgens wit weg, en liep zonder iets te zeggen of te kopen de winkel uit. Toen de man weg was zei Fred: "En wie is hier nu dom?" Dit was in ergens in het voorjaar van 1976 :-)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#41 Bericht door pe1rea »

PE0AGO schreef:Het probleem is mij als forum administrator van de ..... .nl maar al te goed bekend.

Ook daar bleek het nodig z.g. "leden" de toegang te ontnemen.
So do I.....
Functioneer nu enige jaren in het beheer van een forum waar de vonken redelijk kunnen spatten in de discussies, en soms is het noodzaak om de regels even aan te trekken.
Het rangen systeem an sich bevalt me wel, als was het maar omdat het een soort van 'noblesse oblige' houding kan bewerkstelligen....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#42 Bericht door PA0ETE »

PE0AGO schreef:Het probleem is mij als forum administrator van de ..... .nl maar al te goed bekend.

Ook daar bleek het nodig z.g. "leden" de toegang te ontnemen.
Dat sluiten we ook beslist niet uit.

Het is natuurlijk mooier als de mensen om wie het gaat hun gedrag een klein beetje willen bijstellen.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#43 Bericht door pa1bvm »

Johny schreef:En heb stijf de indruk dat ik voor een paar totaal niet welkom ben want ik heb geen Call .
Kan dan ook melden dat mede cursisten zich ook niet aan melden al hier omdat men zich niet welkom voelt
Jammer dat je je niet welkom voelt onder amateurs hier op dit forum . Ik denk dat wij allemaal " amateurs" zijn. Er zijn er met en zonder registratie .En die registratie staat niet voor de kennis en de kunde van de persoon .Registratie is een gevolg van het afleggen van een THEORIE examen niet meer en niet minder .

Qua Welkomstgevoel ...Ik heb ook zo iets mogen meemaken ...
jaren geleden als kers verse D-amateur .. ik durfde mij niet in een QSO te melden ... op een van de 6 D-kanalen was het rustig
dus ik ging CQ roepen .. maar een soort ingesleten gewoonte kwam boven .. .ik riep CQ 3 CQ 3 CQ 3 meter ..tja heel veel commentaar .. wie ik wel niet was en ga een machtiging halen en andere heel vriendelijke opmerkingen , van ga je nu van hoog tot laag over de band .. nee het was geen warm gevoel ....en zeker geen welkom gevoel

groet Rick

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#44 Bericht door pa3kc »

// En zoals altijd met deze dingen zijn er altijd mensen die zichzelf aanbieden met de bijbehorende verhalen in de trant van: Ik heb 5, 10, 15, 20 jaar ervaring op die en die forum en daar doen we het zo en zo :?

// En ja, ik zal vast geen vrienden maken met hetgeen wat ik daar zojuist zei maar het valt zo op :roll:

Ik ben er wel een voorstander van dat je op 1 of andere manier jezelf bekend moet maken aan de beheerders/mods van het forum. Alle personen met anonieme email adressen bannen is misschien een goed begin.

Te vaak heb ik de laatste jaren anonieme lafaards gezien die de boel verziekte en waar in mijn ogen toen te weinig tegen gedaan is. Nu met Aeolus en elsinga is het al wat minder, maar het is nog niet voldoende. Je kan nog steeds anoniem op het forum de boel op stelten zetten of andere gebruikers lastig vallen. Ik begrijp dat dit forum ook laagdrempelig moet zijn voor nieuwe geïnteresseerden. Maar door het semi open karakter werkt het misbruik ook in de hand.

NL 5321

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#45 Bericht door NL 5321 »

PA0ETE schreef:
Johny schreef:Ik ben dus geen amateur .. Heb geen N en ook geen F .
Ben wel druk doende met het halen van mijn N .
En heb stijf de indruk dat ik voor een paar totaal niet welkom ben want ik heb geen Call .
Kan dan ook melden dat mede cursisten zich ook niet aan melden al hier omdat men zich niet welkom voelt .
Nou ja, dat is dus niet het standpunt van de beheerders.

Ik hoop toch echt dat er niet zulke betuttelende regels nodig zijn als dat we moeten gaan opletten of mensen beginners wel met voldoende respect tegemoet treden.

Die houding is niet nieuw hoor. Ik zag er tot mijn 25ste heel erg jong uit voor mijn leeftijd. Toen ik als 19-jarige bij een onderdelenhandelaar waar ik vaak kwam wat materiaal voor een zender kwam kopen die ik aan het bouwen was, stond daar een zogenaamd eerbiedwaardige PA0. Die begon meteen tegen mij uit te varen. Dat die jeugd 'tegenwoordig' maar wat deed. En dat 3-meterpiraten zoals ik een grote plaag voor de maatschappij waren, en zo meer. Hij raadde de handelaar sterk af om mij de spullen te verkopen.

Toen de handelaar zei dat ik een vergunning had, schrok hem dat niet af. Die nep-PDnullers die waren net zo erg als de 3-meterpiraten. Op een enkele uitzondering na waren het "domme LTS-ers, pijpenbuigers en stopcontactamateurs". De legendarische Fred Vorstermans van RDS-electronics hier in Amersfoort zei toen op zijn onderkoelde manier "Mis ik hier misschien iets? Mag je ik even voorstellen. Dit knulletje dat hier voor je staat, is PA0ETE. Een van de beste zelfbouwers in onze regio." De man trok vervolgens wit weg, en liep zonder iets te zeggen of te kopen de winkel uit. Toen de man weg was zei Fred: "En wie is hier nu dom?" Dit was in ergens in het voorjaar van 1976 :-)

Een mooi stukje herinnering aan "die goede oude tijd"van de PA0-ers. dan wel C-gemachtigden.
Respectloos waren sommigen van de OM's in de richting van de minder getalenteerden.
Als luisteramateur sinds de jaren zestig en nog steeds de Qso's beluisterend op de HF banden geeft mij een beeld dat in de achterliggende tijd weinig hamspirit en empathie wordt gegenereerd.
De toekomst is niet voorspelbaar, het ware te wensen dat................

Wie van ons heeft ALLE wijsheid in pacht?.

Plaats reactie