Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorgen?

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#46 Bericht door PC1TK »

PA0ETE schreef:
Johny schreef:Ik ben dus geen amateur .. Heb geen N en ook geen F .
Ben wel druk doende met het halen van mijn N .
En heb stijf de indruk dat ik voor een paar totaal niet welkom ben want ik heb geen Call .
Kan dan ook melden dat mede cursisten zich ook niet aan melden al hier omdat men zich niet welkom voelt .
Nou ja, dat is dus niet het standpunt van de beheerders.

Ik hoop toch echt dat er niet zulke betuttelende regels nodig zijn als dat we moeten gaan opletten of mensen beginners wel met voldoende respect tegemoet treden.

Die houding is niet nieuw hoor. Ik zag er tot mijn 25ste heel erg jong uit voor mijn leeftijd. Toen ik als 19-jarige bij een onderdelenhandelaar waar ik vaak kwam wat materiaal voor een zender kwam kopen die ik aan het bouwen was, stond daar een zogenaamd eerbiedwaardige PA0. Die begon meteen tegen mij uit te varen. Dat die jeugd 'tegenwoordig' maar wat deed. En dat 3-meterpiraten zoals ik een grote plaag voor de maatschappij waren, en zo meer. Hij raadde de handelaar sterk af om mij de spullen te verkopen.

Toen de handelaar zei dat ik een vergunning had, schrok hem dat niet af. Die nep-PDnullers die waren net zo erg als de 3-meterpiraten. Op een enkele uitzondering na waren het "domme LTS-ers, pijpenbuigers en stopcontactamateurs". De legendarische Fred Vorstermans van RDS-electronics hier in Amersfoort zei toen op zijn onderkoelde manier "Mis ik hier misschien iets? Mag je ik even voorstellen. Dit knulletje dat hier voor je staat, is PA0ETE. Een van de beste zelfbouwers in onze regio." De man trok vervolgens wit weg, en liep zonder iets te zeggen of te kopen de winkel uit. Toen de man weg was zei Fred: "En wie is hier nu dom?" Dit was in ergens in het voorjaar van 1976 :-)
Die indruk had ik ook totaal niet hoor .. !!
Maar lees wel eens dat men al vaker melde . Geen Call geen lid .

Ik ben dan een ervaren sport visser en heb regelmatig te maken nieuwsgierigen en ook mensen die veroordelen wat ik aan het doen ben .
Maar ben mij er altijd van bewust dat wat ik dan zeg of doe van belang is voor de gehele sport visserij .
Maar dat geld helaas niet voor iedereen en kweek je heel snel een vijand jegens je hobby .
Maar nog nooit ruzie gehad langs het water omdat ik mij er van bewust ben dat je altijd ambassadeur bent voor de sportvisser .
En al meerde keren had ik een jong kind naast mij die met mijn hengel een vis ving .
Twee jaar terug een jonge knaap die een brasem van 45 centimeter stond te drillen aan mijn winkle picker .
Ma stond te genieten pa super trots en hun beeld over "DE" sport visser 180 graden bij gedraaid .
En jonge ventje riep mij toe hij al bij de auto stond .. dit is de mooiste dag van mijn leven ! ( Pa glimlachend zuchten , na mooi zijn net 3 week in Frankrijk geweest ) Ik heb wel een uur verspeelt met het knaapje en waarschijnlijk wat vissen ... Maar een goed reclame achter gelaten !
En zo een soort houding vond ik ook terug in het algemeen bij de amateur wereld .
Maar soms is het geen hobby meer .. gaat men er zo in op lijkt wel , dat men alleen mensen van zelfde niveau naast zich dulden .
Zie je in alle vormen van de samenleving terug . Zit niet in de hobby ...

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#47 Bericht door PC1TK »

pa1bvm schreef:
Johny schreef:En heb stijf de indruk dat ik voor een paar totaal niet welkom ben want ik heb geen Call .
Kan dan ook melden dat mede cursisten zich ook niet aan melden al hier omdat men zich niet welkom voelt
Jammer dat je je niet welkom voelt onder amateurs hier op dit forum . Ik denk dat wij allemaal " amateurs" zijn. Er zijn er met en zonder registratie .En die registratie staat niet voor de kennis en de kunde van de persoon .Registratie is een gevolg van het afleggen van een THEORIE examen niet meer en niet minder .

Qua Welkomstgevoel ...Ik heb ook zo iets mogen meemaken ...
jaren geleden als kers verse D-amateur .. ik durfde mij niet in een QSO te melden ... op een van de 6 D-kanalen was het rustig
dus ik ging CQ roepen .. maar een soort ingesleten gewoonte kwam boven .. .ik riep CQ 3 CQ 3 CQ 3 meter ..tja heel veel commentaar .. wie ik wel niet was en ga een machtiging halen en andere heel vriendelijke opmerkingen , van ga je nu van hoog tot laag over de band .. nee het was geen warm gevoel ....en zeker geen welkom gevoel

groet Rick
SOMS ... bekruipt mij dat gevoel Rick .
Slechte eigenschap van de mens is dat hij makkelijker de negatieve dingen naar boven haalt als de goede en niks menselijks is mij vreemd !
Toen ik mij voor stelde had ik niet de geringste idee dat ik niet welkom was . In tegen deel ... kwam pas wat later .

Tja en over amateurs ..... moe je mijn eega eens vragen.. Hoe zo je gaat leren voor armatuur ?
Dat gaat je volgens mij toch al erg makkelijk ? Word niet tijd dat je gaat leren voor professional ??
This lieverd hoor ben er al meer als 30 jaar gek mee ......

ervik
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 jun 2013, 20:38
Locatie: Belgie

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#48 Bericht door ervik »

elsinga schreef:Mijn mening:
- iedereen mag lezen op dit forum zonder inloggen
- schrijven mag in een groot deel als je bent ingelogd
- schrijven mag in speciale delen (nader te bepalen, nog geen idee welke en hoe) als je je bij (één van) de moderatoren als zendamateur/luisteramateur/whatever hebt geidentificeerd, bijvoorbeeld scan van de registratie/ID per mail, persoonlijk, whatever
- ben je geidentificeerd, dan krijg je een speciale AG rang, net als bij eQS. De rest van de gebruikers weet dan dat je geidentificeerd bent en hoeft daar niet meer over te zeuren. ;)
- ga je over de schreef dan weten we je dus te vinden :mrgreen: .
Ben het in grote lijnen hiermee eens ID gaat wat ver, maar verder geen probleem mee.
Ik ben een beginnend amateur en zal vooral een luistervink worden.
Wil mijn vergunning wel halen maar weet van vroeger op 27mc dat ik ook meestal
alleen luisterde.
Maar we moeten proberen onze lange tenen wat in te trekken.
Is een mening van een ander niet naar je zin , dat mag, maar raak dan niet meteen geïrriteerd.
Geen call betekend niet meteen verkeerd willend.
Voor de wat uitgebreidere forumzaken alleen schrijven met call moet ook geen
probleem zijn.
Maar hou het forum open laagdrempelig en probeer vriendelijk te zijn.
Vaak worden goedbedoelde opmerkingen verkeerd begrepen.
Probeer het gezellig te houden en geniet van onze hobby.

Groeten Ervik

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#49 Bericht door elsinga »

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet voor een AG model alleen als er met ID's gewerkt gaat worden. Elke vorm die werkt is prima. Desnoods een vriendjesmodel, waarbij iedereen die al AG is anderen mag aandragen. ;)

En verder maakt het mij ook niet uit of iemand gelicenceerd is of niet, van wanneer zijn registratie is of wat dan ook. Ik beoordeel iemand liever op zijn *gedrag* hier, want dat is waar we hier plezier of last van kunnen hebben. Een PA0'er is voor mij dus niks meer of minder dan een NL'er of iemand die voor zijn hobbysite een eigen digitaal relais heeft opgezet (haai, Michel! ;) ). Ik ben van het type dat het hier liever gezellig houdt. En zoveel mensen, zoveel wensen en smaken. Ikzelf ben (ik geef het eerlijk toe) niet zo'n zelfbouwer, mij interesseert vooral het communiceren en het meest de digitale varianten daarvan. Ben ik daarom minder of beter dan PA0ETE die al halverwege vorige eeuw :mrgreen: zo'n beetje alles bouwde wat er te bouwen was? Nee hoor, net als een luisteramateur niks minder of beter is.

Als we allemaal elkaar eens een beetje in de waarde lieten, dan waren dit soort discussies niet nodig en hadden we als moderatoren geen jota te doen. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2608
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#50 Bericht door PA3BAS »

Wel JOTA blijven doen hoor! :D
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#51 Bericht door coolepascal »

Dit forum kan heel gezellig en leuk worden.
Gewoon zo als het nu door blijven gaan dan vertrekken mensen die alleen maar wat over techniek zitten te zagen vanzelf wel en wordt het voor de rest weer begrijpelijk.

Er zijn mensen (die ik overigens zeer waardeer en respecteer) die met voorstellen komen waar ik echt niet achter sta...
Ik heb dit forum zeer zeker niet nodig, ben al meer dan 25 jaar F gelicenceerd.. kan mijn weg zo ook wel vinden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#52 Bericht door pe1rea »

coolepascal schreef:Dit forum kan heel gezellig en leuk worden.
Gewoon zo als het nu door blijven gaan dan vertrekken mensen die alleen maar wat over techniek zitten te zagen vanzelf wel en wordt het voor de rest weer begrijpelijk.

Er zijn mensen (die ik overigens zeer waardeer en respecteer) die met voorstellen komen waar ik echt niet achter sta...
Ik heb dit forum zeer zeker niet nodig, ben al meer dan 25 jaar F gelicenceerd.. kan mijn weg zo ook wel vinden.
Offtopic, je krijgt nog de groeten van Raymond.
Jij kent hem, ik ken hem, bedenk maar eens wie het is...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#53 Bericht door coolepascal »

pe1rea schreef: Offtopic, je krijgt nog de groeten van Raymond.
Jij kent hem, ik ken hem, bedenk maar eens wie het is...
Die hier praktisch om de hoek woont ?
'ts a small world after all ;)
(een snelle google leert een hoop ;) )
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#54 Bericht door PA3DAT »

PA2OLD schreef:Geef ik eens mijn menig, zie mopper mopper, word ik gelijk via een PB aangevallen.
En niet alleen ik,
Feit is wel dat dit forum gedomineerd wordt door een paar figuren die de boel behoorlijk verzieken.
Helaas, en ik kan niet anders zeggen, behoor jij ook tot een van die figuren, net zoals Aloys.
En bedankt! :(
Dus ik behoor ook tot "de figuren die de boel behoorlijk verzieken"? :roll:
Waarom? Omdat ik soms een eigen mening uitdraag, een mening waar ik achter sta?

Het zal wel zijn omdat -ook ik!- de neiging heb nieuwkomers, die willen weten hoe je een dikke eindtrap
afregelt, beleefd te vragen of ze ook een machtiging hebben. Als dat hoort bij "verzieken" dan beloof ik dat
ik zal doorgaan met "verzieken" :wink: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 30 apr 2014, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#55 Bericht door elsinga »

pa3bas schreef:Wel JOTA blijven doen hoor! :D
Daar moest ik ook al aan denken toen ik het lowercase intypte. ;)

Gaat zeker weer gebeuren dit jaar. Zoek alleen nog wel wat mede-amatoeters die willen helpen. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#56 Bericht door pe1rea »

coolepascal schreef:
pe1rea schreef: Offtopic, je krijgt nog de groeten van Raymond.
Jij kent hem, ik ken hem, bedenk maar eens wie het is...
Die hier praktisch om de hoek woont ?
'ts a small world after all ;)
(een snelle google leert een hoop ;) )
Inderdaad, die.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#57 Bericht door Aeolus »

coolepascal schreef: Gewoon zo als het nu door blijven gaan dan vertrekken mensen die alleen maar wat over techniek zitten te zagen vanzelf wel en wordt het voor de rest weer begrijpelijk.
Maar even een serieuze vraag pascal, waar zit dan precies jouw frustratie en hoe zou het moeten zijn volgens jou? Ik lees in jouw post kort samengevat: "zoals het nu is is het 3 keer niks maar dat boeit me niks want ik heb het hier niet nodig". Maar zet dan ook es de volgende stap: hoe zou jij vinden dat het zou moeten worden? Die vraag wordt sowieso aan een ieder gesteld, dus hou het niet bij kritiek maar omschrijf ook es de ideale (forum)wereld... en ja, ook ik zal daarover nog mijn duit in het zakje gaan doen.
Dus ik behoor ook tot "de figuren die de boel behoorlijk verzieken"?
Geen idee wie dat gezegd heeft, maar al vanaf het moment dat ik lid ben op het forum zie ik jou en ben zeker als 2 zeer gerespecteerde leden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#58 Bericht door PA3DAT »

Dank je Aeolus, dat is een ander geluid.
Zou jij in mijn vorige schrijven hierboven het woordje "beleeft" in "beleefd" willen veranderen? Dat kan ik nu zelf
niet meer, maar dit is wel een beetje gênant... :oops:

On topic: misschien moeten we gewoon wat afspreken over hoe we met elkaar omgaan. Alles maar strenger
maken is vast niet de oplossing. En mijn ervaring met dit soort dingen is, dat ze voor een deel ook vanzelf weer
overwaaien.

Het begon overigens (met alle respect) een beetje bij jou: jij sprak Jules aan op zijn reactie en dat ging vervolgens
een eigen leven leiden. Beter dan iemand in het topic zélf ergens op aanspreken is (volgens mij) de reactie die
jou als moderator niet aanstaat gewoon verwijderen. En dan doorgaan alsof die reactie er nooit geweest is.

Je kunt Jules dan nog een pb'tje sturen met het waarom van je actie, maar in mijn forum met ruim 27.000 leden
is me dat net even teveel werk. Overigens: altijd vriendelijk blijven. "Jules, ik vond jouw reactie op die nieuweling
niet zo vriendelijk, niet echt een verwelkoming. Ik heb daarom de vrijheid genomen die te verwijderen."
Zoiets.

Als moderator ben je als een zakenman of diplomaat: uiteindelijk moet je ons (bijna) allemaal te vriend houden :wink: :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#59 Bericht door PA3DAT »

Wat de roepnamen betreft: ik begrijp dat er wat haken en ogen zitten aan het verplicht stellen. Dat gedoe
met een ID lijkt me niet echt werkbaar. En ook niet nodig: als we een verbinding maken vragen we het
tegenstation ook niet om bewijs van zijn/haar machtiging. Ik zie mensen hier niet gaan deelnemen met
een valse roepnaam. Je kunt wél in de regels opnemen dat een valse roepnaam leidt tot verbanning.

Ik ben ook geen voorstander van een onderscheid tussen leden mét en leden zónder machtiging. Dat
onderscheid heeft in het verleden reeds geleid tot de oprichting van 2 aparte verenigingen. Laten we
dat hier vooral niet nog eens dunnetjes overdoen. Bovendien respecteer ik luisteramateurs, ik vind niet
dat die minder rechten moeten krijgen dan gelicenseerde amateurs.

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen hier deelnemen en qua call anoniem willen blijven. Iedereen die
een call heeft behaald is daar toch trots op? Als de call dan niet verplicht is, als gebruikersnaam, dan
zou die toch op zijn minst in de ondertekening moeten worden vermeld.
Een ongelicenseerde zou in de ondertekening kunnen vermelden "Luisteramateur" of "Druk met de
N-cursus". Of: "Geïnteresseerd in elektronica". Dan hoeven we ook niet naar de call te vragen, wanneer
iemand de forumregels gaat overtreden met (voor hem) illegale activiteiten.

Een simpele oplossing: vanaf nu gaan we er vanuit dat iemand die zijn call niet vermeldt er gewoon
niet eentje heeft. Dus die gaan we niet helpen met het repareren of afregelen van zenders of van
zendantennes. We houden ons gewoon aan de forumregels.

Anoniem. Als je erover nadenkt is het toch van de zotte... "Ik ben Aloys, PA3DAT, en jij bent...?"
"Ik ben Jan, mijn call doet er niet toe, ik wil graag anoniem blijven..." :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#60 Bericht door elsinga »

Aloys, het snel wegmoffelen van delen van reakties kan, maar ben ik geen voorstander van. Bovendien, dat is soms ondoenlijk, zeker als er al weer op gereageerd is. Of je moet gewoon hele berichten vanaf een bepaald moment verwijderen, maar ook dat is vaak niet te doen zonder (nog meer) opschudding te veroorzaken.

Idem met ID's. Hoeft van mij niet, maar kan wel enige duidelijkheid geven. Wellicht kan dat op een andere manier ook, graag zelfs. ;) Jouw voorstel om gebruikers zodner call in het bericht als niet-gelicenseerden te behandelen is meestal ook wel werkbaar, maar ook dan kunnen we de plank best misslaan. Neem nou Michel_nl, geen zendamateur, geen luisteramateur, niet studerend voor zijn papiertje, maar een vraag van hem over het afregelen van een duplexfilter voor een MotoTRBO relais zou heel valide zijn (want hij heeft er eentje in gebruik voor zijn nieuwssite). Aan de andere kant, als Michel dat gewoon even meldt in zijn bericht met een vraag is dat ook duidelijk.

Ik blijf er bij: als we elkaar nu gewoon eens een beetje respecteren en op ons eigen taalgebruik letten, dan zijn we er al bijna. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie