Gedragingen forumleden

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Beheerder
Berichten: 239
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:03
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#31 Bericht door Tjalling PE1RQM »

Aeolus schreef:
Tjalling PE1RQM schreef: Wat je in de laatste berichten leest is echter wel heel duidelijk: veel mensen komen op veel andere fora (ikzelf ook), en overal gaat het wel goed. Hier niet... tja :)
Hier ook de eerste 7 jaar. We hebben dit stukje beleid van de eerste beheerders gewoon doorgezet en dat is lang goed gegaan. Ik persoonlijk ben op de achtergrond wel heel hard aan het werk geweest om jullie te beschermen tegen spam en andere meuk. Want ook dat veranderd met de dag (de technieken vooral van die malafide organisaties).

Vergelijken met andere forums heb ik niets aan. Overal zitten andere soort mensen. Hier is blijkbaar wat veranderd. Hoe goed die andere forums ook allemaal zijn en hoe slecht wij het ook blijkbaar doen, ik ben meer geïnteresseerd in wat deze verandering precies is geweest.

Moderatorteam uitbreiden lijkt de beste optie, maar dat moet je ook goed regelen en je moet een team samenstellen van mensen die echt passen in onze groep dan. Onderlinge ruzie schiet immers al helemaal niet op. Maar goed, even afwachten allemaal.

Voor iedereen die ons concepten van forumregels hebben gestuurd: dank. Maar daar hadden we al flink wat aanpassingen in gemaakt:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=41&t=8364
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=41&t=2670

HenkDeBoer
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2013, 13:27

Re: Gedragingen forumleden

#32 Bericht door HenkDeBoer »

Tjalling PE1RQM schreef: Wat je in de laatste berichten leest is echter wel heel duidelijk: veel mensen komen op veel andere fora (ikzelf ook), en overal gaat het wel goed. Hier niet... tja :)

Hier ook de eerste 7 jaar. We hebben dit stukje beleid van de eerste beheerders gewoon doorgezet en dat is lang goed gegaan.
Excuseer!!! Het is hier nog nooit goed gegaan. Ik lees dit forum mee vanaf 1999 en elke keer is het raak, inclusief moderatoren die soms ook achtelijke opmerkingen plaatsen. En steeds zie je mensen vertrekken die het zat zijn. Nee, Henk de Boer is ook niet mijn eigen naam, maar ik verdom het om geassocieerd te worden met een forum waarop zoveel gebakkeleid wordt. Ik lees wel mee, want als je 80-90% van de berichten wegfiltert dan kom je nog wel eens wat nuttigs tegen. Er is ook nog een klein percentage berichten dat grappig is, maar dan houdt het ook op.

Het is al vele malen geschreven en gesuggereerd, maar jullie blijven koppig vasthouden aan een open deur forum.
1) Alleen aanmelden met en call sign of luisternummer.
2) Geen off-topic berichten plaatsen.
3) Drie waarschuwingen en je bent geschorst.

Wordt nou eens wakker!!! Dit forum hebben jullie open gezet voor andere zendamateurs om te communiceren, maar die anderen vinden het hier niet prettig, dus blijven weg. Waarom dan dit forum? Gooi het dan maar dicht, dan hoeven we deze discussie nooit meer te voeren.

En waarschijnlijk geloof je me toch niet, maar ook ik zeg: op 9 van de 10 andere forums die ik bezoek gaat het er prima aan toe. Zelfs op QRZ.com gaat het er prima aan toe als je alle berichten over politiek links laat liggen. Groet, HdB

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Gedragingen forumleden

#33 Bericht door PA2LAD »

HenkDeBoer schreef: Het is al vele malen geschreven en gesuggereerd, maar jullie blijven koppig vasthouden aan een open deur forum.
1) Alleen aanmelden met en call sign of luisternummer.
2) Geen off-topic berichten plaatsen.
3) Drie waarschuwingen en je bent geschorst.
Voor punt 1) ben ik het met je eens, maar niet iedereen heeft dat. Er zijn mensen die serieus belangstelling hebben in deze mooie hobby en gewoon mee willen luisteren of studeren voor een N of F examen. We zijn in het radioverkeer gewend om elkaar met de voornaam aan te spreken. Je achternaam is niet eens belangrijk. Daarmee zouden ze ook toegang moeten kunnen krijgen tot dit forum. Er zijn diverse verhitte discussies geweest over iemand die zijn voornaam gebruikt had en een vraag had gesteld over het werken met een zender etc en waarbij menig forumgebruiker grote twijfel had of je wel geregistreerd was. Door de bevoegdheid verplicht duidelijk kenbaar te laten maken, sluit je dit in het vervolg uit. Daarmee doe je ook recht aan de zendamateur die liever zijn call niet wil gebruiken. En nicknames zoals " de grote boze wolf "om maar iets gek te zeggen, horen hier gewoon niet thuis. Weg ermee. We zijn geen piratenforum.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Gedragingen forumleden

#34 Bericht door PA2LAD »

Nog een punt waardoor het bij Te Koop soms helemaal uit de hand loopt is het ontbreken van de verplichting om een artikel te verkopen met een vraagprijs. Laat de vraagprijs verplicht erbij vermelden. En al vraagt iemand 1000 euro voor een condensator, dan moet het je een worst zijn en ga daar geen discussie meer voor aan.

HenkDeBoer
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2013, 13:27

Re: Gedragingen forumleden

#35 Bericht door HenkDeBoer »

PA2LAD schreef:
HenkDeBoer schreef: 1) Alleen aanmelden met en call sign of luisternummer.
Voor punt 1) ben ik het met je eens, maar niet iedereen heeft dat.
Dat hoeft toch geen probleem te zijn. Heb je een call, dan registreer je daarmee. Zo niet, dan alleen via de beheerder aanmelden. Afhankelijk van je gedrag en wat je post kun je actief op dit forum blijven. Heb je ook niet het probleem met de advertenties, zoals je aanhaald.

Let wel, dit is geen censuur en/of dictatuur, maar het schoonhouden van het ledenbestand zodat er een prettig forum onstaat. Groet, HdB

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Gedragingen forumleden

#36 Bericht door Bert_1 »

Tjalling PE1RQM schreef:en hoe slecht wij het ook blijkbaar doen
Valt wel mee lijkt me maar er zit een hoop frustratie en dat duurt even. Dat is een goed teken want dat toont betrokkenheid ook al wordt er nog zo hard geschreeuwd.
Bert

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Gedragingen forumleden

#37 Bericht door paul »

Hoi Tjalling,

Er zijn er velen die het forum waarderen.

Echter, ik denk dat er veel waarheid en wijsheid zit in de vraag "wanneer / waardoor is er een grote verandering gekomen ten opzicht van eerdere jaren (populair gezegd vroeger)".

Als je daar echt met open vizier en eerlijk naar zou kijken, zal je wellicht tot conclusies moeten komen die heel moeilijke beslissingen tot gevolg heeft. Het is zodoende niet te verwachten dat de nodige conclusies ook tot je zullen komen, juist vanwege de gevolgen.

Ik wens je daarom ook veel wijsheid toe, en hoop dat je in staat zal blijken de juiste beslissingen te nemen.

Mocht je de behoefte hebben om meningen en/of ideeën “face to face” uit te wisselen, dan zou Rosmalen daarvoor een gelegenheid kunnen zijn.

73

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Gedragingen forumleden

#38 Bericht door Michel-nl »

Ik ben all in voor een strenger beleid, maar dit forum dichtgooien voor Niet amateurs gaat mij wat te ver.
Dat zou betekenen dat er een hoop leden gaan afvallen omdat ze geen licentie hebben maar wel alles met de zelfde hobby als jullie.

Ik kom hier ook al heel wat jaren, en lees ook een hoop gemekker en gezeur. Ook van amateurs met licentie, daar zou best wat aan gedaan kunnen worden middels waarschuwingen.
Net zoals het AT nu aan het doen is met de gele kaarten, schijnbaar is dat nodig gezien de uitingen via PB en andere contacten.

Dat is ronduit asociaal te noemen.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#39 Bericht door Aeolus »

Michel-nl schreef:Ik ben all in voor een strenger beleid, maar dit forum dichtgooien voor Niet amateurs gaat mij wat te ver.
Mij ook absoluut. Toen ik me hier ooit es geregistreerd heb had ik ook nog geen licentie... ben toch blij dat ik mee kon lezen en mee kon discussieren, want het heeft me ook zeker geholpen op de weg naar het behalen van die licentie.

Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Beheerder
Berichten: 239
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:03
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#40 Bericht door Tjalling PE1RQM »

Nicknames verbieden zal alleen maar als effect hebben, dat mensen nog vaker dan nu een valse naam zullen gebruiken. Of nog erger, een nep call. We hebben nooit nicknames willen verbieden om deze reden. Bovendien is er niets mis met een nickname, als er verder gewoon leuk gecommuniceerd wordt. Misbruik vindt ook plaats door mensen die wel bekend zijn met hun eigen call of gewone naam. Die kwamen achteraf soms ook wel weer tot inkeer, wat tot gevolg had, dat ze een grote schoonmaakactie gingen houden (berichten leegmaken, naam wijzigen, etc). Met topic verminking tot gevolg (zoek op lid "Fail" voor een voorbeeld).

@HenkdeBoer: je bent echt op een ander forum geweest dan. Dit forum bestaat sinds 8 april 2005. Je eigen registratie is pas een half jaar oud. De eerste echte onrust op dit forum begon eind 2011 (systeemlogs). Als je voorstander bent van de eigen punt 1, verander dan eerst je eigen valse voor- en achternaam maar naar je roepletters of luisternummer. Maar ook jij hebt een gegronde reden genoemd om niet je eigen identiteit prijs te geven. Andere gebruikers kunnen ook daar hun reden voor hebben. Wij gaan niet tornen aan het recht op privacy.

De oplossing moeten we zoeken in een betere handhaving van de orde. En ik denk dat een uitbreiding van het moderatorteam wel een goede kans van slagen heeft.

De betrokkenheid van de meeste gebruikers wordt overigens zeer op prijs gesteld en aan jullie wil ik vriendelijk vragen, om nog even geduld te hebben. We zijn er druk mee bezig en dat kost even tijd. Dan maken we er weer een gezellig forum van!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#41 Bericht door elsinga »

Ha die Tjalling! Gisteravond nog gesproken. ;) Ook PA0ETE goedemorgen gewenst, net als de andere posters hier. :)

Bij "ons" op het forum (forum.gps.nl) hebben we naast moderatoren (alleen medewerkers van de eigenaar van het forum) ook "onafhankelijke GPS experts", posters die zich hebben bewezen op een bepaald gebied en ook veel aanwezig zijn. Die hebben ook een behoorlijk dempende werking op de emoties, omdat ze vaak heel genuanceerd reageren en daardoor gedonder de kop in drukken.

Hier hebben we ook wel van dat soort gebruikers. Wellicht dat we daar iets mee kunnen?

Verder weten de regulars op ons forum (vooral) mij per PB wel te vinden en melden dan vaak dat iets niet lijkt te kloppen. En ik ben redelijk online en kan dus vaak vlot reageren. Tegenwoordig hebben we daar de "post melden" knop voor die phpBB biedt, voorheen was het vaak echt per PB quoten naar mij.

Maar wat hierboven staat is reactief, wellicht is er iets meer pro-actiefs mogelijk.

Je zou mensen die zonder call registreren kunnen weigeren. Maar dan was ik dus nooit lid geworden, ben pas voor mijn examen gegaan nadat ik hier lid ben geworden. Idem michel-nl, dat is iemand die vanuit zijn hobby (een 112 site, hvnieuws.nl) met communicatie bezig is en daar inmiddels best wel goed mee bezig is en verstand van heeft.

Bovendien, stel dat ik me met een (bestaande) call uit het register had aangemeld, hoe had je dat willen controleren?

Zou het een idee zijn om een aparte forum rang in het leven te roepen van "geverifieerde gebruikers"? Beetje a la eQSL of LOTW? Is wel even werk, maar er is vast een methode te bedenken waarop dat te regelen valt. Bijvoorbeeld door een mail te sturen naar een door de moderatoren te lezen mailbox waar je of een kopie van je registratie (kun je als PDF zo downloaden met je digid) of een legitimatiebewijs (voor de niet-amateurs) of wellicht iets officieels van de Veron/VRZA (voor luisteramateurs) naartoe kunt mailen met de vermelding van je forumnaam. Of een direct/bureau QSL kaart met opmerking, als je niet al je gegevens wilt delen. Heb je dat gedaan, dan krijg je dus een extra stempeltje en weet iedereen dat jij bent wie je bent en dat de moderatoren weten wie je echt bent.

Nadeel is dat dit in het begin veel werk gaat kosten, maar dat valt met een eventuele uitbreiding van het team van moderatoren weer wat op te lossen. En iemand kan nog steeds iets namaken, maar zo iemand hou je toch niet tegen.

En als dit door iedereen gedaan wordt (maar het is optioneel!), dan herken je zo of iemand echt bekend is of niet. En de serieuze gebruikers hebben er waarschijnlijk (hoop ik) geen moeite mee. Ik zou dat in elk geval niet hebben. maar ja, ik registreer me ook overal gewoon met mijn achternaam, waarbij alleen al de achternaam in Google goed is voor de eerste paar hits naar van alles over mij en mijn identiteit. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: Gedragingen forumleden

#42 Bericht door PH1Z »

Wat schiet je er mee op als je de ware ID van een forumlid kent ? Je moet je gewoon gedragen hoe je ook vermeldt staat op het forum, zoniet TOT ZIENS ! Ik zou zeggen meer controle en bevoegdheid bij meerdere forumleden.
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Gedragingen forumleden

#43 Bericht door pa1bvm »

zou je ..bij wijze van test ..een sub forum kunnen maken dat alleen toegankelijk is voor geregistreerde amateurs en echte luisteraars ?
dan de activiteit voor een paar maanden monitoren ..
wellicht ook werken met kennisgebieden van de leden .. als bijv OM Frits PA0FRI een reply geeft op een posting van mij dan ga ik dat toch ff goed doorlezen .. als er door " de zwarte bes" een reactie komt ...dan let ik misschien wat minder op ..

ik heb geen probleem met registratie etc etc .. ik moet mijn call toch elke 10 minuten roepen .. of was het nou op de 5 minuten ..

groet Rick

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#44 Bericht door PA2OLD »

Je zou -niet geregistreerden- in een aantal hoofdgroepen het schrijfrecht kunnen ontnemen en die in speciale mappen of subgroepen wel laten schrijven.
Zo kan wel iedereen meelezen, als de -niet geregistreerde- dan een vraag heeft kan hij of zij die in een subgroep stellen, of dat technisch kan weet ik niet.
Geregistreerden zijn dan met call of luisternummer bekend en gecontroleerd bij de moderators.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#45 Bericht door Aeolus »

Technisch is dat mogelijk Ben

Gesloten