Gedragingen forumleden

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Gedragingen forumleden

#1 Bericht door PA0ETE »

Ik krijg momenteel redelijk wat signalen dat meerdere mensen zich op het forum niet weten te gedragen.

Voor een deel speelt zich dat buiten het zicht van de beheerders af, bijvoorbeeld via PB's, mail, de telefoon en in een enkel geval bij een persoonlijk contact, waarbij het dan om forumgerelateerde zaken gaat.

Omdat het zich voor ons buiten het zicht afspeelt kunnen wij daar in een aantal gevallen ook niet zoveel aan doen.

Enkele dingen die mij ter ore zijn gekomen zijn zodanig ongewenst dat wanneer dit vaker gaat voorkomen wij naar mijn mening niet anders kunnen dan het forum bijvoorbeeld een week geheel voor iedereen op slot te zetten om in die tijd uit te zoeken wat er precies aan de hand is en om gepaste maatregelen te kunnen nemen.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Gedragingen forumleden

#2 Bericht door PE1LGW »

Triest dat het zo is.
Het ( tijdelijk ) sluiten van het lijkt mijn niet veel nut hebben.
Heb er zelf ook last van gehad, is op gelost via jusitie.

Denk alleen dat een mogelijke rotte appel gewoon verwijderd of een tijdelijk toegang tot het forum moet ontgezegd worden.

gelukkig zie ik ook er paar die tot inkeer zijn gekomen en weer op een normale manier antwoord geven op vragen, top goed bezig.

En ons in enkele gevallen ons niet mee moeten laten slepen in enkele topics.
En deze eerder laten sluiten.

Bij een zeer vers topic lag er bij mij ook wel iest op mijn lippen.
heb mij maar ingehouden, mogelijk een stille hint voor enkele.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#3 Bericht door PA0ETE »

Het is zeker waar dat er meerdere mensen zijn die hun gedrag hebben veranderd in positieve zin. Daar ben ik ook zeer tevreden over.

Vervelend is dat onlangs wat wijzigingen van de forumregels al tot veel commotie leidden. Ik sluit niet uit dat er wel degelijk opnieuw dingen moeten veranderen.

Een van de dingen die we overwegen is om het versturen van PB's binnenkort niet meer mogelijk te maken. De reden daarvan is dat we daar erg veel klachten over krijgen, maar er niets aan kunnen doen. Om juridische redenen mogen wij de PB's niet lezen (tenzij het per ongeluk met een technische reden, maar dan nog mogen we die info in zo'n geval niet gebruiken).

Het vervelende is dat we het forum juist graag zo willen laten als het altijd geweest is. Het is een kleine minderheid aan forumdeelnemers waardoor er helaas mogelijk toch dingen moeten veranderen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#4 Bericht door PA0ETE »

Nota bene, ik kan momenteel door de grote hoeveelheid PB's die ik zelf krijg helaas niet meer snel op alle berichten ingaan en ik heb ook een kleine achterstand met lezen opgelopen inmiddels.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gedragingen forumleden

#5 Bericht door pc1mb »

Als men het forum nu eens niet zo persoonlijk op zou vatten...

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#6 Bericht door PD5WL »

Privacy.... waar??? op internet..

Maar goed.. het blijft balen, maar het is een afspiegeling van de 'Real Life' situatie.. het is gemiddeld genomen is het 10% die het voor de rest verpest... Als we allemaal nou gewoon iets toleranter zijn en als we het er niet mee eens zijn gewoon weg klikken en het voorbij laten gaan... word het een stuk leuker op deze planeet...

PA0ETE.. suc6 met je PB's... zolang ze je PC niet uitrollen.... komt het wel goed... en geduld is ook een schone zaak..
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: Gedragingen forumleden

#7 Bericht door Oscar »

Is maar een eigenschap belangrijk / benodigd

Empathie

NL 5321

Re: Gedragingen forumleden

#8 Bericht door NL 5321 »

Oscar schreef:Is maar een eigenschap belangrijk / benodigd

Empathie

Empathie leeft niet onder radiozendamateurs
Verdraagzaamheid en wederzijds respect ????????
Overmatige vocale uitspraken middels dit forum doen opgeld aan de gerezen ergernis over handelwijze van betrokkene(n)

ik ik ik en............. :)

De meeste problemen zijn helemaal geen problemen maar slechts een kwestie van een houding ten opzichte van een bepaalde omstandigheid.

Doe de kwaadsprekers in de ban en ga vrolijk verder met onze prachtige hobby :idea:
Laatst gewijzigd door NL 5321 op 16 jan 2014, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#9 Bericht door andre »

Het is al meerdere keren ter spraken geweest. Reageren 180 graden off-topic is niet toegestaan. gebeurd dit wel worden deze berichten direct verwijderd. Ik begrijp dat dit een hele last is voor de moderatoren/beheerders, maar er zijn zat fora waar dit hoofdregel numero één is, en dat bevalt mij in ieder geval uitstekend.
Misschien deze regel toch ook hier maar invoeren??
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pd3jme

Re: Gedragingen forumleden

#10 Bericht door pd3jme »

empathie is er ECHT nog wel,maar lijkt totaal te zijn onder gesneeuwd in onze hobby.
een forum heeft altijd zijn voor en nadelen,zijn voor en tegens....dat zal nooit veranderen,geen mens is immers gelijk!
gelukkig maar...
maar als het uit de hand loopt zoals topic starter/mod. aangeeft,het persoonlijk word,en in mijn geval er zelfs huisbezoek volgt,omdat men wel mag ,,uitdelen,,maar niet kan ,,incasseren,,....is het einde helaas zoek.
ik ben ook wel eens veel te scherp van tong eerlijk gezegd,ben ik niet trots op..
maar de grens van wat ik wil incasseren is nu overschreden,en hierbij wil ik het verder maar laten.

vr.gr.
epke PD3JME

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Gedragingen forumleden

#11 Bericht door pa8w »

Maak er gewoon een besloten forum van en knikker iedereen eruit die zich niet weet te gedragen, da 's mijn suggestie.
Helaas is een open forum een magneet voor elke randdebiel die meent iets te moeten roepen of verkopen.

Als je de deuren van je huis definitief open zet dan moet je eens kijken wie er binnen een paar dagen in je huiskamer wonen.

Ik zeg, op slot die boel.

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Gedragingen forumleden

#12 Bericht door PF9ZX »

Goed idee, zo'n drempel waar vrijwel niemand overheen wil. Wel eens een besloten rondje aan de band gehoord ?

Ik ook niet. Die hoor je immers niet. Wel lekker rustig natuurlijk :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

dc2dc

Re: Gedragingen forumleden

#13 Bericht door dc2dc »

@John, PA0ETE,

Ik denk John, dat de regels binnen het forum veel strakker dienen te zijn.
Er zijn schijnbaar nogal wat individuen die de vrijheid van meningsuiting op dit forum niet aankunnen; het vereist n.l. ook nogal wat verantwoordelijkheidsgevoel, en het is dan zeker niet eenvoudig, je medemens op humane en integere wijze te woord te staan. Helaas voorbeelden te over.

Ik ben per ongeluk ook nog lid van een ander forum (Modelbouwforum.nl), daar komen deze uitwassen al helemaal niet voor; men hanteert daar dan ook een behoorlijk strak en rigide forum-beheer, wat resulteert in een uiterst plezierig en goed leesbaar forum, EN WEE DIEGENE, die het ook maar in z'n gekke kop haalt om rotzooi te trappen, wordt er per direct van het forum af geflikkerd (de moderator leest constant mee, en geeft bij een ban ook direct in de volgende posting aan de andere forumleden de reden van verwijdering.) En,.........het werkt.

Het lijkt me dat een aantal forumleden die zich in het dagelijks leven strikt aan een aantal regels dient te houden (vrij normaal als je een goed functionerende samenleving wilt hebben), op het forum losgeslagen lijken en denken dat daar geen regels gelden (anonimiteit), en zich daar gaan "uitleven", en normaal menselijk gedrag aan hun laars lappen.

Het lijkt mij dat een dergelijk gedrag niet getolereerd kan en mag worden.
Maar ik kan en zal niet zeggen wat te doen, immers, mijn mening zal altijd enig eigenbelang bevatten, en kan derhalve nooit objectief zijn.

Er is maar 1 forumbeheer, met een aantal regels hoe men zich dient te gedragen op dit forum, met sancties v.w.b. wangedrag etc.
En men kan het daar niet mee eens zijn, dat mag; alleen verandert dat NIETS aan de door het beheer gestelde normen.
Een forumbeheer mag nooit en te nimmer ter discussie staan !
Men is het daar niet mee eens ? Ajuus !

Even nog terzijde:
Ik loop nu een kleine 60 jaar mee, en heb op diverse uithoeken van deze planeet gewoond en geleefd.
Wat mij opvalt is dat "de Nederlander" in eigen land, maar ook in het buitenland, in het algemeen denkt alle regels aan zijn laars te kunnen en moeten lappen; in de trand van een soort kinderlijk gedrag: het zoeken van grenzen en constant proberen deze op te rekken. Het enige argument wat ik ervoor kan vinden is "eigenbelang".
De grondslag hiervoor ontgaat mij volledig !
Ik realiseer me dat dit nogal generaliserend overkomt, hetgeen niet de bedoeling is; het is een tendens die mij opgevallen is.

Goed John, ik wens jou en je mede-moderatoren wijsheid !

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Gedragingen forumleden

#14 Bericht door pe1rea »

Ik ben zelf momenteel admin van een forum met een vlotte 200 regelmatige posters en een dikke 2300 leden.
Wij hanteren het 3 strike = out systeem.

Bron van het forum is religie en atheïsme.
Je wilt niet weten wat er door sommige getypt kan worden.
Bij grove overtredingen is het overigens direct out, met achteraf verantwoording van de mod van dienst aan de rest van de ploeg.

Enkele reacties in het bewuste topic hadden bij mij op minimaal een officiële gekomen en misschien wel op een 'out'.


Iedereen weet het, dus de trollen houden zich, of stil, of liggen er binnen 24 uur permanent uit.

John, ik wil eventueel mijn ervaring in deze (tijdelijk) beschikbaar stellen als je er prijs op stelt.
Ik dacht dat je mijn telefoonnummer hebt, je hebt iig mijn email nog.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

-Verwijderd account

Re: Gedragingen forumleden

#15 Bericht door -Verwijderd account »

DC2DC schreef:Er is maar 1 forumbeheer, met een aantal regels hoe men zich dient te gedragen op dit forum, met sancties v.w.b. wangedrag etc.
En men kan het daar niet mee eens zijn, dat mag; alleen verandert dat NIETS aan de door het beheer gestelde normen.
Een forumbeheer mag nooit en te nimmer ter discussie staan !
Men is het daar niet mee eens ? Ajuus !

Goed John, ik wens jou en je mede-moderatoren wijsheid !
Ben het hiermee eens. Maar anderzijds kan en mag je van de beheerders en moderators niet verwachten dat zij continue en doorlopend actief aanwezig zijn op het forum. Het zijn gewoon mensen die dit "erbij" doen. Op enkele andere forums waar ik weleens kom is de moderatie een stuk actiever dan hier en dat zie je gelijk terrug in de sfeer en inhoud van de postings.
Een mogelijkheid die ik zou aanbevelen (maar wie ben ik om zulks te doen?) is om van nieuwe leden hun eerste 10 postings inhoudelijk te checken voordat het daadwerkelijk geplaatst wordt in het forum. Dit is wat ik op andere forums ben tegengekomen en zo'n filter werkt goed, dunkt me.
Naast al hetgeen wat de vorige schrijvers al hebben aangereikt.

Gesloten