Uniden2020 tandwielen

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Uniden2020 tandwielen

#16 Bericht door PE9PE »

pa0sjm schreef:In de old timer , de Uniden2020 , worden met de Bandschakelaar via een ketting en tandwielen in 3 units meervoudige draaischakelaars bediend .
In de Receiver RF Unit , de Transmitter RF Unit en de Local Osc. Unit zijn 3 deks schakelaars aangebracht en deze hebben 10 standen .
Nu zijn de tandwielen op de assen van de schakelaars vastgezet door een boutje . De kunststof tandwielen zijn voorzien van een metalen bus waarin dat boutje is bevestigd .
Nu wil het gebeuren , dat bij de selectie van een band één van de draaischakelaars niet mee draait ... het tandwiel draait wel , maar niet de schakelaar. Dit wordt veroorzaakt door een scheur in het tandwiel waardoor de bus als het ware los komt te zitten in het tandwiel .
Op de foto's is te zien , hoe ik dat heb kunnen verhelpen . Van een stukje 5/8 PVC buis zaag je dan 3 ringen van 7 mm breed , voorzien van een gaatje ( 2,5 mm ) . Na een ring boven een gasvlammetje te verhitten kon ik die op het tandwiel persen , daarbij zorgend dat het gaatje in lijn ligt met het gat in het tandwiel . Na afkoeling trekt de scheur dicht en is de metalen bus weer hecht verbonden met het tandwiel .
Op deze manier heb ik de 3 tandwielen behandeld .. en dit heb ik dus tijdig gedaan , dus vóór dat de kwaal was opgetreden .
73 . pa0sjm
tandw. 03.JPG
tandw. 04.JPG
tandw. 05.JPG
Hier een adres waar nieuwe tandwielen voor de Uniden 2020 zijn te verkrijgen.
http://www.nr6c.com/TEMPO%20SPROCKETS.htm

Veel plezier met deze mooie transceiver.

Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Plaats reactie