Kenwood ts530s

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Rick
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 nov 2006, 19:44

Kenwood ts530s

#1 Bericht door Rick »

Hallo,

Ik heb op internet een leuke kenwood ts530s zien staan,
op meerdere sites heb ik gezien dat ie een ingebouwde AC-power supply heeft, betekent dit dat ik geen 20 a voeding meer nodig heb?

Mvg Rick

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5126
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Kenwood ts530s

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rick schreef:Hallo,

Ik heb op internet een leuke kenwood ts530s zien staan,
op meerdere sites heb ik gezien dat ie een ingebouwde AC-power supply heeft, betekent dit dat ik geen 20 a voeding meer nodig heb?
Mvg Rick
Klopt helemaal Rick.

De TS530 heeft buizen in de eindtrap en misschien ook nog wel in de stuurtrap, een externe voeding zou dan wat lastig zijn.

Ik heb jaren een TS830S gehad en weet eerlijk gezegt niet zo het verschil tussen deze 2 transcievers.
Het tunen van de eindtrap vond ik altijd wat lastig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Rick
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 nov 2006, 19:44

#3 Bericht door Rick »

Ok Tjeerd,

Hartstikke bedankt voor de info.
Zou je me wat meer kunnen vertellen over de voor en nadelen van de ts530s?? Hij moet regelematig worden schoongemaakt etc etc lees ik.....

mvg Rick

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5126
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rick schreef:Zou je me wat meer kunnen vertellen over de voor en nadelen van de ts530s?? Hij moet regelematig worden schoongemaakt etc etc lees ik.....

mvg Rick
Tja, volgens moet elke set eens schoongemaakt worden. In een niet al te stoffige ruimte zetten lijkt mij.
Wat een nadeel kan zijn: Hoe is de conditie van de buizen? Het afstemmen vond ik altijd een nadeel.
Voordeel kan zijn dat je met de uitgang van de zender kan spelen, als je antenne niet helemaal 50 ohm is.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Rick
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 nov 2006, 19:44

#5 Bericht door Rick »

Ok, zou je dat kunnen toelichten, spelen met de uitgang van je zender??

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5126
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

TS530S

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rick schreef:Ok, zou je dat kunnen toelichten, spelen met de uitgang van je zender??
De moderne trancievers hebben aan de uitgang 50 ohm. Door dat je bij de TS530 aan het pi filter kan draaien is dit wat te beinvloeden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Rick
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 nov 2006, 19:44

#7 Bericht door Rick »

Ok dankjewel tjeerd,
nu weet ik wat je bedoelt(HI)

Lijkt me een erg leuke HF set om mee te beginnen,
erg handig dat je geen losse voeding nodig hebt!

vermogen zal bij deze set geen rol spelen:P

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5126
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rick schreef:vermogen zal bij deze set geen rol spelen:P

Ligt er aan wat je met deze opmerking bedoeld.
100 watts zou die wel halen, mits de buizen nog goed zijn. QRP werken gaat moeilijker met een set als deze. CW is te doen door de carrier terug te draaien maar SSB is lastig tot onmogelijk.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Rick
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 nov 2006, 19:44

#9 Bericht door Rick »

Nou ik bedoel te zeggen dat 100 watt behoorlijk veel is in vergelijling met QRP. Dit is idd een goede set voor HF ,alleen cw in ssb is moeilijker heb ik al meer gelezen. Verder kan je prima experimenteren met deze zender denk ik

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#10 Bericht door pa1bjs »

Hallo rick!
Ik heb een kenwood ts520, de simpele uitvoering van de ts530
Een buizenbak kan ook heel goed aan de 12 volt, (er zit een speciale converter tussen die er weer hoogspanning van maakt)

Tis even wennen een buizenbak, je moet veel zelf doen, maar echt moeilijk is het niet, even goed de instruction manual doorlezen en dan kom je een heel eind.
Mischien wel het voordeel van zoeen kenwood is dat hij gemakkelijk te repareren is, en dat er geen moeilijke filters in zitten, gewoon mechanische of cristal filters, ook is de audio erg helder! (gewoon erg goed te verstaan!)
En natuurlijk kan je goedkoop toch aan de gang!
Ik heb zelf een g5rv antenne met een mfj 971 tuner en dat werkt erg goed
(verste qso is VK)

Ps voor qrp werk kan je je driver een heel eind terug halen.
De buizen voor de kenwood zijn nog goed te verkrijgen, dus even een paar spare halen is mischien wel handig.
Groet
Bas/pd1bjs
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5126
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pd1bjs schreef:Ps voor qrp werk kan je je driver een heel eind terug halen.
Dit is allen met CW voor SSB gaat dit niet op!
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#12 Bericht door wbeekman »

Heb zowel de TS520 als de TS530.
Zijn nog steeds hele fijne transceivers

Mocht je meer willen weten, kijk dan eens op:

http://www.k4eaa.com/index.html of

http://www.kg6haf.com/kenwood.html


Heel veel radio plezier met de TS530.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#13 Bericht door pa3dsc »

Rijk mens ben jij Wim,

Ik heb sinds enige tijd een TS510
De TS510 is een afgeleide van de Heathkit SB/HW101 vandaar mijn enthousiasme. De mechanische opbouw is degelijker. Er zijn veel overeenkomsten b.v. het midden frequent.
Mijn TS510 ruist alleen maar. Lijkt op een mixer / oscillator probleem.
Calibrator werkt wel.
Alle buizen al gecontroleerd.
Zo nu en dan duik ik daar eens in maar het wil niet opschieten Ik wil graag het service manual er bij hebben. Nu heb ik van Internet wel een doc gedownload maar daar valt de kwaliteit erg tegen.

73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#14 Bericht door PF1JM »

pd1bjs schreef:Hallo rick!
Ik heb een kenwood ts520, de simpele uitvoering van de ts530
Een buizenbak kan ook heel goed aan de 12 volt, (er zit een speciale converter tussen die er weer hoogspanning van maakt)
Alleen als je de benodigde DC-DC converter te pakken kunt krijgen, of er zelf één maakt. Meestal zit deze er niet standaard bij.
Ps voor qrp werk kan je je driver een heel eind terug halen.
Dat is dus precies wat je NIET moet doen. Hierdoor bestaat namelijk de mogelijkheid dat je eindbuizen niet-lineair gaan versterken, met alle ellende van dien (harmonischen, splatter, etc.)
Bij CW QRP volstaat het om na het tunen van Plate en Load de Carrierknop terug te draaien tot het gewenste uitgangsvermogen. Voor SSB-QRP bij voorkeur met normaal vermogen de eindtrap tunen en vervolgens een negatieve spanning aanbieden op de ALC. Hierdoor regelt de ALC het vermogen terug, terwijl de buizen keurig lineair blijven.
De buizen voor de kenwood zijn nog goed te verkrijgen, dus even een paar spare halen is mischien wel handig.
Dit wordt steeds moeilijker. Eindbuizen gaan nog wel, maar de driverbuis wordt zo langzamerhand zeldzaam. Pas op voor Chinese buizen, alhoewel Ken K4EAA goede ervaringen zegt te hebben met het merk Shuguang. Deze worden in NL door Kent Electronics geleverd. Ik heb het nog niet aangedurfd.

Mijn "Gouden Tip" (voor wat het waard is): meld je aan bij de TS-520/530/820/830 gebruikersgroep http://groups.yahoo.com/group/TS-520_820_530_830/ en baan je een weg door de enorme hoeveelheid kennis die opgedaan is door de diverse leden.

Mocht je de set aanschaffen: veel plezier ermee. Het is geen plug-and-play, maar een lekker degelijke set die met wat zorg en liefde nog lang mee kan gaan.

73 de Jeroen PF1JM
(een zeer tevreden eigenaar van een TS-830S)

P.S. Pas op voor de "gemodificeerde" sets die geschikt zijn gemaakt voor de 27 MHz. Bij deze sets is een deel van de 10 meter opgeofferd. Terugmodificeren is vaak lastig, zo niet onmogelijk.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5126
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#15 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pf1jm schreef:
Ps voor qrp werk kan je je driver een heel eind terug halen.
Dat is dus precies wat je NIET moet doen. Hierdoor bestaat namelijk de mogelijkheid dat je eindbuizen niet-lineair gaan versterken, met alle ellende van dien (harmonischen, splatter, etc.)
Bij CW QRP volstaat het om na het tunen van Plate en Load de Carrierknop terug te draaien tot het gewenste uitgangsvermogen. Voor SSB-QRP bij voorkeur met normaal vermogen de eindtrap tunen en vervolgens een negatieve spanning aanbieden op de ALC. Hierdoor regelt de ALC het vermogen terug, terwijl de buizen keurig lineair blijven.
Bedankt voor je uitleg, dit bedoelde ik in mijn eerdere mail ook maar had en niet omschreven.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie