Off-road communicatie

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ton4x4
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2007, 18:42
Locatie: Spijkenisse

Off-road communicatie

#1 Bericht door Ton4x4 »

Hallo allemaal.

Ik zit al een tijdje met een vraag over communicatieapparatuur om te gebruiken tijdens off-road trips in afgelegen gebieden.

Op dit moment rij ik rond met een Alan 48 27mc bakkie met wat extra powerrrrr. Het werkt, maar ik heb wel het idee dat iedereen mij goed kan verstaan maar ik hun niet. Communicatie over meer dan 10km is niet echt geweldig ondanks mijn 140W zendvermogen.

Wat te doen? 2m lijkt een oplossing wat ik van andere off-roaders heb begrepen. Is dat zo? Is het mogelijk om in bergen en duinen te communiceren over een afstand van 100km? Ik heb begrepen dat dit binnenkort gebruikt mag worden zonder vergunning?

Welke apparatuur zouden 'locals' in Polen en in de woestijn gebruiken? En reddingsdiensten bijvoorbeeld?

Wat zou een goede aanschaf kunnen zijn?

Er is via de club een Alinco DR 135 E aangeboden voor weinig. Het is echter wel het MKII model. Het huidige is MKIII. Er zou iets aangepast zijn voor EU??? Iemand iets van bekend?


Veel vragen. dat komt omdat ik een leek ben, gelukkig wel een geintresseerde :D :D

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Off-road communicatie

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ton4x4 schreef: Wat te doen? 2m lijkt een oplossing wat ik van andere off-roaders heb begrepen. Is dat zo? Is het mogelijk om in bergen en duinen te communiceren over een afstand van 100km? Ik heb begrepen dat dit binnenkort gebruikt mag worden zonder vergunning?
Groot misverstand. Je moet nog steeds examen doen, zie eerdere toppics. Voor 2M zou je dan toch op cursus moeten, en diegene met wie je wil spreken zou dan ook een licentie voor 2m moeten hebben.

Of 2M in bergzaam gebied de oplossing is, je spreekt ook over afstanden van 100km. Dit is volgens mij meer iets voor kortegolf.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

Zoals Tjeerd al zei groot misverstand.

Communicatie zoals jij wilt is denk ik ook inderdaad meer iets voor de kortgolf en met je 27MC set zit je daar al op.
Je systeem is zo goed als je antenne en ik denk dat daar de meeste winst te halen is.
Dus de juiste antenne op je 4x4.

Met 27mc ben je in het buitenland ook een stuk makkelijker af het is zo'n beetje overal licentie vrij te gebruiken.

IK heb eens gehoord dat trukkers AM modulatie gebruiken omdat dat beter te verstaan zou zijn, geen idee of dat ook werkelijk zo is.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

unclero
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2006, 13:04
Locatie: Nijmegen

Re: Off-road communicatie

#4 Bericht door unclero »

Ton4x4 schreef:Op dit moment rij ik rond met een Alan 48 27mc bakkie met wat extra powerrrrr. Het werkt, maar ik heb wel het idee dat iedereen mij goed kan verstaan maar ik hun niet. Communicatie over meer dan 10km is niet echt geweldig ondanks mijn 140W zendvermogen.
Over het algemeen kun je stellen dat jouw zendvermogen niets te maken heeft met hoe goed jij hun kunt ontvangen ;). Het zou het beste zijn als jullie allemaal hetzelfde zendvermogen hadden.
Een goede antenne is natuurlijk wel een vereiste.
Welke apparatuur zouden 'locals' in Polen en in de woestijn gebruiken? En reddingsdiensten bijvoorbeeld?
Ook die doen het gewoon met PMR/LPD of 27MC. Als je in de Sahara op een beetje zandduin staat met een goede antenne moet je kijken hoever je komt met slechts het lokaal maximaal toegestane wattage.

Ik zou trouwens ook niet weten waar je 100KM voor wilt overbruggen als je in een groep rijd. Als je in je eentje midden in de woestijn stil zou komen te staan denk ik dat je veel meer hebt aan een oranje ballonnetje die je op kan laten met daaraan een draadantenne en een laag vermogen setje, want de momenten dat je stil staat in de woestijn zijn meestal van die momenten waar je niet over de middelen beschikt om 124W uit te stoten. Dan heb je meer aan een op zonnecellen werkend baken.
PD0REL - army-surplus-fan
HF: SEM25 | SEM35

Ton4x4
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2007, 18:42
Locatie: Spijkenisse

Mooi!

#5 Bericht door Ton4x4 »

Dus er is geen voordeel op de 2m of 70cm te behalen?

Geen licentie nodig, gewoon op de 27mc?

Kun je stellen dat 27mc een professioneel communicatiemiddel is? Ik heb gedacht dat het een uiterst amateuristisch medium is waar alleen truckers met elkaar communiceren. Kun je op de 2m/70cm contact maken met hulpdiensten in het buitenland?

Mijn antenne is overigens een Sirio Turbo 800S. Gemonteerd op de voorbumper boven de rand van de motorkap.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

27mc

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ton,

2/70 is primair toegewezen aan zendamateurs, hulpdiensten zul je er niet aantreffen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Mooi!

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ton4x4 schreef:
Mijn antenne is overigens een Sirio Turbo 800S. Gemonteerd op de voorbumper boven de rand van de motorkap.
Misschien zeg ik nu iets stoms, maar heb je dan wel een goed aardvlak?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie