Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Henry1234
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:24

Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#1 Bericht door Henry1234 »

Heeft iemand hier de aansluitgegevens van?
Kon niets vinden op Internet.
Ik heb er een goedkoop op de kop kunnen tikken en er moet een ander plugje aan....

Henry
Resistance is not futile. . . It's voltage divided by current!

Henry1234
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:24

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#2 Bericht door Henry1234 »

Hallo,

Heb inmiddels zelf wat info gevonden.

Het helpt soms als je wat WEG laat bij het zoeken op Internet........ :oops:

Het weglaten van de "D" op het eind van het typenummer levert het volgende op:

Afbeelding

http://www.the-devil-made-me-do-it.nl/d ... b_mod.html

Echter, hierbij word niet de ingebouwde elektronica gebruikt.
Zal zeker werken, maar ik vraag me af of de elektronica toch niet ook gebruikt kan worden.

Het is een zéér veelgebruikte microfoon van Motorola dus je zou denken dat er meer info aanwezig moet zijn.
Ben dus nog steeds op zoek naar documentatie/schematje van het ding......

Wie kan helpen?

Henry.
Resistance is not futile. . . It's voltage divided by current!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#3 Bericht door PA2LAD »

Er zitten 4 draadjes in het connectortje. Vanaf de contacten gezien, lipje naar beneden en van links naar rechts Ptt, mic ,ground, hook.
Zo te zien is de bedrading niet origineel, want zover ik weet zit dat vast met een connector.
Er is geen schema van. Bij een enkel type microfoon kan je het snoer vervangen door om te pluggen. Bij meer problemen is het in de vuilnisbak. De D-uitvoering is een versie met loodvrije tin en smd onderdelen.

Henry1234
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:24

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#4 Bericht door Henry1234 »

Dank je PA2LAD voor je reactie.

Het plaatje is van een reeds gemodificeerde microfoon, de link onder het plaatje is een web-pagina waar de hele mod staat beschreven.

Het is de bedoeling om deze microfoon op een niet-Motorola set aan te sluiten, dus ik zal wat meer moeten weten van het inwendige.

Ik weet dat er tegenwoordig gauw iets "niet repareerbaar" word verklaard en in de prullebak beland, maar dat is het verschil tussen hobby/zendamateurisme en zakelijke praktijk.
En er zal zeker ook ergens een schema'tje van zijn, al kan dat moeilijk te vinden zijn.

Ik heb inmiddels ook een pdf, helaas in het Pools, gevonden die ook een (andere) mod beschrijft.

Afijn, ik zal hem tzt. als ik hem binnen heb eens openen en wat "reverse engineering" doen.
Dan word het dus een van die "elektronische puzzletjes" waar ik er al meer van heb opgelost.... :)

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Henry
Resistance is not futile. . . It's voltage divided by current!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#5 Bericht door PA2LAD »

Motorola heeft hem niet op de site voor dealers vermeld staan en hij komt ook niet voor in servicemanuals. Hij wordt nog steeds verkocht o.a. bij de CM300 en GM300 mobilofoonserie. Er zit een voorversterker in. Geluid en voedingsspanning gaat via dezelfde ader. De hookdraad heb je eigenlijk niet nodig. Achterop zie je het verhoogde randje met een grote krans er om heen. Die zijn niet met elkaar verbonden, maar worden dat wel als je de microfoon hangt in het bijbehorende metalen beugeltje. Je kan dan de mobilofoon daarmee info geven of de mike wel of niet opgehangen is. De praktijk (en zeker bij loonwerkers en vrachtwagenchauffeurs) is dat hij aan een touwtje hangt te bungelen. :wink:

Henry1234
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:24

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#6 Bericht door Henry1234 »

Hallo Leen,
(ik hoop dat dit klopt? - heb hier even op gezocht)

Dat is leuke info van dat "Hook-kontakt", dat wist ik nog niet!
Ik weet nog niet wat ik er mee moet, maar dat komt nog wel...... :D

Ja, ik had al zo'n vermoeden dat het een actieve, gevoede microfoon betrof, en wellicht een electret type.
Ik heb inmiddels ook nog een PDF van een andere modificatie voor deze microfoon gevonden:

http://ssr.org.pl/images/pliki/ft-817_mikrofon_mods.pdf

Helaas in het Pools, maar wel met foto's van de print, van voor- en achterkant; hieruit kan ik wel al het eea. afleiden.

Ik heb ook nog verder gezocht (Ja het word zo langzamerhand een echte "queeste"..... :lol: ) en heb gevonden dat er met nog meer weglaten, ik zocht nu met "MN4025", nog veel meer info aanwezig is; helaas, haast allemaal commerciële verkoop info... :(

Wel nog een leuke site gevonden voor allerlei microfoon-aansluitingen:

http://homepage.ntlworld.com/rg4wpw/date.html

Zowaar ook met een schema'tje van een andere Motorola microfoon, een "HMN1035" :

http://homepage.ntlworld.com/rg4wpw/hmn1035.pdf

Dit kan mij wellicht een beetje als "leidraad" dienen bij het uitzoeken van de schakeling van de MN4025.

Bedankt weer voor je info.

Henry.
Resistance is not futile. . . It's voltage divided by current!

Henry1234
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:24

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#7 Bericht door Henry1234 »

Hallo,

Mooi plaatje van de microfoon, snoer en plug waarop de kleuren van de draden van het microfoonkabeltje goed te zien zijn in het plugje:




Afbeelding




Maar nog steeds geen schematje.......... :(


Henry1234
Resistance is not futile. . . It's voltage divided by current!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#8 Bericht door PA2LAD »

Ik heb gisteren even gekeken in de B-versie en er zit ook bijna niks in. Die modificatie is volgens mij ook niet anders dan de zendschakelaar isoleren en een verbinding rechtstreeks maken met de electretcapsule. Het zou al een stuk schelen als je duidelijker was op welk toestel die microfoon moet worden aangesloten. Wellicht zijn er forumleden die daar weer kennis van hebben.

Henry1234
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:24

Re: Handmicrofoon MDRMN4025 / AARMN4025 / MN4025 Motorola

#9 Bericht door Henry1234 »

Hallo Leen,

Ik weet denk ik al wel zo ongeveer hoe het zou moeten, wil alleen graag even de "bevestiging" dmv. een schematje hebben.
Er lijken nl. een aantal transistoren in te zitten die niet gebruikt lijken te worden en de schakeling is een beetje onbegrijpelijk, voor zover ik dit vanaf de foto van het printje bij de "Poolse" mod op internet kan opmaken. (ik heb de microfoon nog steeds niet hier)

Afbeelding

Afbeelding

Het is overigens de bedoeling om de microfoon aan te sluiten op een Condor 3000 / Ascom SE550 4 mtr.
Deze heeft volgens mij ook de mogelijkheid voor een versterkte, cq. electret microfoon, dus er zal wel spanning aanwezig zijn op de microfoonplug. (nog niet gecheckt)
Dit zou dus werkend moeten zijn te krijgen denk ik.

Wel gek trouwens, dit is volgens mij de meest verkochte, meest simpele, meest basic, goedkope microfoon van Motorola die bij erg veel sets word/moet zijn verkocht en toch is er geen enkel schema oid. van op internet te vinden......?! :shock:

Maar we zoeken door...
En misschien levert dit topic hier zoveel "hits" op bij de diverse zoekmachines dat er iemand met de juiste toegang tot de Motorola geheimen op reageert! :wink:

Henry
Resistance is not futile. . . It's voltage divided by current!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#10 Bericht door PA2LAD »

Bij een Condor komt er inderdaad 9V spanning naar buiten en die is om de versterker in de microfoon te voeden. Op zijn beurt komt het versterkte audio via een ontkoppelcondensator weer naar buiten. De staafmicrofoons van Peiker die daarbij gebruikt worden, behoren tot het beste materiaal wat er op dat gebied te koop is. De meeste snoeren zijn rot, maar dat is vaak ook het enige euvel. De microfooncapsules zijn dynamisch en helemaal geen electret. Dat materiaal hoort bij de Condor. Ik heb toegang tot Motorola en daar staat echt geen schema. Is ook nergens voor nodig. Een snoer vervangen kan nog net, maar is het een groter probleem dan gaat de reparatie al meer kosten dan een nieuwe unit.

Henry1234
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:24

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#11 Bericht door Henry1234 »

Hallo Leen,

Ja, ik vind het ook erg jammer dat de originele microfoon er niet bij zit.
Die ken ik van vroeger, erg goed spul en mooi geluid / goede modulatie.
Ik ben dan ook op de uitkijk om er een aan te schaffen wanneer die voor een goede prijs voorbijkomt.
Zo'n mooie mat-zwarte als het kan..... 8)
Ook al vanwege de bijpassende microfoonplug voor voorop het front van de SE550.

De SE550 is echter (buiten NL) ook met allerlei andere dan Peiker types microfoons geleverd.
Denk bv. aan de uitvoering met de bediening in de handset, de "Monofon".
Ik denk gezien het formaat van de Monofon dat hier een electret in zit.

Ik heb ook niet willen beweren dat er per sé een microfoon met electret kapsel aan de SE550 zou zitten, ik denk alleen dat er een electret microfoon, zoals in de MN4025 vermoedelijk zit, wel werkend te krijgen is.
(Hetgeen jij bevestigd met je melding dat er 9V op de microfoonplug zit :D )

Ik wacht rustig af of er evt. nog wat info komt, misschien bv. van iemand die hetzelfde al eens heeft uitgezocht.
En als ik hem hier heb zal ik hem eens openmaken het eea. zelf onderzoeken.
Zoals ik al eerder zei, dit is hobby/zendamateurisme, een leuk electronisch puzzeltje, dus kosten qua tijd zijn er nauwelijks of niet.

Bedankt weer voor de info.

73's,

Henry.
Resistance is not futile. . . It's voltage divided by current!

Henry1234
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:24

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#12 Bericht door Henry1234 »

Hallo,

Ik denk dat ik het schema van de MN4050 microfoon gevonden heb.

Eindelijk, na veel gezoek op het Internet vond ik op weer een andere Poolse website een thread met informatie over microfoons van Motorola voor het gebruik met CB zendaparatuur.

Ik vond dit schema:


Afbeelding


Dit leek aardig te kloppen met wat ik op de foto van het printje in een van de vorige posts zag.
Voor zover ik de Poolse tekst correct heb begrepen, was dit het schema van een "standaard microfoon voor een Motorola GM350". Geen idee verder waar het precies vandaan komt.

Met de microfoon, die ik inmiddels hier heb, leverde dit na verificatie met de werkelijkheid en wat stoeien met een grafische editor het volgende plaatje van de nummering van de componenten-layout en de originele bedrading van het plugje op het printje op:


Afbeelding


Ook het raadseltje met de "niet gebruikte transistoren" op het printje lijkt opgelost.
Ik vond deze info op een ander microfoonschema voor de pinout van deze "transistoren":


Afbeelding


Dit blijken dus zener-diodes in een SOT23 behuizing te zijn, waarvan één aansluiting intern niet aangesloten is.

Nu het duidelijk is hoe het zit, kan ik met de volgende stap beginnen: het aanpassen van eea. op het microfoon ingangscicuit van de Condor 3000 / Ascom SE550.


Henry
Resistance is not futile. . . It's voltage divided by current!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#13 Bericht door PA2LAD »

De standaard microfoon voor de GM350 was de GMN6146. Nu versie D. Het schema klopt in ieder geval niet. Hier wordt de audiolijn naar de zender onderbroken door de PTT switch. Bij de 6146 en 4025 werkt het audio wel en dat moet ook bij gebruik van de noodknop en van de externe PTT input achter op de mobilofoon.

Henry1234
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:24

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#14 Bericht door Henry1234 »

Hallo Leen,

Iets gewijzigd schema:


Afbeelding


Detail van het printje zoals het in mijn exemplaar van de MN4025 microfoon zit:


Afbeelding


Dit is het printspoor waarover het audiosignaal loopt dat rechtstreeks van het connectortje op het printje naar de PTT-switch loopt.

Dit is zoals op het schema, het schema klopt dus volgens mij.

Er zijn nog wat onderdelen die niet geplaatst zijn op het printje van mijn exemplaar van de MN4025 microfoon:


Afbeelding


Ik weet niet wat daar zou kunnen zitten.
Misschien dat daarmee een andere PTT / microfoon configuratie gemaakt kan worden.

73's,

Henry.
Resistance is not futile. . . It's voltage divided by current!

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Handmicrofoon MDRMN4025D Motorola

#15 Bericht door pa0ejh »

Als deze Microfoon met het schema overeenkomt dan kan deze op de Condor werken
met een extra R en C zie onderstaand schema.
Mot-Con.JPG
Mot-Con.JPG (47.66 KiB) 15737 keer bekeken
Als de PTT knop wordt gedrukt dan krijgt de Mic.versterker spanning via de 4K7 weerstand , het Mic. signaal gaat via de 1uF C naar de Mic.ingang van de Condor.

De PTT wordt naar massa getrokken , door de + spanning op de basis van de Q1303
gaat deze in geleiding.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie