Oorzaak gevonden van Plotste S-meter uitslag MAAR ....

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON7STV Stefan
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2006, 13:58
Locatie: Knokke ( Duinbergen )
Contacteer:

Oorzaak gevonden van Plotste S-meter uitslag MAAR ....

#1 Bericht door ON7STV Stefan »

Beste OM's,
Nav mijn vorig onderwerp : plotse S-meter uitslag heb ik hoogstwaarschijnnlijk gevonden waarvan het komt.
Nl. telkens er een schakelaar aan of uit gezet wordt van het lichtnetwerk bij mij of in de omgeving van mijn woning krijg ik op mijn S-meter een "plotste" S-meter uitslag van 5/9+20 !! dit waarschijnlijk door de elektriche vonkjes onstaan in de schakelaar. WAT kan ik daar aan doen om dat te vermijden ??? bepaalde filters plaatsten aan transiever ? bepaalde instellingen in de transiever aan of uit zetten ?? ( Het gaat hier over de Yaesu FT-2000 )
Hopend op oplossongen ...

73's
ON7STV Stefan

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Goed netfilter plaatsen voor de transciever, voor schakelaars werden vroeger bluscondensatoren gebruikt om de vlam van de vonk te doven, maar vervuiling van het lichtnet is er nu eenmaal, de kabels in de 230 volt leiding werken ook als antenne voor deze vonkzenders ;)

Het netflter beschermt alleen de ingaande kant van de 230 volt voedingsdeel, maar wat via de antenne binnenkomt zal bij de bron moeten worden aangepakt.

Oudere netschakelaars in huis met vervuilde en ingebrande contacten vervangen door nieuwe, en dat is het dan wel, eventueel de zendapparatuur op een eigen ontstoorde groep plaatsen.

Apparatuur in huis, wasmachines etc, controleren op storing, en filteren.

Cor

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#3 Bericht door pa7wwo »

Hoi

Noise blanker aanzetten wil hem soms ook weghalen.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#4 Bericht door pa1bjs »

Beter is een scheidingstrafo ergens vandaan te halen => 230 in 230 uit en alle schakelaars vernieuwen.
Suc6
Groet
bas/pd1bjs
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#5 Bericht door pa3gju »

pd1bjs schreef:Beter is een scheidingstrafo ergens vandaan te halen => 230 in 230 uit en alle schakelaars vernieuwen.
Suc6
Groet
bas/pd1bjs
Kijk die uitleg is natuurlijk totale onzin, de bron van de storing opzoeken en dan maatregelen nemen. Bijvoorbeel schakelaar voor schakelaar in en uit doen, en op zeker moment kom je bij het probleem.
Maar zeker niet alle schakelaars vernieuwen. :roll:

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#6 Bericht door pa1bjs »

pa3gju schreef:
pd1bjs schreef:Beter is een scheidingstrafo ergens vandaan te halen => 230 in 230 uit en alle schakelaars vernieuwen.
Suc6
Groet
bas/pd1bjs
Kijk die uitleg is natuurlijk totale onzin, de bron van de storing opzoeken en dan maatregelen nemen. Bijvoorbeel schakelaar voor schakelaar in en uit doen, en op zeker moment kom je bij het probleem.
Maar zeker niet alle schakelaars vernieuwen. :roll:
Naja "better safe than sorry" is beetje mijn systeem.
Ik heb zelf voor mijn hf-ontvanger een scheidingstrafo gebruikt en dat verlost je wel van een hoop storing.
(er zijn een hoop andere amateurs buiten mij die een trafo gebruiken, dus zo gek is het nog niet.)
Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

ON7STV Stefan
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2006, 13:58
Locatie: Knokke ( Duinbergen )
Contacteer:

#7 Bericht door ON7STV Stefan »

Beste OM's,

ik lees hier en daar wat leuke info MAAR ik begrijp alle schakelaars vernieuwen oei,eoi want ik heb hier een hele hoop schakelaars ... Het is wel zo dat als ik geen antenne aansluit, ik het probleem niet heb, en van zodra ik er een antenne ( gelijk welk ene, zelfs een kort draadje ) ik het wel heb.

73's

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

Gebruik een goed netfilter, met een goede randaarde voor dat netfilter, deze stopt de rommel die via het lichtnet de voeding van de transciever binnenkomt.

De andere storingsbronnen kun je alleen bij de bron aanpakken, en de antenne zo hoog en vrij mogelijk van bebouwing ophangen
Mantelstroomfilter bij de aansluiting van de antenne naar coax, daar ook apart aarden naar een aparte aarde, dit houdt de via de coax naar de antenne lopende storingen bij de antenne weg.

Gebruik de Noise Blanker voor wat over blijft.

Cor

Plaats reactie