Elecraft K3 topic

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#301 Bericht door PD2R »

Ik ben benieuwt naar je bevindingen. Veel plezier!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Elecraft K3 topic

#302 Bericht door ON5GM »

PD2R schreef:Ik ben benieuwt naar je bevindingen. Veel plezier!
Tnx Maarten, zal wel iets laten weten (en vragen)
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#303 Bericht door PD2R »

Een poos geleden kwam ik op de CQ contest reflector de volgende tip voor K3 gebruikers tegen:
Sluit al je antennes aan op de ANT 2 van je K3 en schakel middels een externe antenneschakelaar. Wanneer je de K3 uitzet (met de knop op de K3, niet door de voeding uit te schakelen) schakelt de radio naar ANT 1 waardoor de kans op schade aan de K3 door bijvoorbeeld statische elektriciteit veel kleiner wordt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Elecraft K3 topic

#304 Bericht door ON5GM »

Gisteren opgehaald, geïnstalleerd en allereerste qso met ON2KP (Karel)
Qua ontvangst " wow ", de rest moet ik nog 'ontdekken'
Een vraagje, bij de minste aanraking van de volume knop, staat ie meteen loeihard, hoe komt dat ?

73 - ON5GM
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Elecraft K3 topic

#305 Bericht door PA9CW »

Mooi hé, die Elecraft TRX.....
Volume kan je zo instellen :

Receiver Gain Controls
Use AF — SUB (pg. 11) to set the desired main and sub receiver volume level. There are two overall audio volume ranges, LO and HI, which can be selected using CONFIG:AF GAIN.


Ik heb een K3 dus ik weet niet op welke bladzijde het bij jouw K3S manuaal staat. Maar je kan het instellen in je config.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Elecraft K3 topic

#306 Bericht door ON5GM »

PA9CW schreef:Mooi hé, die Elecraft TRX.....
Volume kan je zo instellen :

Receiver Gain Controls
Use AF — SUB (pg. 11) to set the desired main and sub receiver volume level. There are two overall audio volume ranges, LO and HI, which can be selected using CONFIG:AF GAIN.


Ik heb een K3 dus ik weet niet op welke bladzijde het bij jouw K3S manuaal staat. Maar je kan het instellen in je config.

Bedankt Dick, dat was de oplossing.
Ik moet nog veel lezen, maar soms is een vraag stellen vlugger dan de ganse manual lezen.
Vroeger bij mijn FT1000MP kon ik in stereo luisteren. Bv links vfo A en rechts vfo B in de hoofdtelefoon. Kan dat hier ook ?
Dank bij voorbaat

Mark
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Elecraft K3 topic

#307 Bericht door ON5GM »

Beste k3 gebruikers.
Ik wil gebruik maken van het programma WIN4K3, maar het lukt me van geen kanten om de radio te verbinden met de pc.
De menu setting in de k3 staat op 38400 baud, dit vraagt het programma win4k3 ook, maar waarschijnlijk moet er in de menu's nog iets veranderd worden.
Kan iemand zijn menu settings eens doormailen aub aan on5gm at telenet dot be zodat ik deze kan vergelijken met de mijne

Dank bij voorbaat.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Elecraft K3 topic

#308 Bericht door ON5GM »

ON5GM schreef:Beste k3 gebruikers.
Ik wil gebruik maken van het programma WIN4K3, maar het lukt me van geen kanten om de radio te verbinden met de pc.
De menu setting in de k3 staat op 38400 baud, dit vraagt het programma win4k3 ook, maar waarschijnlijk moet er in de menu's nog iets veranderd worden.
Kan iemand zijn menu settings eens doormailen aub aan on5gm at telenet dot be zodat ik deze kan vergelijken met de mijne

Dank bij voorbaat.
Opgelost.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Elecraft K3 topic

#309 Bericht door ON5GM »

sjaak afhaak schreef:Leuk, maar nu moet je wel even aangeven HOE
In de menu config de rs323 op USB zetten. Deze stond op 38400 . :oops: :oops:
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Elecraft K3 topic

#310 Bericht door ON5GM »

Nog een probleempje, ik vermoed dat deze k3s op een maandag is gemaakt :( :(

Het volgende heb ik ondervonden:

Alle banden in LSB = volle output power.
Alle banden in USB = geen of zeer weinig output power.
_________________________________________________
6m band in USB = volle output power
6m band in LSB = geen of zeer weinig output power
6m band in CW = geen of zeer weinig output power
6m band in CWR = volle output power

ergens staat er iets verkeerd, maar wat en waar, ik weet het echt niet.
De samenstelling van mijn k3s :
K3S/100-F
KRX3A-F
KAT3A-F
KFL3A-400
MH2 Hand Microphone
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#311 Bericht door PD2R »

Geen idee wat dat zou kunnen zijn. Probeer het anders hier: http://elecraft.365791.n2.nabble.com/K3-f365792.html

Een mail naar Elecraft zelf is natuurlijk ook een heel goede optie.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Bram PH9B
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 feb 2015, 10:59
Roepletters: PH9B

Re: Elecraft K3 topic

#312 Bericht door Bram PH9B »

Hallo mark,

Ik stel voor dat je eerst de Manuel eens door gaat nemen. Niet om dat we geen vragen willen beantwoorden. Maar omdat dingen dan veel duidelijker worden.

Het is bij de K3 zo, (met een van de laatste updates) dat het vermogen per band/mode ingesteld kan worden. Dus misschien even de power knop opdraaien als je van band/mode wisselt. Als dat eenmaal is ingesteld dan blijft dat zo.

Jou K3s is door de Elecraft medewerkers gebouwd en getest. Geen id wat de afnamen test in houd. Ik neem aan de zelfde test als die de zelfbouwer moet doen. En dat is een TX-gain calibratie op een dummyload. Dat doe je met de Elecraft software op je pc. En meer niet. Als deze test klaar is springt te set weer in z'n oude instelling qua power. Dus als de set ingesteld stond op 0.1w voor de test. Staat hij na de test ook weer op 0.1w.

Verder vind ik het heel raar dat jou 2.7khz 5pol filter in de main VFO op 0.00hz offset staat. Elk 5pol filter heeft een frequentie offset. Dat staat op het filter geschreven als het goed is. En als het ook goed is staat dat aan de binnenkant van de bovenste kap geschreven.
Het is dus best mogelijk dat jou set iet wat naast frequentie staat. Ik zelf heb enkel 8pol filters. Deze zouden geen afwijking mogen hebben. Echter zit er in werkelijkheid een heel klein verschil in. Mijn 400hz 8pol filter heeft een offset van -0,03hz. En wat rx-gain. Staat ook in de Manuel. Zo dat het signaal verschil tussen schaken van de filters gelijk blijft. Smalle filters geven nou eenmaal altijd iets wat demping. Dat kan in de K3 per filter gecompenseerd worden.
Ik zie ook dat je het 2.7khz filter ingesteld hebt voor TX op AM/FM. Dit is niet mogelijk en zou ik zsm proberen uit te schakelen. Voor AM/FM heb je andere filters nodig.

Wat betreft het volume. Staat de AGC aan? Als die aan staat is het volume wat lager. Als je altijd werkt zonder AGC maar dan de RF-GAIN gebruikt kun je in het config menu een AF-liemiet instellen. Dit werkt dan alleen als de AGC uit staat. Heel fijn als je een zwak station uit de ruis probeert te halen en er dan een lokaal of hard station tussen door roept. Dan gaan je oren niet direct bloeden ;-)

Hopelijk kun je wat met deze info Mark.
Groeten Bram PH9B
Elecraft K3/100, Yaesu FTdx-10, ACOM 1000, 6 band HexBeam, 40M GP, 80M inv-L, Palstar BT1500A, 10/15/20M & 40/80M inv-V, 50Mhz 6el LFA, 5070DX11 4/6 Yagi, 144Mhz 15el CueDee.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Elecraft K3 topic

#313 Bericht door ON5GM »

Bram,

Vooreerst bedankt voor uw toelichting. Hoe zou jij de settings van de filters/freq offset instellen dan, rekening houdende met de filters die in mijn toestel aanwezig zijn, want daar heb ik niet veel kaas van gegeten
Uiteraard heb ik al een mail gestuurd naar Elecraft. Zal tot maandagavond moeten wachten op antwoord.
Hopelijk komt dat in orde, anders zal het snel te koop staan.
Dank bij voorbaat

Mark
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#314 Bericht door PD2R »

Mark, ik kan mij, net als Bram, niet voorstellen dat er iets mis is met jouw K3. Gezien de quality control van Elecraft lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat ze een factory assemblet K3S de deur uit hebben laten gaan waar het een en ander aan mankeert. Zoals Bram al aangaf, lees de handleiding gewoon eens een paar keer door en er zal je veel duidelijk worden.
De opmerking dat hij anders snel te koop komt te staan lijkt me dan ook echt te voorbarig.
Bij mij heeft het ook even geduurd voordat ik de K3 echt leerde kennen en zelfs nu weet ik nog niet alles. De K3 heeft mij dan ook veel geleerd over transceivers in zijn algemeen.

Maar, mocht je toch besluiten om hem van de hand te doen, stuur mij dan even een PB. Altijd interesse in een nieuwe K3S waar de kop vanaf in. :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Bram PH9B
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 feb 2015, 10:59
Roepletters: PH9B

Re: Elecraft K3 topic

#315 Bericht door Bram PH9B »

Hallo mark.

Er is geen standaard offset voor de filters. De offset staat op het filter geschreven. Elecraft adviseerd de zelfbouwer om de waarde en steekplaats van de filters aan de binnenkant van de topcover te schrijven. Daar heeft elecraft een stikker voorzien waar je dat op kunt noteren. En ook de gain die aan het filter gegeven word. De waarde van de filters in de sub vfo staan op een zelfde stikker die op de sub vfo is geplakt.
Ik denk zelfs dat het in de manual staat. Daar staat dat zelfde tabel nl ook in. Wellicht dat de monteur bij elecraft de waardes daar ingevuld heeft. En anders zit er niks anders op dat de kap er af te schroeven en het even na te kijken. Op de site van elecraft staat een duidelijke Manuel over het in plaatsen of wissellen van filters. Dan ben je zeker van je zaak.

En hoe is het met het vermogen? Staat de K3s nog op 100w als je een band/mode wissel doet

Groeten Bram.

(PS) als je met Maarten niet eens word over de prijs kun je altijd mij een PB sturen ;-)
Elecraft K3/100, Yaesu FTdx-10, ACOM 1000, 6 band HexBeam, 40M GP, 80M inv-L, Palstar BT1500A, 10/15/20M & 40/80M inv-V, 50Mhz 6el LFA, 5070DX11 4/6 Yagi, 144Mhz 15el CueDee.

Plaats reactie