Elecraft K3 topic

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#271 Bericht door pa3a »

Er zijn al 100 reviews over de K3 geschreven dus dat ga ik hier nog niet eens doen. En inmiddels is het een volwassen product. Kinderziekten en puberaal gedraag is er inmiddels uit gemodificeerd. De sets die nu verkocht worden hebben dat allemaal in zich. De firmware is ook up to date en meegegaan met de tijd en alle randapparatuur die je op de K3 kunt aansluiten.

Het is een hele flexibele transceiver met volwaardige diversity mogelijkheid en die zijn er nauwelijks verder. Je moet het een keer gebruikt hebben om dat te waarderen. Wat andere mensen van mijn K3 zeggen (ook eigenaars van andere top apparaten) is dat hij zo rustig is in de ontvangst. En de diversity werkwijze is favoriet bij de grote contests.

Verder: je moet er maar eens mee werken, en dan besluiten of het wat is. Het is niet voor niets dat dxpedities en zware contesters dat ding gebruiken. Maar het is maar net wat je zoekt.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD3BVI
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 nov 2009, 20:52
Roepletters: PD3BVI
Locatie: Prinsenbeek

Re: Elecraft K3 topic

#272 Bericht door PD3BVI »

Hallo OM's

Ik heb hier nu ook al enige tijd de K3 in gebruik. Ondertussen toch wel uitvoerig getest.
Het fijne aan deze radio vind ik toch wel dat je alles naar eigen hand kunt zetten.

Wat mij ook erg bevalt is dat de mensen bij Elecraft niet te beroerd zijn om samen met de gebruikers oplossingen te zoeken voor problemen. En daarvoor zijn de software updates zo belangrijk.
Een van de laatste software updates bevat een verbetering van de interne tonegenerator. Zo hebben ze die verbetert dat er nog minder harmonische geproduceerd worden. En dat maakt dat de K3 nu de radio is met het meest zuivere FSK RTTY signaal op de markt. Ook heeft dit effect op CW natuurlijk. Maar CW was al super. Ook waren er problemen met cat commando's. Het buffer van de K3 kon vol lopen met commando's of polling van bepaalde software programma's. Ik heb het probleem gehad als ik n1mm en NaP3(SDR panadapter software) tegelijk draaide. Met de laatste software update zijn alle problemen opgelost me werkt alles vlekkeloos samen.
Dus de software updates zijn wel degelijk van belang. Ze worden dus ook voor dat ze online worden gezet getest door een beta test groep.

Verder is het net als met alle andere radio's. Het moet je aanspreken.
Ik vergelijk het altijd met mensen die Apple hebben. Je bent er weg van of niet. En er zijn altijd mensen die er tegen zijn. Omdat het Apple is.... Zo zit het ook een beetje met Elecraft denk ik.

Verder erg tevreden. Zal niet zomaar wisselen naar iets anders.

Best 73 PD3BVI
Bram.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#273 Bericht door pa3a »

Bram,

Dat is nog eens een leuke vergelijking. Apple - Elecraft.
De niet-gebruikers vallen over het merk en de wel-gebruikers snappen daar weer niets van.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Elecraft K3 topic

#274 Bericht door PA0CMU »

+1 Bram en die support is er ook voor de vorige modellen heb ik ervaren.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Elecraft K3 topic

#275 Bericht door PA1 »

Met Apple betaal je in mijn ogen te veel. Samsung biedt hetzelfde en is in sommige gevallen nog beter ook. Nou is Apple zeker geen rommel maar ik heb het gevoel dat het eerder een status symbool is.

Ik heb zelf een Ipad en ik gebruik een Samsung tablet voor mijn werk. De Samsung is veel sneller en heeft standaard aansluitingen terwijl je voor de Ipad weer dure verloop kabels moet kopen.

Ik denk niet dat een K3 met Apple te vergelijken is want dan betaal je er ook teveel voor. En een statussymbool? Nee, niet echt. Het uiterlijk vind ik niet slecht maar om nou te zeggen dat het een hele mooie set is, nee, ook niet echt.

Ik zie geen reden om een K3 te kopen maar wat trekt mensen nou aan deze set? Toch dat Apple? .
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
ON3JMD
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 feb 2011, 15:09
Locatie: Brugge

Re: Elecraft K3 topic

#276 Bericht door ON3JMD »

Mij trokken vooral de absoluut rustige ontvangst en de prestaties in cw aan.
Ik heb mijn K3 nu 3 jaar en voorlopig is het zeker een blijver.
Het uiterlijk zou ik Spartaans noemen, degelijk afgewerkt zonder overbodige franjes.
De support is, naar ik zelf ondervonden heb, zeer zeer goed.
Vy 73

Jean Marie ( ' Jan ' )
ON3JMD

Nothing worth doing is easy

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#277 Bericht door PD2R »

PA1 schreef:Ik zie geen reden om een K3 te kopen maar wat trekt mensen nou aan deze set? Toch dat Apple? .
Wat mij trekt aan een K3?
- Uitstekende ontvanger (zeer geschikt voor contesten)
- Licht van gewicht (ideaal voor vakantie, velddagen en contesten op locatie)
- Modulaire opbouw (uit te breiden naar behoefte)
- Uitstekende service (weinig ander fabrikanten die daar aan kunnen tippen)
- Work in progress (de transceiver wordt als maar beter)
- Zo'n beetje alles is naar wens in te stellen (kan voor sommige ook afschrikken)

Wat mij niet aan staat aan de K3:
- Uiterlijk (het is niet bepaald de mooiste transceiver)
- Plastic fantastic (alles voelt goedkoop aan)
- Ergonomie (hoewel ik er voor 90% goed mee overweg kan zijn er bepaalde zaken waar ik niet aan kan wennen. Denk aan het wisselen van band en het in en uit schakelen van de VOX)

Met name door het goedkope aanvoelen en minder fraaie uiterlijk heb ik vaak op het punt gestaan om hem van de hand te doen. Toch, wanneer ik met een andere transceiver werk (IC 7600, IC 7700, IC 7800, FTdx 5000 om een wat te noemen) dan verlangde ik meestal toch weer snel terug naar mijn K3.
Bij de TS 590 had ik dat minder maar die had dan weer te lijden onder de power spikes.

Waarom dan toch die K3? Tja, het zijn veelal de vele kleine handige features die me weer naar de K3 doen verlangen. Het snel kunnen switchen tussen een handmicrofoon en een headset (heel handig tijdens de JOTA), de mogelijk om zowel de headphones als de speaker tegelijk te kunnen beluisteren, de handige voice keyer die ook met N1MM te bedienen is, de clarifier knop waarmee je ook met grote stappen (die je zelf in kunt stellen) over de band kan draaien, enz. Stuk voor stuk geen deal breakers maar alles bij elkaar maakt het weldegelijk een verschil.

De vergelijking tussen de Elecraft en Apple producten lijkt aan een kant wel te kloppen. Je hebt mensen die er bij zweren en je hebt mensen die het verafschuwen, er lijkt geen middenweg te zijn. De liefhebbers zijn fanatiek liefhebber en de tegenstanders zijn net zo fanatiek tegenstander.
Elecraft is net als Apple inventief en komt geregeld met nieuwe relatief baanbrekende producten welke vervolgens weer gekopieerd worden door de andere fabrikanten.
Anderzijds gaat de vergelijking helemaal niet op. Apple producten staan bekend om hun uitstekende vormgeving, iets waar ik Elecraft nu niet echt op kan betrappen :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#278 Bericht door Laurens PD9X »

Ik heb eerlijk gezegd nog niet een upgrade gedaan van de K3 (#5996) sinds hij in mijn bezit is
Ik ben nog niet echt iets tegengekomen wat ik mis. Of moet ik rap de boel upgraden?

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#279 Bericht door PD2R »

Nee, je moet niets. Een deel van de updates betreffen vaak hele specifieke zaken waar een gemiddelde gebruiker niet zo snel tegenaan loopt. Zo nu en dan wordt je aangenaam verast door een update die de boel echt veranderd. Ik vond bijvoorbeeld de update waar ze het instel bereik van de AGC slope en threshold aangepast hebben echt een verademing.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#280 Bericht door pa3a »

In navolging van PD2R, heb een beetje hetzelfde :-)

Het ding is ontworpen onder een aantal designcriteria, en er mooi uitzien stand daar vast niet in. Wel allerlei RX dingen en dxpeditie + M/M contest omgevingen.
Hier en daar mis je dan wel dingen. E.e.a wordt veroorzaakt door de designcriteria die volgens mij door HF-DXers en -contesters gedicteerd zijn. Zo bleek uiteindelijk de gevoeligheid op 6m onvoldoende. (welke doorgewinterde HF contester weet echt iets van 6m.... ik niet haha). Er is zelfs een add-on voor ontworpen, de PR6 en later ook nog de PR-6/10 om 6 meter respectievelijk 6+10m de gevoeligheid op te krikken.

Tijdens de laatste DXpeditie waar ik aan meedeed (TN2MS) werd een TS2000 in gezet op 6m en zeker niet de K3.

Verder voor een typical HF-boer als ik, is de K3 een prima bakkie.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Elecraft K3 topic

#281 Bericht door PA1 »

Duidelijk verhaal Maarten, thanks :D

Ik ben zelf geen diehard HF-er en als zodanig zal er hier denk ik geen K3 komen. Ik heb een FT847 en die voldoet voor mij prima. Ik heb ook nog een FT950 maar die gebruik ik bijna niet. En als ik AM wil luisteren dan pak ik de FRG7000 want die heeft verreweg het mooiste geluid van de 3.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#282 Bericht door PD2R »

PA1: Inderdaad, wanneer je zomaar eens een paar verbindingen maakt op HF en zelfs als je wel een contest mee doet maar niet het onderste uit de kan wil halen, bespaar jezelf dan een hoop centjes en koop een leuke "middenklasse" transceiver. Je beleeft er minstens zoveel, zo niet meer, plezier aan en je houd nog wat centen in je zak voor andere zaken.

Mijn hoofddoel is contesten op HF. Daarbij gebruik ik in de regel ook nog eens grote monobanders. Eerst deed ik dat bij PI4COM, nu bij PI4DX. Daarnaast ga ik 2 maal per jaar naar Denemarken en dan neem ik ook de K3 mee. Verder doe ik nog de IOTA contest velddag style en de JOTA. Thuis worden er nauwelijks verbindingen gemaakt dus vrijwel alle QSO's maak ik op locatie. Wanneer je dan, zoals ik dat in het verleden wel eens heb gedaan, een FT 990 of een FT 1000D mee moet zeulen, dan ben je dat snel zat :wink:
Ik heb ook nog een FT-857D. Prima ding, veel plezier aan beleeft. Sinds ik een K3 heb is dat ding werkeloos. Wanneer ik ooit thuis mijn antennes opgezet heb dan wil ik nog een x-30 van Diamond in de mast knopen. Dan zal ik de 857 gaan gebruiken voor VHF/UHF.

Trouwens, de good old FT-1000 MP is op het gebied van gebruiksgemak in mijn ogen nog steeds moeilijk te verslaan.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

ON4VP
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 feb 2011, 08:25
Locatie: JO21LB
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#283 Bericht door ON4VP »

Denk dat zowat alle op de plank heeft gestaan en de K3 speelde al een tijdje (meer dan 3 jaar zeg maar) in het hoofd. Sinds kort dan toch maar een bod gedaan op eentje die te koop kwam staan en deze set staat sinds een goede week op de plank in de shack.

Heeft er iemand van de K3-bezitters weet van een Nederlandstalige gebruikersgroep vergelijkbaar met de Yahoo K3 groep? Ik zou me daar graag bij aansluiten om wat meer te leren over dit toestel.

Ik heb met enkele bevriende radioamateurs al uitgebreid gediscuteerd over deze K3 doos. Mijn inziens is dit een radio waarin je kan groeien zowel technisch maar ook budgettair. En dat is redelijk uniek. Neem daarbij dat hij ook nog mooie cijfers kan voorleggen en er dank zij de support en usergroepen heel veel info over te vinden is, dat maakt de K3 alleen maar aantrekkelijker.

Na het onderzoeken van heel wat websites, documentatie en ander leesvoer, filmpjes, kom ik toch ook tot de vaststelling dat het ontwerp van deze K3 enkele andere benaderingen kent die goed werden overwegen en inderdaad hun vruchten afwerpen waaronder het bevechten van qrm, enz.

Persoonlijk denk ik ook dat initieel de K3 een ontwikkeling is voor en door radioamateurs en uiteraard wil elecraft op het eind van de dag ook een cent verdienen, toch voelt het niet aan dat dit het uitgangspunt is. De wil om een radio op de markt te zetten die verder doorontwikkeld wordt, is mij alvast niet ontgaan.

Het zijn die zaken die me overstag deden gaan er toch eentje aan de collectie toe te voegen. Ik hou van die zaken die de K3 onderscheiden van de meeste andere toestellen.

Ik hoor graag als er nog ergens een interessante Nederlandstalige gebruikersgroep bestaat. Alvast bedankt.
73's de ON4VP vanuit JO21LB.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#284 Bericht door PD2R »

Hallo Philippe,

Geen ervaring met de Yahoo groep, ik kijk altijd hier als ik ergens wat over wil weten of wil discussiëren: http://elecraft.365791.n2.nabble.com/
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

ON4VP
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 feb 2011, 08:25
Locatie: JO21LB
Contacteer:

Re: Elecraft K3 topic

#285 Bericht door ON4VP »

bedankt voor het linkje, kende ik niet.
73's de ON4VP vanuit JO21LB.

Plaats reactie