Inbouwen CTCSS encoder in Icom IC-251E

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Inbouwen CTCSS encoder in Icom IC-251E

#16 Bericht door pa0ejh »

Hallo Rick.

Mijn schema bestaat uit 3 gedeelten, het is de IC251 A/E

op het 2e Blad in het midden staat dit afgebeeld
Afbeelding

De 13,8V gaat via een 1,5 Ohm weerstand naar de Collector van de JA1600
wat de 9V voor de gehele Set maakt.

Maar nu zoeken waar het op de print zit, HI

Succes met het zoeken en de reparatie.
Bijlagen
ic241_9V.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Inbouwen CTCSS encoder in Icom IC-251E

#17 Bericht door PE2AAB »

Dank Egbert!

Ja dat document uit 3 delen had ik ook gevonden echter het ‘aan elkaar’ plakken lukte me niet goed. En mijn oude laptopje lijkt moeite te hebben met die PDF bestanden. Even er doorheen scrollen zorgt steevast voor een ‘reageert niet’ melding.

Maar ik kan aan de slag! Ik gok dat de hoek waar deze transistor zou moeten vinden denk ik wel aanwijzen omdat daar de rook vandaan kwam. Echter ‘hangt’ het voedingsgedeelte boven de main PCB waardoor de rook waarschijnlijk verspreid werd.
Wél ruik ik in de hoek de brandlucht dus ‘verbrand component’ x ‘betreffende transistor zoals benoemd in het schema’ = ‘hoogstwaarschijnlijk het defecte component’.

Ik zal ook nog even ‘dubbelchecken’ of inderdaad de 9V lijn door de hele set inderdaad geen spanning meer geeft.

Even geGoogled; de JA1600 is wat lastig verkrijgbaar maar heeft een 'pincompatible' vervanger onder andere de BC337. Laat ik er daar nou net een hoop van hebben liggen ;-)
Anders wordt het in de US bestellen bijvoorbeeld (https://www.electronicsurplus.com/motor ... -n-ja1600g) maar dan is de transistor onder $1.00 en de verzendkosten vast $10.00 of meer ;-)

Wordt wederom vervolgd!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie