collins filter

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

collins filter

#1 Bericht door pd2Rm »

ik ben in het bezit van een yaesu 847
nu kan ik voor een klein prijsje een collins filter over nemen
wat word de 847 er beter van ?

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: collins filter

#2 Bericht door Theo Postma »

pd2Rm schreef:ik ben in het bezit van een yaesu 847
nu kan ik voor een klein prijsje een collins filter over nemen
wat word de 847 er beter van ?
Dat deze smaller wordt :D
Maar als het een cw filter is, en je "doet" daar niets mee, dan heb je er niet zo veel aan.
Maar een filter er in zetten, daar wordt de ontvanger meestal niet slechter van, wel beter.
Zou ik doen, vooral als de prijs netjes is.
Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Ik heb de FT 847 al ruim 8 jaar, met vanaf het begin de 2 Collins mechanische filters erin.

De filters hebben minder ripple (verschil in doorlaat sterkte) als de standaard meuk.
Verder zijn de flanken steiler, waardoor bij eenzelfde doorlaat toch meer onderdrukking is van dichtbij gelegen stations.

De audio zal er ook van opknappen, maar verwacht geen wonderen.

De normale klasse van de Ft 847 op de korte golf wordt er echter wel een stuk beter van.
Een andere keus is ook de Inrad Filters, ontvangst 2.3 kHz en modulatiezijde 2.7 kHz.

In de FT 100 zitten de Collins (2.3 kHz) filters al standaard, daar echter moest ik het 6 kHz AM filter nog inzetten voor de AM ontvangst en een nu zeer goede AM modulatie.

Succes

Cor

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

#4 Bericht door pd2Rm »

hoe kan ik zien of het ssb filter is of ee cw filter
staat dit op het filter :?:

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#5 Bericht door PA5COR »

Voor de FT 847 zijn er 2 verschillende printplaatjes met filter welke niet uitwisselbaar zijn, een voor de 2 SSB (TX en RX) zijde en een voor de CW filter.

In je owners manual vind je de types die voor de FT 847 yijn geschikt.

Cor

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#6 Bericht door 19DT2120 »

Let op dat je niet te veel betaald voor die orginele,zou zonde zijn voor je geld.Van wat ik heb gehoord zijn die van inrad veel beter.Die van w4rt schijnen ook wel ok te zijn maar iets minder dan inrad .

ps mischien een beetje oftopic,maar een ladderfilter werkt die het zelfde als een collinsfilter???
Soms weet ik het ook niet meer.........

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

#7 Bericht door pd2Rm »

het filter dat ik kan kopen is yaesu xf-115s 455 khz het is een sbb filter
maar of het de goede is :?:
de prijs is 75 euro

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

Inderdaad het SSB filter waar ik ook 2 van in de set heb, tx en rx.

Ik betaalde 8 jaar geleden 260 Gulden per stuk voor het Collins Mechanisch filter.

Dus, geen gekke prijs, als je hem al neemt, zet hem in de rx zijde voor een betere flankstijlheid bij ontvangst.

Het is bij de meeste transcievers een optie, bij elk merk/type om betere filters te kunnen plaatsen.

De Inrad filters zijn niet van betere kwaliteit, alleen in andere breedtes te krijgen, b.v. 2.3 kHz, 1.9 kHz etc.

Hoe smaller hoe beter je de 2 naastliggende signalen kan scheiden, MAAR ook een smallere doorlaat in het audio, wat de kwaliteit van de ontvangen audio weer beperkt, bij het zenden zal zo'n smal filter ook je audio aantasten.
Vandaar dat de ESSB ( Enhanced SSB) fanaten ook 6 kHz filters toepassen voor de modulatie om zo breed mogelijk gemoduleerd te zijn waardoor het laag en hoog meer doorkomen, gevolgd door een batterij processors, equalisers etc.

Dit levert een zeer hoge bandbreedte op, wat tegen mijn gevoel idruist van wat SSB eigenlijk is, een smalle mode om zo economisch mogelijk met een goede verstaanbaarheid over te komen met een zo smal mogelijke bandbreedte.

Bovendien zul je zien dat de sets welke daavoor gebruikt worden al een zeer slechte I.P hebben, vandaar dat ze standaard al breed zijn, dit wordt verergerd door de extra maatregelen die voor ESSB worden genomen.

Een ieder die W2ONV wel eens hoort op 14.180 plus minus weet waar ik het over heb.

Ik probeer mijn audio ook zo goed mogelijk te krijgen, vandaar de Collins filters en de EQplus van W2IHY.

Maar niet door mijn doorlaat zo breed mogelijk te maken....
Tip: bij het gebruik van een tafelmicrofoon en processors komen achtergrond geluiden extra naar voren door de afstand van het microfoonelement tot de spreker.

Ik heb een draaibare stang gemonteerd aan de kast waar alles instaat, daaraan zit een condensatormicrofoon, door het geheel naar me toe te draaien kan ik vanaf 5 cm in het element spreken, geen achtergrond lawaai dus, ook niet met de blower van de eindtrap aan, eventueel rest lawaai kan ik met de downwards expander nog wegfilteren.

Cor

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

#9 Bericht door pd2Rm »

gisteren avond het filter opgehaald vandaag het filter er in gezet op de rx zijde
wat me drirect op viel als je een station in ssb hoort het geluid veel zuiverde is en mooier van klank :lol:

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#10 Bericht door PA5COR »

Klopt, komt omdat de doorlaat veel minder rimpel heeft als het standaard keramisch filter.

Ondanks dat het dezelfde bandbreedte heeft zijn de flanken steiler zodat je ook een betere scheiding/onderdrukking krijgt van een naastgelegen station.

Succes ;)

Cor

Plaats reactie