buizen eindtrap

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

buizen eindtrap

#1 Bericht door pe5jw »

Hallo allemaal,

Ik was even aan het rond surfen en kwam weer eens een mooie eindtrap tegen, zo'n heatkit.
Nu heb ik totaal geen ervaring met buizen eindtrappen en vroeg me af hoe je die gebruikt, meestal zit er een tune knop op en en nog een paar regelaars.
De band schakelaar kan ik nog wel plaatsen maar de rest is me niet helemaal duidelijk.

Iemand die me eens uit kan leggen hoe je te werk gaat met zo'n eindtrap.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

;)

Ik heb de Heathkit SB 1000 staan, compleet gereviseerd.

Hierop vind je uiteraard een aan/uitschakelaar, waarmee de P.A. aan en uitgezet kan worden, ik heb een softstart erin, dus daardoor komt de eindtrap rustig op.

De STBY en OPR = standby en operat, standby geeft je de gelegenheid te zenden zonder dat de eindtrap gebruikt wordt, operate is dat de eindtrap meeversterkt.

Bandschakelaar is wel duidelijk, bij mij van 160 tot en met 10 meter.

Tune en Load, deze dienen om de uitgangs kring af te stemmen en de antenne te "loaden" aan te passen.

Met deze twee knoppen zul je de eindtrap moeten afstemmen op de frequentie die je gebruikt, en wel volgens de fabrikant van de eindtrap in de gebruiksaanwijzing beschreven wijze.

Hiermee zorg je dat de eindtrap goed afgestemd staat, met minimale stroom vol vermogen levert en aangepast is op de antenne.

Er komt wat meer bij kijken, voorkom splatter en overdrive en regel goed af.

Ik heb de standen genoteerd voor elke band, en kan dus voor het zenden de eindtrap al redelijk goed zetten, iets naregelen, en dan de drive verminderen, daar ik geen kilowatt nodig heb, maar meestal 4 a 500 watt gebruik.

De meeste verbindingen werk ik echter met gewoon 10 tot 100 watt, de eindtrap is meer een hebbedingetje, en was een leuk restauratie project.

73,
Cor

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#3 Bericht door pe5jw »

Bedankt voor je antwoord,
PA5COR schreef:;)
Tune en Load, deze dienen om de uitgangs kring af te stemmen en de antenne te "loaden" aan te passen.

Met deze twee knoppen zul je de eindtrap moeten afstemmen op de frequentie die je gebruikt, en wel volgens de fabrikant van de eindtrap in de gebruiksaanwijzing beschreven wijze.
Tune/load zorgt dus voor een juiste aanpassing naar je antenne, hou dit in dat je hiermee een antenne kan aanpassing net als met een antenne tuner?
Dat is het vast niet, je past er waarschijnlijk de eindtrap mee aan tov de antenne?

Denk dat het maar eens bij iemand moet gaat bekijken dan is het vast snel duidelijk.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Als er geen tabel met voorkeur standen bij de eindtrap zit kun je het beste de volgende stappen volgen:
0. Zet de stuurzender in CW of een digimode (constante draaggolf) en zorg dat je een SWR/power meter in de antenne leiding hebt zitten. Begin met niet meer dan 10W stuurvermogen.
1. Zet de "load" knop in de midden positie.
2. Druk de PTT kort (max 2 sec) in en probeer met de "Tune" knop een dip te vinden in de plaatstroom. Dan 15 sec. wachten.
3. Weer (kort) PTT en dan aan de "load" knop draaien om te zien welke kant uit je output toeneemt.
4. Piek je load op max output en corrigeer dan de dip met de "tune" knop. Je zult zien dat die dip een stukje verschoven is.
5. Nadat je dat zuiver hebt kun je wat meer stuur vermogen geven en het hele verhaal nog een keer herhalen.

Als er ook een roosterstroom meter op zit dan kun je optunen tot even onder de max. toelaatbare roosterstroom.

Alle "tune" en "load" correcties altijd kort houden (max. 2 sec.) en daarna weer even laten koelen. Op die manier hou je je eindbuizen in de beste conditie.


Korte -vereenvoudigde - theorie:
In de plaatstroom leiding van de eindtrap zit een parallel kring (helft van het pi-filter) die wanneer deze in resonantie is een optimale belasting voor de eindbuis geeft (hoge weerstand, vandaar de dip in de plaatstroom).
Om de energie bij de antenne te krijgen moet de redelijk hoge impedantie van de plaatkring worden omgezet in iets in de buurt van 50 ohm. Dat doet de "load" kant van het pi-filter. Als die impedantie omzetting optimaal is zie je dus de maximale output op je output meter.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#5 Bericht door pe5jw »

Prima uitleg.
Zal binnenkort eens proberen of ik het ergens in de praktijk kan bekijken.

Ik zal niet zo gauw zo'n eindtrap gaan gebruiken maar dit vroeg ik nou al heel lang af. Het is me nu een stuk duidelijker.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#6 Bericht door vk2gwk »

Nog even ter aanvulling, Joeri:
Als je geen "afgestemde" antenne hebt (zoals een dipole of een beam) dan moet je voor je de eindtrap tuned eerst zorgen dat je antenne tuner is afgestemd. Anders ziet het pi-filter geen (ongeveer) 50 ohm.
Bovendien zul je merken dat bij het iets verstellen van de antenne tuner ook de afstemming van je eind trap weer verloopt. Al die kringen achter elkaar beinvloeden elkaar.

Ook zul je voor verschillende delen van de band de eindtrap moeten bijstellen - doorgaans zo rond de 100 kc verschil in afstemming.

Ik wil je het wel een keer demonstreren :) maar dat ligt wat moeilijk gezien de afstand..... :)

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#7 Bericht door pe5jw »

vk2gwk schreef:Nog even ter aanvulling, Joeri:
Als je geen "afgestemde" antenne hebt (zoals een dipole of een beam) dan moet je voor je de eindtrap tuned eerst zorgen dat je antenne tuner is afgestemd. Anders ziet het pi-filter geen (ongeveer) 50 ohm.
Bovendien zul je merken dat bij het iets verstellen van de antenne tuner ook de afstemming van je eind trap weer verloopt. Al die kringen achter elkaar beinvloeden elkaar.
Dat had ik inmiddels begrepen ;)
Het beste is dus om een goed afstemde antenne te gebruiken.
vk2gwk schreef:Ik wil je het wel een keer demonstreren :) maar dat ligt wat moeilijk gezien de afstand..... :)
Sluit niks uit :) wil altijd nog een keer die kan op.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#8 Bericht door wbeekman »

vk2gwk schreef: Ik wil je het wel een keer demonstreren :) maar dat ligt wat moeilijk gezien de afstand..... :)
Tja de afstand en dat voor zend-amateurs. Die gelden gewoon NIET...
Dat moet een OM toch weten hihihi
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie