FT747 GX

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

FT747 GX

#1 Bericht door PA3FS »

Ik zoek defecte ft747 waarvan de vfo knop nog wel goed is ,alleen de vfo knop mag ook :wink: .Alle info mbt repareren van de vfo is ook welkom.Mijn vfo is een beetje versleten als ik hier aan draai maakt deze raare stappen soms groot of springt terug ect. Laat maar horen. Grt Frank PA3FS

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Als ik het me nog goed herinner werkt de vfo met een optocoupler en lichtsluis.

Dat verklaart ook waarom je vfo nu zo raar doet, hier zit wat vuil in de lichtsluis waardoor deze vreemde pulsen geeft.


Deze lichtsluis open maken, schoonmaken en weer in elkaar zetten zal het probleem wel weer voor en tijd oplossen.

Cor

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: FT747 GX

#3 Bericht door pe1hzg »

Frank schreef:Ik zoek defecte ft747...
Mijn vfo is een beetje versleten als ik hier aan draai maakt deze raare stappen soms groot of springt terug ect
Voor zover ik weet maakt de FT747 gebruik van een encoder, als een kant-en-klaar ding (dus geen lichtsluis, sorry Cor!).
De encoder heeft de vorm van een potentiometer en ook drie pootjes.
Vandaar het klik-klik-klik gevoel bij het draaien.

Volgens de service-doc gaat het om S3001, Yaesu partnummer Q9000394.

Mijns inziens heb je 4 opties:
  • * Koop een nieuwe encoder als officieel spare-part. Via een handelaar is waarschijnlijk het makkelijkst. Hou er rekening mee dat als 'ie het ding moet bestellen bij Yaesu, en dat de bestelling van spare parts bij amateurradiofabrikanten wel eens moeizaam loopt (meestal wordt 't meegestuurd met een bestelling apparaten, dus vervoer per boot - dit kost tijd.
    Als je haast hebt, probeer dan via Martin Lynch in de UK. Spare parts kosten geld!
    * Een aantal electronica-leveranciers zullen andere encoders kunnen leveren, zoals de Bourns die bij Display te krijgen is (art 03.48.701). Of het ding exact hetzelfde vorm heeft, of 'ie past, en of het mechanisch goed 'voelt'. De Bourns is de encoder die in de PE1DTN T813 kit gebruikt is.
    * Probeer de encoder te openen en spuit er (weinig!) contactspray in. Er is natuurlijk de kans dat je 'm stuk maakt
    * Laat het zo, en ga uitkijken naar vervanging van het apparaatr. De FT747 is helaas niet zo'n sterke ontvanger en mijn ervaring toen ik een keer iets anders probeerde was overduidelijk
Hoop dat je hier wat aan hebt,

Geert Jan PE1HZG

PA1TX Gerard
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2006, 23:23
Locatie: Hengelo

#4 Bericht door PA1TX Gerard »

Dag Frank,

Een bekent probleem bij de FT-747, slijtage aan de VFO-switch.
Als je de knop eraf haalt zul je waarschijnlijk een asje zien die iets scheef zit. In dat geval zit er niets anders op dan vervangen. Wees daarbij wel voorzichtig i.v.m. beschadigen van de printplaat waar ie op gesoldeerd is. Ik zou dan ook eens proberen wat dealers in de States te contacten, anders ben je echt 6-8 weken verder indien niet in Nederland aanwezig.

suc6 Gerard PA1TX

Plaats reactie