Heil adapter omzetten

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Heil adapter omzetten

#1 Bericht door pc9t »

Ik heb een heil adapter voor kenwood samen met de Heil Proset elite, nu heb ik sinds kort een Icom IC7400.

Nu kan ik weer een adapter bestellen, maar mijn vraag is of iemand kan vertellen of je met het omzetten van pinaanlsuitingen deze kenwoodadpater kan gebruiken voor de IC7400

Ik denk dat het pin 2 naar pin 5 is, maar weet het niet zeker.

EN het proberen en vervolgens iets te beschadigen stel ik liever maar eerst de vraag.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Heil adapter omzetten

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Als je de aansluitingen omzet naar die voor ICOM lijkt mij dit geen probleem.
Noteren waar de Kenwood draden op aangesloten zijn en deze vervolgens voor ICOM aansluiten/solderen.

In het verre verleden heb ik dit ook gedaan omdat men toen geen kabeltje voor de TS830S had.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Heil adapter omzetten

#3 Bericht door Steef »

Let Op!

Bij Icom staat er spanning op aansluitingen waar je het niet wilt hebben.
Het originele verloop van Heil heeft een C tje om DC te blokken!

Zog dus dat je weet wat je doet, voordat je het doet!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Heil adapter omzetten

#4 Bericht door PD2R »

Op de Heil Website kun je speciaal "IC" elementjes krijgen om te gebruiken bij diverse Icom transceivers.
Nu kan ik zelf heel interessant de Heil website gaan napraten maar in de onderstaande link kun je het zelf lezen:
http://www.heilsound.com/amateur/tips/all_icom.htm

Hoe het allemaal precies in elkaar steekt weet ik niet maar wat ik wel weet is dat ik mijn Heil Pro Set Plus niet zomaar op een Icom kan gebruiken.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Heil adapter omzetten

#5 Bericht door pc9t »

Allen alvast hartelijk dank voor de antwoorden, ik weet dat er iets is met die spanning en als je het fout doet dat je dan een hele nare ervaring krijgt.

Dus maar even een mailtje gestuurd naar Hamshop met de vraag of de Heil proset elite met HC6 wel geschikt is voor op de IC7400 of dat je het IC element moet hebben.

En als het kan dan toch maar even een origineel verloop bestellen.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Heil adapter omzetten

#6 Bericht door andre »

dat verloopje kan je ook bij hamshop bestellen...Is dan wel niet origineel maar werkt hier al 2 jaar op mijn ic7700.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Heil adapter omzetten

#7 Bericht door PC1I »

andre schreef:dat verloopje kan je ook bij hamshop bestellen...Is dan wel niet origineel maar werkt hier al 2 jaar op mijn ic7700.
Er is misschien sinds die tijd wat veranderd bij Hamshop maar de verzameling verloopjes die ik de laatste 1,5 jaar heb opgebouwd via Hamshop zijn allemaal originele Heil's .

Maar een niet originele versie zal het ook best goed doen...
:wink:

73, Kees
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Heil adapter omzetten

#8 Bericht door andre »

PE2KM schreef:
andre schreef:dat verloopje kan je ook bij hamshop bestellen...Is dan wel niet origineel maar werkt hier al 2 jaar op mijn ic7700.
Er is misschien sinds die tijd wat veranderd bij Hamshop maar de verzameling verloopjes die ik de laatste 1,5 jaar heb opgebouwd via Hamshop zijn allemaal originele Heil's .

Maar een niet originele versie zal het ook best goed doen...
:wink:

73, Kees
Foutje... :oops: Heb hier het kabeltje nog eens goed bekeken maar staat aan beide connectors Heil op. Mag dan aannemen dat die idd origineel zijn. Het was mij altijd alleen opgevallen dat deze qua uiterlijk net even anders was als mijn kenwood en yaesu verloopjes.

Tja, heb je als je oud(er)wordt...dan moet je wat vaker je leesbril opzetten hihi
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie