Audio Problemen Icom 756 Pro III

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Audio Problemen Icom 756 Pro III

#1 Bericht door xxxx »

Heren,

Tijdens de PACC contest viel mij al op tijdens de opbouw van PA3FKN dat zodra ik 100 Watt maak op de Tranceiver dat mijn audio compleet verstoord wordt, het lijkt wel zwaar over gemoduleerd en klinkt echt nergens naar.
Als ik het vermogen dan terug draai van 5 t/m 50 watt klinkt het als een zonnetje, maar zodra ik meer dan 50 watt maak is het compleet verstoord.
Nu was dat tijdens de PACC geen groot probleem want we sturen een paar watt in de PA zodat daar weer 400 watt uitkomt dus hadden we geen last van een verstoorde modulatie, maar ergens gaat er toch iets niet goed.

Nu ben ik vanavond thuis even aan het testen geweest, zowel met de Heil Pro Set als de orginele microfoon en heb hier ook exact weer hetzelfde probleem. Het vreemde is echter wel dat zodra ik het audio via de Microkeyer II laat lopen dat het een stuk minder is, maar echt mooi klinkt het nou ook weer niet.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn, misschien toch tijdens experimenteren kortsluiting gemaakt op de vooringang en dat de boel nu defect is?

Groeten Jelle.

pd9fer
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:48
Roepletters: PD9FER
Locatie: Grootebroek (JO22oq)

Re: Audio Problemen Icom 756 Pro III

#2 Bericht door pd9fer »

Jelle,

Al eens geprobeerd een reset te doen?

Kijk tevens wat de set doet op 10 en 6M als daar in SSB je ALC als een gek tekeer gaat dan liggen er mogelijk 2 smd pin diodes uit.
Ik heb dit probleem namelijk ook gehad met een ProIII
Dit kwam door een andere transceiver die tegelijk uitzond op de frequentie waar de ProIII ook op stond.

Nadat ik de pin diodes had vervangen was het opgelost.

Succes en 73,

Ferry PD9FER
Laatst gewijzigd door pd9fer op 10 mar 2011, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Audio Problemen Icom 756 Pro III

#3 Bericht door Steef »

Het is al weer lang geleden dat ik een pro heb gehad.

Maar er staat mij nog wel iets bij van instellingen van de TX.
Dat is volgens mij ook best al uitgebreid.

Ik zou IDD ook een reset proberen.

Dan staan in ieder geval al die instellingen weer normaal.
En natuurlijk heb je de processor al uitgezet, en het toen opnieuw geprobeerd.
Wie praat luistert niet

pd9fer
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:48
Roepletters: PD9FER
Locatie: Grootebroek (JO22oq)

Re: Audio Problemen Icom 756 Pro III

#4 Bericht door pd9fer »

Mocht de reset niet helpen:

D22, D23, Q25, C109, R58, op de CONTROL pcb, daar moet je even naar kijken.

Bovenstaande onderdelen gaan snel stuk bij static of over-input
Bij mij waren het D22 en D23 die eruit lagen.

Ik heb de onderdelen gewoon bij de importeur (Amcom) voor niet te veel kunnen bestellen.

73,

Ferry PD9FER

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Audio Problemen Icom 756 Pro III

#5 Bericht door PC1I »

PD4DX schreef:Heren,

Tijdens de PACC contest viel mij al op tijdens de opbouw van PA3FKN dat zodra ik 100 Watt maak op de Tranceiver dat mijn audio compleet verstoord wordt, het lijkt wel zwaar over gemoduleerd en klinkt echt nergens naar.
Als ik het vermogen dan terug draai van 5 t/m 50 watt klinkt het als een zonnetje, maar zodra ik meer dan 50 watt maak is het compleet verstoord.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn, misschien toch tijdens experimenteren kortsluiting gemaakt op de vooringang en dat de boel nu defect is?

Groeten Jelle.
Ik heb zoiets gehad met een Pro1 en ook een Kenwood TS-850.
Ik had het niet als de bekabeling voor HRD (het audiodeel) niet was aangesloten.
In het geval van de Kenwood was de oorzaak de instelling van de audio in op de ACC plug, een VR op de printplaat terugdraaien bracht de oplossing.
In het geval van de Pro1 kon ik het niet anders oplossen dan het audiodeel van de bekabeling uit de set te halen als ik in SSB uit wilde komen. Met dezelfde bekabeling aan een IC-706MKIIG had ik nergens last van... En alle andere sets die ik na die tijd heb gehad werkten/werken probleemloos met nog steeds dezelfde bekabeling...

Verschil lijkt te zijn dat bij jou eea kennelijk alleen speelt bij hoger vermogen, bij mij was het ook het geval bij 10 of 25 Watt.

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Audio Problemen Icom 756 Pro III

#6 Bericht door xxxx »

Heren,

bedankt voor de antwoorden, als ik het zo lees dan eerst de tranceiver maar even resetten en kijken wat hij dan doet. Verder zie ik nog een aantal zeer goede tips waar ik mee aan de slag kan als resetten geen oplossing is.

Ik hou jullie op de hoogte, bedankt zover!

Groeten Jelle

Plaats reactie