Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#31 Bericht door PG0DX »

Hallo,

Bij defensie gebruikten we ook HF manpacks. (van het merk harris. als ik jouw was zou ik blij zijn met 2..3 kg lol. Afgezien van je eigen primaire dingen in de rugzak..Die Harris met wat accus, de laptop etc..geloof me hihi..Hartstikke leuk om mee te lopen...:-(

Die riem/accu varianten deden het allemaal maar "even" niet betrouwbaar en tja daar zit je dan 60km van "eigentroepen" en geen verbinding ...leg dat maar uit.

Het beste is gewoon extra accu's en die verdelen over de "groep" als die er is.
Er is veel winst te halen in het type accu.
Verder natuurlijk van te voren al nadenken en bekend maken over wanneer je gaat zenden.
Op duidelijke tijdstippen. Dan hoe je niet de hele dag het te proberen..

Eventueel zou je nog kunnen denken aan een zonnescherm oplader om de accu's weer wat input te geven...als je ergens in "rust" zit bv.

Qua antenne...
Nou, eigenlijk heel simple. Maak een dipool voor ongeveer de 80 meter band.
(das de laagste band waarop je waarschijnlijk verbinding zult maken.)
En rol gewoon de de uiteinden op. Hiermee verandert de resonantie frequentie.
Van te voren kun je het draad verven tot hoever je hem moet oprollen per band of je legt een knoopje oid.
Alle andere opties zijn onderdanig aan "kapot gaan"...kijk ik weet niet wat je gaat doen, maar als je bv gaat bergklimmen etc. en je ATUtje is kapot...tja daar zit je dan...met een stuk draad. Eind gevoed, altijd hoogohmig en niet kunnen aanpassen...einde communiciatie.

Nood antennes zijn er ook...denk aan prikkeldraad, bomen (sap in de boom..en nee ik heb het niet over rendement), Het maakt niet uit!..
Wellicht is een rolletje "struikeldraad" van defensie ook makkelijk om mee te nemen.
Kan ook prima als nood an antenne, prima geleider, en weegt niets.

Vr. gr,

Henry

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#32 Bericht door PH0NO »

Knoop doorgehakt: 817 gekocht in Rosmalen.
Tnx voor de tips. Echt een leuk compact radiootje.

Nu nog de ultieme batterijenconfiguratie vinden (LiPo/LifePo, 3s/4s, xxxxmAh).

Groeten,

Lars.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#33 Bericht door PE7EB »

Proficiat met de aankoop van dat "toverdoosje" :-)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#34 Bericht door ----- »

Veel plezier Lars met de FT-817, kleiner dan dat zijn ze er niet, met die mogelijkheden.

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#35 Bericht door PH0NO »

Tnx Eric & Marcel.

@Marcel: na onze psk qso heb ik nog wat aan de instellingen getweakt om max output te krijgen zonder oversturing. Zonder goede meter is het moeilijk vast te stellen maar ik kwam vlgs de indicator op 817 richting de 5w. Tot mijn verbazing kreeg ik na een tijd cq "geroepen" te hebben een reactie uit Quebec (589) en dat terwijl de band al bijna dood was.
Toch wel fascinerend.

Gr, Lars.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#36 Bericht door PE7EB »

Met wat voor antenne, op welke band en op welke tijd Lars? dat is wel prettig om er bij te vermelden.

Verder blijf ik graag op de hoogte van je bevindingen op accu gebied, ik ban niet zo'n bikkel als jij, maar vermaak me ook wel eens met de hobby op een duintop of tijdens de Nijmeegse vierdaagse.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#37 Bericht door PH0NO »

Hallo Eric,
Ik kwam Marcel tegen rond 14.070, vandaar de korte omschrijving.
Maar ik verbaas me ook vanavond weer over het bereik. Ik zat weer op 20m na zonsondergang rond 21u met sterke qsb en een enkel spoortje vanuit NA. Toch werd ik met 5w opgepikt door 2 canadezen, 2 usa-ers (waaronder Florida), ijsland en armenie.
Allemaal psk dus.
Antenne is zo 's avonds een hengel uit het dakraam met een draadje (de HyEndFed). Ik ga nog lol krijgen in het qrp-en...
Groeten,
Lars.
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#38 Bericht door PH0NO »

Eric, vwb die accu's - kijk even op http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=10&t=6297
daar staan mijn gedachtenspinsels op basis waarvan ik denk een kleine 3S LiPo en grote 4S LifePo4 te moeten aanschaffen.
Groeten,
Lars / PD0RLH
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#39 Bericht door fred101 »

In het boek experimental methodes in RF design staat een heel hoofdstuk over QRV met de rugzak. Dit is ideaal terrein voor zelfbouw. Echt superlichte stationnetjes met minitunertjes. Ga ik ook nog eens mee experimenteren.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#40 Bericht door kees - pa3deb »

ha collega's,

ik heb deze:
berenklauwantenne.jpg
en deze:
wdb_0132.jpg
De manpack is wel erg stoer, maar wat Henry zegt: wel wat zwaar. Als je met een auto naar je operating stekkie kan rijden is dat wel zo fijn.

Op vakantie straks op Terschelling neem ik de WDB mee. Samen met een 14,4 V accupack van mijn Black en Decker, een aantal meters draad met een stevige klem, en een mfj versa tunertje en een seinsleutel, hoop ik daar toch een beetje plezier mee te kunnen maken.
73
Kees, PA3DEB

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#41 Bericht door fred101 »

Leuk ding die WBD, zelfbouw, kitje of kant en klaar ? Vreemd band keuze, 30 en 80.
Die legerbak is wel stoer.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#42 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

fred101 schreef:Leuk ding die WBD, zelfbouw, kitje of kant en klaar ? Vreemd band keuze, 30 en 80.
Fred,

Dit is een zelfbouw kit.
http://www.qrpkits.com/dualbander.html
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Op zoek naar een lichtgewicht HF radio - tips?

#43 Bericht door kees - pa3deb »

fred101 schreef:Leuk ding die WBD, zelfbouw, kitje of kant en klaar ? Vreemd band keuze, 30 en 80.
Die legerbak is wel stoer.
hey Fred,

je eerste vraag heeft Tjeerd al beantwoord. Het is trouwens verbazingwekkend hoe goed dit setje werkt: prima rustige ontvanger en over heel Europa uitstekende rapporten met maar 8 watt maximaal (beetje afhankelijk van de voedingsspanning tussen 9 en 15 volt)
En de tweede vraag: 80 vind ik altijd een gezellig bandje, waar je dan ook maar bent. De keuze voor 30 zit hem in mijn verschrikkelijke afkeer van contesten :mrgreen:
73
Kees, PA3DEB

Plaats reactie