Kenwood TS-2000 sat probleem ?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1oxs
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2009, 18:26

Kenwood TS-2000 sat probleem ?

#1 Bericht door pe1oxs »

Als ik tijdens zenden op 70cm aan de vfo van mijn Kenwood TS-2000 draai gaat deze in standby/uit, kan hem in iedergeval niet meer bedienen.
Moet hem dan uit en aanzetten(resetten) en dan doet hij het weer.
Afhankelijk van de snelheid waarmee de frequentie veranderd doet hij dit vaker of minder vaak?
Heb er ook alleen last van met 70cm, dus bij automatisch dopplercorrectie geeft dit problemen.
Vermogen, antenne etc heeft geen invloed op dit euvel hij vindt het gewoon niet leuk.

klinkt dit bekend??

graag hulp PE1OXS Andre

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7114
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kenwood TS-2000 sat probleem ?

#2 Bericht door PE2AAB »

Uhm.. Is dit een PLL die niet schijnt te locken? Dan is dit zeker een bekend probleem!

Ziet er zo uit:
Afbeelding
Bron: www.pa3guo.com

Henk, PA3GUO heeft dit ook aan de hand gehad en dit is zijn verslag. Zeer interessant om te lezen en wellicht doe je je voordeel ermee!!
Post hier ook even of het gelukt is?

Rick

http://pa3guo.com/pll_unlock.html

P.s. Kenwood en 'dots'. leren ze het nooit? ;-)

P.s.2 Ik heb de mod even gevraagd om je onderwerp te verplaatsen naar Zenders/Ontvangers. Meer kans dat het gelezen wordt.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Kenwood TS-2000 sat probleem ?

#3 Bericht door PF1JM »

PE2AAB schreef:Uhm.. Is dit een PLL die niet schijnt te locken? Dan is dit zeker een bekend probleem!
De mijne heeft de PLL-unlock meegemaakt, maar had niet de symptomen die Andre beschrijft.
Bij een PLL unlock doet de set helemaal niks meer, nadat de set de letter U gepiept heeft. Bij mij bleek het probleem overigens een printbreuk te zijn.

Ik zou beginnen met de voeding. Stort de spanning niet in als je vermogen vraagt? Zitten alle draadjes/schroefjes in die keten wel goed vast, maakt alles wel goed contact? Een te lage voedingsspanning kan rare dingen veroorzaken. Levert dit niks op, dan de set open te maken en alle kabels één voor één los en vastmaken. Ook alle schroefjes waarmee de printjes vast zitten aan het chassis iets los en dan stevig (hand)vast zetten.
Als dit ook niet helpt, zou je het probleem voor kunnen leggen aan de gebruikersgroep op Yahoo: http://groups.yahoo.com/group/KenwoodTS-2000/
Om te posten, moet je eerst lid worden (klinkt erger dan het is, het is een gemodereerde groep), maar je kunt ook eerst het archief doorzoeken of iemand een vergelijkbaar probleem heeft gehad. Voor het doorzoeken van het archief hoef je geen lid te zijn.

Succes met de speurtocht.
Jeroen PF1JM
Smile.... Tomorrow will be worse!

pe1oxs
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2009, 18:26

Re: Kenwood TS-2000 sat probleem ?

#4 Bericht door pe1oxs »

Even ter info, het is het precies het euvel omschreven in het antwoord van PE2AAB.

Kan nu eens kijken of ik dit opgelost krijg.

PE1OXS, Andre

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Kenwood TS-2000 sat probleem ?

#5 Bericht door pb1a »

Ik heb het zelf ook gehad. Later bleek het een of andere diode geweest te zijn. Ik heb een nieuwe TS 2000 gekocht en vervolgens hem niet meer uitgebreid. Dan hoeft het PLL niet zo breed meer te kijken en loop je minder risico. Een FT 897D erbij die kan een uitbrieding wel goed aan.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Van die uitbreiding ben ik nooit kapot geweest. Gaat ten koste van de silectiviteit.
Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Kenwood TS-2000 sat probleem ?

#6 Bericht door PF1JM »

pb1a schreef: Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Van die uitbreiding ben ik nooit kapot geweest. Gaat ten koste van de silectiviteit.
Gr. Anne PB1A
Goh, leg eens uit?
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Kenwood TS-2000 sat probleem ?

#7 Bericht door pb1a »

Als je je set kamer breedt maakt moeten je filters ook verder kijken dan 2 Mhz op 2 meter en 10 Mhz op 70 cm.
1. Gaat sneller out of lock.
2. De q factor van je kring moet verder kijken
3. Ik kwam op 300 Mhz en een beetje PI2NOS tegen. Klopt dus geen zak van!

Oplossing een ontvanger of een scanner heb je voor weinig tegenwoordig.
Voor meer info omtrent Q factor etc zie: http://pb1a.xs4all.nl/ online cursu of http://pb1a.xs4all.nl/html/html/index.html
Ik hoop duidelijk genoeg. Valt niet in 2 zinnen uit te leggen HI

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Kenwood TS-2000 sat probleem ?

#8 Bericht door PF1JM »

pb1a schreef:Als je je set kamer breedt maakt moeten je filters ook verder kijken dan 2 Mhz op 2 meter en 10 Mhz op 70 cm.
1. Gaat sneller out of lock.
2. De q factor van je kring moet verder kijken
3. Ik kwam op 300 Mhz en een beetje PI2NOS tegen. Klopt dus geen zak van!

Oplossing een ontvanger of een scanner heb je voor weinig tegenwoordig.
Voor meer info omtrent Q factor etc zie: http://pb1a.xs4all.nl/ online cursu of http://pb1a.xs4all.nl/html/html/index.html
Ik hoop duidelijk genoeg. Valt niet in 2 zinnen uit te leggen HI

Gr. Anne PB1A
1. Klinkt aannemelijk
2. Je doet niks met de filtering als je de modificatie uitvoert. De selectiviteit is net zo goed of slecht als het was voor de mod.
3. Klopt inderdaad geen zak van. Zonder de mod had PI2NOS daar ook gezeten, alleen had je dat niet geweten.

Jouw info gaan we eens naar kijken, waarvoor dank.
Smile.... Tomorrow will be worse!

pe1oxs
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2009, 18:26

Re: Kenwood TS-2000 sat probleem ?

#9 Bericht door pe1oxs »

Zo toch maar de set eens opengemaakt en de aansluiting van het filter gecontroleerd omschreven door PA3GUO, deze hebben bij mijn set de normale lengte.
Heb hierna de coax kabels eens bekeken of ik deze kon verleggen, dit was inderdaad mogelijk met twee kabels op de PCB print.
Deze liepen naast elkaar, heb deze zover mogelijk uit elkaar gelegd.
Hier heb ik het bij gelaten en de set weer dicht gemaakt.

Probleem is weg, pll locked weer!
Dit alles in 30 minuten, bedankt voor de info!

PE1OXS

Plaats reactie