EMC-probleem in de auto

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

EMC-probleem in de auto

#1 Bericht door PH7W »

Hallo allemaal,

Sindskort heb ik een Yaesu FT-7800 in de auto. Het vermogen van deze set is schakelbaar in vier stappen. Op 5W en 10W kan ik gewoon werken op 2m en 70cm, maar als ik schakel naar 20W of 50W (2m) / 40W (70cm), gaat de richtingaanwijzer sneller knipperen als ik die aanzet en tegelijk zend.

Ik heb geprobeerd om een dummyload aan te sluiten, en dan is er niets aan de hand. Ik heb daarom de conclusie getrokken dat de elektronica die de richtingaanwijzer laat knipperen niet goed tegen het EM-veld kan en de kabels die naar de lampjes lopen wellicht als antenne werken.

Ik heb in het dashboard al vanalles geprobeerd met ferrietfilters, maar dat lost het probleem niet op.

Wie heeft er tips?
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Reactie.

#2 Bericht door PE1PUP »

Hi Jorg,

Zou je wat meer kunnen melden over het type antenne wat je gebruikt wanneer deze "storing" optreed? Waar is deze geplaatst? Wat is het model en afmetingen? (zelfbouw?) Wat voor een type kabel gebruik je? Hoe loopt deze kabel van je set naar je antenne? Wat voor een connectoren? Gebruik je filters of 2-/3-band splitters/combiners?

Je geeft aan dat je in het dashboard al vanalles hebt geprobeerd. Je set zit dus in het dashboard. Op de plaats van de radio? Of er naast? Of meer onder het dashboard, of juist er op? Welke boordspanning gebruik je voor het voeden van je set? De radio-kabel? Of toch de sigaretteketet-plug?

Kortom; heel wat vragen, want de opstelling van het een en ander zal zeker een grote invloed hebben.

Wat wellicht als "experiment" nog wel even de moeite waard is, is om je dummy-load test nogmaals uit te voeren, maar dan niet de dummy dicht op de set aansluiten, maar daar waar de antenne normaliter is opgesteld, en liefst dan ook nog met de kabel die je aan je antenne hebt zitten. Of een gelijkwaardige kabel die dezelfde "weg" door je auto volgt. Dan kun je uitsluiten of het de antennekabel is die de (veld) probelemen veroorzaakt, of toch de antenne (plaatsing).

Groetjes, Johan.

P.S. Ik ben van plan een dezer dagen naast m'n autoradio/navigatie/CD-doos een 2-meter en een 70 cm set te monteren, voorzien van een 2-band splitter (zelfbouw) en een raam-buiten-combi-antenne, en voorzie hier ook wel de nodige instraalperikelen te moeten gaan oplossen, alhoewel ik wel wat minder zendvermogen zal gebruiken.....
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#3 Bericht door PA3GVQ »

Hallo Jorg,

Een collega van mij had ook allerlei gekke dingen met zijn oude model Astra als hij met 70cm op de porto ging zenden. Het ergste was nog wel het inhouden van zijn motor als hij in de auto ging zenden op 5 Watt.

Ik denk dat het heel belangrijk is waar de antenne staat op een auto. Het beste is altijd nog een antenne boven op het dak, al vinden sommige mensen dat wat minder mooi.

Ik heb zelf ook al veel kachten gehoord bij on-glass antennes bij GSM telefoons op de voorruit. Die geven zoveel veld als ze niet goed afgestemd zijn, dat ook van alles spontaan gaat knipperen enz.

Maar ik ben ook benieuwd naar de gegevens van jou mobiele opstelling.

Edwin

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Antenne antwoord.

#4 Bericht door PE1PUP »

Hi Jorg,

Nog even wat meer info van mijn kant: Ik heb zelf zo'n 4 jaar ervaring met een JWX raam-antenne. Zie onderstaande URL voor wat achtergrond informatie, maar ik denk dat je 'm wel kent....

:arrow: http://www.xs4all.nl/~hanvu/jwx.html

Ik heb 'm altijd in een van de achter-portier-ramen gebruikt, en nooit problemen gehad met m'n Bosch 2-meter set in mijn dashboard. Echter, ik kwam nooit boven de 10 Watt uit. Ik ben zelf erg tevreden over deze antenne, omdat 'ie voor 2 m en 70 cm werkt, en geen aanpassingen in de auto vergt. Ik rij namelijk een lease auto, en om de een of andere reden vind de lease-firma het boren en schroeven in de auto niet echt leuk... 8)

Een dak-kleefvoet antenne vind ik zelf niet echt een prettige optie, omdat deze toch je lak beschadigen (weer problemen met de lease firma...), een kabeldoorvoer naar binnen nodig hebben (een raampje op een kier fluit zo irritant), en bij hogere snelheden vind ik het gewoon een wat minder prettig idee. Hij zal wel goed kleven, maar toch.....

Echter een collega van mij gebruikt ook deze JWX in het achterraam, op een stevige all-mode multiband set onder z'n stoel gemonteerd (met remote control op 't dashboard), en hij meldde me dat ook hij bij zo'n watje of 40 problemen had. Hij is dus wat voorzichtiger geworden met het maken van mobiel vermogen. Ik meen dat bij 40 Watt zelfs zijn motor afsloeg...

Wellicht zijn er meer amateurs die hier wat ervaringen met mobiele installaties kunnen/willen plaatsen??? Het zend vermogen lijkt toch de grote boosdoener, in combinatie met de antenne plaatsing...

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

#5 Bericht door PA0KLS »

Jorg,

bij een vorige auto die ik had stond nota-bene in het instructieboekje dat je met een portofoon in de auto niet meer dan 1W vermogen mocht maken, omdat anders de computer voor het motormanagement dingen ging doen die niet de bedoeling waren. In die auto had ik een set die 50W maakte, zowel op 2m als op 70cm, zonder problemen, maar wel met een spriet midden op het dak. Zo'n beetje alle auto's hebben geen last van HF, als je dat maar buiten de deur afstraalt.

Ik heb daar in het begin mee rondgereden met een magneetvoetantenne. Die zette ik altijd binnen achter de achterbank tegen diefstal als de auto ergens stond, maar ik vergat dan wel eens om hem weer buiten te zetten bij vertrek. Nou dan werkt het op de wat kortere afstand toch wel, maar dan ging steevast de computer aan de haal.

Dus de antenne buiten zetten en je problemen zijn voorbij. Ik wil wel een gat boren in je dak hoor! In mijn Corsa loopt de kabel gewoon door het interieur heen naar de set. Nooit last van gehad. Zelfs de XYL heeft zich er mee verzoend.

73, Klaas

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#6 Bericht door pe1rcd »

In de opel astra die ik van me vorige baas stond in de handleiding de auto een lijstje met golflengtes en het maximaal vermogen wat je kon gebruiken zonder invloed op de auto te hebben. Volgens mij was dit wel met een buiten antenne.

De grap was dat het lijstje allemaal amateur banden betrof. :twisted:

In de handleiding van de zafira stond dit lijstje ook.
bouwjaar 1973,

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#7 Bericht door PH7W »

Heej, kijk...da's mooi! Mijn ouders rijden ook in een Zafira dus ik zal de handleiding daarvan eens lezen.

Ik gebruik de set overigens op dit moment op 10 W naar alle tevredenheid. Ik kan er dus best mee leven, maar een keer in het probleem duiken lijkt me erg interessant. Momenteel volg ik op school het vak EMC, dus wie weet kunnen we er een leuke case van maken ofzo. :wink:

Zodra ik klaar ben met de andere knutselactiviteiten in/aan de auto zal ik een keer wat foto's maken van de antennesituatie enz. Een foto zegt meer dan duizend woorden, nietwaar?
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

#8 Bericht door PD2RLD »

Ja, en ook ik heb dit probleem helaas... :P

Ik gebruik APRS in de auto, de KF161 tracker, samen met een TM702 van Kenwood. Deze geeft zo'n 20/25 Watt op 2meter. Dit hangt samen aan de kleefvoetantenne (5/8-golf) en die staat midden op het dak.
Achterin de kofferbak ligt een subwoofer en die bromt behoorlijk als de zender inschakeld.

Het maakt weinig uit waar ik de antenne plaats, voor, midden of achterop de auto, het probleem blijft bestaan. Overigens heb ik geen last van verdere instraling die gevolgen heeft voor andere dingen, zoals lampjes op het dashboard die gaan branden of knipperen.

Het betreft puur mijn woofer die gaat brommen en dit is alleen bij 20/25 Watt. Kan hier nou echt niks aan gedaan worden? Ferrietkralen helpen overigens bij mij ook niet :(

Roland.
Laatst gewijzigd door PD2RLD op 21 mar 2006, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#9 Bericht door PH7W »

Hallo Roland,

Is dat een actieve subwoofer (of eentje met een losse versterker eraan) of is het een passieve subwoofer? In het geval van een actieve subwoofer of losse versterker kun je eens proberen om het audio lijnsignaal van de ingang los te halen. Op die manier kun je kijken of het ongewenste signaal via je audio lijnsignaal of via je voedingslijn binnenkomt.

Ik heb met mijn subwoofer niet zoveel problemen. Alleen als ik de mijn set (een Yaesu FT-7800) op maximaal vermogen zet (50 W) hoor ik bij het in- en uitschakelen van de zender duidelijk een "plop" uit de subwoofer komen. Van een bromsignaal is bij mij echter geen sprake.

Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

#10 Bericht door PD2RLD »

We gaan morgen (als het ff droog is) eens ff testen... Het betreft trouwens een woofertje met ingebouwde versterker. Ja, heel apart ding, maar rede genoeg om er eens mee te testen... Morgen dus een reply...

Roland.

Gebruikersavatar
PD0RF
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:56
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: EMC-probleem in de auto

#11 Bericht door PD0RF »

Een dergelijk probleem had ik ook met een auto van Japanse makelij uit het bouwjaar 1990.
Ik had altijd een kleefvoet achter op het dak van de station staan.
Tijdens zenden gingen de knipperlichten erg vreemd doen en zelfs hoorde ik het inschakelen van de zender op de speakers van de autoradio.

Goede coax doet al wonderen bv aircell , is dat niet mogelijk dan wil het verleggen van de coax ook wel eens uitkomst bieden.

73 Rene PD0RF

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: EMC-probleem in de auto

#12 Bericht door PD2RLD »

Oeps! Wat slordig! Zie net dat ik nog een replay moest schrijven een half jaar terug, SCHAMEN! :oops: :oops:

Ik heb inderdaad ook een japanner, 'n Hyundai Excel uit 1999.

Het is een woofer met aansluitingen voor de spanning en met aansluitingen voor de speakers. De speakers heb ik er even af gehaald en het bromde nog steeds! Dus, de inslag komt op de voedingsdraad terecht. Condensatoren plaatsen had geen enkel effect, het blijft nog steeds brommen.

Nou heb ik dus ook een kleefvoet met een antenne van 1,5meter ofzo, maar, met de standaard RG58-coax eraan. Zou aircell echt zoveel schelen? In elk geval is de demping met aircell wel veel minder.

Verleggen van de kabel heeft niet zo heel veel invloed trouwens, het blijft best wel irritant. Overigens is het alleen de subwoofer waar de plop en brom op te horen is, op de normale luidsprekers hoor ik nagenoeg niks.

Roland.


Update_1; Even nog een reactie, ik zit net ff het topic terug te lezen en ik ga het morgen eens anders doen... Ik pak nu de voeding die ook gebruikt wordt voor de subwoofer. Deze voeding komt van de autoradio en is met die simpele M3-klemmen afgetakt. Ik ga morgen eens effe een kabeltje maken voor de sigaretten-plug, kijken of dat echt zoveel scheelt...

Update_2; Zojuist even met de schroevendraaier en wat kabel aan de slag geweest, met de spanning uit de sigarettenplug, heb ik alleen nog een plop op de woofer. De brom die ik had tijdens het zenden, is geheel verdwenen. Met die plop kan ik nog wel leven, morgen dus maar even de kabel netjes wegwerken en proberen om de spanning van de sigarettenplug af te halen, zo'n stekker is ook niet alles.

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#13 Bericht door PA3GVQ »

Hallo Roland,

Fijn om te lezen dat je door veel expirimenteren toch weer een stapje verder gekomen bent.

Misschien een leuke tip van een ex-collega op mijn werk. Hij had zo'n zelfde probleem ook met een GSM in zijn car-kit. Hij is met zijn GSM in de hand gaan bellen en heeft zijn telefoon op verschillende punten bij zijn bekabeling gehouden.

Door het schakelende signaal van het GSM toestel kon hij snel de bron van de ellende vinden..

Dat was bij hem niet de bekabeling, maar directe HF instraling in de kast van de subwoofer. Na open maken bleek dat alles maar los/vast in die kast zat en niets afgeschermd.

Hij heeft toen alles door nette afgeschermde kabels vervangen en hier en daar van die ferriet klemmen gemonteerd. Toen had hij zelfs bij het starten van het gesprek geen problemen meer.

Edwin

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

#14 Bericht door PD2RLD »

Ik heb het even bekeken, even opgepropt en in een onmogelijke houding in de auto gelegen, t'is mij de moeite niet waard om zoveel overhoop te halen om ergens een andere voedingslijn vandaan te halen.

We laten het mooi zoals het is, de woofer, tja, is niet echt afgeschermd, maar ach, de radio wat harder zetten lost het ploppen ook op :lol:

Roland.

Plaats reactie