Condor / TMC 84 en 4 meter

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa4kw
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 okt 2008, 16:40
Locatie: Mellionnec Bretagne Frankrijk

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#16 Bericht door pa4kw »

Egbert,

Bedankt voor de info's...in jouw laatste post staat zeer bruikbare informatie!
bedankt voor de uitleg.

Ik kan nu eproms maken voor de condor/tmc84 voor 70MHz

groeten van Hans

pa4kw
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 okt 2008, 16:40
Locatie: Mellionnec Bretagne Frankrijk

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#17 Bericht door pa4kw »

Ik heb de mogelijkheid om eproms te maken voor de tmc84 voor 70MHz,

3 mogelijkheden:

1) Alleen een .bin-file aanleveren en zelf de eprom uit de set halen, leegmaken en opnieuw branden (geen onkosten)

2) de Eprom bakken en opsturen.
Dit kan als je een eprom 2716(bijv de oude uit de tmc84) naar me opstuurd, dan kan ik hem leegmaken en bakken en terugsturen , Prijs: portokosten voor het terugsturen!

3) Een nieuwe eprom bestellen,die gebrand je kant op komt , Prijs: portokosten plus kosten voor eprom

4) langkomen met de set op afspraak

ik zal en webpagina maken met de nodig info's erop.(is over aan paar dagen actief)

met een bestel lijst en gegevens enz enz.
De link maak ik hier wel bekend (als het mag)


Groeten van Hans, pa4kw

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#18 Bericht door pe5ed »

nu nog een bron voor die dozen .... Hoewel, 10 maart Rosmalen ?

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#19 Bericht door PA2OLD »

Ik werk met een Teletron TMC 84 op de 4 meter band.
Tijdens zenden met vol vermogen (± 9 watt) wordt het koelblok behoorlijk warm tot bijna heet.
De set trekt dan zo'n 2,5 - 3 ampère (precies heb ik het niet gemeten, de Amp meter van de voeding gaf dat ongeveer aan), is dat normaal voor een TCM 84?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#20 Bericht door PA2LAD »

PA2OLD schreef:Ik werk met een Teletron TMC 84 op de 4 meter band.
Tijdens zenden met vol vermogen (± 9 watt) wordt het koelblok behoorlijk warm tot bijna heet.
De set trekt dan zo'n 2,5 - 3 ampère (precies heb ik het niet gemeten, de Amp meter van de voeding gaf dat ongeveer aan), is dat normaal voor een TCM 84?
Tijdens het zenden is dat normaal. In rust (en bij ontvangst van een tegenstation) zou dat afhankelijk hoe hard de volumeknop staat, zeker niet meer mogen zijn dan 1 Ampere.
Het kan zijn dat de tuning van de eindtrap niet meer klopt. Blijft de stroomsterkte in rust ook hoog na eenmalig zenden, dan heb je kans op zelfoscillatie.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#21 Bericht door PA2OLD »

PA2LAD schreef:Tijdens het zenden is dat normaal. In rust (en bij ontvangst van een tegenstation) zou dat afhankelijk hoe hard de volumeknop staat, zeker niet meer mogen zijn dan 1 Ampere.
Het kan zijn dat de tuning van de eindtrap niet meer klopt. Blijft de stroomsterkte in rust ook hoog na eenmalig zenden, dan heb je kans op zelfoscillatie.
Ik heb vanmorgen even met de ampere-meter gemeten, in RX 0,578 A TX low 1,66 en High 3,80 A.
Verder zal controleren of de RX stroom weer keurig terug komt na zenden.
Ik meet op de plug (aan de radio) 13,8 V en bij zenden 13,78 Volt.
Als ik dat op de voeding doe, gaat de voedingspanning bij TX van 13,8 naar over de 16 Volt, lijkt me instraling op de kabel of op de meter maar ik zal eens experimenteren met ferriet clamps.
Welke waarde C zou ik, gezien de 70MHz band frequenties kunnen plaatsen op de uitgang van de voeding? (analoge 10Amp 13,8 Volt)
Ik zit er aan te denken om een klein ventilatortje achterop het koelblok te plaatsen die ik dan langzaam laat draaien zodat het geluid laag is maar net even voor een luchtstroompje zorgt.

Heeft er al iemand ervaring met het plaatsen van een Goldcap condensator in de Teletron TMC84?
Als ik de spanning er af haal duurt het niet lang voor het ding terugvalt in de standaard instelling en dat is buiten de 70MHz.
Een overbrugging van spanningsloosheid zou minstens 48 uur moeten zijn, kan zo'n Goldcap dat overbruggen?

Voor mij is zo'n Conder of Teletron iets geheel nieuw, ik heb die Conder rage gemist :roll: :lol:
Ik heb al wel veel gevonden op het internet maar heeft iemand nog tips of een niet te missen website?

Vast dank voor de reacties.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#22 Bericht door pa0ejh »

Hallo Ben.

De stroomopname en warmte ontwikkeling lijkt mij niet juist voor een Condor.

Heb zojuist mijn Condor gemeten 2,75A bij 13.7V en ik meet 10W op de Dummyload
en minimale verschillen als op de antenne.

Die GoldCap is overbodig als je geschikte Software hebt , de mijne komt altijd op 70.450 terug en ik kan ook niet buiten de band zenden.....

Heb je de SWR van je antenne wel eens gemeten??
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#23 Bericht door PA1Bj »

Hallo Ben,

Een ventilator is normaal niet nodig. De condor is degelijk en kan er wel tegen.
Voor HF-ontkoppeling zou je kunnen proberen een c van 500 a 1000 pf te plaaten
Die hebben een XC van ca. 5-2 ohm. Een ringkerntje dichtbij de voeding kan ook helpen.

Ik gebruik zelf een pi-filtertje achter de condor.
http://3.bp.blogspot.com/-qlqaxWP867A/T ... filter.gif
Vooral als je swr bijv. ca. 1,5 a 2 is, kun je het vermogen, dat reeel naar de antenne gaat, daarmee meestal wat opkrikken en bovendien het rendement
van de eindtrap verbeteren.

Er zijn sites met info: o.a. die van
http://members.home.nl/apm.de.haas/

succes!

73 PA1BJ

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#24 Bericht door PA2OLD »

Allen hartelijk dank voor de tips!!
De SWR heb ik uiteraard gemeten, maar eerst had ik het antenne aan een antenne-analyzer 'gehangen' en afgeregeld.
De SWR zag er op dat ding prima uit. Daarna nog eens gekeken met de SWR meter aan de set en die gaf 1.15:1 aan dus prima.
Ik heb gemerkt dat als ik de radio opstart dat dit soms niet helemaal goed gaat en dan gaat de radio vanzelf zenden.
Als ik dan het ding uitzet en opnieuw aanzet meld de radio zich met 2003 en start dan normaal op (70.450MHZ).

Ik hou de stroom voorlopig wel even in de gaten.
Ik kan niets met de eprom software, heb geen spullen daarvoor bovendien werkt de radio verder goed.
Dus een Goldcap is een oplossing die ik zelf kan regelen, zou een C van 0,1F en 5,5 volt voldoende zijn?
Die Goldcap dingen zijn bovendien niet duur.
tcm84.jpg
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PE1DHR
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mar 2008, 10:10
Locatie: Oosterhout NB

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#25 Bericht door PE1DHR »

hallo, heeft iemand de originele PTT [EPPCON] software voor 4 meter. die was voor de politie maar misschien accepteert die geen frequenties onder 80MC ? de versie die ik heb gaat niet lager dan 2 meter

PE1DHR
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mar 2008, 10:10
Locatie: Oosterhout NB

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#26 Bericht door PE1DHR »

Bedankt Egbert, ook voor de duidelijke uitleg. werk perfekt !!
de oude "gehackte" vfoza eprom die in omloop was, was maar behelpen

groeten

Bert PE1DHR
pa0ejh schreef:Voor wie over een Epromprogrammer beschikt heb ik een Blanke BIN file voor de 4M Condor
dus niet voor de Condor3000 of 4000!.

Blank bedoel ik met , er staat geen Call in , behalve de eerste letter 'P' , hi.
de 5TVO code staat op 12345 , gebruik hiervoor je eigen code , als je die hebt.

De Condor heeft 2 VFO's geen Shift en Ctcss is mogelijk als die in je Condor zit.

Vfo1 start op met 70.450 en Vfo2 start op met 70.300 , het scannen gebeurt
van 70.300 t/m 70.500 , volgens het Regio1 Bandplan voor FM.

Je moet dus zelf de BIN file Editen , dit kan in de meeste Programmers , anders
een HEX Editor dowmloaden ven het Inet.

De BIN file is gemaakt volgens de OZA listing en het heeft ff geduurd voor ik er
helemaal uit was , en met de hulp van een mede amateur die al eens wat had
gemaakt voor de 6M Band.

Helaas zit op 70.400 een product van de 6.4Mhz Ref.Osc , en wel de 11e Harm.
dat kan wel een voordeel zijn als je geen Meetzender hebt voor het afregelen , hi.

Hoe e.e.a moet staat in de beschrijving , heb je interesse stuur mij dan ff een PB.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#27 Bericht door pa3kc »

Mijn 84 doet 15 watt.

Heeft iemand een bedienings-handleiding van het ding?

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#28 Bericht door PA3BAS »

Zoek een handleiding van de condor 16 of 46. Gaat hetzelfde. Google maar eens op pa3eki.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#29 Bericht door pa3kc »

pa3bas schreef:Zoek een handleiding van de condor 16 of 46. Gaat hetzelfde. Google maar eens op pa3eki.
Dank je wel. Dat zijn leuke dingen die condors :D

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#30 Bericht door Remco »

Ongeveer acht jaar geleden kocht ik in Rosmalen 'voor je weet maar nooit' een maagdelijke Condor46.
Kostte me destijds 10 euro, inclusief slede en een (Peiker)microfoon mét originele 5 pins DIN-plug ; -)

Toen ik mijn Condor46 onlangs ergens in een doos terugvond en ging Googlen, vond ik enkele sites omtrent het geschikt maken voor 70cm.
Het blijft een leuk klein doosje en het ingeslagen 'eigendom ptt' doet herinneren aan vervlogen tijden.

Ik heb de modificaties doorgevoerd en kreeg mijn Condor eenvoudig aan de praat.
Noot: bij mij is de 1p5 parallel aan de RX-VCO-spoel wel aan de minimale kant.
Ik moest het RX-VCO-kerntje er uitlaten om een regelspanning te realiseren die binnen 430 – 440 MHz goed was.
M.i. zou 2p2 of 3p3 beter zijn, maar ik ben te lui om dat nu nog te wisselen omdat ik het metalen kapje al heb vastgesoldeerd ; -)
Trouwens, op basis van 'het schema' concludeer ik dat de TX-VCO-modificatie al aanwezig moet zijn, nl. 'soldeerdruppel' H.
Of dit in mijn Condor46 aan de orde is, heb ik (nog) niet gechecked.

De frontend spoelkernen zijn van messing, hetgeen betekent dat de inductie van de spoelen afneemt als je de kern(en) indraait.
Ik moet nog wat tweaken inzake de ontvangstgevoeligheid want ik haal nu 'slechts' ca. -115 dBm bij 12 dB SINAD.
Dat zou nog wel ~10 dB beter moeten kunnen.

Misschien dat ik de 5k6-weerstand die de varicaps van de RX-spoelen voedt (aldus de gepubliceerde informatie), moet wijzigen.
Aan de 4094's (J1 en J2) zitten weerstandarrays die m.b.v. bitpatroontjes geschakeld kunnen worden om hiermee VCO-regelspanningen
(en de varicapspanningen in het frontend) te variëren.

Of... toch 2p2 – 3p3 parallel aan de RX-VCO-spoel zetten. Ik zie wel.
Ik zie trouwens in 'het schema' dat 'soldeerdruppels' C-G extra capaciteit aan de frontend- en mixerspoelen realiseren.
Of dit in mijn Condor46 ook het geval is, heb ik (nog) niet gecontroleerd.

Grappig is ook om te zien dat, na modificatie van het TX-VCO, er >10W output meetbaar is zonder enige afregeling van de zender verder.
Lang leve de breedband eindtrapmodules ; -)

Ik erger(de) mij aan de weergave van de '6' en '9' cijfers op het display en was benieuwd naar de sourcecode van de software.

De sourcecode (VFOza 2.8f), die op 8 augustus 2011 in dit forum is gepost door 'oza'.
(ik neem aan dat dit PE1OZA is, de auteur van de software ??), heb ik nageplozen.

Al snel kwam ik er achter dat de '6' en de '9' op de displays een hardwarematige kwestie betreft en wordt veroorzaakt door de
4511 BCD naar 7 segment decoder. Dus geen tailing '6' en/of '9', tenzij de BCD naar 7-segment decoders worden vervangen.
Dat is me teveel werk.

Het is erg grappig om te zien dat de auteur van de geopenbaarde source en ik in dezelfde periode (medio jaren '90)
voor dezelfde microcontroller software hebben geschreven, alleen voor twee verschillende apparaten en met twee verschillende assemblers.
Hij voor de Condor (8039 met TASM), ik voor een ATF2-telefoon (8040 met PseudoSam A48), die ik met andere software tot repeater (PI2FYM) had hervormd.

Mijn Condor bevat een 8039 microcontroller. Dit is een modernere versie van de 8040 met (nagenoeg) dezelfde instructieset en
met dezelfde I/O-expanders (8243). Dus ... 'eitje' ; -)
Hoewel..., om mijn mindset 17 jaar terug in de tijd te zetten, vergde enige mentale lenigheid.

Wat mij opvalt, is dat er veel wordt gepost/geschreven over de Condorsoftware en dat velen
EPROMs aanbieden die met 'peeken' en 'poken' d.m.v. allerlei 'geheimzinnige tooltjes' customised worden.
Ook al schijnt OZA 'van het toneel verdwenen te zijn', in de afgelopen 15 jaar heb ik niet kunnen herleiden dat iemand
anders zich heeft ontfermt over Condorsoftware.
Als er geen source beschikbaar zou zijn, dan zou je toch zelf iets (beginnen te) schrijven, dunkt me?

Goed, ik heb de 70cm 2.8f source bekeken. De code assembleert goed met 'dosemu' onder linux en de resulterende
BIN-file werkt bij mij prima na 'in EPROM blazen'.

De geopenbaarde source is vreselijke spaghetti en lijkt wel alsof deze van een disassembly afkomstig is,
gezien de vele 'nummerieke' labels, ';' (comments) na elke regel alsmede het uitblijven van b.v. equ's aan het begin van de source.
Ook de comments vind ik minimaal, maar er is wel wat van te begrijpen.
Het switchen tussen memorybanks kan debet zijn aan de spaghetti, alsmede de 'geforceerde' org's.
Dit laatste zal wel te maken hebben met de EPROM 'peekers & pokers' ; -)

Ook ontdekte ik wat kleine 'foutjes' die kennelijk niet van invloed zijn (geweest).
Voorbeeld: bij selecteren van J13 na opstarten wordt P25 van de 8039 (per ongeluk?) ook laag gemaakt.
Zo zitten er nog wel wat andere dingetjes in.

De auteur van de geopenbaarde sourcecode moet 'er helemaal ingezeten hebben' resp. 'het totale hardwareplaatje
van de Condor in zijn hoofd gehad moeten hebben'.
Hij moet er, zoals ik de source lees, destijds heel veel tijd in hebben gestopt.

Als ik het (ook op dit forum geposte) 'Condorafregeldocument' bekijk (is soms onduidelijk, lijkt wel een gescand document
van een copie van een copie van een copie van.... een copie ; -), zitten er in de Condor een aantal hardwarematige arrangementen
die echt tot (softwarematig) nadenken en uitpluizen moeten hebben genoopt.

Voorts zitten in de source 'beveiligingen' die er eenvoudig uit te coden zijn.

Tijdens het uittesten van de source kwam ik erachter dat de 'piepjes' het niet deden als ik b.v. mijn shift probeerde in te stellen.
Ook de callgever werkte niet, alhoewel het groene ledje wel juist knipperde.
Ik dacht eerst dat ik in de source iets was vergeten aan te zetten, maar ontdekte al snel dat de FX003-chip
(selective call tone decoder) in mijn Condor ontbreekt. De programmeerbare 4526 4-bit down counters
(J15 en J16, zitten aan P4 en P5 van J13) lijken de 560 kHz-clock van de FX003 te gebruiken.
Als iemand (hier) nog zo'n chip heeft, graag!

Wat ook interessant is, is dat de Condor46 twee synthesizers (MC145158) heeft, zodat het mogelijk moet zijn
om met een (ja, ... 1 ; -) Condor46 een repeater te maken.

Tot zover mijn Condorperikelen.

Remco PA3FYM

Plaats reactie