Condor / TMC 84 en 4 meter

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#46 Bericht door pa3kc »

Dit is zo maf zeg. Nu lockt hij wel op 70mhz.

Wat ik gedaan heb is op # gedrukt, dan vervolgens linksom gedraaid van 80 tot helemaal onderaan 01 dan verspringt ie naar 99, verder naar beneden gedraaid naar 70 en daar laten staan. Daar begon ie direkt te ontvangen.

Dit is na dat hij al minstens 15 minuten aanstaat. Dit had ik ook al toen ik hem net in mijn bezit had.

Ik ga eens kijken of ik dit kan her produceren door hem even uit te laten staan van de bosch voeding af.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#47 Bericht door PA2LAD »

Zoals ik het nu kan overzien onthoud je radio niet de ingestelde gegevens als hij uitgezet wordt.
Zit er een backupaccu in? Zoja, dan kan die rot zijn.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#48 Bericht door pa3kc »

Ik heb geen idee of er een backup batterij in zit of waar die zit. Ik zal het schema eens bekijken.

Zojuist kon ik via de eerdere weg de set locken op 70mhz door linksom rond te draaien van 75 tm 00/99 naar 70mhz. Dit werkte wederom.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#49 Bericht door PA2LAD »

De richting waarin je draait is niet belangrijk. De stand wel :wink:
Wat ik bedoel is: je hebt hem nu op die 70 MHz gezet en dat moet die radio ook staan als de spanning er af geweest is. Backup accu`s houden het geheugen onder spanning en zodoende is je set na inschakelen weer terug in dezelfde stand als bij uitschakelen. Die accu kan ook een vette condensator van 0,22-0,47 F (lees goed: Fahrad !) zijn.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#50 Bericht door pa3kc »

Dat is het rare met dit exemplaar.

Hij geeft op het scherm aan dat de zender op 70 staat, maar staat daar niet op als je begint te zenden. Dus hij geeft 70 aan maar zend/ontvangt daar niet. Pas naar dat trucje wat ik deed wil ie 7 vd 10x terug locken op hetgeen wat op het scherm staat.

oza
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2011, 14:48

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#51 Bericht door oza »

Remco schreef:De sourcecode (VFOza 2.8f), die op 8 augustus 2011 in dit forum is gepost door 'oza'.
(ik neem aan dat dit PE1OZA is, de auteur van de software ??), heb ik nageplozen.
Klopt, kwam toen mijn spullen tegen in een archief en had toen bedacht om het vrij te geven.
Er staat nog wel een copyright melding in de source, maar ik heb de spullen gepost zoals ze waren toen ik stopte.
Het kan dus vrij gebruikt / veranderd worden.
Remco schreef:Het is erg grappig om te zien dat de auteur van de geopenbaarde source en ik in dezelfde periode (medio jaren '90)
voor dezelfde microcontroller software hebben geschreven, alleen voor twee verschillende apparaten en met twee verschillende assemblers.
Hij voor de Condor (8039 met TASM), ik voor een ATF2-telefoon (8040 met PseudoSam A48), die ik met andere software tot repeater (PI2FYM) had hervormd.
Ik heb toen repeater aanpassingen gemaakt voor de condor16 en de Philips ATF2.
Ben er toen veel mee bezig geweest, kende de condors al van de PTT en toen de eerste vrij kwamen ben ik er mee bezig gegaan.
Toen Bosch Pfitzner overnam verdween ook hun software man en heb ik ook andere software aangepast en gemaakt.
Het stopte voor mij zo'n beetje toen we bezig waren met de Traxis / 3000 / 4000 series om te bouwen. Daar kon veel meer mee.
Remco schreef:De geopenbaarde source is vreselijke spaghetti en lijkt wel alsof deze van een disassembly afkomstig is,
gezien de vele 'nummerieke' labels, ';' (comments) na elke regel alsmede het uitblijven van b.v. equ's aan het begin van de source.
Ook de comments vind ik minimaal, maar er is wel wat van te begrijpen.
Het switchen tussen memorybanks kan debet zijn aan de spaghetti, alsmede de 'geforceerde' org's.
Dit laatste zal wel te maken hebben met de EPROM 'peekers & pokers' ; -).
Tja, het is eigenlijk een kleine processor die met een truukje meer ROM kon addresseren.
Gevolg is wel dat je met programmeren rare dingen moet uithalen om alles in de beschikbare ruimte te krijgen.
Alles is handmatig geschreven, maar door adreslabels te gebruiken hield ik overzicht waar alles in het adresbereik terecht kwam
en kon ik verifiëren tegen disassembler output.
Tja, ik had genoeg aan mijn comments, het overzicht zat in m'n hoofd.
Ik zat er ook diep in en er is veel tijd in gegaan, het was ook best leuk en leerzaam.
Het werd niet leuk meer toen anderen de software in ROMs gingen verkopen en er exorbitante bedragen voor vroegen.

Heb toen het hele amateur gebeuren aan de kant gezet en ben professioneel verder gegaan.
Hoewel de apparatuur en boeken nog wel in een doos op zolder staan.
Remco schreef:Als ik het (ook op dit forum geposte) 'Condorafregeldocument' bekijk (is soms onduidelijk, lijkt wel een gescand document
van een copie van een copie van een copie van.... een copie ; -), zitten er in de Condor een aantal hardwarematige arrangementen
die echt tot (softwarematig) nadenken en uitpluizen moeten hebben genoopt.

Voorts zitten in de source 'beveiligingen' die er eenvoudig uit te coden zijn.
Zal eens een keer in de doos kijken of er betere plaatjes in mijn boek staan.
Ik had toen wat documentatie gemaakt wat alle I/O en registers deden, daarmee kon ik de software maken.
Maar het was voor die tijd een technisch gecompliceerd ontwerp.
Heb de 2 documenten bijgevoegd.

Er zat toen geloof ik iets in wat de zender blokkeerde als de callsign veranderd werd.
Had ik er toen wel uit willen halen, maar is er niet van gekomen.

Er zit CTCSS ondersteuning in VFOZA, die moet je alleen aanzetten als de hardware er is, anders krijg je vage problemen.

OZA.
Bijlagen
Voorkeuze Layout M430.TXT
Voorkeuze Layout M430
(1.83 KiB) 237 keer gedownload
Memory Layout M430.TXT
Memory Layout M430
(3.68 KiB) 223 keer gedownload

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Condor / TMC 84 en 4 meter

#52 Bericht door Remco »

@Michiel:

Grmpf, lees je laatste posting vandaag pas per ongeluk ;-)

Ik heb je memorylayout vergeleken met mijn eigen
opgestelde document en dat klopt gelukkig.

Wellicht weet je dat ik wat extra opties erbij heb geschreven.
Dat was door de spaghetti heenbanjerend een crime en
eigenlijk zou de boel 'met de kennis van nu' herschreven
moeten worden. Maar ja, dat is ook weer zo'n werk.

Ik zou het leuk vinden als je contact met me wil opnemen
middels een privebericht hier.

Plaats reactie