Wat van audio bewerking gebruiken jullie?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Wat van audio bewerking gebruiken jullie?

#1 Bericht door PA5COR »

Voor het microfoondeel gebruikte ik eerst een 2 bands equaliser en noisegate van W2IHY.
Zelf eerst een gemaakt, met callgenerator, oud printje wat ik nog had met diode matrix ooit eens 25 jaar geleden in elkaar geprutst.

Ben sinds zaterdag overgestapt naar de EQPlus, ook van W2IHY, http://w2ihy.com/eqplus.asp

Zie daar voor meer info, beschouw dit a.u.b. niet als reclame, het gaat me er alleen maar om hier eens te horen wat jullie gebruiken voor microfoon processing intern/extern.

Voor luidspreker voor de FT 847 en de FT 100 gbrik ik al jaren gemodificeerde Magnat boekenkast luidsprekers.

Deze geven een warm geluid, van 20 - 15.000 Hz, waarvan het hoog nu regelbaar is.

Samen met de op de sets aanwezige DSP en aangebrachte audio keten veranderingen om het audio bereik in ontvangst te vergroten is daardoor de verstaanbaarheid duidelijk toegenomen.

Groeten,

Cor

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#2 Bericht door Jos pa7wwo »

hoi Cor

Ik gebruik op de FT920 een turner supersidecick van de rommelmarkt in rosmalen (autotron) , in combinatie met de aanwezige equalizer en compressor in de set.
Let wel batterij gevoed om LF det. of terugwerking te voorkomen.

Op de FT857 de standaard micro de mh31 waarvan ik het C-tje in de micro vervangen heb van 0.3 uF naar 50 nF, om er meer hoog in te krijgen op Dx.
Ook maak ik dan gebruik van de compressor en DSP in het setje.
Soms hang ik er de Euro CB handmike of de supersidecick aan maar de handmicro met modificatie van 1 dubbeltje vind ik nog steeds het beste klinken op Dx.

Investeer liever in je antenne dan in dure micro,s.

Verder heb ik gehad of nog een Maas 9001, echotafelmicro met rogerbeep (ook veel terugwerking).
een turner expander 500, een turner plus3B een turner, m+2u handmicro, een Euro CB EC 2018 hand echoMicro, een Ham International tafelmicro dynamisch en een Ham international tafelmico keramisch (zelfde micro alleen ander element, en over de keramische was ik zeer tevreden).
Ook nog een Kenwood MC60 (dure prul met veel instralings of terugwerkingsproblemen)
Ook nog een Yaesu MD1 (idem Kenwood dure prul)

van alle vond ik de supersidecick en de EuroCB het beste, deze doe ik ook niet weg.

Jos pa7wwo
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#3 Bericht door Theo Postma »

Ik gebruik nog niets Cor, maar heb al wel eens hier gekeken www.w2ihy.com voor de EQ plus.( edit; ik lees niet goed :D , heb je al :D :D grappig dat we hier op uit komen )
Dit lijkt me de optimod voor smalband :D
En is dat ook je ervaring Cor?

Het is me volstrekt duidelijk dat je hiermee winst kunt behalen.
Je stem duidelijker/harder laten klinken.
Vroeger moest ik wel eens lachen om stations die een echo bak gebruikten bij ssb.
Maar bij spaarzaam gebruik hier van, bleek dus je verstaanbaarheid beter te worden.
En mijn ervaringen bij een regionaal commercieel station, 92.4, met een optimod.
Tja als je dit ziet wat voor uitwerking dat heeft op het stokkenmasker, en gehoormatig.
Dan zie je het stokkenmasker niet veranderen, maar voor je gevoel is het totaal plaatje wel luider.

Vandaag of morgen ga ik er mee aan de gang.

Voor mijn ATV station gebruik ik een beyerdynamic M300TG.
Het mengpaneel is van Spirit.
Nicam digitale geluids drager.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#4 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Allen

Kijk eensnaar de HF clipper van DF4ZS.

Een amateur hier heeft hem gebouwd , en hij is er helemaalgelukkig mee.

FF googelen en je komt er zo bij df4zs

alle schema's bouwbeschrijvingen etc. etc.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#5 Bericht door PA3GVQ »

Hallo Cor,

Ik heb hele goede ervaringen met de EQplus van W2IHY en een Heil PR-20 microfoon. Tijdens de JOTA heb ik het gebruikt bij PA6JAM/J op 80 meter voor de openings uitzending vanaf een PC als input via de hoogohmige ingang. Bij het maken van QSO's de PR-20 op de 600 ohm instelling. De zender is een standaard Kenwood TS-850S waarbij ik dan alleen nog maar de microfoon gain gebruik en zorg dat de ALC niet ingrijpt op het display. Hierdoor is het vermogen gemiddeld zo rond de 50 a 60 watt gemiddeld.

Wel even niet vergeten dat je de compressor gebruikt ook de noisegate aanzetten/instellen anders krijg je dat de achtergrond geluid te sterk naar voren komt.

Succes.

Edwin GVQ

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Ik zie dat ik niet de enigste ben die er mee bezig is :D

Heb gister de callgever in de EQplus gezet, de MC 80 had ik al eens goedkoop opgedoken op een radiomarkt, en met het testen van 160 - 10 met de SB 1000 van Heathkit, geen H.F. problemen in de audio.

De compressor werkt prima van de EQplus, met mate gebruikt, overdaad schaad, instellen met de FT 847 meten met de meter op alc stand.

De Downwards expander op het gehoor afstellen nadat je eerst zoveel mogelijk het achtergrond lawaai hebt gedempt.

De effects processor zelfs op maximale stand is intern begrensd, zodat je geen kappa geluiden krijgt, en staan bij mij in de middenstand, zodat er iets meer presence bij komt, geen hoorbare echo effecten, daar ben ik absoluut geen voorstander van...

Bass en treble voor de MC 80 afgeregeld, zodat er voor normaal QSO een warm klankbeeld ontstaat, voor DX trek ik wat laag terug.

Met een extra schakelaartje en led kan ik de callgever in/uit schakelen en controleren wanneer deze de call uitzend.

Resultaten die ik terug hoorde waren inderdaad zeer positief, de interne compressor van zowel de FT 847 of de FT 100 voegen eigenlijk niks toe, de compressor uit de EQPlus doet het werk behoorlijk beter.

De MC 80 van Kenwood is een verguisde microfoon, omdat deze nogal H.F.gevoelig is op zijn zachtst gezegd...


Het probleem is een ontwerpfout, op te lossen op een simpele manier, haal de plopkap eraf, draai het frontje eraf, trek voorzichtig de electret microfoon eruit, desnoods wat draad toevoeren van onder, isoleer het huis van de electret zodat deze geen contact meer maakt met het huis van de microfoonarm, en monteer de boel terug.

Desnoods voor zekerheid een bosje ferriet om de interne draden die naar buiten gaan via het snoer.

Hierna heb ik geen problemen meer gehad met H.F. gevoeligheid.

De microfoons zijn op het net redelijk goedkoop te vinden, hebben een modulatie die zuiver is, en wat meer gericht op het midden/hoog.
Met de 2 bands equaliser of de EQPlus kun je genoeg laag toevoegen om dit te compenseren.

De 2 bands equaliser/noisegate is nu over, en mijn ervaringen zijn uitstekend met de nieuwe EQPlus, de interne opbouw van de EQPlus is prima, goede printplaten, goed gebouwd met goede componenten, prima documentatie met schema erbij.
Helaas was ie niet als bouwpakket te krijgen zoals de 2 bands equaliser, die kon ik zelf in elkaar zetten.

De antenne situatie is als eerste hier op de beste wijze aangepakt, een volle FD-4 op 12 meter hoogte in een buitenwijk.
Meer is hier gewoon niet meer mogelijk, daar ik voor de 2 schoorstenen in gebruik al het nodige heb staan voor 6, 2 en 70 an richt antenne's en rondstralers.

Met de Imax 2000 met groundradialen en wat aanpassing met langere groundradialen is het prima werken van 10 - 20 vertikaal, zodat ik daar kan kiezen tussen de FD-4 en vertikaal.

Gebruikte coax op 2 en hoger Ecoflex 15 en puur N connectors
Onder 2 Aircom plus.
Antenne's zijn de Diamond X 510N
Flexa yagi's 23 elements voor 70 en 11 elements voor 2
Eigenbouw 3 elements voor 6
Imax 2000 ombouw
Diamond discone voor homefrequenties op 2 en 70 voor de FT 100
FD-4 voor H.F.
Een en ander op een rijtjes woning , de fd-4 loopt naar een andere rij, en naar een boom naar de ander kant, vrij opgehangen.
Nu nog ff de Staatsloterij winnen en dan een mooie vrije partij grond voor een mast en richtb
eams voor de H.F......




Wordt vervolgd...;)

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#7 Bericht door PA3GVQ »

Hallo Cor (en meelezers),

Ik gebruik zelf de effecten niet, omdat ik gewoon niet mooi vind klinken bij mij stem, maar dat kan bij een anders stem natuurlijk heel anders zijn.

Ik gebruik zelf de PR-20 microfoon met een iets verwakking in het laag en iets versterking in het hoog op SSB. De compressor van de EQ-plus staat in de middenstand en de noisegate zo ingesteld dat hij vrij snel en strak dicht gaat. Hierdoor heb ik geen hoorbare versterking van de achtergrond bij zwakke passages. Wat heel belangrijk is heb ik gemerkt is de instelling van de mircofoon gain op de EQ-plus en de output + de input instelling van de TS-850.

Wat ik heb gedaan is het volgende: de microfoon gain van de EQ-plus zo instellen dat je af en toe kort de limiter inschiet bij harde S klanken maar voor de rest de compressor netjes zijn werk doet.

Wat lastiger is de instelling van input van de zender en de output van de EQ-plus. Dat heb ik zo gedaan: Eerst met de handmike gekeken op welke setting van de mike gain de TS-850 lekker werkt met de handmike zonder gebruik te maken van de compressor.

Dan de EQ-plus aansluiten en de output zover opdraaien dat je bij fluiten ongeveer 100 Watt maakt. (Let op dat is ongeveer 20 Watt onder het maximale van mijn zender, die 120Watt PEP kan maken). Hierdoor zal je de zender nooit oversturen, dat begrenst immers de EQ-plus limiter!

Daarna even teruggeluisterd op een andere ontvanger zonder antenne en ik vind het prima klinken. De grap is dat mijn vermogens meter aan geeft 30 watt zonder gebruik van de EQ-plus, maar naar iets van 50-60 Watt gaat bij normaal inspreken van de microfoon en de tegenstations vinden het als bonus ook nog eens vele malen beter klinken ook.

Omdat we amateurs zijn heb ik ook eens naar het spectrum beeld gekeken Omdat ik met de EQ-plus en de PR-20 dacht veel meer hoog in de lucht te zetten zou mijn bandbreedte groter moeten zijn, dat klopt ook als een bus, maar ik deed daarnaast nog een zeer leuke andere conclusie.

1) TS-850 met EQ-plus zonder compressor aan en bijna geen ALC op de meter.
2) TS-850 met handmike + compressor set en ingrijpen ALC (ongeveer 50% van de schaal.

Het verschil in bandbreedte van het spectrum was goed zichtbaar. Ik dacht dat de EQ-plus en PR-20 extra spectrum zou gebruiken, maar het bleek anders om te zijn.

Bij hetzelfde vermogen bleek de TS-850 met HF-clipper aan en de handmike een hoop extra ongewenste signalen in het hoog te produceren tot 15-20kHz (splatter) van de zendfrequentie, die totaal niet zichtbaar waren met de audio processing met de EQ-plus. Dan was het signaal bijna weg na iets van 4kHz (ook met de handmike zonder de compressor aan)

Eerst dacht ik aan en technisch mankement, maar heb inmiddels van meer amateurs begrepen en ergens op het web gelezen dat een HF-clipper (compressor) in de meeste sets dit effect geeft als de ALC (te hard) moet werken.

(wie kan daar wat meer over vertellen/doorgronden of heeft ervaringen? Heeft dat iets te maken met de pure clipping van het RF-sigaal waardoor ongewenste producten te voorschijn komen?)

Moraal van het verhaal ondanks dat de PR-20 + EQ-plus iets meer hoog geven en in de lucht zetten, is het spectrum op mijn TS-850 wel veel schoner dan bij een handmike en de compressor aan als de ALC gaat werken.

Ik ben blij dat ik dit extra kastje heb aangeschaft, is het niet dat mijn stem steviger klinkt, dan wel het goede gevoel dat ik een schoner spectrum in de lucht zet dan zonder.

Succces met de expirimenten!

Edwin

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#8 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi allen

Ik heb dat hier ook bij de compr van FT 920 en FT 857

Piet hier heeft echter een HF clipper gebouwd volgens DF4ZS en heeft hier geen last mee, hij zegt dat het komt omdat deze clipper op 455 khz werkt en dat de harmonischen van de LF die kunnen ontstaan in de set bij compressor gebruik nu uitgefilterd worden in zijn HF clipper.

De resultaten van zijn HF clipper zijn echter op grote afstand op HF en sateliet werk wel echt goed waarneembaar, het is net of hij veel meer vermogen gebruikt als zonder zijn M & M etje (koosnaam voor zijn brouwsel afkorting van magic mike)
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Plaats reactie