Audiofilters

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0TKS
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2005, 19:00
Locatie: Oudewater

Audiofilters

#1 Bericht door PD0TKS »

Hallo!

Via via kwam ik op dit forum terecht. Misschien een goede plek om mijn probleem te dumpen:

Onlangs heb ik een poging gedaan actief te worden met FSK441 voor MS. (FSK441 is frequency shift keying. Het maakt gebruik van 4 tonen.) Voor het fatsoenlijk kunnen decoderen van de meteor scatter bursten moet de audiokarakteristiek van de set zo vlak mogelijk zijn.

Vele foute decodes en wat tips van gebruikers van het decoderingsprogramma hebben mij geleidt tot het controleren van de audiokarakteristiek van mijn set. Ik schrok van het verschil van 13,8 dB (!) tussen 438 Hz en 2,607 kHz. Metingen met andere sets die ik hier heb staan lieten veel vlakkere karakteristieken zien.

Mijn vraag: Hoe maak ik de karakteristiek vlakker? Is het 'slechts' een kwestie van filters in de audioversterker verstellen, of is er meer aan de hand?

73 Thom
PD0TKS
Bijlagen
Metingen (16-6-05).JPG
Audiokarakteristiek
(81.88 KiB) 225 keer gedownload

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#2 Bericht door PA3GVQ »

Ik ken dit probleem niet maar weet wel dat de meeste sets geen hoogwaardige versterkers hebben ingebouwd.

Ik heb zelf geen ervaringen met een TS-711 maar heeft deze geen aansluiting op de achterzijde voor een modem met een vaste volume instellling? Meestal is dat een 13 pins stekker.

Ik dacht dat hier het signaal niet via de audioversterker kwam maar direct van een ander punt in de ontvanger en misschien minder aangetast is in het hoog.

Misschien dat je daar eens kan meten en misschien een vlakker spectrum vindt. Ik hoor graag je bevindingen via het forum

Groeten Edwin

PD0TKS
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2005, 19:00
Locatie: Oudewater

#3 Bericht door PD0TKS »

ha Erwin,

bedankt voor je reactie. Ik heb idd achter de set een ACC (13 polig din) zitten. Hier heb ik een poosje geleden een audio-interface voor gemaakt voor gebruik met bijvoorbeeld PSK31 en RTTY. Het uitgangsniveau van de ACC terminal is vast. De interface is alleen bruikbaar met smalbandige modes, omdat ook hier de overdracht van het geluid minder goed wordt naarmate de tonen hoger worden (Goed genoeg voor MT63 :) ). De overdracht is hier nog slechter dan met de rechtstreekse kabel. Dit gedrag wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de audiotrafootjes.

Ik heb de komende week geen tijd om in de shack te zitten. Ik ben namelijk een week op zomerkamp met -jawel- de verkenners van de Scouting uit Oudewater, waar ik leiding ben! Daarna ben ik weer aanwezig.

Groeten,
thom

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#4 Bericht door PA3GVQ »

Hallo Thom,

Heel veel plezier met de scouts op zomerkamp. Ik hoop dat je veel plezier zult hebben. Ik hoop zelf nog even de locale groep hier te bezoeken op hun kamp in de buurt van Brielle.

Audiotrafo's kunnen inderdaad het audio aardig aanpassen als ze niet bedoeld zijn voor het hele audio spectrum van 30 tot iets van 17 kHz. Ik heb wel vaker gehoord dat amateurs hier tegen aan zijn gelopen toen ze trafo's voor telefoonmodems hebben gebruikt.

Succes met de expirimenten als je thuis bent.

We horen graag van je,

Edwin

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Hoe controleer je de audiokarakteristiek van je set?

#5 Bericht door PE1PUP »

Hallo Thom,

Ik heb je probleem met interesse gelezen, en helaas geen antwoord of oplossing voor je, maar wel een vraag. (Ik ben nogal nieuwsgierig... 8) ) Hoe heb je die controle van de audiokarakteristiek van je set in de praktijk voor elkaar gekregen?

Zou je, wanneer je daar tijd voor en zin in hebt, alhier daar wellicht wat meer over kunnen vertellen? Hoe genereer je een "plat" referentie signaal om door de audio-sectie van je set te "duwen". Sweep je, met een direct in de set geinjecteerd signaal (Hoe injecteer je?), of zend je een sweep uit die je met de set ontvangt, en dus de combinatie van detector en audio-deel door gaat? (Hoe "vlak" is die zender/modulator qua audio, en hoe vlak je ontvangers detector?)

Kortom, ik ben reuze nieuwsgierig hoe je nu zo iets in de praktijk voor elkaar krijgt. En wat voor een hardware/software je hebt gebruikt om die zeer overzichtelijke grafiekjes te maken. Het geheel spreekt mij erg aan om een dergelijke meting ook eens op mijn sets los te laten...

Ik lees het hier wel.... :D

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

PD0TKS
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2005, 19:00
Locatie: Oudewater

#6 Bericht door PD0TKS »

Ha Johan,

Het is veel simpeler dan je in je post omschrijft. Het enige wat ik heb gedaan is dat ik de transceivers en de ontvanger heb losgekopelt van hun antennes zodat er geen ingangssignaal meer is. Ik ´ontvang´ dus alleen ruis die in de ontvangertrappen en versterkertrappen wordt opgewekt.

Ik heb vervolgens de audiouitgang (waar je de 6,3 mm jack in stopt) van de transceiver en de ontvanger één voor één verbonden met de MIC IN van de geluidskaart van de PC.

Vanwege de breedbandigheid en het op elke frequentie aanwezig zijn van ´ruis´ zou ik in principe een vlakke ´ruiskarakteristiek´ moeten krijgen. Bij de Yaesu app. wordt dit redelijk benaderd, alleen de kenwood set is een ramp.

De software die ik heb gebruikt is Analyser 2000 (http://www.brownbear.de/). Dit programma genereert zelf een referentie. Hopelijk is de werkwijze duidelijk, anders hoor ik graag van je.

Groetjes thom

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Reactie.

#7 Bericht door PE1PUP »

Hallo Thom,

Aha. Da's inderdaad heel wat eenvoudiger dan ik dacht. En ook nog eens een erg goede methode. Inderdaad mag je aannemen dat je zonder antenne (en zonder gekke stoorbronnen in de buurt) "witte" ruis binnen krijgt, dus met deze methode meet je inderdaad erg mooi de amplitude vlakheid van niet alleen de audio versterker, maar van het gehele audio-pad binnen in je transceiver. Voor de zekerheid afsluiten met een dummy-load is wellicht nog een idee.

Het nadeel van de door mij gesuggereerde sweep-injectie, direct in je set, is dat je dan alleen je audio versterker meet, zonder de daarvoor aanwezige detector en filters. Dus jouw methode is in deze beslist beter.

Bedankt voor dit inzicht. Ik ben weer wat wijzer geworden.

By the way, met deze ruis methode meet je alleen de amplitude vlakheid van het audio-pad. Op deze manier kun je dus niet het fase-gedrag bekijken. Ik weet, dat zeker wanneer je het ontvangen signaal bijvoorbeeld met DSP's of andere audio processing technieken verder gaat bewerken, om complexere (de-)modulatie technieken te gebruiken, het fase gedrag van je audio keten zeker van belang is. Het is niet alleen het menselijk oor wat audio frequentie afhankelijke fase draaiing als zeer onprettig ervaart, maar ook kan dit voor problemen in electronische decodering zorgen.

Probleem is echter dat je om naast de amplitude ook de fase te meten je een heel wat complexere meetopstelling moet hebben. Wellicht dat dit te realiseren is door een zender en een ontvanger te koppelen, en zo het uitgezonden sweep signaal op beide fase en amplitude over het hele audio frequentie bereik te correleren aan het ontvangen signaal, maar dan meet je niet alleen de karakteristiek van de ontvanger, echter ook die van de zender erbij. Dus geen goede methode. Ik denk dat je om dit in detail te meten je echt een (professionele?) meetzender nodig hebt, of toch signalen ergens vroeg in je audio signaal keten van je ontvanger moet injecteren. Dit is ook niet echt een methode waar ik zelf direct gelukkiger van wordt. Wellicht dat anderen hier betere oplossingen voor hebben.... (vast wel.... :lol: )

Met vriendelijke groet, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Plaats reactie